Hoogste spoorlijn ter wereld naar Tibet

Icoon Vervoer In China is de hoogste spoorlijn ter wereld geopend, die de Tibetaanse hoogvlakte doorkruist. De nieuwe spoorlijn loopt van Oost-China naar de Tibetaanse hoofdstad Lhasa. De spoorlijn is 1140 kilometer lang, loopt door 5000 meter hoge bergpassen en gaat door gebieden waar de grond het hele jaar door bevroren is. De treinen die rijden op het traject zijn speciaal ontworpen om hoog in de bergen te kunnen rijden. Zo zijn de wagons net als een vliegtuig afgesloten om hoogteziekte te voorkomen. De spoorlijn is mede aangelegd om Tibet meer deel uit te laten maken van de rest van China.

De communistische regering van China vindt de spoorlijn een geweldige prestatie van het Chinese volk en een wonder in de geschiedenis van alle spoorwegen in de wereld. De arbeiders moesten zuurstof in flessen meenemen toen ze de spoorlijn aan het aanleggen waren. Tibet is een gebied met een eigen Tibetaans boeddhistisch volk. De Chinese regering zegt het arme gebied te willen ontwikkelen en daarom is er volgens hen een aansluiting nodig naar het rijkere oosten. Het is nu mogelijk om met een trein uit Beijing rechtstreeks naar Tibet te reizen.

Tegenstanders zijn bang dat alleen de rijkere Chinezen voordeel hebben van de spoorlijn. Ze denken dat meer Chinezen naar Tibet zullen verhuizen, waardoor de boeddhistische samenleving en cultuur verder zullen vervagen. Ook kan het slecht zijn voor de ongerepte natuur in het gebied. Drie actievoersters uit de Verenigde Staten, Canada en Groot-Brittannië werden aangehouden toen ze bij het centraal station van Beijing een spandoek toonden met de tekst: 'De Chinese Tibet-overweg, ontworpen om te vernietigen'. Ook elders in de wereld bij Chinese ambassades waren protestacties.

De Chinese staatspers vindt deze actievoerders hypocriet. "Het zijn hypocrieten die willen dat Tibet onderontwikkeld blijft. Waarom zou Tibet zich niet net als de rest van de wereld ontwikkelen?", zo stelt het persbureau. Ze gaan ervan uit dat de toeristenopbrengsten in Tibet zullen verdubbelen en dat goederentransport naar het gebied 75 procent goedkoper wordt. China wilde al tientallen jaren een spoorlijn naar Tibet bouwen, maar vroeger waren de technische mogelijkheden niet beschikbaar.

Het Chinese leger viel Tibet in 1950 binnen. China claimt dat Tibet al eeuwen bij China hoort, maar eigenlijk was Tibet een groot deel van de tijd onafhankelijk. Sinds China het gebied in bezit heeft wordt het boeddhisme onderdrukt en zijn vele monniken gedood, gemarteld of gevlucht. Inmiddels telt Tibet meer Chinezen dan Tibetanen.

Icoon Vervoer
De spoorlijn. Meer foto's in het topic in PTA