Alarmdiensten op scherp bij Douwe Egberts

Nederland • Geschreven door Christiaan op 16-11-2006 @ 16:33
print 
Icoon OngelukVanmiddag rond 13.00 uur heeft er zich op het bedrijventerrein van Douwe Egberts in Joure een incident voorgedaan. De inhoud van een tank met zoutzuur heeft zich namelijk vermengd met een tank loog. Het gevolg hiervan is een chemische reactie die ervoor kan zorgen dat er giftige zoutzuurdampen vrijkomen.

De brandweer heeft maatregelen getroffen, maar verwacht niet dat er iets mis zal gaan, omdat het voorval binnen het bedrijfsproces op kan worden gevangen. Toch heeft de brandweer twee waterkanonnen klaar staan. Er is geen gevaar voor de omgeving en er zijn ook geen gewonden. De oorzaak van het voorval is nog onbekend.



Lees ook:

» 23:36 Schultz: Dienstregeling moet eerder aangepast1
» 22:44 'Productie eerste Nederlandse JSF op schema'25
» 22:35 Meisje (5) korte tijd ontvoerd10
» 22:10 Schippers wil drankmisbruik aanpakken26


delen | eKudos nujij

20975 views / 46 reacties
Reacties op dit bericht
46  van 46 reacties op deze pagina. Pagina  1
Hebben we het hier over de Douwe Egberts fabriek in Utrecht?

wat doet zoutzuur trouwens bij een koffiefabriek?
userIcon
zoutzuur, loog; zit dat allemaal in mijn koffie dan
quote:
Op donderdag 16 november 2006 @ 16:35 schreef moelan0e het volgende:
Hebben we het hier over de Douwe Egberts fabriek in Utrecht?

wat doet zoutzuur trouwens bij een koffiefabriek?
das die sterke smaak
userIcon
hm lekker, train daar in de buurt en heb er al last van de koffielucht.
Ja, dat dacht ik dus ook al... wat doet DE met zoutzuur en loog? IEUW!
userIcon
quote:
Op donderdag 16 november 2006 @ 16:35 schreef moelan0e het volgende:

wat doet zoutzuur trouwens bij een koffiefabriek?
Is een ingredient van DE koffie, kijk maar op de verpakking.
userIcon
Ik gok dat het voor de schoonmaak van de apparaten gebruikt wordt, de natronloog in ieder geval.
Geen zoutzuurdampen, maar chloordampen. Zoutzuur gemengd met natronloog geeft chloordamp en zout water als eindproducten.
Nee, het gaat hier om het complex in joure!
quote:
Op donderdag 16 november 2006 @ 16:35 schreef moelan0e het volgende:
Hebben we het hier over de Douwe Egberts fabriek in Utrecht?

wat doet zoutzuur trouwens bij een koffiefabriek?
af en toe iets zoals dit laten gebeuren zodat het niet te saai word
quote:
vermengd met een tank loog
Een liegende Tank.....ala Bob de Bouwer?
userIcon
quote:
wat doet zoutzuur trouwens bij een koffiefabriek?
Zodat jij er een klontje suiker in zou doen

Weet ik veel, zal wel iets te maken hebben met het onderhoud eerder van de installaties dan met de productie van koffie (hoop ik )
userIcon
quote:
Op donderdag 16 november 2006 @ 16:38 schreef TR08 het volgende:
Geen zoutzuurdampen, maar chloordampen. Zoutzuur gemengd met natronloog geeft chloordamp en zout water als eindproducten.
dat klinkt mij ook logischer
quote:
Op donderdag 16 november 2006 @ 16:35 schreef moelan0e het volgende:
Hebben we het hier over de Douwe Egberts fabriek in Utrecht?

wat doet zoutzuur trouwens bij een koffiefabriek?
nee DE joure mn collega moest namelijk via de nooduit gang eruit en kan niet bij zn auto komen
userIcon
Loog zal wel als schoonmaakmiddel gebruikt worden (wordt hier ook voor de koffiezetapparaten (van DE ) gebruikt om schoon te maken)

Zoutzuur weet ik niet.
userIcon
quote:
Op donderdag 16 november 2006 @ 16:38 schreef Smart-Einstein het volgende:
Nee, het gaat hier om het complex in joure!
Bedankt Smart-Einstein, het ontbrak inderdaad aan het bericht. Toegevoegd.
userIcon
Lekker, krijgen we vanavond een heerlijk bakkie zoutzure koffie
userIcon
Dat er zoutzuur aanwezig is op het complex hoeft niet te betekenen dat het ook in je koffie zit
Kan ook gebruikt worden om te reageren met andere stoffen ( zoals nu )
userIcon
Mn ouders wonen daar
Zouden die gore stofjes niet iets met caffeine-vrije koffie te maken hebben?

Douwe Egberts gebruikt de DCM-methode om cafeïne uit koffie te extraheren. Hierbij wordt dichloormethaan (DCM) als extractiemiddel gebruikt. Deze is van een kwaliteit die speciaal bestemd is voor de voedingsmiddelenindustrie. De groene bonen worden vochtig gemaakt met water en gedurende een half uur in het extractiemiddel geweekt. Het proces wordt een aantal malen herhaald. Nadat de cafeïne is opgelost, wordt het DCM verwijderd. Hierna worden de bonen langdurig gestoomd om eventuele resten oplosmiddel te verwijderen. Vervolgens worden de bonen met warme lucht gedroogd en met koude lucht gekoeld. Tenslotte wordt de koffie op de gebruikelijke wijze gebrand, gemalen en verpakt. Het DCM wordt steeds weer opnieuw gebruikt.
Zal wel lekker heet geworden zijn ook, zo'n reactie.
quote:
Op donderdag 16 november 2006 @ 16:38 schreef TR08 het volgende:
Geen zoutzuurdampen, maar chloordampen. Zoutzuur gemengd met natronloog geeft chloordamp en zout water als eindproducten.
Nee. H+ Cl- + Na+ OH- --> H2O + Na+ Cl-aq. Ik zie niet waar hier chloorgas bij vrij komt. Wel is dit een redelijk exothermische zuur-base reactie, waardoor de temperatuur zo hoog op kan lopen dat HCl er vanaf dampt, dat is namelijk een gas wat opgelost is in water.
quote:
Op donderdag 16 november 2006 @ 16:53 schreef Maeksy het volgende:
Mn ouders wonen daar
Leuk voor je ouders. Wat voor meerwaarde geeft dit aan het bericht?
Zoek je ouders eens op, hoef je ons niet te vervelen met deze onzinnige reacties.
userIcon
Gelukkig heeft het dus niets met koffie te maken.. volgens de P2000 alarmaring: BRAN Prio 1 Gev.stoffen algemeen DOUWE EGBERTS TABAK LEEUWARDERWEG 1 JOURE. Is het dus bij DE Tabak, en dus niet bij koffie. DE maakt namelijk ook tabak, zoals Drum.
quote:
Op donderdag 16 november 2006 @ 17:04 schreef sanchezz het volgende:

[..]

Leuk voor je ouders. Wat voor meerwaarde geeft dit aan het bericht?
Zoek je ouders eens op, hoef je ons niet te vervelen met deze onzinnige reacties.
Jouw reactie geeft natuurlijk wel enorme meerwaarde aan het bericht
userIcon
Ah, zoutzuur. Dat verklaart waarom die DE koffie op m'n werk zo extreem ranzig is.
userIcon
Daarom krijg ik dus het zuur van Douwe Egberts, wat een tering koffie is dat!

Kanis & Gunnink ftw!
quote:
Op donderdag 16 november 2006 @ 16:46 schreef eu-Robert het volgende:

[..]

Bedankt Smart-Einstein, het ontbrak inderdaad aan het bericht. Toegevoegd.
En dat het de tabak fabriek is mag ook wel.

Ze hebben btw ook een eigen brandweer.
Bij het proces wil wel eens het drogen van de tabak te snel gaan.
Roken
userIcon
quote:
De inhoud van een tank met zoutzuur heeft zich namelijk vermengd met een tank loog. Het gevolg hiervan is een chemisch reactie die ervoor kan zorgen dat er giftige zoutzuurdampen vrijkomen.
(...) Er is geen gevaar voor de omgeving en er zijn ook geen gewonden.
Ben ik de enige die bij dit soort berichten denkt aan 'Ongevaarlijke tbs'er ziekelijk gewelddadig'?

"Maar er is geen gevaar!!"
quote:
Op donderdag 16 november 2006 @ 16:35 schreef moelan0e het volgende:
Hebben we het hier over de Douwe Egberts fabriek in Utrecht?

wat doet zoutzuur trouwens bij een koffiefabriek?
Utrecht??
Volgens mij lees ik duidelijk JOURE (friesland)
userIcon
quote:
Op donderdag 16 november 2006 @ 17:57 schreef plum het volgende:

[..]

JOURE staat er duidelijk in het bericht, maar wel erg moeilijk voor jouw te lezen hoor.
Het gebeurt nog wel eens dat er een bericht gewijzigd wordt, nadat er reacties op geplaatst zijn. Waarschijnlijk stond er eerst niet bij dat het om Joure ging. Verder moet jou hier zonder w, en het is nylon (niet nijlon)

Als jij kan zeuren kan ik dat ook
quote:
Op donderdag 16 november 2006 @ 16:53 schreef Maeksy het volgende:
Mn ouders wonen daar
gruwelijk ouwe....

Joure et gekstuhhhh
userIcon
quote:
Op donderdag 16 november 2006 @ 17:11 schreef HetIsWat het volgende:

[..]

Jouw reactie geeft natuurlijk wel enorme meerwaarde aan het bericht
Nou dankzij zijn toevoeging moest ik toch weer lachuh!

Dus daar heb je je meerwaarde al.... al is het maar bij 1 persoon!!!
userIcon
"Jesus Johnner, what did you put in this stuff, battery acid?"
-"Just for color.."
userIcon
quote:
Op donderdag 16 november 2006 @ 17:04 schreef Mr._JA het volgende:

[..]

Nee. H+ Cl- + Na+ OH- --> H2O + Na+ Cl-aq. Ik zie niet waar hier chloorgas bij vrij komt. Wel is dit een redelijk exothermische zuur-base reactie, waardoor de temperatuur zo hoog op kan lopen dat HCl er vanaf dampt, dat is namelijk een gas wat opgelost is in water.
..............boeien.................
userIcon
quote:
Op donderdag 16 november 2006 @ 19:39 schreef Troubadour het volgende:

[..]

..............boeien.................
Het was wel de meest inhoudelijke reactie tot nu toe.
userIcon
quote:
Op donderdag 16 november 2006 @ 17:08 schreef Mar-K het volgende:
Gelukkig heeft het dus niets met koffie te maken.. volgens de P2000 alarmaring: BRAN Prio 1 Gev.stoffen algemeen DOUWE EGBERTS TABAK LEEUWARDERWEG 1 JOURE. Is het dus bij DE Tabak, en dus niet bij koffie. DE maakt namelijk ook tabak, zoals Drum.
Maf, dat is allang gescheiden (tabaksgedeelte heet Imperial Tobacco). Door het complex loopt zelfs een groot hek (dat overigens wel open kan, maar dat zal alleen in noodgevallen gebeuren).

Ondergetekende heeft bij beide fabrieken gewerkt. Maar dat was als uitzendkracht en (ver) nadat de hele zooi opgesplitst was.
userIcon
quote:
Het gevolg hiervan is een chemische reactie die ervoor kan zorgen dat er giftige zoutzuurdampen vrijkomen.
Euh... Bij een reactie tussen zoutzuur (HCl) en natronloog (NaOH) ontstaat het uiterst gevaarlijke water en het giftige keukenzout.
quote:
Op donderdag 16 november 2006 @ 17:35 schreef Cool_Runner het volgende:
Daarom krijg ik dus het zuur van Douwe Egberts, wat een tering koffie is dat!

Kanis & Gunnink ftw!
Kanis & Gunnink is ook van Sara Lee DE
In eierkoeken is ook zo'n absurd ingredient toegevoegd: Ammonia(k)
Je ruikt het bij het ene merk sterker (yeach!) dan bij een ander. Bizar.
quote:
Op donderdag 16 november 2006 @ 22:58 schreef Heberg het volgende:
In eierkoeken is ook zo'n absurd ingredient toegevoegd: Ammonia(k)
Je ruikt het bij het ene merk sterker (yeach!) dan bij een ander. Bizar.
als ik jou was zou ik dan maar nooit salmiak eten...
userIcon
Een vriend van een vriend liep daar van de week nog langs maar die had niets gezien!
Was er al niet eerder vorig jaar of zo? een bericht als deze? Ook toen ging het om een soort gelijk incident en div reacties waren idem aan deze.Bleef ik nu en deja vu of ? weet tis laat en ben moe maar ik geloof echt ik eerder een soort gelijke post zag!
46  van 46 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 23:36 Schultz: Dienstregeling moet eerder aangepast1
» 22:44 'Productie eerste Nederlandse JSF op schema'25
» 22:35 Meisje (5) korte tijd ontvoerd10
» 22:10 Schippers wil drankmisbruik aanpakken26


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden