Pluto geen planeet meer

Wetenschap • Geschreven door Jeroen (steenz) op 24-08-2006 @ 17:28
print 
Icoon Zonnestelsel Pluto mag niet langer een planeet genoemd worden. In plaats daarvan valt de ex-kleinste planeet van ons zonnestelsel nu in een nieuwe categorie van 'dwergplaneten'. Dat hebben de leden van de Internationale Astronomische Unie (IAU) vandaag besloten tijdens hun jaarlijkse bijeenkomst.

Door de beslissing telt ons zonnestelsel nu nog maar acht planeten: Mercurius, Venus, Aarde, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus. Op dit moment zijn Pluto, Ceres en 2003 UB313 de enige drie dwergplaneten, maar dit worden er naar verwachting binnenkort meer.

Controverse
De discussie over de definitie van een planeet speelt al sinds de ontdekking van Pluto in 1930. Nu er de laatste tijd steeds meer objecten gevonden worden die groter zijn dan Pluto, moest de definitie aangepast worden.

De IAU stelde daarom aan het begin van de conferentie voor om de definitie van een planeet ruimer te maken, waardoor ons zonnestelsel twaalf planeten zou gaan tellen. Uiteindelijk is er voor gekozen om de definitie juist strakker te maken, zodat we nog maar acht planeten over hebben.

Planeten en dwergplaneten
Een planeet is nu gedefinieerd als een object dat om de zon draait en dat voldoende zwaar is om zichzelf in een bijna ronde vorm te trekken. Bovendien moet het object de omgeving van zijn omloopbaan vrijgemaakt hebben. De laatste regel geldt niet voor dwergplaneten, die in plaats daarvan geen satelliet mogen zijn.

Met dank aan IHVK, RASmit, Freek99, yootje, Deimos000 en AstroStart voor de submit.

Bron: IAU


Lees ook:

» 07/05 'Winderige dinosaurussen warmden wereld op'29
» 03/05 Boeing 727 met opzet gecrasht in Mexicaanse woestijn25
» 28/04 Nieuw subatomair deeltje gevonden bij CERN21
» 19/04 Mensenhaar groeit terug op muis20


delen | eKudos nujij

18458 views / 71 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 71 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
Nou namens Pluto bedankt, zal ie blij mee zijn
userIcon
Ik ben het er niet mee eens, Pluto is tientallen jaren een planeet geweest en nu ineens wordt dat veranderd. Alleen zou ik het er ook niet mee eens zijn geweest als besloten werd dat het zonnestelsel meer dan 12 planeten had geteld. Maar ik ben niet diegene om daar over te beslissen!

Wat wel weer goed is dat er eindelijk een voor het woord 'planeet' bestaat, want er was veel onduidelijk. Een mooi uitgebreid nieuwsbericht hierover is trouwens hier te lezen.
userIcon
Pluto was toch sowieso al een hond?
Ik vind een dwergplaneet ook een planeet, maar dan een kleine
userIcon
En terecht... die Pluto leek in de verste verte niet op een planeet.
Als we Pluto een planeet lieten zijn, kunnen we binnen nu en 20 jaar nog een hele rits planeten bijgooien...
userIcon
Hond van Mickey werkloos .

edit door steenz: fixed, thanks
Jamaar, Pluto is toch geen dwerghond? Maar wel een dwergplaneet?



Ik is serieus in de war nu
vrouw SunChaser (Redactie Frontpage) 24-08-2006 @ 17:33 fotoboek no homepage
Gelukkig hebben we Pluto de hond nog wel

userIcon
NEEEEEEEE!

Pluto!!!
Voor de bewoners van Jupiter is de aarde een dwergplaneet.
userIcon
Een mooi uitgebreid nieuwsbericht hierover is hier te lezen.

Overigens een goede beslissing!
userIcon
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 @ 17:33 schreef SunChaser het volgende:
Gelukkig hebben we Pluto de hond nog wel

[afbeelding]
Dat wordt dus een dwerghond he

userIcon
Voor mij blijft Pluto een planeet stomme #$%$%$#$%
userIcon
Dat betekent gelijk dat we alle planeten nu hebben bezocht met een door een mens gemaakt object!
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 @ 17:31 schreef Yi-Long het volgende:
En terecht... die Pluto leek in de verste verte niet op een planeet.
Als we Pluto een planeet lieten zijn, kunnen we binnen nu en 20 jaar nog een hele rits planeten bijgooien...
Ja in mijn tijd hoefde je er maar 9 op te noemen, maar straks is het op school "Pietje, noem jij eens de 39 planeten op".....
Dat willen we de toekomstige scholier toch niet aandoen
userIcon
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 @ 17:30 schreef Lippie85 het volgende:
Pluto was toch sowieso al een hond?
Ik vind een dwergplaneet ook een planeet, maar dan een kleine
Een dwergplaneet is geen planeet. De definitie laat dat wel doorschijnen, maar het is dus absoluut niet het geval. Dit beweren de mensen van de IAU ook.
userIcon
Blij dat ik geen aandelen in Pluto heb.
userIcon
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 @ 17:38 schreef AstroStart het volgende:

[..]

Een dwergplaneet is geen planeet. De definitie laat dat wel doorschijnen, maar het is dus absoluut niet het geval. Dit beweren de mensen van de IAU ook.
Men was daar toch van plan om die kleine planeetjes plutonen te gaan noemen?

Afgelopen week ergens gelezen, maar weet niet meer waaro.

Edot: gevonden: http://www.refdag.nl/artikel/1271462/Planeten+en+plutonen.html
hmmm, hoe zit het met de nostalgie?

Mensen willen tegenwoordig ook niets bij het oude houden, ik zal het in ieder geval een planeet blijven noemen
userIcon
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 @ 17:41 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

Men was daar toch van plan om die kleine planeetjes plutonen te gaan noemen?

Afgelopen week ergens gelezen, maar weet niet meer waaro.
Het worden nu Trans-Neptuniaanse objecten, voorheen de Kuipergordelobjecten. BIj het rijtje hoort dus ook Sedna, Quaoar en uiteraard Xena.
userIcon
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 @ 17:41 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

Men was daar toch van plan om die kleine planeetjes plutonen te gaan noemen?

Afgelopen week ergens gelezen, maar weet niet meer waaro.

Edot: gevonden: http://www.refdag.nl/artikel/1271462/Planeten+en+plutonen.html
Ja, dat was het eerste voorstel. Maar dat is het dus niet geworden
goh, ik ben helemaal van streek
man roepdeman (Redactie Frontpage) 24-08-2006 @ 17:46 fotoboek no homepage
userIcon
Dus zodra ik kids heb krijgen ze geschiedenislessen waar ik u tegen zal zeggen.

Heel jammer ook voor de kinderen die nu op school leren, over de gehele aardbol, hoe ons zonnestelsel nou in elkaar zit.
userIcon
HAHAHAHAHAHA! Vet grappig, al die grappen over de Disney hond!

HAHAHAHAHAHAHAA!

Pluto! Wat doen jullie!
userIcon
http://images.google.nl/images?q=solar%20system

Al die oude plaatjes op google, ik ga een klacht indienen, beetje bij de tijd blijven he
userIcon
Goeie zaak is dit anders krijgen wij een gekkenhuis want dan komen er na Pluto (of pluto zonder hoofdletter) nog tig hemellichamen erbij die net zo groot of groter zijn dan pluto zelf met de naam planeet.
userIcon
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 @ 17:36 schreef BACOBaf het volgende:

[..]

Dat wordt dus een dwerghond he

Maar dat moet je toch ook zijn als huisdier van een muis?
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 @ 17:34 schreef onemangang het volgende:
Voor de bewoners van Jupiter is de aarde een dwergplaneet.
Gezien de gigantische maan die de aarde heeft, zal men op Jupiter de Aarde echt wel serieus nemen als planeet.

Mooi, dat wordt straks ruzie met triviant dus.
userIcon
Laat die arme bewoners van Pluto dat zelf effe lekker bepalen
userIcon
En hoe gaan astrologen nou om met dit verlies van Pluto?
userIcon
[sarcastische modus]Aargh!
Mijn kennis is verouderd, ik tel niet meer mee. Waar gaat het toch heen met de wereld? Leg mij dan maar in een kist. [/sarcastische modus]

OT; prima oplossing, de verandering is minimaal... dus prima te onthouden.
userIcon
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 @ 17:34 schreef onemangang het volgende:
Voor de bewoners van Jupiter is de aarde een dwergplaneet.
Eerder een maan. Ganimedes en Callisto van ongeveer dezelfde grote als Mars.
userIcon
Ik vindt het be-lachelijk!

Kan Pluto geen herexamen doen ofzo, zodat ie toch nog aan de norm kan voldoen?
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 @ 18:29 schreef beantherio het volgende:
Ik vindt het be-lachelijk!

Kan Pluto geen herexamen doen ofzo, zodat ie toch nog aan de norm kan voldoen?
Misschien een inburgerings cursus
userIcon
Daar gaat het leuke ezelsbruggetje.
Straks gaan ze nog vergaderen dat Pluto eingelijk ook geen hond is
userIcon
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 @ 17:29 schreef Freek99 het volgende:
Ik ben het er niet mee eens, Pluto is tientallen jaren een planeet geweest en nu ineens wordt dat veranderd. Alleen zou ik het er ook niet mee eens zijn geweest als besloten werd dat het zonnestelsel meer dan 12 planeten had geteld. Maar ik ben niet diegene om daar over te beslissen!
En da's maar goed ook.
Begin 19e eeuw dacht men dat er richting 20 planeten waren, toen men besliste dat het de astroiden gordel objecten betrof. En wat van de duizenden jaren dat men dacht dat saturnus de buitenste planeet was? Als iedereen toen dacht zoals jij nu, hadden we maar nu 6 planeten
userIcon
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 @ 18:27 schreef Mr-Mackey het volgende:

[..]

Eerder een maan. Ganimedes en Callisto van ongeveer dezelfde grote als Mars.
Ganymedes en Callisto draaien echter om Jupiter, niet om de zon.
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 @ 18:55 schreef Bupatih het volgende:
Daar gaat het leuke ezelsbruggetje.
Dat is niet zo moeilijk. Des te ouder ik wordt des te meer ik vergeet. Dus gewoon een woord weglaten

Mijn Vriend Anton Mag Jouw Slimme Uitvinding Niet Pikken
wordt nu
Mijn Vriend Anton Mag Jouw Slimme Uitvinding Niet
userIcon
O daar zal Clyde Tombough en het Lowel observatorium blij mee zijn ,hij draait zich nu om in z'n graf
userIcon
Nou dan kunnen we een kleine lul ook geen lul meer noemen, want dat is dezelfde verhouding!

Dat is dan vanaf vandaag een dwerglul!
Duitsers hebben het veel moeilijker om een nieuw ezelsbruggetje te vinden. De huidige was uiterst makkelijk:

Mein Vater Erklärt Mir Jeden Sonntag Unsere Neun Planeten
userIcon
De planeet mag dus nog wel planeet genoemd worden, maar valt enkel in een andere categorie. Die van de dwergplaneten dus. Of is het strafbaar geworden? Of zijn dwergkonijnen geen konijn meer, dikke mensen geen mens meer etc.?

Wat een onzin zeg. Definities aanpassen omdat het mooi uitkomt.
userIcon
Hmmm... Nu moeten we heel de sterrenwacht op z'n kop gooien om alle verwijzingen naar pluto als planeet te verwijderen
userIcon
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 @ 20:09 schreef Tarabass het volgende:
De planeet mag dus nog wel planeet genoemd worden, maar valt enkel in een andere categorie. Die van de dwergplaneten dus. Of is het strafbaar geworden? Of zijn dwergkonijnen geen konijn meer, dikke mensen geen mens meer etc.?

Wat een onzin zeg. Definities aanpassen omdat het mooi uitkomt.
wow, wat een briljante reaktie. weet je wat, laten we ook weer gaan roepen dat de aarde plat is en het middelpunt van het universum.

overigens draait Lowell zich nu waarschijnlijk om in zijn graf.
Ik huil mezelf vanavond in slaap....

Nou moeten we oppassen dat Pluto hier niet verhaal komt halen!
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 @ 17:38 schreef AstroStart het volgende:

[..]

Een dwergplaneet is geen planeet. De definitie laat dat wel doorschijnen, maar het is dus absoluut niet het geval. Dit beweren de mensen van de IAU ook.
een dwerghond is toch ook een hond of... toch niet ?



het zal wel ik weet het niet meer
userIcon
de egyptenaren (en later ook de joodse mensen) telden 9 planeten, waarvan er 7 belangrijk waren (daar komen de dagen van de week vandaan).

de kelten telden ook 9 planeten, maar vonden ze allemaal belangrijk. vandaar dat hun weken 9 dagen hadden.

gelukkig zij er niet genoeg kelten over om aanslagen te plegen
50  van 71 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 07/05 'Winderige dinosaurussen warmden wereld op'29
» 03/05 Boeing 727 met opzet gecrasht in Mexicaanse woestijn25
» 28/04 Nieuw subatomair deeltje gevonden bij CERN21
» 19/04 Mensenhaar groeit terug op muis20


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden