Balkenende wint lijsttrekkersdebat

Politiek • Geschreven door Novum op 22-11-2006 @ 03:11 - gepost door Athlon_2o0o
print 
Icoon Verkiezingen De CDA-leider Jan Peter Balkenende heeft het lijsttrekkersdebat van de NOS gewonnen. Dat blijkt uit een peiling van Maurice de Hond onder kijkers van het debat.

Balkenende kreeg 29 procent van de stemmen. De tweede plaats was voor PvdA-leider Wouter Bos met twintig procent. Femke Halsema van GroenLinks deed het ook goed met 17 procent. Tachtig procent van de CDA-achterban stemde op de eigen leider. Bij de achterban van linkse partijen is dat anders: veel PvdA'ers kozen daar voor Halsema. Veel VVD'ers kozen voor Balkenende en lieten daarmee de VVD-leider Mark Rutte in de steek.

De Hond stelt dat het debat voor weinig mensen beslissend is geweest. Voor vijf procent van de kiezers is het debat doorslaggevend geweest voor de uiteindelijke keuze. De Hond merkt op dat het eerste lijsttrekkersdebat van RTL veel belangrijker is geweest voor het vormen van de opinie. Hij verandert dan ook niet zijn voorspelling dat het CDA vandaag 42 zetels scoort en de PvdA 38.

Alexander Pechtold van D66 is de winnaar van het kleine lijsttrekkersdebat onder de minder prominente partijen. 32 procent vond hem de beste. Dat komt vooral omdat een groot deel van de achterban van PvdA, GroenLinks en SP op hem gestemd heeft. Op de tweede plaats kwam Geert Wilders met 22 procent en derde werd Marco Pastors met 19 procent. Marianne Thieme van de Partij voor de Dieren werd vierde met 13 procent.

Bron: Novum


Lees ook:

» 05:53 VVD blijft verliezen in peiling22
» 25/05 PvdA, SP: akkoord verlengt de recessie82
» 25/05 Wilders: VVD volledig de weg kwijt108
» 24/05 Pechtold wederom D66-lijsttrekker71


delen | eKudos nujij

19261 views / 85 reacties
Reacties op dit bericht
35  van 85 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
quote:
Op woensdag 22 november 2006 @ 09:17 schreef doeka het volgende:

[..]

Volledig mee eens; ik heb nu al zo veel documentaires gezien van mensen rond de armoede grens; dan staat er wel een dikke flatscreen (via Leen) en huren ze iedere week 12 dvd's; laten ze de koelkast zien; staat helemaal vol met blikjes frisdrank; en maar roken. Dit geldt overigens niet oor ouderen die zich helemaal een slag in de rondte hebben gewerkt en nu van een armzalig AOW-tje moeten leven; die mogen er van mij best wat bijkrijgen.
Ben ik het ook mee eens, mensen die hun hele leven al gewerkt hebben, die mogen er van mij ook wat bij hebben. Maar meer geld werkt niet stimulerend voor de mensen om er nog iets van te maken.
userIcon
heeft Maurice onze geweldige rouvoet niet meegenomen in zijn peiling.. Allemachtig wat was hij sterk!

Zeker in verhouding met Rutte bijvoorbeeld.

Ik zou op basis van het debat nooit meer op CDA of PVDA stemmen... Stelletje moddergooiers...
userIcon
quote:
Op woensdag 22 november 2006 @ 09:23 schreef Nejtak het volgende:

[..]

Fantastisch voor je. Ik denk alleen dat het iets te simpel geredeneerd is dat mensen die bij de armoede grens zitten zich te pletter lenen. Alsof een bijstandtrekker met zijn volle verstand een verplichting aangaat waarvan hij weet dat het toch niet betaalbaar is. Niet alle armoede gevallen zijn slachoffers van Leen
Maar een deel van de gevallen is dat wel. Je kunt het als regering onmogelijk goed doen voor iedereen.
man insan3 (Moderator Frontpage) 22-11-2006 @ 09:29 fotoboek homepage
userIcon
Freek de jonge had toch gister in z'n show duidelijk gemaakt dat het raar is als 't cda wint. Veel mensen lopen te klagen over 't kabinet en herkiezen 't straks weer
quote:
Op woensdag 22 november 2006 @ 09:23 schreef Nejtak het volgende:

[..]

Fantastisch voor je. Ik denk alleen dat het iets te simpel geredeneerd is dat mensen die bij de armoede grens zitten zich te pletter lenen. Alsof een bijstandtrekker met zijn volle verstand een verplichting aangaat waarvan hij weet dat het toch niet betaalbaar is. Niet alle armoede gevallen zijn slachoffers van Leen
daarom geef ik ook aan dat die mensen meer geholpen zijn,
met budget bemiddeling,

Ik stel voor die mensen geholpen worden om een huishoudbudget te maken. Dan kunnen ze beter leren omgaan met geld, en daar waar echt te korten zijn, die moeten bij krijgen. dus de mensen die serieus te kort komen lijden dan niet meer onder de mensen die altijd maar lenen
Hmm weet niet meer wanneer het precies was, maar hoorde dus van iemand dat ze hadden berekend met wat de partijen willen doen..
En daar kwam uit dat als de SP zou regeren dat we over 5 jaar de Geld kist leeg hebben.
Nou leuke vooruitzichten... hoe dom ben je dan als je op SP stemt???
Maja mensen moeten eerst zien wat links weer gaat verkloten en dan kan Rechts het net zo als altijd de boel opruimen....

Gr
userIcon
quote:
Op woensdag 22 november 2006 @ 03:43 schreef Salvad0R het volgende:
Dat blijkt uit een peiling van Maurice de Hond
/gestopt met lezen .
Haha, inderdaad!
Ik dacht precies hetzelfde.
quote:
Op woensdag 22 november 2006 @ 09:30 schreef killer_mac het volgende:

[..]

daarom geef ik ook aan dat die mensen meer geholpen zijn,
met budget bemiddeling,

Ik stel voor die mensen geholpen worden om een huishoudbudget te maken. Dan kunnen ze beter leren omgaan met geld, en daar waar echt te korten zijn, die moeten bij krijgen. dus de mensen die serieus te kort komen lijden dan niet meer onder de mensen die altijd maar lenen
Helemaal mee eens, maar dat zie ik met een regering met dit kleurtje niet gebeuren
quote:
Op woensdag 22 november 2006 @ 09:40 schreef Nejtak het volgende:

[..]

Helemaal mee eens, maar dat zie ik met een regering met dit kleurtje niet gebeuren
Je bedoeld nu Het kleurtje ROOD neem ik aan die mensen gewoon 10% erbij willen geven waardoor ze meer geld binnen krijgen dan iemand die het minimum loon heeft?

budgettering ondersteuning is een VVD voorstel
quote:
Op woensdag 22 november 2006 @ 09:29 schreef insan3 het volgende:
Freek de jonge had toch gister in z'n show duidelijk gemaakt dat het raar is als 't cda wint. Veel mensen lopen te klagen over 't kabinet en herkiezen 't straks weer
Freek de Jonge vindt dat raar net als Wouter, Femke en Jan. Dat zie je wel vaker, mensen van het zelfde clubje vinden hetzelfde.
userIcon
quote:
Op woensdag 22 november 2006 @ 09:23 schreef Nejtak het volgende:

[..]

Fantastisch voor je. Ik denk alleen dat het iets te simpel geredeneerd is dat mensen die bij de armoede grens zitten zich te pletter lenen. Alsof een bijstandtrekker met zijn volle verstand een verplichting aangaat waarvan hij weet dat het toch niet betaalbaar is. Niet alle armoede gevallen zijn slachoffers van Leen
Sterker nog: je moet je afvragen of de echte armoedzaaiers wel in aanmerking zouden komen voor dat soort leningen. Mijn vermoeden is van niet. Als je inkomen wegvalt dan raak je met al die stijgende lasten heel makkelijk onder de armoedsgrens: da's een veel groter probleem.
userIcon
Flikker toch op man! Laat die klusjes man de peilingen lekker in z'n reet steken!
quote:
Op woensdag 22 november 2006 @ 09:43 schreef killer_mac het volgende:

[..]

Je bedoeld nu Het kleurtje ROOD neem ik aan die mensen gewoon 10% erbij willen geven waardoor ze meer geld binnen krijgen dan iemand die het minimum loon heeft?

budgettering ondersteuning is een VVD voorstel
hey hey niet alle voorstellen van de VVD zijn slecht. Ik ben zelf voorstander van verder kijken dan de links - rechts grens. Zolang budgetering maar niet als wondermiddel wordt gezien. Het verhogen van uitkeringen is dat per slot van rekening ook niet
Veel mensen dachten zeker dat ze naar RTL Boulevard aan het kijken waren ofzo...

Als er iemand slecht was gisteren, dan was het wel B'ende en R'utte
userIcon
quote:
Op woensdag 22 november 2006 @ 03:29 schreef Bushmaster het volgende:
Het leek me geen afgesproken werk en de verdediging van z'n normen & waarden beleid heeft geen stand gehouden. Niet aan de feiten toegeven en dat volhouden mag je geen winnen noemen. CDA stemmers zijn net rokers, ze weten dat het slecht is maar gaan er stug mee door
Freek de Jonge-grapjesjatter.
userIcon
quote:
Op woensdag 22 november 2006 @ 09:23 schreef Nejtak het volgende:

[..]

Fantastisch voor je. Ik denk alleen dat het iets te simpel geredeneerd is dat mensen die bij de armoede grens zitten zich te pletter lenen. Alsof een bijstandtrekker met zijn volle verstand een verplichting aangaat waarvan hij weet dat het toch niet betaalbaar is. Niet alle armoede gevallen zijn slachoffers van Leen
Als je 't gemiddelde niveau ziet van de bijstandstrekker zou ik dat bijna wel denken. "Adoow!" - "Je wèt tôh!" - "Pleûrèskabinèh!"
quote:
De CDA-leider Jan Peter Balkenende heeft het lijsttrekkersdebat van de NOS gewonnen.
Dat was voor mij overduidelijk te zien in het debat. Prachtig om te zien hoe kleine kinderen hun pappa aan het verwijten zijn
userIcon
quote:
Op woensdag 22 november 2006 @ 09:23 schreef Nejtak het volgende:

[..]

Fantastisch voor je. Ik denk alleen dat het iets te simpel geredeneerd is dat mensen die bij de armoede grens zitten zich te pletter lenen. Alsof een bijstandtrekker met zijn volle verstand een verplichting aangaat waarvan hij weet dat het toch niet betaalbaar is. Niet alle armoede gevallen zijn slachoffers van Leen
Je kan 1001 vormen/manieren bedenken waarom die mensen tegen/op of over de armoedegrens zitten maar de gemiddelde arme mens is of een 65+er die geen pensioen aanvulling heeft of een sjappie die niet snapt dat een opleiding vrij wel garant staat voor een beter betaalde baan.

En dan heb je nog een klein aandeel WAOers.

Nou laten we de WAOers effe weg laten dan hou je een erg groot deel over met een opleidings nivo niet veel verder dan groep 8 basisschool.
userIcon
quote:
Op woensdag 22 november 2006 @ 10:53 schreef Fenkie het volgende:

[..]

Dat was voor mij overduidelijk te zien in het debat. Prachtig om te zien hoe kleine kinderen hun pappa aan het verwijten zijn
En Balkenende was de papa bedoel je?

Jij kunt een paard nog laten lachen he
Het verhaal wat je hoort is steeds hetzelfde, het gaat goed met NL dankzij Balkenende. Volgens mij is het ondanks Balkenende, maar ook ik heb - net als jij - een gekleurde bril
GROTE ONZIN dit! Nu neem Maurice de Hond helemaal niet meer serieus
userIcon
Balkenende winnaar van het debat? Dat zullen dan voornamelijk sympathie stemmen geweest zijn van mensen die het zielig vonden dat ie van alle kanten aangevallen werd. Ik vond in ieder geval zijn verhaal aan alle kanten rammelen en hij gaf nergens inhoudelijk antwoord op.

Wie vond ik dan wel de winnaar? Helemaal niemand! De minst slechte was nog Rouvoet wat dat betreft, maar de CU is niet mijn partij. Balkenende ontweek alle vragen, Bos stond teveel het bozige jongetje uit te hangen die niet zijn zin kreeg, Marijnissen bediende zich teveel van holle retoriek, Rutte had niks in te brengen in de discussies en Halsema trok weer haar standaard verongelijkte gezicht.

Nee, geen winnaar wat mij betreft tussen dit zooitje ongeregeld.
Ik moet wel naar een ander debat hebben zitten kijken, dan de mensen die hun mening hebben gegeven. Uitgerekend de drie die als enige debatstrategie voortdurend zelf aan het woord wensen te blijven.
Ach, er staat dat volgens die peiling Alexander Pechtold het voorgaande debat had gewonnen.... Ik neem dit dus totaal niet serieus want hij werd weggevaagd door Pastors.... Van het tweede debat heb ik slechts stukjes gezien dus daar kan ik niet over oordelen, maar imho slaat De Hond nu onzin uit...
userIcon
quote:
Op woensdag 22 november 2006 @ 03:28 schreef budha het volgende:

[..]

Niks linkse lente. Het linkse blok is immers te klein. Wel een grove inschattingsfout van Bos om Marijnissen niet aan te pakken. De overlopers is hij nu definitief kwijt. Jan hoefde weinig te doen en haalt morgen een historische overwinning.
PvdA-GL-SP-CU zou anders best een meerderheid kunnen halen.
Balkenende verweerde zich als de beste.
Vond zelf Marijnnissen, Rouvoet en gek genoeg Rutte de sterkste spelers dit debat. Hoe mensen kunnen denken dat JP gewonnen heeft ontgaat me totaal, lijkt me meer een reflectie van het stemgedrag dan van de debatteerkwaliteit. Ga zelf voor de SP overigens.
quote:
Op woensdag 22 november 2006 @ 09:17 schreef doeka het volgende:

[..]

Volledig mee eens; ik heb nu al zo veel documentaires gezien van mensen rond de armoede grens; dan staat er wel een dikke flatscreen (via Leen) en huren ze iedere week 12 dvd's; laten ze de koelkast zien; staat helemaal vol met blikjes frisdrank; en maar roken. Dit geldt overigens niet oor ouderen die zich helemaal een slag in de rondte hebben gewerkt en nu van een armzalig AOW-tje moeten leven; die mogen er van mij best wat bijkrijgen.
Het is alleen zo jammer dat ze niet de documentaires laten zien van mensen die dat niet doen en het echt arm/moeilijk hebben. Jammer dat je zo generaliserend bent.

Hiermee steek je de echte armen in Nederland geen hart onder de riem.
Ik vond dat er geen winnaar was, maar als er al een was, was het zeker niet balkenende, hij stond bij elk onderwerp met zijn mond vol tanden, met z'n: laat de feiten maar spreken.... Hij verweerde zich ronduit slecht
die hele peilingen van die halve gare van een de hond willen totaal nix zeggen. als jij duizend (willekeurige) mensen ondervraagt., zou je dus een realistisch beeld van de nederlandse samenleving moeten hebben

flikker toch op

dat ie dan ook maar eens een peiling gaat houden van hoeveel mensen vinden dat hij op een onbewoond eiland moet gaan zitten. als er dan een meerderheid is moet hij het ook doen.
JP winnaar? Ik heb 'm wel beter gezien. Wat een wanvertoning van JP toen hij over de zorg had..hij gaf gewoon geen antwoord maar draaide er telkens kinderachtig omheen.

(JP: 'we zijn hard bezig in de zorg bla,bla. Maar meneer Balkenende, weet u niet dat 30 tot 35% van de mensen in verpleeghuizen leidt aan ondervoeding of uitdroging? JP: zoals ik zei, we zijn keihard bezig in de zorg en en..' Bos: ja, dat zegt u nu al vier jaar')

Ook sterk was de opmerking van Rouvoet met z'n opmerking over bureaucratie in de zorg: JP wil de bureaucratie in de zorg verminderen, terwijl hij zelf voor die papierwinkel heeft gezorgd
ah man, ik vond balkenende maar zielig hoor. als hij commentaar kreeg werd hij gelijk boos. zielig mannetje is t
userIcon
quote:
Op woensdag 22 november 2006 @ 13:17 schreef Xtinction het volgende:
Vond zelf Marijnnissen, Rouvoet en gek genoeg Rutte de sterkste spelers dit debat. Hoe mensen kunnen denken dat JP gewonnen heeft ontgaat me totaal, lijkt me meer een reflectie van het stemgedrag dan van de debatteerkwaliteit. Ga zelf voor de SP overigens.
Ik stem zelf ook op de SP, maar Marijnissen vond ik gisteren behoorlijk zwak eigenlijk. Nou ja, niet zo sterk als gewoonlijk. Rouvoet vond ik gisteren heel sterk.
userIcon
quote:
Op woensdag 22 november 2006 @ 13:17 schreef Xtinction het volgende:
Vond zelf Marijnnissen, Rouvoet en gek genoeg Rutte de sterkste spelers dit debat. Hoe mensen kunnen denken dat JP gewonnen heeft ontgaat me totaal, lijkt me meer een reflectie van het stemgedrag dan van de debatteerkwaliteit. Ga zelf voor de SP overigens.
Rutte vond ik persoonlijk juist zeer zwak, vooral toen hij probeerde Balkenende aan te vallen tijdens het normen en waarden stukje, over dat hij niet opkomt voor 'zijn club' (doelend op CDA-VVD van de laatste jaren). Zowiezo vind ik die vent totaal niet overtuigen.

Rouvoet is eigenlijk altijd fantastisch in het debat. Hij heeft de pech dat hij leider is van een relatief kleine partij, die voornamelijk gelovigen (christenen) zal trekken, en dus een groot deel van zijn doelgroep eigenlijk al uit gewoonte gewoon op CDA zal stemmen. Ik vind de Christen Unie namelijk een stuk socialer en 'christelijker' dan het CDA zoals dat de laatste jaren geregeerd heeft...

Marijnissen vond ik 'tammer' dan normaal, misschien een beetje moe, of wellicht een afspraak gemaakt met Bos om zichzelf iets rustiger te houden in het debat, om op die manier Bos iets meer linkse stemmers te laten trekken, met de afspraak dat ALS het PVDA de grootste wordt, dat hij dan als eerste zal uitkijken naar een linkse coalitie.

Of hij was gewoon moe.

Halsema vond ik persoonlijk het beste, maar simpelweg omdat ik het erg met haar eens ben. Ze streeft een sociale maatschappij na, en hoewel veel rechtse stemmers dat ongeloofwaardig, onhaalbaar, naief of whatever vinden, stem ik liever op een persoon die in ieder geval nog de dingen beter wil maken voor iedereen, dan de partijen die alleen maar in nummers, getallen en cijfers denken (en waar dan later van blijkt dat ze voornamelijk de rijkere mensen gematst hebben, zoals de laatste jaren is gebeurd).
Maar goed, Halsema heeft meestal goede argumenten die ze goed kan timen en dus effectief in de discussie kan gooien, en hoewel het er soms een beetje te dik op ligt (haar betrokkenheid), komt ze wel eerlijk en begaan over.
Stierenpoep. Balkenende werd keihard afgefakkeld. En terecht.
35  van 85 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 05:53 VVD blijft verliezen in peiling22
» 25/05 PvdA, SP: akkoord verlengt de recessie82
» 25/05 Wilders: VVD volledig de weg kwijt108
» 24/05 Pechtold wederom D66-lijsttrekker71


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden