'Reclame op tv wordt interactief'

Icoon Digital Televisiekijkers kunnen binnen afzienbare tijd met de afstandsbediening een reis bestellen op televisie, terwijl het reisprogramma zelf nog bezig is. Reclame zal interactiever worden door digitale televisie. Dat heeft de directeur van telecomorganisatie Tele2 Per Borgklint onlangs aan de pers gemeld.

Als bijvoorbeeld RTL Travel op televisie is met een item over Parijs, dan kan de kijker op een rode knop van zijn afstandsbediening drukken om de reis direct te bestellen. Tijdens een programma van Animal Planet kan iemand direct een donatie doen aan het Wereld Natuur Fonds. "Dit is de realiteit", aldus Borgklint, om te benadrukken dat het niet om onhaalbare toekomstverhalen gaat.

De directeur van Tele2 Benelux denkt dat steeds meer bedrijven eigen televisiekanalen zullen beginnen. Zo heeft Rabobank al een zender met 'televisiebankieren' via de afstandsbediening. Op dat kanaal worden programma's uitgezonden over beleggen en sport. "Vooruitstrevende ondernemingen willen een televisiekanaal naast een internetpagina", aldus Borgklint.