Grootschalige tandartsfraude ontdekt
De fraude vond op verschillende manieren plaats. Zo werd ruim een half miljoen winst behaald door in Zuidoost-Azië goedkoop kronen in te kopen en deze tegen Nederlandse tarieven aan de patiënt door te verkopen. Dit is bij wet verboden; tandartsen moeten de techniekkosten een-op-een doorberekenen aan de klant. Met niet-bestaande posten als 'extra bestede tijd' werd 141.000 te veel aan klanten doorberekend. Zeventien tandartsen brachten ook nog extra verrichtingen in rekening: 252.000 euro in totaal. Voor patiënten is het vaak helemaal niet duidelijk wat er precies gebeurd is, zodat ze meestal niets doorhebben. Sommige tandartsen omzeilden de wet door via een speciale bv, bijvoorbeeld op naam van hun echtgeno(o)t(e), Zuidoost-Aziatische kronen in te kopen, waardoor ze het voordeel wettelijk gezien wel mochten houden.
Het is overigens al langer bekend dat er tussen verschillende tandartspraktijken grote verschillen zijn in de omzet en de winst. Sommige tandartsen hebben bijvoorbeeld veel assistentes in dienst die de tandarts zo veel mogelijk werk uit handen nemen, waardoor die zich alleen nog maar bezig hoeft te houden met de strikt noodzakelijke dingen. Op die manier kan hij veel meer patiënten per uur behandelen en dus een veel hogere omzet halen. Ook zijn er verschillen in de kwaliteit van de gebruikte materialen, waardoor bij sommige tandartsen vullingen bijvoorbeeld veel sneller vervangen moeten worden dan bij andere. Daarnaast kan het gemak waarmee besloten wordt om over te gaan tot het plaatsen van bijvoorbeeld kronen en bruggen een grote invloed hebben op de behaalde omzet en de behaalde winst.
Bij de tandarts