Ongeregeldheden dagelijkse praktijk HTM

Icoon BinnenlandsDe dagelijkse praktijk van trambestuurders van de HTM (Haagse Tram Maatschappij) is nog steeds voor verbetering vatbaar. Klappen, schoppen, schelden, bedreigingen, bespugen - zowel mensen als ramen -, blowen achter je rug, banken die worden stukgesneden en zelfs een beschieting. HTM-trambestuurders luchten hun hart.

Volgens de trambestuurders doet de HTM, hun werkgever, de agressie waarmee ze op de tram geconfronteerd worden af als 'incidenten die zelden voorkomen'. Na de mishandeling van een 57-jarige collega met een ijzeren sneeuwpook uit zijn eigen tram, wat vervolgens wordt afgedaan door de HTM als een 'zelden voorkomend incident', zijn de werknemers het beu. Vanwege het gevaar op verlies van hun baan komen er geen namen voor in dit bericht.

De ongeregeldheden variëren van opmerkingen als 'ik neuk je moeder' door zwartrijdende Marokkaanse gastjes van zo'n 8, 9 jaar en vrouwelijke trambestuursters die geregeld voor hoer worden uitgemaakt, tot aan groepen Antilliaanse jongeren die het hele achterste deel van de tram plus de inzittenden terroriseren. De maat was vol toen een collega deze week klappen opliep.

De HTM heeft er wel één jaar voor gezorgd dat het beter ging. Er werden toen 'beulen' van beveiligingsbedrijf Rowa ingezet. Mensen die rookten in de tram of bier zaten te drinken werden zonder pardon eruitgezet. Later werden de beveiligers ingezet om buiten de tram kaartjes te controleren. "Nu rijden er nooit meer beveiligers mee." Een trambestuurder zelf kan niets beginnen tegen agressie en geweld. "Als je iemand terugslaat, heb jij het gedaan. En op hulp van passagiers hoef je ook niet te rekenen. Je weet: ik ben altijd alleen."

Ook het onderhoud van het materieel door de HTM leidt tot irritatie onder de reizigers. HTM zou het materieel niet goed onderhouden. "Als de richtingfilm voorop of voorin de tram het niet doet zien de mensen niet waar ze heen gaan. Dat frustreert." Zo nu en dan vallen er wagens helemaal uit en staan mensen langer dan gepland op een halte te wachten zonder te weten waarom. Ook worden haltes soms zomaar verplaatst. Uiteindelijk wordt alles afgereageerd op de 'kankerbestuurder'. Ook de camera's in de tram functioneren niet naar behoren. Praktisch de helft ervan doet het gewoon niet. "Onlangs is er nog een meisje aangerand in de tram. Men wilde toen de beelden terugkijken, had de camera het niet gedaan." Van hogerhand komt de uitleg dat het allemaal geld kost. "Maar zonder bestuurders kan de HTM ook niks beginnen."

Met dank aan pberends voor de submit.