'Gedoogbeleid hasj en wiet zal stoppen'

Politiek • Geschreven door Rob (R@b) op 11-01-2007 @ 10:44
print 
Demissionair VVD-minister Hans Hoogervorst denkt dat het Nederlandse gedoogbeleid ten aanzien van softdrugs over tien jaar niet meer bestaat. Dat voorspelde onze minister van Volksgezondheid deze week op een congres over drugsbeleid in Mexico.

''Er ontstaat steeds meer draagvlak voor een strikter alcohol- en tabaksbeleid in ons land. Een tolerant softdrugsbeleid ligt daardoor steeds minder voor de hand. Ik verwacht dat het Nederlandse drugsbeleid steeds strenger zal worden en uiteindelijk niet meer wezenlijk zal afwijken van dat in de rest van Europa'', aldus Hoogervorst in Mexico.

Hij wees er op dat het beleid in Nederland ten aanzien van marihuana de laatste jaren al veel strenger is geworden. Zo is het aantal coffeeshops in acht jaar tijd met 40% gedaald. In 80% van de gemeenten zijn ze niet meer te vinden. Daarnaast wordt de wietteelt harder aangepakt. De straffen zijn flink verhoogd. Volgens Hoogervorst zal het beleid steeds restrictiever worden: ''Het beeld van Nederland als extreem tolerant ten opzichte van drugs strookt steeds minder met de werkelijkheid.''

Huisindustrie van wietplantages
De minister van Volksgezondheid zegt dat de aloude doelstelling van het Nederlandse beleid om softdrugs anders te behandelen dan harddrugs, ook niet geleid tot minder harddrugsgebruikers. Weliswaar is de consumptie van heroïne fors gedaald, maar dat geldt voor de meeste andere Europese landen ook. In vergelijking met andere landen heeft Nederland juist een behoorlijk groot probleem met cocaïne- en xtc-gebruik, zo betoogde Hoogervorst.

Een ander nadeel van het gedoogbeleid is volgens de minister dat het de productie van cannabis in ons land flink heeft bevorderd: ''Het heeft ertoe geleid dat er een levendige huisindustrie van wietplantages in de grote steden is ontstaan. De Nederlandse marihuana is inmiddels - net als onze tulpen - van zeer hoge kwaliteit. Maar dit landbouwproduct is iets waar we niet zo trots op zijn. Het is ook juridisch verwarrend. We staan toe dat coffeeshops kleine hoeveelheden cannabis verkopen, maar we vervolgen wel de mensen die het produceren en aan de coffeeshop leveren. Dat lijkt me zeer onlogisch.''

Tenslotte heeft het Nederlandse beleid geleid tot een toename van het drugstoerisme naar ons land, met bijbehorende overlast, en wekt het beleid veel wrevel bij de buurlanden, zo besloot Hoogervorst.



'Wietteelt harder aangepakt'



Lees ook:

» 05:53 VVD blijft verliezen in peiling22
» 25/05 PvdA, SP: akkoord verlengt de recessie82
» 25/05 Wilders: VVD volledig de weg kwijt108
» 24/05 Pechtold wederom D66-lijsttrekker71


delen | eKudos nujij

27714 views / 284 reacties
Reacties op dit bericht
34  van 284 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3 4 5 6
userIcon
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 @ 17:37 schreef Reeferman het volgende:

[..]

Whahahahah, jullie hebben zeker de laatste onderzoeken gemist op dat punt. Hieruit bleek dat het IQ met 10 punten toe nam, na het roken van een joint.
Maar ik zal jullie een beetje helpen bij jullie volgende wiet bash reactie
Het werkt zeker wel demotiverend en het bevorderd de discipline NIET.
Precies.

En al zou het geestvernauwend zijn, wat dan? Als ik dat soort middelen graag gebruik, dan mag ik dat toch? Die vrijheid heb ik. Zo lang ik er anderen niet mee lastig val... Net als bij religie, da's in feite ook gewoon een drug.
userIcon
Wees dan consequent en verbied ook de gelegaliseerde drug alcohol.
userIcon
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 @ 17:42 schreef Perrin het volgende:
Wees dan consequent en verbied ook de gelegaliseerde drug alcohol.
Ja... als er IETS is dat geestvernauwend werkt... dan is het alcohol.
Klote...... maarja, vervalt bij ons dan ook de'Categorie I' van de wapenwet...??
Dan hoef ik niet elke keer naar belgie te gaan als ik wil gaan airsoften....
quote:
Categorie I

* Speelgoedwapens die zo sterk op echte wapens lijken dat ze voor bedreiging gebruikt kunnen worden.
Meer doden zullen er niet vallen, wel meer darwin awards
userIcon
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 @ 16:40 schreef Castlevania het volgende:

[..]

onzin, want de meeste mensen gebruiken geen drugs, verder is drugs een geestdodende middel.
Volgens mij weet jij, en ik denk vele mensen, niet wat drugs inhoudt. Ik ken geen mensen die geen drugs gebruiken. Kijk bijvoorbeeld eens naar het aantal mensen dat 's ochtends koffie nodig heeft om een beetje wakker te worden en overdag goed te kunnen functioneren. Denk eens aan alle mensen die roken, de mensen die alcohol gebruiken (een harddrug!). Het probleem met betrekking tot drugs is dat mensen er totaal niks vanaf weten.
Kheb het idee dat Nederland steeds meer toegeeft aan de eisen van het gestoorde Amerika...

Oprotten! Hasj en wiet legaal! Nu!
quote:
In vergelijking met andere landen heeft Nederland juist een behoorlijk groot probleem met cocaïne- en xtc-gebruik, zo betoogde Hoogervorst.
Het gebruik ervan word meteen al gezien als een probleem. Het hoeft niet eens overlast te veroorzaken.... Mongolen zijn het, niemand mag blijkbaar meer voor zichzelf beslissen wat ie met zijn leven doet!!
quote:
'Het heeft ertoe geleid dat er een levendige huisindustrie van wietplantages in de grote steden is ontstaan. De Nederlandse marihuana is inmiddels - net als onze tulpen - van zeer hoge kwaliteit. Maar dit landbouwproduct is iets waar we niet zo trots op zijn.
Jullie niet nee.. een groot gedeelte van het volk wel! Maar ja, daar hoef je natuurlijk als regering niet naar te luisteren . Het bekrompen onwetende volk zal wel even voor iedereen beslissen wat goed en slecht is, walgelijk dit soort onzin...
quote:
Het is ook juridisch verwarrend. We staan toe dat coffeeshops kleine hoeveelheden cannabis verkopen, maar we vervolgen wel de mensen die het produceren en aan de coffeeshop leveren. Dat lijkt me zeer onlogisch.''
LEGALISEER DIE SHIT DAN GEWOON! BEN JE VAN JE BULLSHIT BELEID AF! HEB JE CONTROLE!! EN DAN ZIJN WE EINDELIJK NIET MEER ZO HYPOCRIET BEZIG DOOR ALCOHOL (ZEER DODELIJKE HARDDRUGS!!) WEL LEGAAL TE HOUDEN!!

* dRC_ draait snel een jointje nu het nog kan
userIcon
Goed idee. Nu zullen we er op een andere manier aan moeten komen... Dat wil zeggen, slecht geconroleerde, gevaarlijke troep kopen tegen woekerprijzen. Gevolg: mensen die het niet meer kunnen betalen zullen gaan inbreken en op straat willekeurig beroven. En als ze hun dealer niet meer kunnen betalen liggen ze dood in een steeg.

Geweldig idee Hans...
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 @ 15:08 schreef Chanty87 het volgende:

[..]

Op de middelbare school kreeg ik gewoon les in drugs e.d. Bovendien weet iedereen dat wiet roken slecht voor je is, dat kun je dus echt niet alleen in de praktijk leren
Alsof die les in drugs op school ook maar ergens op slaat. Jij gelooft dat zonder blikken of blozen? Dan ben je best dom...

Patat eten is ook slecht voor je. Roken ook. Alcohol drinken ook. Op straat lopen door een stad met uitlaatgassen ook. Whats your fucking point? Je weet niet wat het is, je weet niet wat het doet, je doet niets anders dan het stereotype anti-drugs persoon neerzetten, die er standaard vanuit gaat dat alles wat drugs is slecht voor je is en verder totaal niet weet wat het inhoudt of daar ooit onderzoek naar zal doen.
userIcon
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 @ 10:51 schreef MichielM het volgende:

[..]

in een joint zit ongeveer 10x zoveel teer als in 1 cigarette
Misschien maar je steekt geen pakje joints per dag op

Overigens slechte zaak dit. Ik ben geen roker maar als je het verbied komt het in het illegale circuit terrecht. Gevolg: minder controle, slecht spul(met mogelijk verstrekkende gezondheids gevolgen), meer criminaliteit buiten het gebruik om(lees dankzij dealers), meer werkdruk gerechtelijk apparaat, etc.

Overigens tuurlijk, het gebruik van wiet zal in sommige gevallen een opstap zijn naar hard drugs maar dat is meen ik bij slechts een enkeling. Blowen gebeurt vaak bij andere groepen jongeren dan degene die bijvoorbeeld cokesnuiven.
Het is makkelijk om alle gebruikers van genots middelen op 1 hoop te gooien maar in werkelijkheid zijn de zaken een stuk ingewikkelder.
userIcon
quote:
Ik verwacht dat het Nederlandse drugsbeleid steeds strenger zal worden en uiteindelijk niet meer wezenlijk zal afwijken van dat in de rest van Europa'', aldus Hoogervorst in Mexico.
Dat was ik nog vergeten te zeggen:
Nederland staat onderaan de lijst als het gaat om drugsgebruikt (met name hasj) in Europa. Dus een beleid dat niet afwijkt van onze buurlanden heeft een positief effect op het drugsgebruik.
userIcon
Dan maar zelf laten groeien, of weer naar de achterkamer thuisdealert net als in midden jaren 80.
Die hebben ook wel eens leuke andere dingen die je in de coffeeshop nu niet vind, denk aan XTC (lang geleden zeg!!? ... ) en Coke.
Brilliant ook voor de handel in het zwarte circuit, gouden tijden breken aan voor de jonge ondernemer, met dank aan de gristenpartijen.
userIcon
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 @ 15:03 schreef Chanty87 het volgende:

[..]

Dus ik moet eerst een joint gerookt hebben voordat ik mijn mening hierover mag geven? Grapjas
Je mag altijd je mening geven, alleen kunnen we je gewoon niet serieus nemen nu, omdat je er niets van begrijpt
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 @ 10:48 schreef bas_soldaat het volgende:
Goed bezig... het stinkt en brengt mensen op het verkeerde pad
Mwoah, kijk liever naar alcohol, dat veroorzaakt pas agressie.
userIcon
Dan moeten ze sigaretten óók verbieden.
userIcon
Valt me nog best tegen hoeveel "Drugs are bad - mkay?" figuren er zitten.
Ach.. zolang ze de smartshops niet verbieden...
Grappig hoor, softdrugs verbieden omdat het zogenaamd teveel overlast zou brengen (een andere reden is onmogelijk te bedenken) ... waarom is alcohol dan nog legaal? Hoeveel overlast en doden brengt alcohol jaarlijks wel niet? Ken jij verhalen van mensen die stoned thuiskwamen en hun vrouw en kinderen in elkaar mepten? Wat een onzin. Als wiet illegaal wordt, dan is het absoluut niet te verantwoorden om alcohol wel legaal te houden.
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 @ 10:48 schreef bas_soldaat het volgende:
Goed bezig... het stinkt en brengt mensen op het verkeerde pad
met dat laatste ben ik het niet eens.
ben een afgestudeerd UT student, en ik blow al jaren. En de domme dingen (vandalisme) die ik heb gedaan in mijn jeugd was onder invloed van alcohol en niet wiet
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 @ 18:49 schreef Spungebob het volgende:
Dan moeten ze sigaretten óók verbieden.
Daar ben ik het dan weer volledig mee eens. Geen wiet = geen tabak. Maar dat kan acijns technisch niet
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 @ 18:26 schreef Zeitgeist het volgende:

[..]

Misschien maar je steekt geen pakje joints per dag op

Overigens slechte zaak dit. Ik ben geen roker maar als je het verbied komt het in het illegale circuit terrecht. Gevolg: minder controle, slecht spul(met mogelijk verstrekkende gezondheids gevolgen), meer criminaliteit buiten het gebruik om(lees dankzij dealers), meer werkdruk gerechtelijk apparaat, etc.

Overigens tuurlijk, het gebruik van wiet zal in sommige gevallen een opstap zijn naar hard drugs maar dat is meen ik bij slechts een enkeling. Blowen gebeurt vaak bij andere groepen jongeren dan degene die bijvoorbeeld cokesnuiven.
Het is makkelijk om alle gebruikers van genots middelen op 1 hoop te gooien maar in werkelijkheid zijn de zaken een stuk ingewikkelder.
amen
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 @ 12:53 schreef Schepseltje het volgende:

[..]

Ehm, IQ-verhogende stinkzooi bedoel je

http://www.newscientist.com/article.ns?id=dn8155
Hmmm, ik zou het artikel nog eens goed lezen.
Het is een chemische variant en met echte THC werkt het niet
Ook is het per knaagdier anders en is het nog totaal onbekend wat het met de mens doet
laat de wiet met rust
nl export nummer 1
vraag dan gewoon teveel accijns ofzo
net als shag en benzine
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 @ 10:56 schreef Integrity het volgende:

[..]

Het is inderdaad IQ verlagende stinkzooi. Het woord geestverruimend zou eigenlijk geestbeperkend moeten zijn.
Ja en? Als ik mijn IQ wil verlagen moet ik dat zelf weten toch? Waarom zou de politiek daar ook maar iets over te vertellen hebben? Als ik vandaag besluit om m'n vinger deraf te hakken mag ik dat toch ook doen, het is mijn leven, dus mijn keuze.
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 @ 10:51 schreef MichielM het volgende:

[..]

in een joint zit ongeveer 10x zoveel teer als in 1 cigarette
Gewoon een pure roken
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 @ 10:51 schreef MichielM het volgende:

[..]

in een joint zit ongeveer 10x zoveel teer als in 1 cigarette
Gewoon een pure roken
userIcon
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 @ 10:48 schreef hoatzin het volgende:
Hypocriet. De gevaarlijkste drugs ter wereld, alcohol en nicotine, kun je bijna overal ter wereld kopen. Cannabis doet in vergelijking nauwelijks kwaad....
That's all I need to say.
userIcon
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 @ 20:14 schreef Wouss het volgende:

Hmmm, ik zou het artikel nog eens goed lezen.
Het is een chemische variant en met echte THC werkt het niet
Ook is het per knaagdier anders en is het nog totaal onbekend wat het met de mens doet
quote:
The results suggest that marijuana, or its derivatives, could actually be good for the brain.
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 @ 14:49 schreef Chanty87 het volgende:

[..]

Druif In een joint zit wiet én tabak, en omdat het minder filtert is het teergehalte hoger dan bij een gewone sigaret.
OMG
Teergehalte is niet hoger, de kans is dat je meer binnen krijgt. Dat is echter geen 10 keer zoveel maar een keer of 3 als je overdreven lang en diep inhalleert wat niet eens nodig is.
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 @ 14:58 schreef Chanty87 het volgende:

[..]

Allicht. Maar meneer wist niet dat er ook teer in joints zit, en in grotere mate.
Niet in grotere mate... dat is namelijk niet mogelijk.. als ik een rum-cola inschenk zit er ook niet ineens meer alcohol in me rum-cola dan dat er in de rum zat
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 @ 14:56 schreef Chanty87 het volgende:

OT: Van mij mag men het lekker gebruiken, als ze het maar niet in het openbaar doen. Als ik Rotterdam Zuidplein op loop, wandel ik zo door een wietwolk heen
Moet ook niet in het openbaar gebeuren imho, net als dat men niet bier moet gaan drinken op straat. Stukje sociaal zijn is dus dat anderen er nauwlijks en het liefst niets van merken.
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 @ 15:42 schreef Castlevania het volgende:
Ik ben daar best wel blij mee, ik zou niet willen dat mijn kind drugs zou gebruiken, van wiet word je schizofreen

Cannabis veroorzaakt depressie en schizofrenie
Van wiet word je niet schizofreen... Wiet veroorzaakt geen depressies.. je bent Schizo of niet.. je bent depressief of niet. Alcohol, soft en hard -drugs kunnen dat alleen in enkele gevallen versterken. Zoals je zelf misschien wel weet toen je verdrietig was en teveel gedronken had en spontaan kon gaan huilen...
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 @ 15:42 schreef Castlevania het volgende:
hier in Rotterdam zitten veel jongeren voornamelijk van Antilliaanse afkomst omdat die vaker en meer blowen in een opvangcentrum omdat ze schizofreen zijn geworden van het blowen.
Onzin dus... Schizo is geen gevolg van blowen.. je kan je wel afvragen of (en ik ben wel benieuwd naar jouw cijfers over dit onderwerp en je bron) dat als het zo is of die Antilianen niet om een andere reden depressief zijn of schizofreen...

Al met al een hoop onzin over zaken waar men niet echt in verdiept heeft...
Dus de minister denk dat als ze het verbieden dat het gebruik ervan ook stopt... hahahaha grapjas

Ze moeten het gewoon legaliseren.... een paar tuinders een vergunning verstrekken om cannabis te verbouwen en heb je het probleem van illegale thuiskwekerijen ook opgelost...... verbieden in geen optie, veroorzaakt alleen maar meer criminaliteit.
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 @ 10:56 schreef Integrity het volgende:

[..]

Het is inderdaad IQ verlagende stinkzooi. Het woord geestverruimend zou eigenlijk geestbeperkend moeten zijn.
Volgens mij vergeet je dat de mens slechts een klein deel van zijn hersenen gebruikt en dan psychedelica hierin een grote rol kunnen spelen. In de verkenning van nieuwe hersengebieden dus. Cannabis is wat dat betreft maar een begin. Het beperkt het korte termijn geheugen, maar anderzijds stimuleert het creatieve hersengebieden (waarom denk je anders dat kunstenaars regelmatig cannabis en sterkere psychedelica gebruiken), emotionele hersengebieden (waarom denk je anders dat sommige mensen met hun angs geconfronteerd wordt tijdens cannabisgebruik), zintuiglijke hersengebieden (cannabis maakt mensen meer bewust van hun zintuiglijke waarnemingen, zoals, geluid en zicht) en lichamelijke hersengebieden (puur cannabisgebruik kan lichaamsstromen meer vrijmaken --> stimulans van de het geest-lichaamscontact; waarom denk je anders dat sommige mensen cannabis gebruiken tijdens meditaties --> India;) ). Op deze manieren kunnen cannabis en sterker psychedelica, mits met een juiste instelling gebruikt, de intelligentie juist bevorderen, omdat het kan bijdragen om vastgeconditioneerde patronen in mensenhersenen te verleggen.

Persoonlijk heb ik met speels gemak het gymnasium en de universiteit doorkruist en dat terwijl ik nogal wat psychedelische experimenten achter de rug heb. Tuurlijk, het gaat om de instelling en het verstand waarmee je dingen gebruikt, maar baseer je even op meer bronnen dan alleen die door de farmaceutische bedrijven gesponsorde statistische onderzoekjes die een verband proberen aan te tonen tussen geheugen en cannabis en de rest van het eeuwenoude verhaal buiten beschouwing laten.
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 @ 10:51 schreef MichielM het volgende:

[..]

in een joint zit ongeveer 10x zoveel teer als in 1 cigarette
Het grappige is dat je de schade van een effect verwart met de schade van een gebruikersmethode. Cannabis hoef je niet per se te roken. Je kunt het verdampen (met amper schade aan je longen) of oraal innemen (zolang je maar goed uitzoekt hoe je moet doseren). Ook kun je het puur roken, zonder tabak erbij, waardoor je veel minder rook in je longen krijgt dan bij een joint. Wanneer we het hebben over de schade van een drug, dan gaat het om de schade van het effect. Wat dat betreft is cannabis nogal timide
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 @ 15:42 schreef Castlevania het volgende:
Ik ben daar best wel blij mee, ik zou niet willen dat mijn kind drugs zou gebruiken, van wiet word je schizofreen

Cannabis veroorzaakt depressie en schizofrenie

hier in Rotterdam zitten veel jongeren voornamelijk van Antilliaanse afkomst omdat die vaker en meer blowen in een opvangcentrum omdat ze schizofreen zijn geworden van het blowen.
Het is al meerdere malen gezegd in dit topic, maar eventjes in verband tot alle psychedelica. Deze veroorzaken geen psychoses, geen depressies, geen schizofrenie, niets van dat alles. Ze kunnen alleen latente psychoses etc. naar boven halen, net zozeer als een andere heftige emotionele ervaring dat kan doen. Psychedelische ervaringen zijn buitengewoon heftig. Naar mijn idee ligt daar juist kracht, mits met respect en zorg gebruikt. Zelf heb ik angstaanvallen gehad tijdens cannabis- en paddo-ervaringen. En to be honest, ik ben er dankbaar om. Ik wist niet dat er zoveel angst in mij schuil ging, maar toen ik het in de ogen heb gekeken, kon ik er wat aan doen.

Het probleem met die Antilliaanse jongeren uit Rotterdam is veeleer de setting waarin zij blowen. Als je met latente psychische problemen geconfronteerd wordt, moet je goed begeleid worden door mensen die begrijpen wat dit betekent. En je moet ook zelf de instelling hebben dat je van dingen wilt leren in plaats dat je cannabis gebruikt om maar gewoon 'van de kaart' te gaan of aan de dagelijkse realiteit te ontvluchten. Het beste dat je kunt doen om je kinderen door de wereld van drugs te helpen. Zorg dat ze eerlijk kunnen zijn in plaats het stiekem te doen, zorg dat je vertrouwen kunt uitstralen in plaats van dat je bang bent in hun plaats en zorg dat je mensen kent of kunt benaderen die verstand van zaken hebben. Vediepende en waarheidsgetrouwe voorlichting is in dit kader erg welkom, maar dan moet je dus wel niet op conservatieve partijen gaan stemmen Anders blijft deze voorlichting alleen bereikbaar voor mensen die het op internet bewust zoeken en niet voor de massa van mensen die vooral bangmakende mediaberichten zien.
HOPPA! nog meer criminelen kweken! dan is het weer helemaal totaal een crimineel. en ik denk dat misschien 1% stopt met blowen na invoering van dit beleid! DUCKING IDIOTEN!
kijk!!
Ik ben niet gelovig maareh... CDA en CU kunnen het niet beeindigen...
zie deze prachtige link

http://www.equalrights4all.org/religious/bible.htm

Er is in de bijbel zelfs aangekondigd dat er hypocrieten zullen komen die zullen proberen het te verbieden (Amerika is echt heel erg krom)...
34  van 284 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3 4 5 6


Lees ook:

» 05:53 VVD blijft verliezen in peiling22
» 25/05 PvdA, SP: akkoord verlengt de recessie82
» 25/05 Wilders: VVD volledig de weg kwijt108
» 24/05 Pechtold wederom D66-lijsttrekker71


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden