Internet bestaat 15 jaar

Digital & Games • 06-08-2006 @ 20:16 •   dm Sander (Xender)
print 
Icoon InternetHet internet zoals we dat nu kennen wordt vandaag vijftien jaar oud. Op 6 augustus 1991 werd de eerste website die volgens het hypertext-principe werkte, bekend gemaakt. http://info.cern.ch werd ontworpen door de Britse wetenschapper Tim Berners-Lee.

Hypertext is het principe dat je ergens op klikt en dat je dan iets anders te zien krijgt. Dat is wat het huidige internet zo groot heeft gemaakt. Toch bestond internet al in de jaren '60. Het werd toen ontwikkeld door het Amerikaanse leger en gebruikt in het Pentagon.

Het World Wide Web is inmidddels vele miljarden pagina's groot. Vele ontwikkelaars richten hun pijlen tegenwoordig op 'Web 2.0', waarbij het grote toverwoord 'interactiviteit' is. Web 2.0 volgt het principe van het zelfstandig associŽrende menselijk brein. Een natuurlijke combinatie van populaire weblogs, chatsites en video-sites, gevat in een technologie die zich voortdurend ontwikkelt zonder de gebruiker daarmee lastig te vallen.

Bron: NOS Journaal


19683 views / 60 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 60 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
De PC bestaat 25 jaar
En gedurende al die 15 jaar zat ik altijd net naast de fipo.
userIcon
Wie moet ik hier nu voor feliciteren dan?
userIcon
Gefeliciteerd!!!
hoelang bestaat fok eigenlijk al zie het nu al


gefeliciteerd... zou er niet meer zonder kunnen zoals zoveel..
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 @ 20:20 schreef ukga het volgende:
Wie moet ik hier nu voor feliciteren dan?
het pentagon, die kwamen met de voorloper, arpanet
userIcon
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 @ 20:21 schreef unstoppablemark het volgende:
hoelang bestaat fok eigenlijk al
© 1999 - 2006 FOK!
userIcon
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 @ 20:21 schreef ditismijnauto.nl het volgende:

[..]

het pentagon, die kwamen met de voorloper, arpanet
Het amerikaanse leger feliciteren, is voor veel Fokkers een stap te ver.
userIcon
bijna volwassen
userIcon
quote:
Het internet zoals we dat nu kennen
Het Internet is wel ouder dan 15 jaar. Het WWW is een onderdeel van het Internet (Net als e-mail, nieuwsgroepen, en recentelijk: p2p, etc), nu wordt gedaan alsof WWW een synoniem is voor Internet, terwijl Internet veel meer is dan alleen WWW.
userIcon
je meot de uitvinder van tcip feliciteren, hij maakte het mogelijk toch ?
userIcon
Klopt dat wel ?
Volgens mij zat ik al op internet met mijn amiga, zal 87 of zo geweest zijn ?Met A-web als browser , de PC had toen 16 kleuren ofzo...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Amiga
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 @ 20:23 schreef klnvntrbyt het volgende:

[..]

Het Internet is wel ouder dan 15 jaar. Het WWW is een onderdeel van het Internet (Net als e-mail, nieuwsgroepen, en recentelijk: p2p, etc), nu wordt gedaan alsof WWW een synoniem is voor Internet, terwijl Internet veel meer is dan alleen WWW.
Inderdaad, maar wellicht is de schrijver van het orginele stuk te jong/n00b om dat te weten....standaard eindgebruiker dus
Dit gaat om het internet zoals we het nu kennen. De websites en dergelijke. Die technoligie is ontwikkeld door CERN, je zou hen dus moeten feliciteren.
userIcon
Internet 15 jaar: Bedankt Al Gore!!!

quote:
Het World Wide Web is inmidddels vele miljarden pagina's groot. Voor vele ontwikkelaars tijd om over 'Web 2.0' bezig te zijn. Het grote toverwoord is 'interactiviteit'. Web 2.0 volgt het principe van het zelfstandig associŽrende menselijk brein. Een natuurlijke combinatie van populaire weblogs, chatsites en video-sites, gevat in een technologie die zich voortdurend ontwikkelt zonder de gebruiker daarmee lastig te vallen.
in hoeverre is Web 2.0 eigenlijk toe te passen op Fok!?
userIcon
Ik kan het me haast niet voorstellen dat het www pas zo kort bestaat...
userIcon
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 @ 20:24 schreef Vince_Taylor het volgende:
Klopt dat wel ?
Volgens mij zat ik al op internet met mijn amiga, zal 87 of zo geweest zijn ?Met A-web als browser , de PC had toen 16 kleuren ofzo...
Dat lijkt me sterk.
1987 was het jaar dat VGA verscheen. De voorganger daarvan, EGA, had als ik me goed herinner inderdaad 16 kleuren tegelijk (uit een palet van 256).
Voor 1991 was er al wel mail natuurlijk, en usenet, ftp en gopher.
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 @ 20:36 schreef nerd4sale het volgende:

[..]

Dat lijkt me sterk.
1987 was het jaar dat VGA verscheen. De voorganger daarvan, EGA, had als ik me goed herinner inderdaad 16 kleuren tegelijk (uit een palet van 256).
Voor 1991 was er al wel mail natuurlijk, en usenet, ftp en gopher.
Amiga Commodore liep lichtjaren voor op de pc, pas rond 1996 a 1997 was de PC beter geworden.En dankzij een Escom-avontuurtje is de Amiga niet meer zoals we het kennen.
userIcon
Dan ben ik ongeveer in het midden mee gaan doen .
man speknek (Forum Moderator) 06-08-2006 @ 20:54 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 @ 20:33 schreef Incolumis het volgende:
in hoeverre is Web 2.0 eigenlijk toe te passen op Fok!?
Web 2.0 is op alles toe te passen, zolang het maar iets met computers te maken heeft en hip klinkt. Zeepbel 2.0 zouden ze het beter kunnen noemen.
userIcon
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 @ 20:23 schreef klnvntrbyt het volgende:

[..]

Het Internet is wel ouder dan 15 jaar. Het WWW is een onderdeel van het Internet (Net als e-mail, nieuwsgroepen, en recentelijk: p2p, etc), nu wordt gedaan alsof WWW een synoniem is voor Internet, terwijl Internet veel meer is dan alleen WWW.
Topictitel wijzigen svp inderdaad.
userIcon
Gefeliciteerd, nu wil ik taart
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 @ 20:23 schreef Tarak het volgende:

[..]

Het amerikaanse leger feliciteren, is voor veel Fokkers een stap te ver.
Niet voor mij, GEFELICITEERD USA/PENTAGON
userIcon
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 @ 20:54 schreef speknek het volgende:

[..]

Web 2.0 is op alles toe te passen, zolang het maar iets met computers te maken heeft en hip klinkt. Zeepbel 2.0 zouden ze het beter kunnen noemen.
idd, het is meer een verkooppraatje dan dat het echt iets inhoud.
Met Truus (de Tandy TRS80) in 1979 elke zondag met een casetterecorder de piepjes van Hobbyscoop opnemen. En na een halfuur een basiccode programma van 30 kb binnen te hebben gehaald er achter komen dat er een kleine storing op de lijn had gezeten, dat was pas echt leuk.
Ehm... Is het niet sir Tim Berners-Lee ??
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 @ 20:57 schreef charon het volgende:
Topictitel wijzigen svp inderdaad.
Ja! "Het Web bestaat 15 jaar", bijvoorbeeld.
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 @ 21:16 schreef knight3 het volgende:
Met Truus (de Tandy TRS80) in 1979 elke zondag met een casetterecorder de piepjes van Hobbyscoop opnemen. En na een halfuur een basiccode programma van 30 kb binnen te hebben gehaald er achter komen dat er een kleine storing op de lijn had gezeten, dat was pas echt leuk.
Dat deed ik met mn zx81, dan kon je achteraf alle standaard basic regels om gaan zetten naar het juiste dialect.
So what? Ik zit al wel langer dan 15 jaar op het Internet.
userIcon
De eerste webserver (ofwel de server waar cern.ch op draaide in 1991) was een NeXT-cube, gemaakt door NeXT, het toenmalige bedrijfje van Steve Jobs, en draaide het NeXTStep OS, waar het huidige Mac OS X op gebaseerd is.
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 @ 20:19 schreef Athlon_2o0o het volgende:
De PC bestaat 25 jaar
Ik 18
userIcon
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 @ 20:19 schreef Athlon_2o0o het volgende:
De PC bestaat 25 jaar
mijn pc bestaat bijna anderhalf jaar
Nou.. Hieperdepiep
Heb zojuist even een pilsje erop gedronken om te vieren.
userIcon
*zingt* Memories, all those good memories.
*geen commentaar over de huidige kwaliteit van internet*

Mooi. Op voor de volgende 15 jaar.
userIcon
Tjoh, dacht ik toch echt dat het internet (Interconnected networks) in de loop van de afgelopen 40-50 jaar is ontwikkeld.

Helaas bekt 'het web' niet zo lekker als 'internet' in het Nederlands.
quote:
De eerste webserver (ofwel de server waar cern.ch op draaide in 1991) was een NeXT-cube, gemaakt door NeXT, het toenmalige bedrijfje van Steve Jobs, en draaide het NeXTStep OS, waar het huidige Mac OS X op gebaseerd is.
Volgens mij is OS X gebaseerd op BSD.
Niet "Internet", maar "World Wide Web" bestaat 15 jaar. Het Internet bestaat al 37 jaar (en ik kan het weten).
userIcon
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 @ 21:26 schreef Joop1965 het volgende:

Dat deed ik met mn zx81, dan kon je achteraf alle standaard basic regels om gaan zetten naar het juiste dialect.
En later zeker met de Commodore 64? Die had ook zo'n cassettedeck.
userIcon
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 @ 23:03 schreef Junyo het volgende:
Niet "Internet", maar "World Wide Web" bestaat 15 jaar. Het Internet bestaat al 37 jaar (en ik kan het weten).
Het bestaat eigenlijk al langer. Vroeger in de jaren '50, toen er geen satellieten in de lucht hingen, ontving het Journaal de beelden via de telerecording. Beelden uit het buitenland kwamen frame voor frame via de telefoonlijn binnen.
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 @ 20:32 schreef vaudej het volgende:
Dit gaat om het internet zoals we het nu kennen. De websites en dergelijke. Die technoligie is ontwikkeld door CERN, je zou hen dus moeten feliciteren.
inderdaad
quote:
Het internet zoals we dat nu kennen wordt vandaag vijftien jaar oud
Dat staat ook duidelijk in het artikel
userIcon
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 @ 20:23 schreef Tarak het volgende:

[..]

Het amerikaanse leger feliciteren, is voor veel Fokkers een stap te ver.
GPS (voor "precisiebombardementen") hebben we ook aan het Amerikaanse leger te danken, en dus ook de navigatiesystemen in de auto.
userIcon
De titel "Internet bestaat 15 jaar" kan beter worden aangepast naar "Het World Wide Web bestaat 15 jaar".
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 @ 20:23 schreef Tarak het volgende:

[..]

Het amerikaanse leger feliciteren, is voor veel Fokkers een stap te ver.
En voor de mensen die het amerikaanse leger feliciteren en andere verwijten dat ze dat niet doen omdat ze anti-USA zijn: Verdiep je eerst in het materiaal voordat je mensen dingen gaat verwijten. Misschien is de titel van het artikel niet juist.
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 @ 20:33 schreef Incolumis het volgende:

[..]

in hoeverre is Web 2.0 eigenlijk toe te passen op Fok!?
Web 2.0 is niet meer dan een commerciŽle term voor het asynchroon communiceren over HTTP met behulp van Javascript en XML. Het gebruik van deze technologieŽn in deze vorm deed men al voordat de term Web 2.0 bestond. Helaas worden deze technologieŽn onder de noemer Web 2.0 vaak niet volgens de filosifie van het WWW toegepast waardoor verdere ontwikkeling hiervan ernstig in gevaar komt.

Een aantal interessante links:
http://en.wikipedia.org/wiki/World_Wide_Web (Artikel over het World Wide Web)
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:FirstWebServer.jpg (1ste web server. Op de sticker staat: "This machine is a server. Do Not Power It Down!!")
http://www.w3.org/History/19921103-hypertext/hypertext/WWW/ (1ste web pagina's)
quote:
The letters WWW in Hebrew translated to English becomes 666
http://en.wikipedia.org/wiki/World_Wide_Web
userIcon
Hoera voor het internet. Ik heb zelf net mijn 12,5 jarig jubileum gevierd dat voor het eerst met mijn 486 op internet ging.
Ik zelf heb mijn jubileum gevierd van 10 jaar online zijn via de kabel