'All-inclusive' stelt toerist vaak teleur

Icoon BinnenlandsVakanties volgens de all-inclusive formule beantwoorden vaak niet aan de verwachtingen van de toerist. Dat blijkt uit een analyse van Zoover.nl, een onafhankelijke website die reiservaringen verzamelt. Ruim een derde van de all-inclusive vakantiegangers beoordeelt de prijs-kwaliteitverhouding van de accommodatie als onvoldoende.

Bij het verwerken van de 33.330 beoordelingen over de maand augustus viel het de medewerkers van de vakantiewebsite op dat er relatief veel werd geklaagd over hotels in de all-inclusive formule.

Vervolgens werden 200 willekeurig geselecteerde beoordelingen van dit soort hotels nader bekeken. "Het meest opvallend was het relatief hoge aantal onvoldoendes voor service (54 procent) en prijs-kwaliteit (67 procent)", constateert Bruno van de Laar van Zoover.

De kwaliteit van het eten en drinken geeft het vaakst aanleiding voor klachten. Vakantiegangers vinden het aanbod nogal eens eenzijdig of het eten wordt te koud geserveerd. In sommige gevallen moest men zelfs betalen voor het eten.

De analyse bracht Zoover ertoe om de bezoekers te vragen naar hun motivatie om te kiezen voor een all inclusive-vakantie. Er kwamen 1300 reacties binnen en daaruit bleek dat 49 procent het vooral prettig vindt dat men de kosten in de hand heeft. Een iets kleiner percentage (45) vindt het "lekker makkelijk". Een op de twintig all inclusive vakantiegangers geeft de kwaliteit van het eten aan als doorslaggevende reden. De aanwezigheid van animatieteams trekt 2 procent over de streep.