Weekdeals (728x90)

Hoogleraar kraakt vonnis Lucia de B.

Nederland • Geschreven door Rob (R@b) op 02-06-2006 @ 12:56
print 
JustitieVolgens hoogleraar wetenschapsfilosofie Ton Derksen is het proces tegen de tot levenslang veroordeelde verpleegkundige Lucia de B. niet goed gevoerd. Diverse rechters oordeelden eerder dat De B. levenslang de cel in moest wegens de moord op minstens zeven patiënten. Ze zou tussen 1997 en 2001 baby's, kleuters en ouderen hebben gedood met overdoses medicijnen. In eerste instantie werd ze zelfs veroordeeld tot levenslang mét tbs, maar dat vonnis werd door de Hoge Raad vernietigd. Levenslang in combinatie met tbs kan niet.

Derksen noemt het hele vonnis tegen De B. ingegeven door negatieve beeldvorming, onjuist geïnterpreteerde medische gegevens en een kwaadwillende lezing van Lucia de B.'s dagboek.

Namens de commissie-Posthumus II, die is ingesteld om afgesloten rechtszaken te controleren, heeft voorzitter prof. Ybo Buruma laten weten dat hij gaat bekijken of de zaak moet worden heropend.

Nieuws.nl gaat wat dieper in op de bevindingen van de hoogleraar.



Lees ook:

» 07:32 Amsterdam door rovers en inbrekers onveiligste plek12
» 06:03 Politie schiet man dood in Den Haag17
» 05:56 Politie houdt nepmondhygiënist aan1
» 05:55 Giraffe geboren in Gaia Zoo1


delen | eKudos nujij

14492 views / 19 reacties
Reacties op dit bericht
19  van 19 reacties op deze pagina. Pagina  1
echt nederland weer he...

opbokken met zulke personen.. diep onder de grond
Ook rechters zijn niet van steen.
En hellaas weet de pers vaak maar wat graag mensen in een hoekje te werken.
userIcon
hoogleraar wetenschapsfilosofie - ben je dan terzake kundig of schrijf je alleen een scorend boek? kan nergens terugvinden of ik dit schrijfsel serieus moet nemen...

Wikipedia geeft me niet het idee dat de beste man juridisch onderbouwd bezig is.
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 @ 13:02 schreef tweaktubbie het volgende:
hoogleraar wetenschapsfilosofie - ben je dan terzake kundig of schrijf je alleen een scorend boek? kan nergens terugvinden of ik dit schrijfsel serieus moet nemen...

Wikipedia geeft me niet het idee dat de beste man juridisch onderbouwd bezig is.
Je hoeft ook niet echt juridisch onderbouwt te zijn om te kunnen aantonen dat het bijvoorbeeld zeer onwaarschijnlijk is dat iemand iets gedaan heeft. Zeker bij dingen als interpeteren van gegevens kun je beter een statistiek achtergrond hebben dan een rechten lijkt mij. (Ik heb overigens ook geen idee hoe geloofwaardig dit verder is)
userIcon
De redenering van het hele originele vonnis van de B. klopt niets. Dit is in medische kringen algemeen bekend. Er wordt met statistische cijfers gegoocheld om aan te tonen dat de kans wel heel klein zou zijn dat al deze doden inderdaad natuurlijk zijn. En aangezien er een gepaste zondebok is, moet zij het wel gedaan hebben.

Er zijn veel vragen te stellen bij het gebruikte kansmodel, of uberhaupt deze redeneertrant: was het niet zo dat zonder twijfel de schuld vast moest staan? Blijkbaar niet in Nederland. Dit hoef je niet per se van de auteurs of van het comite Lucia aan te nemen, zie o.a.: http://www.google.com/search?q=lucia+de+b+bayesiaans

In beroep gaan heeft in Nederland vrij weinig succes, weinig van de bekende gerechtelijke dwalingen in de afgelopen zijn hierdoor verbeterd. Ik heb niet de hoop dat het Nederlandse rechtssysteem verbetert, maar het is goed dat dit blijvend onder de aandacht gebracht wordt.
userIcon
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 @ 13:02 schreef tweaktubbie het volgende:
hoogleraar wetenschapsfilosofie - ben je dan terzake kundig of schrijf je alleen een scorend boek? kan nergens terugvinden of ik dit schrijfsel serieus moet nemen...

Wikipedia geeft me niet het idee dat de beste man juridisch onderbouwd bezig is.
Hij is niet de enige

Journalisten van Vrij Nederland publiceerden eerder een indrukwekkende reeks artikelen waardoor ik er in ieder geval van overtuigd raakte dat dit een merkwaardige zaak is en misschien wel bijna in de onschuld van mevrouw De B. ben gaan geloven.

Het is echt een heel merkwaardig verhaal. Waarom zou iemand die veel van het recht weet en zich daarin verdiept geen goed boek kunnen schrijven?
userIcon
Wat een enge toestand dit.
Kan dat betekenen dat Lucia eigenlijk totaal onschuldig is?

Gadsamme, ik moet er niet aan denken:
Je wijdt je hele leven aan het liefdevol verzorgen van zieken en behoeftigen,en dan komen er op een kwade dag ineens zo'n stelletje pipo's van justitie binnenvallen, en gooien je levenslang in de gevangenis.

Pure horror.....
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 @ 13:02 schreef tweaktubbie het volgende:
hoogleraar wetenschapsfilosofie - ben je dan terzake kundig of schrijf je alleen een scorend boek? kan nergens terugvinden of ik dit schrijfsel serieus moet nemen...

Wikipedia geeft me niet het idee dat de beste man juridisch onderbouwd bezig is.
Wikipedia moet je óók niet te serieus nemen..
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 @ 13:18 schreef Pineut het volgende:
Wat een enge toestand dit.
Kan dat betekenen dat Lucia eigenlijk totaal onschuldig is?

Gadsamme, ik moet er niet aan denken:
Je wijdt je hele leven aan het liefdevol verzorgen van zieken en behoeftigen,en dan komen er op een kwade dag ineens zo'n stelletje pipo's van justitie binnenvallen, en gooien je levenslang in de gevangenis.

Pure horror.....
tsa dan ben je de pineut =]
man Philosocles (Redactie Frontpage) 02-06-2006 @ 13:29 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 @ 13:02 schreef tweaktubbie het volgende:
hoogleraar wetenschapsfilosofie - ben je dan terzake kundig of schrijf je alleen een scorend boek? kan nergens terugvinden of ik dit schrijfsel serieus moet nemen...

Wikipedia geeft me niet het idee dat de beste man juridisch onderbouwd bezig is.
Hij moet ook wetenschappelijk onderbouwd bezig zijn om de juridische onderbouwing te weerleggen.

Wetenschapsfilosofie houdt zich onder meer bezig met de vraag wat je met goed fatsoen kennis kunt noemen, wanneer je mag stellen dat een zekere theorie op basis van waarnemingen stand houdt, en hoe die theorie weerlegd kan worden.

Een van de probleem bij de bewijsvoering in deze zaak is dat er, na het overlijden van een patiënt waarbij Lucia de B. dienst had, is gezocht naar andere overlijdensgevallen waarbij zij ook dienst had, en er per geval is gekeken of er verdachte omstandigheden waren. Die gevallen waren in feite al door een neutrale bril bekenen; nu ging men er nogmaals naar kijken met het vooropgezette idee dat De B. er wel eens de hand in kon hebben gehad. Er is dus als het ware bevooroordeeld naar de gegevens gekeken, en dat heeft de interpretatie van de gegevens beïnvloed.
userIcon
Ik zie de volgende rechterlijke dwaling aan de horizon.....

Welkom in bananenrepubliek Nederland.
Tja mijn statistiek leraar zei toen ook dat die berekening van een deskundige niet klopte. Die berekende namelijk de kans dat er 7 personen toevallig in die tijd om het leven zouden komen. Die kans was uitermate klein. Echter werd berekend dat het Lucia de B was die 7 personen onder haar hoede zou krijgen met sterfte via...

Eigenlijk had er berekend moeten worden dat er IEMAND (dus vermeningvuldigen met alle diensten van alle verpleegsters) dat zou overkomen. Dan was de kans aanzienlijk groter.
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 @ 13:27 schreef SCaRaB het volgende:

[..]

tsa dan ben je de pineut =]
Ja, echt lache Je zou het maar meemaken !! Ik ben zoiezo voor een totaal nieuw onderzoek !
userIcon
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 @ 15:51 schreef ginod het volgende:

[..]

Ja, echt lache Je zou het maar meemaken !! Ik ben zoiezo voor een totaal nieuw onderzoek !
Hij bedoelde het als woorgrapje naar mijn nickname. En ik vond hem wel aardig. Niet echt hilarisch, maar ik kon er wel om lachen.

En ik blijf erbij dat als Lucia echt onschuldig dit echt een akelige toestand is.
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 @ 15:56 schreef Pineut het volgende:

[..]

Hij bedoelde het als woorgrapje naar mijn nickname. En ik vond hem wel aardig. Niet echt hilarisch, maar ik kon er wel om lachen.

En ik blijf erbij dat als Lucia echt onschuldig dit echt een akelige toestand is.
dat is wel een heel fout uitgangspunt. Ook al zou ze het wel gedaan hebben, dan nog is het sjoemelen en goochelen met cijfers en bewijsmateriaal een " akelige toestand".
userIcon
Die is zo onschuldige als maar kan. Ik vraag me af hoe die getuigen zich nu voelen?
userIcon
Lijkt me verschrikkelijk, jarenlang onschuldig in de gevangenis....
Helaas komt het steeds vaker voor, omdat rechercheurs zo nodig punten moeten scoren.... Gunstig voor hun beoordelingsgesprek......
Die boekhouder, Louwes ofzo, zit ook al jaren onschuldig vast, de puttense moordzaak, schiedammer parkmoord......

In nederland is vrouwe Justitia ECHT blind...
userIcon
Bij ons op de wiskundefaculteit heeft ook een artikel gehangen over dit proces, waarmee de kans op onschuld met een factor 10x werd vergroot. Nou was die kans nog steeds vrij klein, maar niet zoveel op de miljoen of miljard, zoals sommigen laten denken.
Volgens het boek is de kans om met zoveel sterfgevallen te maken te hebben niet 1 op 324 miljoen, maar 1 op 40.

Dat scheelt wel een slok op een borrel...

http://www.luciadeb.nl/
19  van 19 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 07:32 Amsterdam door rovers en inbrekers onveiligste plek12
» 06:03 Politie schiet man dood in Den Haag17
» 05:56 Politie houdt nepmondhygiënist aan1
» 05:55 Giraffe geboren in Gaia Zoo1


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden