'Opwarming aarde gaat 5500 miljard kosten'

Internationaal • Geschreven door Athlon_2o0o op 30-10-2006 @ 14:04
print 
Icoon Milieu De opwarming van de aarde en klimaatveranderingen gaan de wereldeconomie 5500 miljard euro kosten als er niet snel actie wordt ondernomen. Dat heeft de BBC gemeld naar aanleiding van een rapport van de Britse regering dat maandag wordt uitgebracht.

Het rapport is opgesteld door de econoom Nicholas Stern. Voor het eerst houdt een econoom zich actief bezig met het probleem. Eerst was opwarming van de aarde vooral het terrein voor natuurkundige onderzoekers. Stern concludeert dat de economische groei met twintig procent zal verminderen door de opwarming van de aarde. Het nu nemen van actieve maatregelen zou één procent van het bruto mondiale product kosten.

De Britse premier Tony Blair waarschuwt dat de wereld afstevent op "catastrofale omslagpunten in ons klimaat" als het roer niet snel wordt omgegooid. De Britse regering overweegt nu 'groene belastingen' te gaan heffen op goedkope vliegtickets, brandstof en voertuigen die veel vervuiling veroorzaken. Gordon Brown, de minister van Financiën, zal klimaatexpert Al Gore aanstellen als adviseur inzake klimaatverandering. Gore staat bekend om zijn film die de desastreuse gevolgen van klimaatverandering laat zien.

Blair vindt de conclusies van het rapport zo alarmerend, dat hij vindt dat het probleem niet alleen in zijn land aangepakt moet worden maar in de hele wereld. Alle leiders van de wereld, inclusief die van de Verenigde Staten, China en India, moeten volgens Blair van dit probleem doordrongen raken, zodat het bovenaan de agenda wordt gezet. Ook de ruimtevaartorganisatie NASA waarschuwde vorige maand dat we misschien "een andere planeet krijgen dan die we nu kennen".

Bron: Novum / AP


Lees ook:

» 11:46 Wereldleiders geschokt door bloedbad in Houla28
» 09:59 Duizenden vrouwen lopen Braziliaanse SlutWalk50
» 09:45 Concert Lady Gaga afgelast wegens dreigement34
» 01:28 Protest tegen verbod diensten in Hagia Sophia43


delen | eKudos nujij

16753 views / 182 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 182 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3 4
userIcon
Knap hoor, dat men dat zo op het miljardje nauwkeurig kan berekenen.
man Fir3fly (Spellingcontroleur) 30-10-2006 @ 14:06 fotoboek no homepage
userIcon
We moeten er dus wat tegen doen. Leuk. Weten de heren misschien ook wat we dan zouden moeten doen?
userIcon
En hoppa! Actie!

Nu een prikje bloed geven voorkomt de aderlating als we nog langer wachten.
Misschien moet Mr. Blair dan idd maar eens zijn grote vriend Bush aankijken, want die is hier toch de meest vervuilende (En geen verdrag van Kyoto tekenen etc).
userIcon
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 @ 14:06 schreef neegij het volgende:
Knap hoor, dat men dat zo op het miljardje nauwkeurig kan berekenen.
Heb je ook meer gelezen dan alleen de titel? Vast niet.

OT: ik denk niet dat dit veel effect gaat hebben. Nu bekend is wat de schade op lange termijn gaat zijn, kiezen de meeste grootvervuilers toch voor de winst op korte termijn.
userIcon
Handig om te weten, zeker wanneer de aarde strax naar de klote is en wij zelf op dat moment waarschijnlijk niet eens meer leven Erg belangrijk dan dat geld ja
Misschien dat het toch verstandig is om maar eens te kijken naar auto's die op waterstof rijden? De techniek bezitten we, er word alleen niets mee gedaan!
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 @ 14:06 schreef Fir3fly het volgende:
We moeten er dus wat tegen doen. Leuk. Weten de heren misschien ook wat we dan zouden moeten doen?
terug naar steentijd .. dat moet helpen ..
man Fir3fly (Spellingcontroleur) 30-10-2006 @ 14:09 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 @ 14:08 schreef cognac het volgende:
Misschien dat het toch verstandig is om maar eens te kijken naar auto's die op waterstof rijden? De techniek bezitten we, er word alleen niets mee gedaan!
Omdat auto's op waterstof niet haalbaar zijn.
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 @ 14:07 schreef Max_Dark het volgende:
Misschien moet Mr. Blair dan idd maar eens zijn grote vriend Bush aankijken, want die is hier toch de meest vervuilende (En geen verdrag van Kyoto tekenen etc).
Mee eens. VS is momenteel de grootste vervuiler.

Elke maand zie je zo'n rapport maar eigenlijk doen ze er niets aan. Nederland doet nog wel maar VS lijk van niet.
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 @ 14:08 schreef cognac het volgende:
Misschien dat het toch verstandig is om maar eens te kijken naar auto's die op waterstof rijden? De techniek bezitten we, er word alleen niets mee gedaan!
En hoe komen we aan waterstof?
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 @ 14:07 schreef Max_Dark het volgende:
Misschien moet Mr. Blair dan idd maar eens zijn grote vriend Bush aankijken, want die is hier toch de meest vervuilende (En geen verdrag van Kyoto tekenen etc).
Mee eens. VS is momenteel de grootste vervuiler.

Elke maand zie je zo'n rapport maar eigenlijk doen ze er niets aan. Nederland doet nog wel maar VS lijk van niet.
userIcon
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 @ 14:06 schreef neegij het volgende:
Knap hoor, dat men dat zo op het miljardje nauwkeurig kan berekenen.
Als jij niet kan zien dat deze schatting niet op het miljardje is berekend, ligt dat aan jou hoor...

Ik vraag me alleen af hoe je de waarde van duizenden, zoniet miljoenen, mensenlevens achterhaalt.
userIcon
quote:
Knap hoor, dat men dat zo op het miljardje nauwkeurig kan berekenen.
Knap hoor, dat je dat allemaal al weet zonder dat je het rapport hebt gelezen. Het komt vanmiddag namelijk pas uit.

Anyhow, het schijnt gebaseerd te zijn op economische principes. En Stern is nou niet een newbie op het gebied van economie (ex hoofd econoom en senior VP van de Wereldbank). Er is ook eigenlijk geen serieuze tegenstand meer tegen deze ideeen in wetenschappelijke kringen. Het zijn puur het witte huis, en haar financiers en napraters, die global warming nog als controversieel proberen te schetsen.
userIcon
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 @ 14:10 schreef _Marcel_ het volgende:

[..]

En hoe komen we aan waterstof?
Waterstof is overal. Het is alleen geen bron van energie, maar een energie drager. Kernenergie in combinatie met waterstof zou een hele goeie oplossing kunnen zijn. Alleen zijn de Greenpeace hippies daar weer op tegen.
userIcon
quote:
dat we misschien "een andere planeet krijgen dan die we nu kennen"
voornamelijk misschien ja... zeker net zo misschien als het grote gevaar van de zure regen destijds Toch knap dat dat te begroten valt op 5,5 biljoen. Er spelen zo ontzettend veel factoren in mee... De ijstijd is immers ook uit zichzelf voorbij gegaan. Imho valt het echt niet te voorspellen of de natuur zichzelf in evenwicht gaat brengen of niet.
userIcon
We bezuinigen wel op de energierekening, hulde aan de opwarming
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 @ 14:08 schreef cognac het volgende:
Misschien dat het toch verstandig is om maar eens te kijken naar auto's die op waterstof rijden? De techniek bezitten we, er word alleen niets mee gedaan!
Waar wilde je die waterstof vandaan halen?
man Fir3fly (Spellingcontroleur) 30-10-2006 @ 14:12 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 @ 14:10 schreef soylent het volgende:

[..]

Knap hoor, dat je dat allemaal al weet zonder dat je het rapport hebt gelezen. Het komt vanmiddag namelijk pas uit.

Anyhow, het schijnt gebaseerd te zijn op economische principes. En Stern is nou niet een newbie op het gebied van economie (ex hoofd econoom en senior VP van de Wereldbank). Er is ook eigenlijk geen serieuze tegenstand meer tegen deze ideeen in wetenschappelijke kringen. Het zijn puur het witte huis, en haar financiers en napraters, die global warming nog als controversieel proberen te schetsen.
De óórzaak van het probleem is omstreden.
userIcon
quote:
klimaatexpert Al Gore
Is dit serieus of een (nogal slechte) grap?
userIcon
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 @ 14:10 schreef Coromandel het volgende:

Ik vraag me alleen af hoe je de waarde van duizenden, zoniet miljoenen, mensenlevens achterhaalt.
Daar zijn waarderingsmethodes voor. Sommige daarvoor zijn best wel cru, bijvoorbeeld bij het beslissen of een dure geneeskundige behandeling vergoed moet worden.

In dit geval is het puur een economische analyse, en zal iemand die (bijvoorbeeld) 40 jaar eerder sterft, een bepaald bedrag minder opleveren voor de economie.
quote:
Stern concludeert dat de economische groei met twintig procent zal verminderen door de opwarming van de aarde.
Hoezo? Komt er dan niet gewoon meer markt voor de sektor verkoelingsprodukten?
userIcon
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 @ 14:12 schreef Finder_elf_towns het volgende:

[..]

Is dit serieus of een (nogal slechte) grap?
Bloedserieus. Je hebt neem ik aan zijn boek gelezen? Kun je er fouten in ontdekken? Grote groepen wetenschappers hebben zijn conclusies namelijk onderschreven.
man Fir3fly (Spellingcontroleur) 30-10-2006 @ 14:14 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 @ 14:12 schreef Finder_elf_towns het volgende:

[..]

Is dit serieus of een (nogal slechte) grap?
Inderdaad, hij is een echte klimaatexpert .
man Fir3fly (Spellingcontroleur) 30-10-2006 @ 14:15 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 @ 14:13 schreef soylent het volgende:

[..]

Bloedserieus. Je hebt neem ik aan zijn boek gelezen? Kun je er fouten in ontdekken? Grote groepen wetenschappers hebben zijn conclusies namelijk onderschreven.
En een andere grote groep heeft het weer onderuit gehaald. Waar wil je heen?
userIcon
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 @ 14:13 schreef FOKwa het volgende:

[..]

Hoezo? Komt er dan niet gewoon meer markt voor de sektor verkoelingsprodukten?
Nee hoor, je moet denken aan zaken als: de productiefste helft van Nederland onder water, elke paar jaar een Katrina-level orkaan in de VS. Natuurlijk biedt dat ook kansen aan bepaalde partijen, maar vooral levert het vernietiging van kapitaal op.
userIcon
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 @ 14:10 schreef _Marcel_ het volgende:

[..]

En hoe komen we aan waterstof?
Precies. Waterstof wordt gewonnen door gewoon water te elektrolyseren, en dat elektrolyseproces kost erg veel energie. En waar komt die energie vandaan? Juist.
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 @ 14:09 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Omdat auto's op waterstof niet haalbaar zijn.
Samenwerking voor waterstofauto

(was 3 jaar geleden anders wel al haalbaar, waarom nu niet meer dan ? is het flesje waterstof op ? )
userIcon
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 @ 14:15 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

En een andere grote groep heeft het weer onderuit gehaald. Waar wil je heen?
Ik wil heen naar het discussieren op basis van argumenten, en als de poster een vice-president van de VS, een van de topeconomen van de wereld, en een brede consensus van klimaatwetenschappers al niet serieus neemt, dan ben ik benieuwd wat zijn redenen daarvoor zijn.
Tsjonge jonge, wat maakt het nou of het nou 5500, 550 of 55000 zal blijken te zijn. De boodschap is dat er teveel vervuild word. En dan kun je wel belastingen gaan heffen op goedkope tickets en auto's maar het enige wat je bereikt is dat men minder te besteden zal hebben wat ook een negatieve invloed zal hebben op de economische groei.

De VS en China aanpakken is het enige wat zou kunnen helpen, en aangezien daar de multinationals resp. een dicatoriale regering de dienst uitmaken is er geen hoop. We are doomed, learn to live with it
userIcon
Uh, was het niet 7000 miljard?
userIcon
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 @ 14:16 schreef jbo het volgende:

[..]

Precies. Waterstof wordt gewonnen door gewoon water te elektrolyseren, en dat elektrolyseproces kost erg veel energie. En waar komt die energie vandaan? Juist.
Bijvoorbeeld kernenergie of groene energie, beide produceren verwaarloosbare hoeveelheden CO2.
Lekker warm joh, niets mis mee!
man Fir3fly (Spellingcontroleur) 30-10-2006 @ 14:19 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 @ 14:16 schreef soylent het volgende:

[..]

Ik wil heen naar het discussieren op basis van argumenten, en als de poster een vice-president van de VS, een van de topeconomen van de wereld, en een brede consensus van klimaatwetenschappers al niet serieus neemt, dan ben ik benieuwd wat zijn redenen daarvoor zijn.
Global warming
userIcon
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 @ 14:12 schreef Finder_elf_towns het volgende:

[..]

Is dit serieus of een (nogal slechte) grap?
Al Gore is de presentator van vele deskundigen en legt in zijn film/boek haarfijn uit wat we kunnen verwachten als we niet snel handelen. Het gaat duidelijk de verkeerde uit.
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 @ 14:12 schreef Zebbie het volgende:

[..]

Waar wilde je die waterstof vandaan halen?
Ja dachten ze vroeger ook over bezine/diesel/lpg!

Beetje kortzichtig vind je ook niet.
userIcon
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 @ 14:15 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

En een andere grote groep heeft het weer onderuit gehaald. Waar wil je heen?
Welke grote groep dan? Jouw imaginaire vriendengroep?
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 @ 14:19 schreef Votz het volgende:

[..]

Al Gore is de presentator van vele deskundigen en legt in zijn film/boek haarfijn uit wat we kunnen verwachten als we niet snel handelen. Het gaat duidelijk de verkeerde uit.
Ach 20 jaar geleden zou de wereld ook al vergaan dus niet zo aanstellen.
De aarde wordt aardig naar de klote geholpen, en wij hebben het over geld

Alsof er een prijskaartje hangt aan de natuur de mensheid en de gehele wereld,.
waarom word gewoon niet gezegd dat wij een virus zijn die de aarde omzeep helpt?
wat de kosten dan ook mogen zijn
Elke -eens in de zoveel tijd- staat weer een "geleerde" op dit het global warming aan de kaak stelt. Vaststaat is dat de aarde inderdaad opwarmt, maar niet dankzij mensen handen, maar meer door de werking van de natuur. Dit is een voorbode van een aankomende ijstijd, niet meer, niet minder.
Maar wat willen wij mensjes daar nu aan doen? 5500 miljard investeren, en dan is het probleem voorbij???? Hahahahahahaha, laat me toch niet lachen. Flikker toch op. En die malloot Blair hobbelt er weer als dom schaap achteraan. Tssk tssk.
userIcon
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 @ 14:12 schreef Finder_elf_towns het volgende:

[..]

Is dit serieus of een (nogal slechte) grap?
Oh jij bent er zo één die denkt dat een vice prmeier verder niets weet.
Gore zijn boek is idd onderschreven door wetenschappers.....
userIcon
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 @ 14:09 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Omdat auto's op waterstof niet haalbaar zijn.
Het is perfect haalbaar, alleen de insteek die ze ermee doen is niet goed.

Ze gaan er van uit dat je nog steeds blijft tanken bij de benzine pomp, maar dit is helemaal niet nodig!
Laat de auto zelf de electrolyse process uitvoeren om zodoende een kleine hoeveel waterstof te genereren en opslaan in een heel klein tankje (die echt goed te beveiligen is, de kans is groter dat deze overleeft na een crash dan bv: een black box in een vliegtuig) Zodra de motor draait kan deze weer gebruikt worden om nieuwwaterstof te maken om zodoende een constante flow aan waterstof in een kleine hoeveelheid te bewerkstelligen.

Op dit moment is de benodigde hoeveelheid energy nog net niet haalbaar dmv accu's. Maar de techniek staat niet stil. Dit is DE oplossing mbt het ontbrandingsgevaar van waterstof (of de grote hoeveelheid ruimte die je kwijt bent aan een grote tank)

Je tank alleen water. (niet brandbaar en explosief... ideal tegen botsingen....)
Het probleem is.. De benzinepomp is niet meer nodig..... (zal Shell enzow leuk vinden...)

iig schaalmodelletje in de making ;-)
userIcon
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 @ 14:24 schreef James_Bondage het volgende:
Elke -eens in de zoveel tijd- staat weer een "geleerde" op dit het global warming aan de kaak stelt. Vaststaat is dat de aarde inderdaad opwarmt, maar niet dankzij mensen handen, maar meer door de werking van de natuur. Dit is een voorbode van een aankomende ijstijd, niet meer, niet minder.
Maar wat willen wij mensjes daar nu aan doen? 5500 miljard investeren, en dan is het probleem voorbij???? Hahahahahahaha, laat me toch niet lachen. Flikker toch op. En die malloot Blair hobbelt er weer als dom schaap achteraan. Tssk tssk.
Gelukkig is niet iedereen zo'n nutteloze eigenwijze one-liner spuitende Tokkie als jij. Nu is er tenminste nog een kans dat er een oplossing voor het probleem komt.
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 @ 14:24 schreef James_Bondage het volgende:
Elke -eens in de zoveel tijd- staat weer een "geleerde" op dit het global warming aan de kaak stelt. Vaststaat is dat de aarde inderdaad opwarmt, maar niet dankzij mensen handen, maar meer door de werking van de natuur. Dit is een voorbode van een aankomende ijstijd, niet meer, niet minder.
Maar wat willen wij mensjes daar nu aan doen? 5500 miljard investeren, en dan is het probleem voorbij???? Hahahahahahaha, laat me toch niet lachen. Flikker toch op. En die malloot Blair hobbelt er weer als dom schaap achteraan. Tssk tssk.
Ja man laten we vooral doorgaan op deze voet en er niks aan doen en het niet bespreekbaar maken, komt alles goed
wordt het warmer ,dan hoef je toch niet zoveel te stoken en dat is weer beter
voor het milieu
userIcon
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 @ 14:26 schreef Mystic_HBC het volgende:

[..]

Het is perfect haalbaar, alleen de insteek die ze ermee doen is niet goed.

Ze gaan er van uit dat je nog steeds blijft tanken bij de benzine pomp, maar dit is helemaal niet nodig!
Laat de auto zelf de electrolyse process uitvoeren om zodoende een kleine hoeveel waterstof te genereren en opslaan in een heel klein tankje (die echt goed te beveiligen is, de kans is groter dat deze overleeft na een crash dan bv: een black box in een vliegtuig) Zodra de motor draait kan deze weer gebruikt worden om nieuwwaterstof te maken om zodoende een constante flow aan waterstof in een kleine hoeveelheid te bewerkstelligen.

Op dit moment is de benodigde hoeveelheid energy nog net niet haalbaar dmv accu's. Maar de techniek staat niet stil. Dit is DE oplossing mbt het ontbrandingsgevaar van waterstof (of de grote hoeveelheid ruimte die je kwijt bent aan een grote tank)

Je tank alleen water. (niet brandbaar en explosief... ideal tegen botsingen....)
Het probleem is.. De benzinepomp is niet meer nodig..... (zal Shell enzow leuk vinden...)

iig schaalmodelletje in de making ;-)
Een motor zelf kan niet genoeg waterstof opwekken om zichzelf te laten lopen. Dat zou tegen de natuurkundige wetten indruisen. Er is een buitenstaande energie bron voor nodig, minstens een zonnepaneel of zo, maar waarschijnlijker een kern-reactor die de electrolyse uitvoert, en dat vervolgens de waterstof naar waterstof-'benzine'stations stuurt.
aarde groene belastingen ( blair )
userIcon
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 @ 14:18 schreef Sneeuwbataljon het volgende:
Lekker warm joh, niets mis mee!
mee eens!
tis hier verrekte koud!

Snap alleen niet dat men zoveel geld uitgeeft om de aarde op te warmen
userIcon
zolang het nog geen geld kost gaat er toch niets gebeuren, juist omdat het dangeld zou kosten.
op langer termijn denken is toch nooit een sterk punt geweest van de meeste mensen, laat staan bestuurders van landen.
50  van 182 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3 4


Lees ook:

» 11:46 Wereldleiders geschokt door bloedbad in Houla28
» 09:59 Duizenden vrouwen lopen Braziliaanse SlutWalk50
» 09:45 Concert Lady Gaga afgelast wegens dreigement34
» 01:28 Protest tegen verbod diensten in Hagia Sophia43


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden