KPN levert tv en internetten in intercity's

Icoon Vervoer Treinreizigers in intercity's krijgen vanaf december televisies en draadloos internet in de trein. In 1200 wagons worden televisieschermen opgehangen. Hierop worden actuele reisinformatie, overstapmogelijkheden, aankomsttijden, nieuws, entertainment en speciale programma's getoond.

KPN Hotspots Hotspots worden gebruikt om tijdens de treinreis te kunnen internetten op een laptop. Voor internetten in de trein zal apart betaald moeten worden. Het treinkaartje zal volgens de NS niet duurder worden. "We gaan het kostendekkend doen", aldus een woordvoerder. De NS wil op de televisies reclame uitzenden om het rendabel te houden.

Tijdens een proef op het traject Haarlem-Maastricht leverde het RTL Nieuws nog de beelden. KPN wil het nieuws echter zelf gaan leveren. Op dat traject werd ook draadloos internet getest, en dat was volgens de NS met succes. De reizigers waren erg te spreken over deze proef. De overstapmogelijkheden en de aankomsttijden op de schermen werden zeer gewaardeerd.

KPN ziet in deze samenwerking de ideale mogelijkheid om zichzelf te profileren als multimedia-dienstverlener. KPN verwacht 240 miljoen reizigers per jaar te kunnen bereiken. De NS wil de reiziger meer informatie kunnen leveren. Beide bedrijven hebben een intentieverklaring getekend om samen hiermee verder te gaan. In het najaar hopen ze tot een samenwerkingsovereenkomst te komen.

Met dank aan Sonic19, YellowBlacks, TazzatNL en Rianne84 voor de submit.