Coalitie CDA-PvdA-SP domineert slotdebat

Politiek • Geschreven door Athlon_2o0o op 23-11-2006 @ 00:46
print 
Icoon Verkiezingen Een coalitie van CDA, PvdA en SP heeft het slotdebat bij de NOS gedomineerd. Jan Marijnissen wil graag het gesprek met CDA-leider Jan Peter Balkenende aangaan. Balkenende vindt dat de partijen eerst bij zichzelf te rade moeten gaan wat de verkiezingsuitslag betekent. Daarna zal het CDA proberen het land bestuurbaar te houden.

Wouter Bos was niet erg kritisch over het grote verlies van zijn eigen partij. Hij stelt dat links 8 zetels gewonnen heeft en de huidige regeringspartijen verloren hebben. Volgens hem heeft de kiezer het regeringsbeleid daarmee hard verworpen. Hij liet zich overigens niet uit over de grote winst die de Partij van de Vrijheid van Geert Wilders gehaald heeft.

Toen de presentator Paul Witteman vroeg of er een partij was die met Geert Wilders wil regeren, bleef het angstvallig stil. Wilders werd daar erg boos over en sprak over een "cordon sanitaire" tegen zijn partij. Mark Rutte van de VVD was het daar totaal niet mee eens, en stelt dat de ideeën van Wilders ver afstaan van de ideeën van de andere partijen. De andere partijen zouden hem niet willen blokkeren, maar zien wel onoverkomelijke verschillen.

André Rouvoet vindt een coalitie van CDA, PvdA en ChristenUnie het "meest logisch". Hij wil de komende vier jaar een christelijk-sociaal beleid. Bos was het daar niet mee eens, hij wil graag dat er eerst gesprekken komen tussen CDA, PvdA en SP. Femke Halsema van GroenLinks had weinig in te brengen in het debat, maar gaf ook voorkeur aan die coalitie.

De einduitslag na 99 procent van de stemmen:

CDA: 41
PvdA: 32
SP: 26
VVD: 22
Partij voor de Vrijheid: 9
GroenLinks: 7
ChristenUnie: 6
D66: 3
SGP: 2
Partij voor de Dieren: 2

Bron: FOK!


Lees ook:

» 05:53 VVD blijft verliezen in peiling22
» 25/05 PvdA, SP: akkoord verlengt de recessie82
» 25/05 Wilders: VVD volledig de weg kwijt108
» 24/05 Pechtold wederom D66-lijsttrekker71


delen | eKudos nujij

16258 views / 222 reacties
Reacties op dit bericht
22  van 222 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3 4 5
Wilders = Hoop woorden, weinig wol.

Echter is het toch een wolf in schaapskleren.
userIcon
quote:
Op donderdag 23 november 2006 @ 13:06 schreef dylsen het volgende:

[..]

weer een grote misvatting het is geen one-issue partij lees de rest van hun punten maar eerst eens voor je je mond opentrekt
De PvdD heeft ook een uitgebreid programma. Toch wordt in debatten telkens weer teruggevallen op "de allerzwaksten in de samenleving". Wilders valt in debatten altijd terug op "de islamisering". Het zijn allebei one-issue partijen.
quote:
Op donderdag 23 november 2006 @ 10:32 schreef Aka-Zigor het volgende:

[..]

Een dieptepunt voor die partijen die het verdommen om de problemen te benoemen zoals ze zijn.
Iedereen kan nu wel schande spreken over de winst van Wilders maar het zou beter zijn dat ze eens bij zichzelf te raden zouden gaan om te kijken waarom mensen zo massaal op hem hebben gestemd.
Als de andere partijen met hun oogkleppen op blijven lopen zal die winst alleen maar meer worden ipv minder en eerlijk gezegd gun ik dat hem van harte!
Ik ben 1 van die ruim 500.000 "tokkie's stemmen op Wilders stemmer" geweest zonder de ijdele hoop te hebben dat hij in de coalitie zou komen en jullie doen het er maar mee!
Wilders, gefeliciteerd!!
Precies, ik ben het volledig met je eens. Laat Wilders maar lekker in de oppositie zitten en ik hoop ergens dat de SP eens gaat regeren. Al die jaren in de oppositie zitten en maar commentaar leveren is makkelijk. Laat nu maar eens zien dat jullie ook wat kunnen waar maken (alleen vrees ik de gevulde schatkist... die zal dan wel weer leeg zijn...)
userIcon
quote:
Op donderdag 23 november 2006 @ 01:25 schreef 12345678910 het volgende:

[..]

CDA moet het hebben van gewoonte-stemmers.
Oftewel burgers die niet nadenken over hun keuze.
Mensen die wel nadenken over hun keuze worden 'zwevende kiezer' genoemd.
De zwevende kiezers kiezen bewust.
Mensen die hun hele leven al op dezelfde partij stemmen, moeten ze het stemrecht ontnemen.
Wie is er gestorven en heeft jou koning gemaakt??
quote:
Op donderdag 23 november 2006 @ 11:55 schreef AlanSmitheeJr het volgende:

[..]

Ik denk dat zowel VVD als SP die coalitie zullen uitsluiten.
ja ik droom slechts hardop, omdat ik graag een kabinet zie met zowel links als rechts beleid en niet een slappe tussenvorm CDA-PvdA-CU.
quote:
Op donderdag 23 november 2006 @ 00:52 schreef Hanneke1983 het volgende:
Ik vind dat Balkenende echt een bord voor zijn kop heeft
Als je met 9 zetels verlies, 6 zetels winst voor links en 9 zetels voor Wilders nog durft te roepen dat de kiezer verder wil op dezelfde weg omdat het CDA de grootste is dan heb je inderdaad een enorm bord voor je kop.
quote:
Op donderdag 23 november 2006 @ 01:25 schreef 12345678910 het volgende:

[..]

CDA moet het hebben van gewoonte-stemmers.
Oftewel burgers die niet nadenken over hun keuze.
En waar baseer je dit dan op? Omdat men op het CDA stemt, heeft men hier van tevoren geen weloverwogen beslissing gemaakt? Ik hoop dat je zelf ook in ziet dat dit gewoon onzin is die je uitkraamt.
quote:
Mensen die wel nadenken over hun keuze worden 'zwevende kiezer' genoemd.
De zwevende kiezers kiezen bewust.
Waar baseer je dit op? Er zal gerust een deel van deze groep zijn die bewust een keuze maakt, maar een hele grote groep doet naar mijn mening maar wat. Zeker als het gaat om de mensen 'die pas hun stem beslissen bij het stemhokje'. Daar zit voor mij geen greintje nadenken bij, maar heeft meer weg van 'iene-miene-mutten' en ik stem op ...
Dus beweren dat zwevende kiezers bewust zouden stemmen is niet waar en komt ook niet echt sterk over als argument.
quote:
Mensen die hun hele leven al op dezelfde partij stemmen, moeten ze het stemrecht ontnemen.
Omdat? Mensen mogen toch zelf overwegen op welke partij ze stemmen en het staat nergens geschreven dat je om de x-aantal verkiezingen niet meer op de partij mag stemmen, die het dichtst bij je staat.

Kortom een naïeve/domme reactie van jouw kant
quote:
Op donderdag 23 november 2006 @ 13:12 schreef AlanSmitheeJr het volgende:

[..]

De PvdD heeft ook een uitgebreid programma. Toch wordt in debatten telkens weer teruggevallen op "de allerzwaksten in de samenleving". Wilders valt in debatten altijd terug op "de islamisering". Het zijn allebei one-issue partijen.
sorry maar de PvdD met alle respect vind ik echt te ver gaan volgende keer allemaal de hond en kat en andere dieren mee stemmen en een pootafdrukje zetten zeker
quote:
Op donderdag 23 november 2006 @ 13:41 schreef rebel6 het volgende:

[..]

Als je met 9 zetels verlies, 6 zetels winst voor links en 9 zetels voor Wilders nog durft te roepen dat de kiezer verder wil op dezelfde weg omdat het CDA de grootste is dan heb je inderdaad een enorm bord voor je kop.
Je hebt volgens mij pas een bord voor je kop, dat als je als PVDA zijnde 10 zetels verliest nog blij kan gaan roepen dat je als links toch gewonnen hebt.

Vergeet niet dat het CDA de grootste partij is geworden en dus een grote groep mensen daarmee heeft laten zien dat ze tevreden zijn met het beleid gevoerd door de CDA. Ik word zo moe van die linkse partijen en kiezers die hun eigen conclusies gaan verzinnen, die hen het beste uitkomen.
Lijkt me duidelijk. Nederland heeft voor links gekozen

PvdA + SP + GL + D66 + PvdD + CU = 76 zetels
userIcon
quote:
Op donderdag 23 november 2006 @ 13:48 schreef Alex858 het volgende:

[..]

Je hebt volgens mij pas een bord voor je kop, dat als je als PVDA zijnde 10 zetels verliest nog blij kan gaan roepen dat je als links toch gewonnen hebt.

Vergeet niet dat het CDA de grootste partij is geworden en dus een grote groep mensen daarmee heeft laten zien dat ze tevreden zijn met het beleid gevoerd door de CDA. Ik word zo moe van die linkse partijen en kiezers die hun eigen conclusies gaan verzinnen, die hen het beste uitkomen.
Terechte conclusies (?):
* Stemmer is PvdA zat
* Stemmer is VVD zat
* Stemmer is Fortuyn zat
* Stemmer gelooft in SP
* Stemmer gelooft in PvdV

Daar kun je toch helemaal geen hol mee?

Dus rond februari weer gezellig stemmen?
ik zie een minderheidscoalitie ontstaan... CDA-VVD-CU
Zitten ze op 69 zetels

PvdA, GL en SP komen op 65 zetels uit

Heb zelf gisteren VVD gestemd, ik heb met pijn de uitslag bekeken....
quote:
Op donderdag 23 november 2006 @ 13:06 schreef dylsen het volgende:

[..]

weer een grote misvatting het is geen one-issue partij lees de rest van hun punten maar eerst eens voor je je mond opentrekt
Pcies .... wilders heeft meer standpunten die zelfs goed overeen komen met het vvd programma .... alleen de islamitische standpunten zijn te hard geformuleert voor de cda/vvd en CU .... dus zodra daar iets aangedaan wordt dan zie ik wel degelijk mogelijkheden.
quote:
Op donderdag 23 november 2006 @ 14:05 schreef AtheistischFundamentalist het volgende:

[..]

Terechte conclusies (?):
* Stemmer is PvdA zat
* Stemmer is VVD zat
* Stemmer is Fortuyn zat
* Stemmer gelooft in SP
* Stemmer gelooft in PvdV

Daar kun je toch helemaal geen hol mee?

Dus rond februari weer gezellig stemmen?
Als men een partij zat zou zijn, dan zou er niet op gestemd worden. Volgens mij wordt er door een deel van de kiezer ook op niet rationele zaken gestemd (op emotie => bijv. bij het referendum over de Europese Grondwet. Naar mijn mening heeft het meerendeel van zowel voor en tegen vooral op emotie gestemd), wat ook de reden is dat een LPF vier jaar geleden de grootste was en deze stemmers nu bij de SP zitten (hoe groter kun je het contrast hebben).

Ongeacht of er een kabinet komt met mijn CDA er in of niet. Ik ben van mening dat het veel beter is dat een kabinet het de volle vier jaar kan en mag doen. Ik vind het ook schandalig als politici van verliezers/oppositie continue bezig zijn met een kabinet te laten vallen of de hoop uitspreken dat deze valt (bijv. D'66 bij Balkenende I, LPF gisteren, SP en met name Groenlinks de afgelopen jaren).
quote:
Op donderdag 23 november 2006 @ 01:26 schreef anno-i-mus het volgende:

[..]

Weet wel zeker dat we binnenkort opnieuw kunnen stemmen ..... en dan wordt het gewoon weer cda/vvd
En zo hoort het ook, we hebben nu een eerste stap richting de toekomst gezet en ik vind dat we door moeten gaan op deze manier.
Sociale zekerheid, zorg, milieu etc. blijft dan ook betaalbaar en uiteindelijk is dat dus het beste voor iedereen.
userIcon
Het viel mij inderdaad ook op dat Wouter Bos niets over de PvdV zei. Beetje zielig wel...
Ik vond dat Bos een slaatje sloeg uit de winst van de SP, door te zeggen dat Nederland massaal links heeft gestemd. Wel links, maar geen PvdA Bos.
userIcon
quote:
Op donderdag 23 november 2006 @ 14:11 schreef anno-i-mus het volgende:

[..]

Pcies .... wilders heeft meer standpunten die zelfs goed overeen komen met het vvd programma .... alleen de islamitische standpunten zijn te hard geformuleert voor de cda/vvd en CU .... dus zodra daar iets aangedaan wordt dan zie ik wel degelijk mogelijkheden.
En aangezien die Islamstandpunten het hart en ziel zijn van de partij zal Wilders ze nooit overboord gooien. Logisch dat zijn economische blabla enigzins op de VVD lijkt, de beste man komt ook uit die partij, remember?

Maar als je serieus denk dat Rutte met Wilders aan tafel gaat zitten... leef je in een droomwereld.
userIcon
quote:
Op donderdag 23 november 2006 @ 13:48 schreef Alex858 het volgende:

[..]

Je hebt volgens mij pas een bord voor je kop, dat als je als PVDA zijnde 10 zetels verliest nog blij kan gaan roepen dat je als links toch gewonnen hebt.

Vergeet niet dat het CDA de grootste partij is geworden en dus een grote groep mensen daarmee heeft laten zien dat ze tevreden zijn met het beleid gevoerd door de CDA. Ik word zo moe van die linkse partijen en kiezers die hun eigen conclusies gaan verzinnen, die hen het beste uitkomen.
PvdA verloor er 10, de SP won er 17. Netto heeft links dus wel degelijk gewonnen.
quote:
Op donderdag 23 november 2006 @ 15:09 schreef Gary_C het volgende:

[..]

PvdA verloor er 10, de SP won er 17. Netto heeft links dus wel degelijk gewonnen.
Nog zo'n verlichte geest ....

Ik probeerde duidelijk te maken hoe triest de PVDA regeert op haar eigen nederlaag. Wat links per saldo doet, zegt niets over de afzonderlijke partijen an sich. Daarbij is de PVDA zo links als het haar uitkomt, dus zo links zal ik ze niet willen typeren.
quote:
André Rouvoet vindt een coalitie van CDA, PvdA en ChristenUnie het "meest logisch".
Dat is inderdaad een mogelijke optie.
quote:
Bos was het daar niet mee eens, hij wil graag dat er eerst gesprekken komen tussen CDA, PvdA en SP. F
En wat heeft Bos daarover te zeggen?

CDA en SP staan op bijna alle punten lijnrecht tegenover elkaar, die gaan echt nooit met elkaar regeren. Jan Marijnissen zelf zei ook al dat de verschillen te groot zijn.
Daarnaast zal het CDA dan ondergesneeuwd worden door links en extreem links en dat is geen keuze die je als grootste partij zult maken.
Zelfs de PVDA zal niet graag met de SP regeren omdat zelfs voor de PVDA de standpunten van de SP te extreem zijn.

Je krijgt VVD of CDA nooit samen in 1 kabinet met SP of GL. De verschillen zijn te groot. Mensen die wel coalities gaan opnoemen waar die samen in zitten hebben geen enkel verstand van de ideologiën en standpunten van deze partijen.

Ik zie wel wat in: CDA + VVD + PVDV + CU.


Eigenlijk vindt ik het wel jammer dat er geen linkse meerderheid is. Ik zou het wel goed vinden als SP een keer zou gaan regeren. Dan is het gelijk de laatste keer geweest. Als die stemmers hun auto moeten inleveren, hun huis kwijtraken (doordat hypotheekrenteaftrek beperkt wordt), veel meer energiekosten moeten betalen, niet meer op vakantie kunnen en zien dat zij 40 uur moeten werken voor hetzelfde geld waarvoor de buurman in de bijstand alleen op zijn reet moet zitten, of hun baan kwijtraken doordat de economie op zijn gat gaat, en zien dat onze veiligheid afneemt, zien hoe familieleden die in het leger zitten worden ontslagen en als ze zien dat het aantal mensen met uitkeringen alleen maar toeneemt, er geen leger meer is om ons te beschermen bij onrusten (zoals in Frankrijk), de criminelen nog meer worden verknuffelt en de overheid overal extra regeltjes en belastingen voor gaat bedenken zullen ze ineens gaan nadenken of die keus wel juist was.
Dan zullen die mensen die nu als een kudde schapen elkaar achterna loopt en op de communisten stemmen zich ineens bedenken.
quote:
Op donderdag 23 november 2006 @ 01:14 schreef speknek het volgende:
Op naar Balkenende vijf over anderhalf jaar 3 maanden .
22  van 222 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3 4 5


Lees ook:

» 05:53 VVD blijft verliezen in peiling22
» 25/05 PvdA, SP: akkoord verlengt de recessie82
» 25/05 Wilders: VVD volledig de weg kwijt108
» 24/05 Pechtold wederom D66-lijsttrekker71


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden