Bezoekers willen rookvrije horeca

Nederland • Geschreven door Athlon_2o0o op 12-11-2006 @ 02:34
print 
Sigaret Tweederde van de horecabezoekers is voorstander van een totaal rookverbod in de horeca. 59 procent wil dat dit verbod snel ingevoerd wordt. Dat heeft RTL Nieuws gemeld op basis van een enquęte van TNS NIPO.

De politiek heeft besloten dat er voorlopig geen rookverbod zal komen. Horecabedrijven moeten zelf maatregelen nemen om rookoverlast tegen te gaan. Wel moet op 1 januari 2007 veertig procent van de cafés en disco's en vijftig procent van de restaurants een rookvrije zone hebben. Komend voorjaar zal duidelijk worden of deze doelstellig gehaald wordt. Eerder dit jaar leek het erop dat de horeca de afspraken negeert.

Horecabezoekers vinden dat het rookbeleid van restaurants sterk verbeterd is, maar de cafés laten het afweten. 85 procent van de horecabezoekers vindt dat het rookbeleid in de restaurants is verbeterd. Slechts tien procent vindt dat het rookbeleid in cafés is verbeterd.

Nederland loopt steeds verder achter in Europa. Er komen steeds meer landen bij die een totaal rookverbod ingevoerd hebben. Zelfs Italië en Frankrijk, landen met veel verstokte rokers, hebben zich bij deze lijst aangesloten. De anti-rokenorganisatie Stivoro vindt dat Nederland niet achter kan blijven en denkt dat een totaal rookverbod op den duur onvermijdelijk is.

Met dank aan calvobbes voor de submit.

Bron: RTL Nieuws


Lees ook:

» 11/02 Amsterdammers onwel door barbecue32
» 11/02 Doodrijder Floor van der Wal vervroegd vrij88
» 11/02 Amsterdamse raakt te water en overlijdt19
» 11/02 Ecuador levert drie Nederlanders uit4


delen | eKudos nujij

12410 views / 112 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 112 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3
Die 85 procent zijn waarschijnlijk al een tijdje niet meer in een restaurant geweest.
Ik erger mij iedere keer weer kapot aan die rokers, die continu aan het roken zijn terwijl jij zit te eten.
Laat ze lekker een apart hoekje maken waar ze alle rokers en bellers en andere tokkies bij elkaar stoppen.
userIcon
Totaal verbod zou wel relaxed zijn, niet meer die ranzige rook lucht in je kleren
userIcon
In New York was er een explosieve groei in de Horeca sinds het rookverbod, tegen alle verwachtingen in...
quote:
Op zondag 12 november 2006 @ 02:37 schreef spyderweb het volgende:
Die 85 procent zijn waarschijnlijk al een tijdje niet meer in een restaurant geweest.
Ik erger mij iedere keer weer kapot aan die rokers, die continu aan het roken zijn terwijl jij zit te eten.
Laat ze lekker een apart hoekje maken waar ze alle rokers en bellers en andere tokkies bij elkaar stoppen.
hehe, inderdaad... In een restaurant vind ik het ook onhuur. Val een ander niet lastig met je ranzige sigarenrook aub!? Maar in een café vind ik het wat anders, wellicht ook een beetje omdat ik het zo gewend ben... Het is natuurlijk vervelend voor mensen die last hebben van die rook maar goed. Ban het iig uit restaurants, dat zou fijn zijn.

Ik heb niks tegen rokers hoor, ik heb zelf ook te lang gerookt Maar geloof me, beste rokertjes onder ons, het ruikt niet echt lekker als je zelf niet (meer) rookt.
userIcon
Mijn enige, let wel, ENIGE probleem met roken; DE STANK! MIJN GOD, DE STANK!

In je kleren, aan je handen, je haar, zelfs je schoenen, OVERAL! Hoe rokers daar mee leven is mij een raadsel.

Van mij mag het onmiddelijk worden afgeschaft.
userIcon
Ik wil graag 100 % leuke dames aan de bar hebben zitten. Maar ook die wens komt niet uit.
Dit is een gesubsidieerd flut onderzoek dat geenszins berust op de waarheid.

Het beste contra-argument tegen dit onderzoek is wel dat er nog steeds geen rookvrije 'restaurants en dergelijke bestaan. Als het zo'n gat in de markt is, als 'wel tweederde van de bevolking' dit wil, waarom is er dan geen ondernemer opgestaan die een rookvrij cafe heeft geopend bijvoorbeeld.. ?

Precies en zeer correct, er is namelijk simpelweg geen enkele vraag naar rookvrije gelegenheden ondanks alle propaganda van Stivoro.

Dag Stivoro, daaag
lijkt me een prima idee, alleen als roker vindt ik niet dat ze dit ook in cafe's moeten doorvoeren.. Alle andere gelegenheden ben ik het totaal mee eens, zeker als je ergens zit te eten.
quote:
Op zondag 12 november 2006 @ 02:37 schreef spyderweb het volgende:
Die 85 procent zijn waarschijnlijk al een tijdje niet meer in een restaurant geweest.
Ik erger mij iedere keer weer kapot aan die rokers, die continu aan het roken zijn terwijl jij zit te eten.
Laat ze lekker een apart hoekje maken waar ze alle rokers en bellers en andere tokkies bij elkaar stoppen.
Of jij niet
Rokers zitten al een tijdje apart hoor in een restraurant en tokkies? mja ach ik zeg maar zo, ik zeg maar nix
Rookvrije restaurants: OK
Maar café's moet je niet rookvrij maken. Ik ben zelf geen roker, maar ik vind het wel sfeer hebben.

Het café bij mij op school is 3 maanden rookvrij geweest. Gevolg: een hoop minder winst. Gevolg daarvan: men mag weer roken in het café.
userIcon
Roken en Drank gaan heel prima samen. In een cafe vind ik niet dat je het moet verbieden in een restaurant wat wat groter is zou je moeten kunnen kiezen, smoking or non smoking zoals het in de USA altijd het geval was. In kleinere restaurants is een rookbar een goed idee!
userIcon
quote:
Op zondag 12 november 2006 @ 03:06 schreef sebasmeer het volgende:
Rookvrije restaurants: OK
Maar café's moet je niet rookvrij maken. Ik ben zelf geen roker, maar ik vind het wel sfeer hebben.

Het café bij mij op school is 3 maanden rookvrij geweest. Gevolg: een hoop minder winst. Gevolg daarvan: men mag weer roken in het café.
Omdat ze misschien naar een ander cafe gingen waar je wel mocht roken?

Als het overal verboden word heb je geen keuze meer
quote:
Op zondag 12 november 2006 @ 02:53 schreef Cruzaclu het volgende:
Dit is een gesubsidieerd flut onderzoek dat geenszins berust op de waarheid.

Het beste contra-argument tegen dit onderzoek is wel dat er nog steeds geen rookvrije 'restaurants en dergelijke bestaan. Als het zo'n gat in de markt is, als 'wel tweederde van de bevolking' dit wil, waarom is er dan geen ondernemer opgestaan die een rookvrij cafe heeft geopend bijvoorbeeld.. ?

Precies en zeer correct, er is namelijk simpelweg geen enkele vraag naar rookvrije gelegenheden ondanks alle propaganda van Stivoro.

Dag Stivoro, daaag
het is geeneens van Stiforo. Het onderzoek is van TNS NIPO. Stiforo heeft niks met het onderzoek te maken. En ik twijfel niet aan het resultaat, want ik ken weinig mensen die tegen deze maatregel zijn. Roken is ook al verboden in vliegtuigen, treinen en perrons. Alle openbare gelegenheden moeten rookvrij zijn, maar cafés ineens niet? Ik vind dat vreemd. Mensen die niet roken hoeven niet met andermans rook lastiggevallen worden als ze uitgaan. In bijna heel Europa is trouwens al zo. Zo raar is het dus helemaal niet.
userIcon
Van.mij.mogen.ze.het.voor.100%.verbannen.uit.de.horeca.xxx.dvd-rip.avi
quote:
Op zondag 12 november 2006 @ 03:19 schreef Athlon_2o0o het volgende:[..]

Ik vind dat vreemd. Mensen die niet roken hoeven niet met andermans rook lastiggevallen worden als ze uitgaan. In bijna heel Europa is trouwens al zo. Zo raar is het dus helemaal niet.
Dus niet rokers hoeven niet lastig gevallen te worden door de rook van rokers, ook al is daar een aparte ruimte voor, maar rokers moeten wel lastig gevallen worden door het gezeur en gedram van niet rokers?
Ik vind het zo'n oeverloos geneuzel, dat eeuwige gezeur over "last hebben van" grow up
quote:
Op zondag 12 november 2006 @ 03:19 schreef Athlon_2o0o het volgende:

[..]

het is geeneens van Stiforo. Het onderzoek is van TNS NIPO. Stiforo heeft niks met het onderzoek te maken. En ik twijfel niet aan het resultaat, want ik ken weinig mensen die tegen deze maatregel zijn. Roken is ook al verboden in vliegtuigen, treinen en perrons. Alle openbare gelegenheden moeten rookvrij zijn, maar cafés ineens niet? Ik vind dat vreemd. Mensen die niet roken hoeven niet met andermans rook lastiggevallen worden als ze uitgaan. In bijna heel Europa is trouwens al zo. Zo raar is het dus helemaal niet.
Dat het overal in Europa eventueel wel al zo mocht zijn is geen argument, dat is slechts een constatering. Maar waarom is er dan geen slimme ondernemer in Nederland die een rookvrije kroeg exploiteert als er 'zoveel behoefte aan is, een gat in de markt'? Misschien omdat er helemaal geen markt voor is? Precies, er is geen vraag naar, waarom dan dwingend opleggen als er geen vraag en behoefte naar is afgezien van een paar overgevoelige lulltjes rozewater..? Daar is geen grond voor ogenschijnlijk wat NIPO daar verder ook mag van denken.

Edit: Als men geen behoefte aan de rook van een ander heeft, dan richt men of haar eigen rookvrije kroeg op of gaat men niet meer naar de kroeg. In veel restaurants is het probleem allang opgelost, daar zijn zuiveringsinstallaties en gescheiden afdelingen.
userIcon
quote:
Op zondag 12 november 2006 @ 02:47 schreef SuperbDeLux het volgende:
Mijn enige, let wel, ENIGE probleem met roken; DE STANK! MIJN GOD, DE STANK!

In je kleren, aan je handen, je haar, zelfs je schoenen, OVERAL! Hoe rokers daar mee leven is mij een raadsel.
2 Tips: de wasmachine en de douche. Iets wat zowiezo een aanrader is na een avond stappen.

En nee ik ben geen roker.
quote:
Op zondag 12 november 2006 @ 02:53 schreef Cruzaclu het volgende:
Dit is een gesubsidieerd flut onderzoek dat geenszins berust op de waarheid.

Het beste contra-argument tegen dit onderzoek is wel dat er nog steeds geen rookvrije 'restaurants en dergelijke bestaan. Als het zo'n gat in de markt is, als 'wel tweederde van de bevolking' dit wil, waarom is er dan geen ondernemer opgestaan die een rookvrij cafe heeft geopend bijvoorbeeld.. ?

Precies en zeer correct, er is namelijk simpelweg geen enkele vraag naar rookvrije gelegenheden ondanks alle propaganda van Stivoro.

Dag Stivoro, daaag
Dat "contra-argument" is snel te verwerpen.
1) Horecaondernemers zijn vrijwel altijd rokers. Ze willen zelf ook graag blijven roken. Dus boeit het ze niet. Ondernemers zijn ook heel conservatief. Waarom iets nieuws proberen als het oude gegarandeerd werkt?
2) Risico. Als je in een straat staat met concurrenten, dan lopen mensen sneller over. Maar als morgen nergens meer gerookt mag worden, gaan mensen niet naar de rookvrije concurrent.
3) Rookverbod geeft algemene bekendheid. Als roken verboden wordt, dan komt er een campagne. Die campagne trekt niet-rokers naar de kroegen. DAN pas wordt het rendabel. Als 1 ondernemer een rookvrije kroeg opent, dan weet niemand het.
4) In bepaalde restaurants zie je rookvrije zones. Het valt heel erg op dat zelfs rokers (zonder op dat moment te roken) toch in die zones gaan zitten.
5) Toen er nog gerookt mocht worden in de trein, gingen zelfs de ergste rokers liever niet in DE specifieke wagon zitten. Vrijwel iedereen vindt het goor. Alleen zijn mensen zo stom en kortzichtig dat ze daarover nooit hun muil durven open te trekken.

Veel mensen, rokers en niet-rokers, gedogen het gedrag. Niemand weet van elkaar dat ze het eigenlijk niet willen.
userIcon
quote:
Op zondag 12 november 2006 @ 03:28 schreef CrazyLin het volgende:

[..]

Dus niet rokers hoeven niet lastig gevallen te worden door de rook van rokers, ook al is daar een aparte ruimte voor, maar rokers moeten wel lastig gevallen worden door het gezeur en gedram van niet rokers?
Ik vind het zo'n oeverloos geneuzel, dat eeuwige gezeur over "last hebben van" grow up
ik heb zowat mn hele leven gerookt en geblowed, en nu ik gestopt ben snap ik nietrokers uit mijn tijd maar al te goed, het is niet te harden in een huis te staan waar gerookt word, hoevaak ik wel niet tegen mijn moeder zeg wanneer ik bij haar op bezoek ben op te tiefen met die peuken, die ze constant onder mn neus paft.

sigarettenrook is smerig en nog schadelijk ook, dus niet rokers hebben het recht om op rokers te zeuren, en anders zouden niet rokers eens met een chemisch mideltje in rokers hun bek moeten spuiten elke dag weer, maar dan niet zeuren he.
quote:
Op zondag 12 november 2006 @ 03:28 schreef Cruzaclu het volgende:

[..]

Dat het overal in Europa eventueel wel al zo mocht zijn is geen argument, dat is slechts een constatering. Maar waarom is er dan geen slimme ondernemer in Nederland die een rookvrije kroeg exploiteert als er 'zoveel behoefte aan is, een gat in de markt'? Misschien omdat er helemaal geen markt voor is? Precies, er is geen vraag naar, waarom dan dwingend opleggen als er geen vraag en behoefte naar is afgezien van een paar overgevoelige lulltjes rozewater..? Daar is geen grond voor ogenschijnlijk wat NIPO daar verder ook mag van denken.

Edit: Als men geen behoefte aan de rook van een ander heeft, dan richt men of haar eigen rookvrije kroeg op of gaat men niet meer naar de kroeg. In veel restaurants is het probleem allang opgelost, daar zijn zuiveringsinstallaties en gescheiden afdelingen.
Een ondernemer zal nooit een zaak opzetten omdat deze geld verliest als niet-rokers niet komen. Als deze zaak wél opgezet wordt, dan zal deze niet lopen omdat rokers en niet-rokers graag samen uitgaan. Daarom moet het dus opgelegd worden. Door dit soort acties kunnen mensen met slechte longen helemaal niet uitgaan: een wezenlijke imperking van hun vrijheid.

Nu is het niet normaal als cafés rookvrij zijn. Maar vroeger was het ook niet normaal dat treinen, vliegtuigen en andere openbare plaatsen rookvrij zouden zijn. Nu is dat volledig geaccepteerd en wordt het zelfs normaal bevonden. Zulke dingen moeten dus opgelegd worden om een cultuurverandering een zetje te geven.
userIcon
quote:
Op zondag 12 november 2006 @ 03:30 schreef Zeitgeist het volgende:

[..]

2 Tips: de wasmachine en de douche. Iets wat zowiezo een aanrader is na een avond stappen.

En nee ik ben geen roker.
Ja, ik ga ff met mn lamme kop om 6 uur 's ochtends de wasmachine aanzetten
quote:
Op zondag 12 november 2006 @ 03:36 schreef Athlon_2o0o het volgende:

[..]

Een ondernemer zal nooit een zaak opzetten omdat deze geld verliest als niet-rokers niet komen. Als deze zaak wél opgezet wordt, dan zal deze niet lopen omdat rokers en niet-rokers graag samen uitgaan. Daarom moet het dus opgelegd worden. Door dit soort acties kunnen mensen met slechte longen helemaal niet uitgaan: een wezenlijke imperking van hun vrijheid.

Nu is het niet normaal als cafés rookvrij zijn. Maar vroeger was het ook niet normaal dat treinen, vliegtuigen en andere openbare plaatsen rookvrij zouden zijn. Nu is dat volledig geaccepteerd en wordt het zelfs normaal bevonden. Zulke dingen moeten dus opgelegd worden om een cultuurverandering een zetje te geven.
Dat is toch geen argumentatie? Als een rookvrije kroeg niet kan overleven, betekent het maar één ding. Dat er dus ondanks al het geouwehoer aan de borreltafel geen vraag naar is, althans geen afdoende vraag.

Als er geen afdoende vraag is naar een rookvrij cafe, waarom moet men dit dat op een fascistische manier afdwingen? Er is geen vraag naar ondanks alle theoretische overwegingen, klaar uit. We leven niet in de Sovjet-Unie verdomme.
quote:
Op zondag 12 november 2006 @ 03:33 schreef Neuralnet het volgende:
Veel mensen, rokers en niet-rokers, gedogen het gedrag. Niemand weet van elkaar dat ze het eigenlijk niet willen.
Dat is slechts een persoonlijke aanname.

Er is geen afdoende vraag naar, dus bestaan er geen geen rookvrije kroegen. Die overleven niet, want er is geen afdoende vraag naar. Een kwestie van simpele markteconomie.
quote:
Op zondag 12 november 2006 @ 03:44 schreef A.l.e.x het volgende:

[..]

Ja, ik ga ff met mn lamme kop om 6 uur 's ochtends de wasmachine aanzetten
Wat is je punt dan, dat je te lui bent om te douchen en je kleren te wassen na een avond stappen? Dus als er niet gerookt zou worden zou jij na een avond stappen je kleren niet meer wassen en niet meer douchen? Fris gebeuren.
userIcon
En tegelijkertijd blijkt uit cijfers (van o.a. Ierland), dat niet-rokers liever besluiten naar een cafe waar gerookt wordt te gaan, dan op stap te moeten met hun rokende vrienden.

Dit komt (zo wordt vaak genoemd) omdat rokers vaak de gezelligste mensen uit de vriendenclub zijn. Dreigt een roker af te haken, dan is betreffende roker schijnbaar belangrijk genoeg voor de sfeer, om de roker te volgen.

Zelf ging ik (toen dit nog mogelijk was en zelf niet meer rookte) vaak in de trein in een rokerscoupe zitten. Niet omdat ik zelf wilde roken, maar omdat de sfeer er beter was, mensen makkelijker een gesprek aangingen wanneer ze een sigarret hadden.
Nu ik wel weer rook, merk ik dat zich vooral nabij de rookpalen een socialere groep mensen bevindt... mensen waarmee je makkelijker in contact komt. Dat soort mensen zijn ook de gangmakers in het café. Geen wonder dat 75% van het volk liever een rokerscafé binnenstapt dan eentje waar niet gerookt mag worden.
Wel eens een werkplek gezien waar de rokers worden uitgesloten? Ze gaan naar buiten, komen anderen tegen en maken een praatje... in no time loopt de kantine leeg, want op de rokersplekken gebeurt het.
userIcon
quote:
Nederland loopt steeds verder achter in Europa.
Dit klopt op alle fronten wel zo'n beetje.
userIcon
quote:
Op zondag 12 november 2006 @ 03:30 schreef Zeitgeist het volgende:

[..]

2 Tips: de wasmachine en de douche. Iets wat zowiezo een aanrader is na een avond stappen.

En nee ik ben geen roker.
En mijn ontstoken keel dan?... ben allergisch voor rook... na een avondje in de rook is de rest van de nacht en de dag erna mijn hele keer ontstoken ( denk maar aan flink veel keelpijn)...
quote:
Op zondag 12 november 2006 @ 04:03 schreef LennyKravitz het volgende:

[..]

En mijn ontstoken keel dan?... ben allergisch voor rook... na een avondje in de rook is de rest van de nacht en de dag erna mijn hele keer ontstoken ( denk maar aan flink veel keelpijn)...
Dan ben je dus een flink gestoorde sadomachochist dat je naar een rokersplek bij uitstek gaat. Ik ben ook allergisch voor socialisten, ik ga ook niet naar een bijeenkomst van de PvdA, daar de Internationale luidkeels meezingen en achteraf ouwehoeren dat ik gedwongen werd om mijzelf bloot te stellen aan 'socialistisch gemarchandeer'.

Dat je allergisch bent dat is uitermate vervelend, maar thats life. Verdomd jammer voor je maar dat is nog geen reden om op een fascistische manier iedereen te verbieden een sigaretje op te steken. Zo bepleit ik ook geen verbod op socialisten, omdat ik allergisch voor dat volk ben.
quote:
Op zondag 12 november 2006 @ 02:47 schreef SuperbDeLux het volgende:
Mijn enige, let wel, ENIGE probleem met roken; DE STANK! MIJN GOD, DE STANK!

In je kleren, aan je handen, je haar, zelfs je schoenen, OVERAL! Hoe rokers daar mee leven is mij een raadsel.

Van mij mag het onmiddelijk worden afgeschaft.
Die zeurende niet-rokers moeten een rijverbod krijgen. Al hun giftige uitlaatgassen in de longen van wandelaars, kindertjes en trimmers en fietsers
quote:
Op zondag 12 november 2006 @ 03:34 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

ik heb zowat mn hele leven gerookt en geblowed, en nu ik gestopt ben snap ik nietrokers uit mijn tijd maar al te goed, het is niet te harden in een huis te staan waar gerookt word, hoevaak ik wel niet tegen mijn moeder zeg wanneer ik bij haar op bezoek ben op te tiefen met die peuken, die ze constant onder mn neus paft.

sigarettenrook is smerig en nog schadelijk ook, dus niet rokers hebben het recht om op rokers te zeuren, en anders zouden niet rokers eens met een chemisch mideltje in rokers hun bek moeten spuiten elke dag weer, maar dan niet zeuren he.
conclusie, ex rokers zijn de ergste zeurpieten die er rondlopen
userIcon
quote:
Op zondag 12 november 2006 @ 04:36 schreef batien het volgende:
BIJNA iedereen rookt in het uitgaansleven, en danniet bijna iedereen, DE MEESTE WEL
Klopt; als niet-roker ga ik zelden of nooit uit omdat ik niet in die walm wil zitten... en ik ben de enige niet. Zolang de rokers de cafe's helemaal blauw zetten, zul je inderdaad weinig nietrokers zien...
quote:
EDIT: oh en zijn jullie zo gigantisch egoistich ofzo? dat jullie het niet gunnen dat iemand een pleziertje heeft?
Niet als dat pleziertje iets is wat kankerverwekkend is en verder ALLEEN voor het plezier is, en geen nut heeft. Ik ben niet zo'n zeur die over alle luchtjes of geluidjes zeurt; je belt maar zoveel je wilt, je mag alle bakken patat of broodjes pindakaas eten die je wilt, ook 'sochtends vroeg in de trein, hoe je er uit ziet kan me niet schelen, al die dingen kunnen wel irriteren maar zijn niet echt schadelijk (behalve voor echt allergische mensen maar da's een minderheid, er kan altijd wel iemand allergisch zijn voor iets, dan mag niks meer). Uitlaatgassen? Ik heb geen auto en bovendien worden auto's nog altijd grotendeels voor nuttige en zelfs noodzakelijke doeleinden gebruikt; woon-werk verkeer, bevoorading van winkels, enzovoort. Alleen van roken is heel duidelijk bewezen dat 't kankerverwekkend is ook bij passief meeroken; ik eet graag en regelmatig een snack onderweg maar als van patat geur bewezen zou worden dat 't daadwerkelijk schadelijk zou zijn voor omstanders (in tegenstelling tot een beetje irritant) zou ik absoluut NOOIT meer een patatje eten buitenshuis, ik vind gewoon dat doe je niet.
Mettertijd dat het rookverbod ook in Nederland van kracht wordt, kan het wel eens zijn dat de aandelen Valium (diazepam) op grote hoogte geraken.
Al onze zenuwpatiëntjes gaan dan braaf pilletjes slikken voordat ze het café of restaurant gaan bezoeken.
quote:
Op zondag 12 november 2006 @ 05:07 schreef Sheriam het volgende:

[..]Uitlaatgassen? Ik heb geen auto en bovendien worden auto's nog altijd grotendeels voor nuttige en zelfs noodzakelijke doeleinden gebruikt; woon-werk verkeer, bevoorading van winkels, enzovoort. Alleen van roken is heel duidelijk bewezen dat 't kankerverwekkend is ook bij passief meeroken;[..]
Uhm.. van uitlaatgassen is heel duidelijk bewezen dat zij de belangrijkste oorzaak zijn van de toename van fijnstof in de lucht, wat weer tot gevolg heeft dat in 2020 naar schatting 70%(!) van de Nederlanders zal lijden aan allergiën aan de luchtwegen. Als je de luchtverontreingingskaarten van de wereld bekijkt zie je dat Nederland tot de meest ongezonde gebieden in de hele wereld behoort als het gaat om simpelweg ademhalen. Zou toch een belletje moeten doen rinkelen zou je denken - niet dus blijkbaar.
Natuurlijk zijn auto's broodnodig maar minimaal een ontmoedigingsbeleid zou zeker niet misstaan. Te beginnen bijvoorbeeld bij de ritjes naar de supermarkt 2 straten verderop, maar vooral ook de idioten die meer dan 10 dagen per maand in de file naar hun werk staan: VERHUIS of PAK DE FIETS zeg.

Zoals altijd weegt de economie zwaarder dan de volksgezondheid - zeker zolang de VVD onderdeel van de regering uitmaakt zullen we dus EN geen rookverbod in de horeca zien EN geen ontmoedigingsbeleid tegen onnodig autogebruik.
quote:
Op zondag 12 november 2006 @ 02:42 schreef A.l.e.x het volgende:
Totaal verbod zou wel relaxed zijn, niet meer die ranzige rook lucht in je kleren
Die zeurende niet-rokers moeten een rijverbod krijgen. Al hun giftige uitlaatgassen in de longen van wandelaars, kindertjes en trimmers en fietsers
quote:
Op zondag 12 november 2006 @ 03:28 schreef CrazyLin het volgende:

[..]

Dus niet rokers hoeven niet lastig gevallen te worden door de rook van rokers, ook al is daar een aparte ruimte voor, maar rokers moeten wel lastig gevallen worden door het gezeur en gedram van niet rokers?
Ik vind het zo'n oeverloos geneuzel, dat eeuwige gezeur over "last hebben van" grow up
Oeverloos gezwam stinkt niet en je krijgt er bovendien geen kanker van.
quote:
Op zondag 12 november 2006 @ 02:53 schreef Cruzaclu het volgende:
Dit is een gesubsidieerd flut onderzoek dat geenszins berust op de waarheid.
....

Precies en zeer correct, er is namelijk simpelweg geen enkele vraag naar rookvrije gelegenheden ondanks alle propaganda van Stivoro.

Dag Stivoro, daaag
Ik kom in het buitenland regelmatig in rookvrije horeca. Feit is dat rookvrije horeca zowel door rokers als niet rokers wordt geapprecieerd. Zolang er keuze is zal de verslaving het altijd winnen van frisse lucht.

Als een gezelschap met één roker kiest tussen een roken of niet roken café, zal de verslaving van een roker het altijd winnen.

Een gezelschap met één niet-roker zal al helemaal NOOIT een niet-roken café kiezen.

Net als met niet-roken op het werk is het een kwestie van wennen. Op het werk is niet roken inmiddels vanzelfsprekend.
userIcon
MEEEER MEEEERR REGELS!!!
Veel te veel vrijheden in dit land!
Hard praten in de horeca moet ook verboden worden.
Evenals drinken, sterker nog mensen die drinken zijn veel lastiger als rokers!!
Sexuele toespelingen moeten ook als de sodemieter verboden worden.
De vrouwtjes hebben daar last van!
Aanpakken die handel! Wat denken ze wel, dat dit een vrij land is ofzo!
Gore smerige rokers, wat denken ze wel. Omdat roken 15 jaar geleden in openbare ruimtes zoals een bank heel normaal was betekent dat niet dat dat nou ook nog kan!
Het is 2006! Het volk eist meer regels!
Ik probeer me een koffieshop met een rookverbod voor te stellen..... Woehahaha!!!!!
userIcon
quote:
Op zondag 12 november 2006 @ 06:24 schreef 49R het volgende:
Ik probeer me een koffieshop met een rookverbod voor te stellen..... Woehahaha!!!!!
Nou.. Er waren plannen om de ruimte achter de bar bij een koffieshop rookvrij te maken...
Oftwel plastic wanden om de verkopers in een koffieshop zodat ze geen last van de rook hebben.
Lullige is, veel koffieshop medewerkers roken zelf ook dus binnen de kortste keren zou zo'n ding blauw staan.
Achja Nederland.
userIcon
quote:
Op zondag 12 november 2006 @ 04:03 schreef LennyKravitz het volgende:

[..]

En mijn ontstoken keel dan?... ben allergisch voor rook... na een avondje in de rook is de rest van de nacht en de dag erna mijn hele keer ontstoken ( denk maar aan flink veel keelpijn)...
Ik ben CARA(je weet wel Astma en zo) patient. En van 1 avondje in de rook zitten ga ik heus niet dood en heb ik eigenlijk ook weinig last.
Valt me op dat heel veel niet-rokers zich heel erg aanstellen wat betreft rokers.
(Ik herinner me nog zo'n debiel figuur die heel opvallend hard ging kuchen 2 weken terug toen een goeie vriendin van me een sigaret op stak)
quote:
Op zondag 12 november 2006 @ 02:53 schreef Cruzaclu het volgende:
Dit is een gesubsidieerd flut onderzoek dat geenszins berust op de waarheid.
Ik kan net zo goed zeggen dat dat jouw reactie een flut reactie is die totaal niet op de waarheid berust.
quote:
Het beste contra-argument tegen dit onderzoek is wel dat er nog steeds geen rookvrije 'restaurants en dergelijke bestaan. Als het zo'n gat in de markt is, als 'wel tweederde van de bevolking' dit wil, waarom is er dan geen ondernemer opgestaan die een rookvrij cafe heeft geopend bijvoorbeeld.. ?

Precies en zeer correct, er is namelijk simpelweg geen enkele vraag naar rookvrije gelegenheden ondanks alle propaganda van Stivoro.
Er zijn restaurants waarbij de helft rookvrij is. En daar zien ze dat de meeste mensen in het rookvrije gedeelte gaan zitten. Waarom het nog niet totaal rookvrij is, is omdat de restaurants niemand voor de hoofd willen stoten en toch bang zijn klanten te verliezen. Bang dat ze naar de concurrent gaan die wel plaats heeft voor roken. Een eventueel verbod zou er voor zorgen dat ondernemers daar niet bang voor hoeven te zijn.

Dag Cruzaclu, daaag
userIcon
quote:
Op zondag 12 november 2006 @ 03:06 schreef sebasmeer het volgende:
Rookvrije restaurants: OK
Maar café's moet je niet rookvrij maken. Ik ben zelf geen roker, maar ik vind het wel sfeer hebben.

Het café bij mij op school is 3 maanden rookvrij geweest. Gevolg: een hoop minder winst. Gevolg daarvan: men mag weer roken in het café.
sfeer zit tussen je oren
userIcon
quote:
Op zondag 12 november 2006 @ 05:36 schreef dadoc het volgende:

[..]

Uhm.. van uitlaatgassen is heel duidelijk bewezen dat zij de belangrijkste oorzaak zijn van de toename van fijnstof in de lucht, wat weer tot gevolg heeft dat in 2020 naar schatting 70%(!) van de Nederlanders zal lijden aan allergiën aan de luchtwegen. Als je de luchtverontreingingskaarten van de wereld bekijkt zie je dat Nederland tot de meest ongezonde gebieden in de hele wereld behoort als het gaat om simpelweg ademhalen. Zou toch een belletje moeten doen rinkelen zou je denken - niet dus blijkbaar.
Natuurlijk zijn auto's broodnodig maar minimaal een ontmoedigingsbeleid zou zeker niet misstaan. Te beginnen bijvoorbeeld bij de ritjes naar de supermarkt 2 straten verderop, maar vooral ook de idioten die meer dan 10 dagen per maand in de file naar hun werk staan: VERHUIS of PAK DE FIETS zeg.
Sorry, ik had een nieuwe paragraaf moeten beginnen, ik had 't over twee verschillende dingen maar liet ze een beetje door elkaar lopen. Ik bedoelde dat van de andere niet-noodzakelijke dingen als broodje pindakaas en patat niet bewezen was dat 't kankerverwekkend was (zeker niet de lucht alleen, patat is wel slecht voor de eter maar niet voor de omstanders!), en als tweede punt, daarnaast, dat autorijden welliswaar bewezen slecht is maar ook nuttig. En met dat ontmoedigingsbeleid ben ik 't helemaal eens! Als 't mogelijk zou zijn tochtjes voor de lol 10x zo duur te maken als noodzakelijke ritjes, zou ik dat prima vinden, alleen zie ik niet hoe je dat zou kunnen controleren.
quote:
Op zondag 12 november 2006 @ 02:53 schreef Cruzaclu het volgende:
Dit is een gesubsidieerd flut onderzoek dat geenszins berust op de waarheid.

Het beste contra-argument tegen dit onderzoek is wel dat er nog steeds geen rookvrije 'restaurants en dergelijke bestaan. Als het zo'n gat in de markt is, als 'wel tweederde van de bevolking' dit wil, waarom is er dan geen ondernemer opgestaan die een rookvrij cafe heeft geopend bijvoorbeeld.. ?

Precies en zeer correct, er is namelijk simpelweg geen enkele vraag naar rookvrije gelegenheden ondanks alle propaganda van Stivoro.

Dag Stivoro, daaag
Je geeft aan dat het een flutonderzoek is, dan vraag ik me af waarom vind je dat? Jammer genoeg kom je niet met feiten? Het enige dat je aangeeft is dat het gesubsidieerd is, maar dat zegt toch niets over het onderzoek? Overigens wordt elk onderzoek gesubsidieerd...

Ook geef je aan dat er geen rookvrije restaurants bestaan. Die zijn er wel degelijk, en ze zijn best succesvol!
http://www.dinnersite.nl/rookvrij/
userIcon
quote:
Op zondag 12 november 2006 @ 08:01 schreef Qwea het volgende:

[..]

sfeer zit tussen je oren
intollerantie blijkbaar niet.
userIcon
laat me raden , NIPO belde op zaterdag avond rond 21.00 mensen op om dit te vragen.terwijl degene die daadwerkelijk wel uitgaan al uit waren.
userIcon
quote:
Op zondag 12 november 2006 @ 08:33 schreef dahei het volgende:

[..]

Je geeft aan dat het een flutonderzoek is, dan vraag ik me af waarom vind je dat? Jammer genoeg kom je niet met feiten? Het enige dat je aangeeft is dat het gesubsidieerd is, maar dat zegt toch niets over het onderzoek? Overigens wordt elk onderzoek gesubsidieerd...

Ook geef je aan dat er geen rookvrije restaurants bestaan. Die zijn er wel degelijk, en ze zijn best succesvol!
http://www.dinnersite.nl/rookvrij/
Waarom komt iedereen altijd aan met restaurants ?
Voor een restaurant is het prima , ik eet liever ook niet in 2dehands rook , maar degene die door dit verbod gepakt worden zijn de kleinere (eet)café's die het nu al moeilijk genoeg hebben ....
mag ik melden dat ik op de geur van rook die achter blijft in mijn kleding na een avondje stappen.

gelijk per 1 jan een totaal rook verbod dan weet iedereen waar hij aan toe is geen half slappe gedoe.
zo als verdonk zeo "RECHT DOOR ZEE"

maar ja we hebben een slape regering.
ach wat boeit mij het laat de horedca het zelf doen.
50  van 112 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3


Lees ook:

» 11/02 Amsterdammers onwel door barbecue32
» 11/02 Doodrijder Floor van der Wal vervroegd vrij88
» 11/02 Amsterdamse raakt te water en overlijdt19
» 11/02 Ecuador levert drie Nederlanders uit4


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden