Nederlands fort ontdekt in Maleisië

Media & Cultuur • Geschreven door Novum op 05-12-2006 @ 00:21 - gepost door Athlon_2o0o
print 
Icoon Kunst Archeologen hebben in de Maleisische stad Malakka een muur uit de Nederlandse koloniale tijd ontdekt. Waarschijnlijk is de muur een deel van een fort dat gebouwd is in de tijd dat de Nederlanders de baas waren van de stad. Dat hebben Maleisische media zondag gemeld.

Er is nog maar een ruïne over van wat ooit een groot fort geweest moet zijn. De archeologen stellen dat het gaat om een uitkijkpost van het fort. De Maleisische regering stelt nu nader onderzoek in en hoopt financieel een slaatje te kunnen slaan uit de vondst. Rais Yatim, de Maleisische minister van Cultuur, denkt dat het misschien een belangrijke toeristische attractie kan worden voor het land.

Malakka was lange tijd een belangrijke havenstad voor de Nederlanders. In 1641 kwam de stad in Nederlandse handen, toen de Nederlanders de Portugezen hadden verslagen. In 1824 zouden de Britten het overnemen, na een ruildeal met de Nederlanders. Nederland kreeg daar een deel van het eiland Sumatra voor terug.

Bron: Novum


Lees ook:

» 08/02 Gebedsruimte voor moslims in kazerne75
» 04/02 Filmfestival Rotterdam telt 274.000 bezoeken8
» 03/02 The Winner Is verliest veel kijkers51
» 02/02 Kunstenaar Mike Kelley overleden8


delen | eKudos nujij

14239 views / 36 reacties
Reacties op dit bericht
36  van 36 reacties op deze pagina. Pagina  1
Grappig dat dat nog niet eerder ontdekt was.
userIcon
OMFG! Nederlanders pwnen de rest van de wereld ...


350 jaar geleden...
quote:
de Maleisische minister van Cultuur, denkt dat het misschien een belangrijke toeristische attractie kan worden voor het land.


Je hebt een land met de prachtige tempels van Penang, de fabelachtige stranden van Langkawi, de schitterende natuur van Cameron, enkele van de mooiste natuurparken ter wereld, en de moderne "garden city" van Kuala Lumpur. En dan zou een muurtje van de Nederlanders een "belangrijke attractie" moeten worden ?
userIcon
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 @ 00:24 schreef Burbo het volgende:
Grappig dat dat nog niet eerder ontdekt was.
In 1641 al...
Nederland wereldwijd
userIcon
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 @ 00:30 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]



Je hebt een land met de prachtige tempels van Penang, de fabelachtige stranden van Langkawi, de schitterende natuur van Cameron, enkele van de mooiste natuurparken ter wereld, en de moderne "garden city" van Kuala Lumpur. En dan zou een muurtje van de Nederlanders een "belangrijke attractie" moeten worden ?
Je kan er van maken wat je wilt en je er minderwaardig over uitspreken, maar Nederland heeft op verschillende plaatsen ter wereld bezienswaardige en interessante sporen achtergelaten. De invloed van Nederland op dat gebied is net zo goed een belangrijk onderdeel van de geschiedenis daar.
quote:
Malakka was lange tijd een belangrijke havenstad voor de Nederlanders. In 1641 kwam de stad in Nederlandse handen, toen de Nederlanders de Portugezen hadden verslagen.
We kunnen ze niet vaak genoeg verslaan, die portugezen
userIcon
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 @ 00:35 schreef kevtranslate het volgende:
Nederland wereldwijd
Inderdaad. Nederland heeft wereldwijd behoorlijk veel sporen achtergelaten, zoals iedereen kan constateren die zich eens in geschiedenis heeft verdiept.
userIcon
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 @ 00:30 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

Je hebt een land met de prachtige tempels van Penang, de fabelachtige stranden van Langkawi, de schitterende natuur van Cameron, enkele van de mooiste natuurparken ter wereld, en de moderne "garden city" van Kuala Lumpur. En dan zou een muurtje van de Nederlanders een "belangrijke attractie" moeten worden ?
Okee, je hebt even kunnen pronken met je kennis van Maleisië, verwoord in discount-vakantiefoldertaal.

Maar als je die klaarblijkelijke behoefte even loslaat, kun je je dan echt niet voorstellen dat mensen 'zo'n muurtje' interessant vinden, puur omdat het een verhaal vertelt?
Ja, maar jammer genoeg waren ze meestal niet positief :S
Dat noem ik pas VOC kwaliteit Nog steeds weten ze daar geld aan ons te verdienen
userIcon
En reken maar niet dat we ons destijds aangepast hebben aan de cultuur
userIcon
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 @ 01:05 schreef Beathoven het volgende:
En reken maar niet dat we ons destijds aangepast hebben aan de cultuur
Niet nee.

Maar we doen daar nu nóg nederig over + we zijn massaal weer weggetrokken. Kijken of die analogie óók opgaat...
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 @ 00:59 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Inderdaad. Nederland heeft wereldwijd behoorlijk veel sporen achtergelaten, zoals iedereen kan constateren die zich eens in geschiedenis heeft verdiept.
Niet zo negatief. Het feit dat zo'n miniscuul klein landje middels zijn koopmansgeest/koopvaardij/ondernemingszin/maritieme kennis/tolerantie en handelsmentaliteit 200 jaar lang dé supermacht op aarde was is iets waar wij 'trots' op mogen zijn. Een groot deel van de hedendaagse welvaart hebben wij nog steeds aan die gouden tijden te danken, aan Holland te danken.

Wij - als klein landje- bevoeren en beheersten de wereldzeeën, stichtten de eerste multinational ter wereld, de eerste aandelenbeurs ter wereld, schopten een katholieke grootmacht als Spanje eigenhandig het land uit, waren gevoegelijk de stichters van New York en van Batavia, brachten de Thee naar Europa, hadden handelsposten over de gehele wereld en Nederland was het de republiek waar de zon nimmer onderging. Het land met het eerste en oudste Korps Mariniers, het land dat supermachten als Spanje/Portugal en Groot-Brittannie op de knieën bracht en als enig land ooit de Theems zo ver is opgevaren.

De tijd dat het kleine Holland qua wetenschappelijk, economie, kunst/cultuur en militair veruit superieur was ten aanzien van de rest van de wereld. Dat voor 200 jaar lang. Daar hebben wij nu nog onze welvaart aan te danken.

Een beetje meer 'trots' cq positieve benadering mag ook wel. De tijden van de jaren '70 waarin ons collectief werd voorgehouden dat wij ons vooral moesten schamen voor die periode, dat wij nog steeds de schuldige blanke slavendrijver en ons vooral publiekelijk erudiet moeten afzetten tegen die glorierijke periode is nu wel weer voorbij.

Holland, het land waar de zon nooit onderging.
userIcon
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 @ 02:00 schreef Cruzaclu het volgende:

[..]

Niet zo negatief. Het feit dat zo'n miniscuul klein landje middels zijn koopmansgeest/koopvaardij/ondernemingszin/maritieme kennis/tolerantie en handelsmentaliteit 200 jaar lang dé supermacht op aarde was is iets waar wij 'trots' op mogen zijn. Een groot deel van de hedendaagse welvaart hebben wij nog steeds aan die gouden tijden te danken, aan Holland te danken.

Wij - als klein landje- bevoeren en beheersten de wereldzeeën, stichtten de eerste multinational ter wereld, de eerste aandelenbeurs ter wereld, schopten een katholieke grootmacht als Spanje eigenhandig het land uit, waren gevoegelijk de stichters van New York en van Batavia, brachten de Thee naar Europa, hadden handelsposten over de gehele wereld en Nederland was het de republiek waar de zon nimmer onderging. Het land met het eerste en oudste Korps Mariniers, het land dat supermachten als Spanje/Portugal en Groot-Brittannie op de knieën bracht en als enig land ooit de Theems zo ver is opgevaren.

De tijd dat het kleine Holland qua wetenschappelijk, economie, kunst/cultuur en militair veruit superieur was ten aanzien van de rest van de wereld. Dat voor 200 jaar lang. Daar hebben wij nu nog onze welvaart aan te danken.

Een beetje meer 'trots' cq positieve benadering mag ook wel. De tijden van de jaren '70 waarin ons collectief werd voorgehouden dat wij ons vooral moesten schamen voor die periode, dat wij nog steeds de schuldige blanke slavendrijver en ons vooral publiekelijk erudiet moeten afzetten tegen die glorierijke periode is nu wel weer voorbij.

Holland, het land waar de zon nooit onderging.
Nederland.... Mijn Land!

PS: Van mij mogen we best weer de machtigste van de wereld worden...
Gewoon weer de zweep erover!
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 @ 02:20 schreef Scarafax het volgende:

[..]

Nederland.... Mijn Land!

PS: Van mij mogen we best weer de machtigste van de wereld worden...
Gewoon weer de zweep erover!
Amen brother!



userIcon
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 @ 02:00 schreef Cruzaclu het volgende:

[..]

Niet zo negatief. Het feit dat zo'n miniscuul klein landje middels zijn koopmansgeest/koopvaardij/ondernemingszin/maritieme kennis/tolerantie en handelsmentaliteit 200 jaar lang dé supermacht op aarde was is iets waar wij 'trots' op mogen zijn. Een groot deel van de hedendaagse welvaart hebben wij nog steeds aan die gouden tijden te danken, aan Holland te danken.

Wij - als klein landje- bevoeren en beheersten de wereldzeeën, stichtten de eerste multinational ter wereld, de eerste aandelenbeurs ter wereld, schopten een katholieke grootmacht als Spanje eigenhandig het land uit, waren gevoegelijk de stichters van New York en van Batavia, brachten de Thee naar Europa, hadden handelsposten over de gehele wereld en Nederland was het de republiek waar de zon nimmer onderging. Het land met het eerste en oudste Korps Mariniers, het land dat supermachten als Spanje/Portugal en Groot-Brittannie op de knieën bracht en als enig land ooit de Theems zo ver is opgevaren.

De tijd dat het kleine Holland qua wetenschappelijk, economie, kunst/cultuur en militair veruit superieur was ten aanzien van de rest van de wereld. Dat voor 200 jaar lang. Daar hebben wij nu nog onze welvaart aan te danken.

Een beetje meer 'trots' cq positieve benadering mag ook wel. De tijden van de jaren '70 waarin ons collectief werd voorgehouden dat wij ons vooral moesten schamen voor die periode, dat wij nog steeds de schuldige blanke slavendrijver en ons vooral publiekelijk erudiet moeten afzetten tegen die glorierijke periode is nu wel weer voorbij.

Holland, het land waar de zon nooit onderging.
- En het oudste volkslied!
- En onze schilders niet vergeten.
- Eurasmus.
en zo zijn er nog wel wat mensen en dingen waar we trots op moeten zijn.

Holland *ook trost is*
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 @ 00:30 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]



Je hebt een land met de prachtige tempels van Penang, de fabelachtige stranden van Langkawi, de schitterende natuur van Cameron, enkele van de mooiste natuurparken ter wereld, en de moderne "garden city" van Kuala Lumpur. En dan zou een muurtje van de Nederlanders een "belangrijke attractie" moeten worden ?
Er is in Malakka echt wel wat meer te zien dan dat ene muurtje hoor. Prachtig stadje met een rijke geschiedenis. Ook erg leuk is het Nederlandse kerkhof wat daar is.
userIcon
Toen was nederland nog groots en machtig Leefde ik maar toen . Nu stellen we niet veel meer voor dankzij onze instelling.

OT , mooi dat zoiets gevonden is is toch allemaal mooi erfgoed .
userIcon
Leuke naam dat plaatsje
=Wanker in het grieks
userIcon
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 @ 08:11 schreef snijder het volgende:

[..]Ook erg leuk is het Nederlandse kerkhof wat daar is.
Ehh... ja.. kerkhof... Klinkt als een gezellig familiedagje uit.

OT: We hebben vroeger inderdaad veel groots gedaan als klein klotelandje zijnde. Zeker iets om trots op te zijn.
userIcon
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 @ 04:20 schreef spooky1234 het volgende:
Amen brother!

[afbeelding]

Whahahahahha
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 @ 02:00 schreef Cruzaclu het volgende:

[..]

Niet zo negatief. Het feit dat zo'n miniscuul klein landje middels zijn koopmansgeest/koopvaardij/ondernemingszin/maritieme kennis/tolerantie en handelsmentaliteit 200 jaar lang dé supermacht op aarde was is iets waar wij 'trots' op mogen zijn. Een groot deel van de hedendaagse welvaart hebben wij nog steeds aan die gouden tijden te danken, aan Holland te danken.

Wij - als klein landje- bevoeren en beheersten de wereldzeeën, stichtten de eerste multinational ter wereld, de eerste aandelenbeurs ter wereld, schopten een katholieke grootmacht als Spanje eigenhandig het land uit, waren gevoegelijk de stichters van New York en van Batavia, brachten de Thee naar Europa, hadden handelsposten over de gehele wereld en Nederland was het de republiek waar de zon nimmer onderging. Het land met het eerste en oudste Korps Mariniers, het land dat supermachten als Spanje/Portugal en Groot-Brittannie op de knieën bracht en als enig land ooit de Theems zo ver is opgevaren.

De tijd dat het kleine Holland qua wetenschappelijk, economie, kunst/cultuur en militair veruit superieur was ten aanzien van de rest van de wereld. Dat voor 200 jaar lang. Daar hebben wij nu nog onze welvaart aan te danken.

Een beetje meer 'trots' cq positieve benadering mag ook wel. De tijden van de jaren '70 waarin ons collectief werd voorgehouden dat wij ons vooral moesten schamen voor die periode, dat wij nog steeds de schuldige blanke slavendrijver en ons vooral publiekelijk erudiet moeten afzetten tegen die glorierijke periode is nu wel weer voorbij.

Holland, het land waar de zon nooit onderging.
En het grootste gedeelte van dit is bereikt over de rug van de lokale bevolking die hier niets voor terug kreeg en dat is wel iets om voor te SCHAMEN.
Je kunt wel trots zijn op je "eigen" maar alles heeft ook een keer zijde , wat goed is voor jouw is meestal niet goed voor de ander, voorbeeld stel je voor dat de Duitsers zeggen " tijdens de tweede oorlog waren wij de wereldmacht , wij veroverden Europa en kickten de Hollanders", voor de Duitsers kan dit iets zijn om "trots" op te zijn maar voor de Hollanders was dit een trieste tijd, en zo zullen velen andere naties (die veroverd werden door de Hollanders) dit ook kunnen opvatten.
Oehh altijd leuk zulke nieuwsberichten zeker met de inhoudt als deze
quote:
In 1641 kwam de stad in Nederlandse handen, toen de Nederlanders de Portugezen hadden verslagen.
Prima kan ik mijn Portugees liefkozend mee slaan, maar het mooist blijft de Portugese marine die een onderzeer hebben, maar niet duiken kan
en wat had nederland daar te zoeken,
meer slaven, meer geld,
om alles wat los en vast zit uit te melken
userIcon
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 @ 08:11 schreef snijder het volgende:

[..]

Er is in Malakka echt wel wat meer te zien dan dat ene muurtje hoor. Prachtig stadje met een rijke geschiedenis. Ook erg leuk is het Nederlandse kerkhof wat daar is.
Ik vond het museum (met de naam 'Stadthuys') ook erg leuk, daar zie je goed de invloed van Nederland op die stad en op dat land.
Als je trouwens veel NL VOC-geschiedenis wilt zien, moet je naar Sri Lanka; de halve kust daar bevat ruïnes van Nederlandse forten.
userIcon
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 @ 09:32 schreef Lanoxious het volgende:
Oehh altijd leuk zulke nieuwsberichten zeker met de inhoudt als deze
[..]

Prima kan ik mijn Portugees liefkozend mee slaan, maar het mooist blijft de Portugese marine die een onderzeer hebben, maar niet duiken kan
LOL, vertel!
userIcon
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 @ 09:41 schreef relaxation het volgende:
en wat had nederland daar te zoeken,
meer slaven, meer geld,
om alles wat los en vast zit uit te melken
Verdiep je eerst eens in de geschiedenis

De slaven kwamen vooral uit afrika...
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 @ 00:30 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]



Je hebt een land met de prachtige tempels van Penang, de fabelachtige stranden van Langkawi, de schitterende natuur van Cameron, enkele van de mooiste natuurparken ter wereld, en de moderne "garden city" van Kuala Lumpur. En dan zou een muurtje van de Nederlanders een "belangrijke attractie" moeten worden ?
Mensen met VOC mentaliteit vinden het zeer aantrekkelijk , ik vermoed dat je dat niet bent .
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 @ 06:52 schreef wdn het volgende:

[..]

- En het oudste volkslied!
- En onze schilders niet vergeten.
- Eurasmus.
en zo zijn er nog wel wat mensen en dingen waar we trots op moeten zijn.

Holland *ook trost is*
Aap hij noemde de culturele en wetenschappelijke hoogstanden toch al?
anders had je nog tal andere (meer belangrijke) mensen kunnen noemen dan Erasmus (en rembrand, van Gogh, Vermeer etc).

Maar je hebt gelijk

En nu nog steeds eigenlijk. Relatief doet Nederland allerlij grote prestaties. Nederland is zo klein vergeleken met andere landen.. maar zij (of het?) doet wel mee op wereldniveau van Sport, Wetenschap en Techniek..

Toch?
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 @ 11:22 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Verdiep je eerst eens in de geschiedenis

De slaven kwamen vooral uit afrika...
erhm maar niet in maleisia hoor. Alleen in het westelijke deel van de wereld (van Nederland toendertijd). En bovendien werden de locals sowieso uitgeperst en uitgemelkt, evenals het land (denk aan specerijen en schatten).
userIcon
Op het totaal van ca. 10 miljoen mensen dat in de periode ca.1500 tot ca.1850 door Europeanen uit Afrika werden gehaalt bedraagt het Nederlandse aandeel ongeveer 5%.
De andere 95% gebeurde dus door de andere europese landen.

De handel in specerijen en dergelijjke waren lucratiever dan de handel in slaven.
Het goedkoop inkopen van goederen is iets wat iedere handelaar/koopman nastreeft, daar is dus niets mis mee.
De producten werden daar gewoon gekocht en toendertijd waren de verkopers daar er erg blij mee.
Het moet nu maar eens afgelopen zijn met het oeverloze gezeik over de slechte VOC.
We profiteren er nu nog steeds van (en niet te vergeten van onze gasbel) en al die negers hier die nu lopen te zeiken over het verleden zouden maar eens hun energie in iets positiefs moeten steken, ipv afgeven op iets wat onze voorouders gedaan zouden hebben.
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 @ 12:22 schreef klere het volgende:
Op het totaal van ca. 10 miljoen mensen dat in de periode ca.1500 tot ca.1850 door Europeanen uit Afrika werden gehaalt bedraagt het Nederlandse aandeel ongeveer 5%.
De andere 95% gebeurde dus door de andere europese landen.

De handel in specerijen en dergelijjke waren lucratiever dan de handel in slaven.
Het goedkoop inkopen van goederen is iets wat iedere handelaar/koopman nastreeft, daar is dus niets mis mee.
De producten werden daar gewoon gekocht en toendertijd waren de verkopers daar er erg blij mee.
Het moet nu maar eens afgelopen zijn met het oeverloze gezeik over de slechte VOC.
We profiteren er nu nog steeds van (en niet te vergeten van onze gasbel) en al die negers hier die nu lopen te zeiken over het verleden zouden maar eens hun energie in iets positiefs moeten steken, ipv afgeven op iets wat onze voorouders gedaan zouden hebben.
Of je nou 5% slavendrijver of 95% je bent en blijft een slavenhandelaar.
De specerijen kwamen zeker vanzelf naar het schip toe ?
Goedkoop handelen ? , dus jij koopt je kleding bij bedrijven die gebruik maken van "sweathshops" , is ook lekker goedkoop.
Ik denk niet dat "negers" zich druk maken over Maleisie en het feit dat jij "negers" zegt geeft ook de beperking aan van jouw Intelligentie , aangezien ook andere rassen dan "negers" als slaven zijn gebruikt.
userIcon
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 @ 09:31 schreef bander het volgende:

[..]

En het grootste gedeelte van dit is bereikt over de rug van de lokale bevolking die hier niets voor terug kreeg en dat is wel iets om voor te SCHAMEN.
Je kunt wel trots zijn op je "eigen" maar alles heeft ook een keer zijde , wat goed is voor jouw is meestal niet goed voor de ander, voorbeeld stel je voor dat de Duitsers zeggen " tijdens de tweede oorlog waren wij de wereldmacht , wij veroverden Europa en kickten de Hollanders", voor de Duitsers kan dit iets zijn om "trots" op te zijn maar voor de Hollanders was dit een trieste tijd, en zo zullen velen andere naties (die veroverd werden door de Hollanders) dit ook kunnen opvatten.
Zeur niet
De Grieken, Romeinen, Egyptenaren, Britten, Fransen, Turken, zelfs de Irakezen... allemaal geen haar beter, en toch is men daar trots op de geschiedenis, en de eigen identiteit. Het waren allemaal relatief kleine volken die ver boven zichzelf en het eigen grondgebied uitstegen, en dat is iets om trots op te zijn. Dat betekent niet automatisch dat je daarmee anderen te kort doet, wat wel de strekking in de jaren 70 was.

Je vergelijking gaat ook behoorlijk mank: de Duitsers werden geen duizendjarig rijk, ze werden geen honderdjarig rijk, hun expansiedrift heeft zelfs de tien jaar niet gehaald. Geen enkel jaar haalde vrede. Dat is bij die anderen allemaal voor langere tijd WEL geweest. Je vergelijkt dus appels met peren.
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 @ 10:52 schreef Wupppie het volgende:

[..]

LOL, vertel!
Al gedaan, maar ze hebben 3 nieuwe besteld die wel duiken kunnen.. dus dat wordt oppassen
36  van 36 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 08/02 Gebedsruimte voor moslims in kazerne75
» 04/02 Filmfestival Rotterdam telt 274.000 bezoeken8
» 03/02 The Winner Is verliest veel kijkers51
» 02/02 Kunstenaar Mike Kelley overleden8


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden