'John de Mol wil af van Tien'

Icoon Media Mediatycoon John de Mol is Tien zat en zoekt een uitweg uit het project zonder teveel gezichtsverlies. De zender haalt matige kijkcijfers en heeft geen kijkers kunnen wegtrekken bij SBS6. Daarom wil De Mol SBS maar helemaal opkopen en Tien daarbij inlijven. Dat schrijft het Algemeen Dagblad.

De Mol raakt steeds verder geïsoleerd bij het zoeken van een uitweg. De Mol wilde na het Tien-avontuur SBS Nederland opkopen. Hij zat daarom om de tafel met SBS-aandelhouders Permi-ra, KKR en de Telegraaf Media Groep. De gesprekken mislukten jammerlijk, omdat de aandeelhouders een splitsing van het bedrijf niet wenselijk vinden. De SBS Groep heeft namelijk ook zenders in Roemenië, België en Zweden. Daarom besloot De Mol om dan maar de internationale tak van SBS op te kopen.

Opnieuw volgden er serieuze onderhandelingen, omdat er voor beide partijen veel te winnen was. De SBS Groep kon een garantie krijgen voor veel van De Mol's formats. Tien zou in het plan verdwijnen en de sterren van Tien zouden waarschijnlijk meeverhuizen naar SBS6. "Wat er in dat scenario met sterren als Linda de Mol en Beau van Erven Dorens zou gebeuren, is nooit besproken. Sommigen zouden meeverhuizen, van anderen het contract worden afgekocht", aldus een Tien-ingewijde.

Maar de SBS-deal ging opnieuw niet door, omdat SBS het Duitse tv-bedrijf Pro7/Sat1 opkocht. Dat bedrijf zal fuseren met de SBS Groep, waardoor een gigantisch Europees televisie-imperium ontstaat. Hierdoor is De Mol waarschijnlijk niet meer nodig en zijn er formats genoeg. Maar De Mol kan niet veel anders doen dan weer een stapje hoger doen en het hele bedrijf op te kopen.

Hij kan namelijk niet op de huidige weg doorgaan. Tien zorgt voor een verlies van 200.000 euro per dag en dat is zelfs voor De Mol veel geld. Ook lijken adverteerders zich af te wenden van de zender en heeft de zender de doelstelling van tien procent marktaandeel dit jaar opnieuw niet gehaald. De zender blijft steken op zeven procent.

Volgens mediawetenschapper Maarten Reesink van de Universiteit van Amsterdam is geld niet het probleem voor Tien. John de Mol heeft een succesvol kanaal nodig voor de volgende nieuwe hit waar hij steeds naar op zoek is. Dat is het échte probleem van de matige kijkcijfers. De Mol wil nieuwe formats uitproberen en heeft daarvoor een groot publiek nodig. Daarom wil hij die tien procent marktaandeel.

"Ik doe niet mee met de mensen die zeggen dat Tien is mislukt, RTL en SBS konden in hun begintijd alleen maar dromen van een marktaandeel van zeven procent. Maar het schiet niet erg op met Talpa en De Mol is er de man niet naar om dat lang te laten duren", aldus Reesink. Hij denkt dat een overname van SBS een optie kan zijn, zodat hij wel programma's kan uitproberen en een doelgroep voor ogen heeft.

Met dank aan Finch voor de submit.