'Verkoop cd's stijgt door p2p filesharing'

Digital & Games • Geschreven door Noud de Greef (gr8w8) op 20-03-2006 @ 13:04
print 
Icoon Piracy Mensen die downloaden via p2p, blijken meer cd's te kopen. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Canadian Recording Industry Association (CRIA), de Canadese versie van de RIAA. De meeste digitale muziek van de ondervraagden bleek afkomstig van legale muziekdragers in eigen bezit en is niet verkregen via p2p.

Als er al minder cd's worden verkocht, ligt dit niet aan het downloaden. De ondervraagden gaven aan dat er simpelweg niets interessants is of dat ze naar de radio te luisteren. Uit het onderzoek bleek eveneens dat de groep de het meeste downloadt, kinderen tussen de 11 en de 17 jaar, eveneens de meeste muziekdragers aanschaft; de afgelopen zes maanden gemiddeld ruim 11 cd's of dvd's.

Michael Geist, een expert op het gebied van internet en wetgeving, verbindt hieraan dan ook de conclusie dat downloaden dus geen negatieve invloed heeft op de muziekverkoop. Juist het tegenovergestelde: downloaden bevordert de verkoop.

Bron: Webwereld


Lees ook:

» 24/05 'Topoverleg Apple en Samsung levert niets op'8
» 23/05 Tele2 in beroep tegen uitspraak Pirate Bay20
» 23/05 BREIN klaagt Pirate Bay-uploader aan94
» 21/05 Storing treft DigiD12


delen | eKudos nujij

18501 views / 79 reacties
Reacties op dit bericht
29  van 79 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
quote:
Op maandag 20 maart 2006 13:06 schreef Pakspul het volgende:
Nou hier niet hoor Download eigenlijk alleen maar meer muziek
Precies, ik heb zelfs nog nooit een CD gekocht .
userIcon
Platenmaatschappijen hebben altijd al een plaat voor hun kop gehad.

Ze weigeren toe te geven dat ze terrein verloren hebben aan de DVD's en Games industrie.
Tegenwoordig maakt mensen de keuze, wordt het deze keer een muziek cd een DVD(film) of toch die nieuwe game?
userIcon
quote:
Op maandag 20 maart 2006 13:21 schreef boban het volgende:
Waar hebben jullie het over?! eerst downloaden, en als je het mooi vind kopen ? download dan gewoon de hele cd.
Dan zal ik wel een zeikerd zijn, maar met een goede (EEN GOEDE) geluidsinstallatie hoor je wel verschil met een origineel en een mp3 rip.
Moet wel zeggen dat het bij sommige cd's en rips nauwelijks tot niet te horen is maar ik heb bv mp3's van Therion in 192kb/s. Dat zóu een goede rip moeten zijn, tot ik dus de originelen kocht. WAT een verschil. Veel helderder, laag en hoog loopt beter door (meer dynamiek) en ineens veel meer details
Terwijl ik bij de originele cd's van Nightwish amper verschil hoorde met mijn mp3's.

Ik koop dus origineel voor de (iets) betere geluidskwaliteit. Het moge duidelijk zijn dat ik dat alleen doe als ik muziek echt de moeite waard vind. Wat er tegenwoordig uitkomt is 90% rommel dus daar geef ik mijn geld niet aan uit.
Dan koop ik liever een film ofzo op dvd
en ja kan geld maar 1 keer uitgeven he.

quote:
Op maandag 20 maart 2006 13:10 schreef DaanA het volgende:

[..]

Ja, nogal wiedus. Alleen hoeveel cd's zouden ze gekocht hebben als ze níét zouden downloaden?
Aangenomen dat hun besteedbaar inkomen niet oneindig groot is denk ik: Dezelfde hoeveeheid.
userIcon
*start DC++ en downloaden maar
userIcon
Zou het niet ook zo zijn dat het downloaden afneemt als het gelegaliseerd wordt?
userIcon
quote:
Op maandag 20 maart 2006 13:04 schreef punkr1 het volgende:
klopt! sinds ik download koop ik veel meer cd's. Als ik een cd goed vind ga ik hem lekker origineel halen, veel beter geluid!
Heb je toch geen goeie sources als je slecht geluid hebt bij je downloads
CDs koop ik niet meer, de ongeveer 300 die ik heb liggen naast de VHS banden (ongeveer 200) en LPs (ongeveer 350) die inmiddels zo goed als waardeloos zijn (voor mij dan). Ik heb muziek tegenwoordig liever op een HD of een DVDtje staan. Ook vind ik CD stereo geluid wat inferieur (niet zozeer qua bitrate maar meer qua techniek) nu ik vele euro's in een dolby surround systeempje heb geinvesteerd.

Kortom, ik ga geen formaat meer aanschaffen wat mijns inziens zijn langste tijd heeft gehad.
Ik heb dat ook wel. zeker nu ik vaak goede Cd's voor 9 euro zie dan koop ik die vaak wel ff. Dat vind ik een acceptabele prijs. 20 euro voor een CD neertellen doe ik gewoon niet.
Mensen veergeten ook wel ff het artwork trouwens. sommige hoesjes zijn ook heel mooi. Kun je ze wel gaan uitprinten, maar dat heeft het toch niet die geprinte hoesjes, hoe goed je printer ook is.
userIcon
no shit sherlock, ik download meestal ook 1 of 2 nrs en ga daarna de cd kopen
userIcon
Ik download voornamelijk muziek waarvan de artiesten het geen probleem vinden dat ik dat doe. Muziek die ik wel illegaal binnen sleep is van dooie artiesten of van bagger muziek die ik alleen voor de heb heb

Ook vind ik cd's zwaar irritant. Heb liever een bibliotheek met muziek op m'n pctje, switched veel gemakkelijker.
userIcon
quote:
Op maandag 20 maart 2006 14:29 schreef Maximus.Proximus het volgende:
Platenmaatschappijen hebben altijd al een plaat voor hun kop gehad.

Ze weigeren toe te geven dat ze terrein verloren hebben aan de DVD's en Games industrie.
Tegenwoordig maakt mensen de keuze, wordt het deze keer een muziek cd een DVD(film) of toch die nieuwe game?
Ja, ik denk dat de meeste mensen tóch kiezen voor de aanbieding 3DVD's voor 15 piek ipv één CD voor 18...
userIcon
Uit eigen ervaring kan ik de uitkomsten van het onderzoek ook alleen maar beamen. De enige serieuze tegenstanders ervan zitten bij BREIN
userIcon
quote:
Op maandag 20 maart 2006 13:04 schreef punkr1 het volgende:
klopt! sinds ik download koop ik veel meer cd's. Als ik een cd goed vind ga ik hem lekker origineel halen, veel beter geluid!
ja precies.. ik had precies dezelfde gedachte..
ik wil altijd de cd eerst horen voor ik em koop..
Nu hoe je niet meer bij die megakoptelefonen in de winkel gaan staan..
userIcon
quote:
Op maandag 20 maart 2006 15:23 schreef KlappernootatWork het volgende:

[..]

Ja, ik denk dat de meeste mensen tóch kiezen voor de aanbieding 3DVD's voor 15 piek ipv één CD voor 18...
Je hebt dat soort aanbiedingen ook voor cd's hoor. Ga maar eens bij Van Leest kijken.
quote:
Op maandag 20 maart 2006 13:04 schreef punkr1 het volgende:
klopt! sinds ik download koop ik veel meer cd's. Als ik een cd goed vind ga ik hem lekker origineel halen, veel beter geluid!
Helemaal mee eens!
quote:
Op maandag 20 maart 2006 13:11 schreef Teddie het volgende:
Wat een onzin. Ik heb sinds het mp3 tijdperk bijna geen cd's meer gekocht.
denk je dat jij in je eentje de gemiddelde cd verkoop dusdanig omlaag trekt dat de Canadese RIAA daar wat van merkt?
Iedereen op de muziek,- en filmmaatschappijen na weten dit natuurlijk allang, maar die moeten toch iets anders dan de absurde prijzen en belabberde kwaliteit van de muziek van tegenwoordig de schuld geven.....
Dus eigenlijk moeten organisaties als brein en de RIAA de schrijvers van p2p programma's vet betalen vagwege de gratis reclame die op deze manier voor diverse artiesten wordt gemaakt.
Ik heb het al vaker opgemerkt bij artikelen hierover, ik koop ook, net als velen hier, na downloaden de CD als ik hem goed vindt. De kans dat ik een CD koop als ik hem nog niet rustig heb kunnen beluisteren is veel kleiner.

Maar ach, die gasten bij BREIN zijn allemaal BRAINDEAD...
Ik download wel eens wat, maar van de kleinere bands koop ik graag de plaat, beetje een gewetensvraag Deze bandjes kunnen ook rekenen op een schare vaste fans die de plaat zullen aanschaffen. Om een artiest als Eminem of Britney lig ik niet wakker, die verdienen sowieso genoeg geld...
Wat zeiken BREIN en RIAA dan ¬¬
Ik download ook mp3's maar ik koop ook even goed een originele CD.

Op naar het legaliseren van suprnova
userIcon
quote:
Op maandag 20 maart 2006 14:30 schreef Metro2005 het volgende:
Dan zal ik wel een zeikerd zijn, maar met een goede (EEN GOEDE) geluidsinstallatie hoor je wel verschil met een origineel en een mp3 rip.
Moet wel zeggen dat het bij sommige cd's en rips nauwelijks tot niet te horen is maar ik heb bv mp3's van Therion in 192kb/s. Dat zóu een goede rip moeten zijn, tot ik dus de originelen kocht. WAT een verschil. Veel helderder, laag en hoog loopt beter door (meer dynamiek) en ineens veel meer details
Terwijl ik bij de originele cd's van Nightwish amper verschil hoorde met mijn mp3's.
Dat hangt heel erg van de encoder af die je hebt gebruikt. Er zijn encoders die het heel slecht doen bij 192 kbs. Als je daarentegen bijvoorbeeld Lame gebruikt, die is tegenwoordig (versie 3.97b2) voor de instelling "-V2 --vbr-new", zo'n 190 kbs gemiddeld, al transparant. Dat wil zeggen dat zo'n beetje 90% van de mensen geen verschil hoort voor 90% van de muziek. Ook op hele goede installaties, ja.

Als je me niet gelooft daag ik je uit om eens een blinde luistertest te doen, je zult versteld staan.

En ontopic: Downloaden is ook heel slecht voor mijn portomonnee, ik kom in aanraking met veel meer muziek. Ik geloof de uitslag van dit onderzoek ook wel, zeker aangezien het door de Canadese versie van de RIAA is gedaan (die eerder baat zouden hebben bij een tegenovergestelde uitkomst).
quote:
Op maandag 20 maart 2006 15:40 schreef TheArowana het volgende:
Uit eigen ervaring kan ik de uitkomsten van het onderzoek ook alleen maar beamen. De enige serieuze tegenstanders ervan zitten bij BREIN
BREIN heeft geen bestaansrecht meer en moet verdwijnen....
stelletje...gfshnjhngfhgjmgkdfaljgs;dfg
userIcon
quote:
Op maandag 20 maart 2006 14:15 schreef dWc_RuffRyder het volgende:

[..]

Precies, ik heb zelfs nog nooit een CD gekocht .
maakt niet uit, die artiesten die jij mooi vind verdienen dat ook niet
userIcon
helemaal mee eens !! kocht vroeger nooit cd's... maar als ik voor leuke prijs cd zie liggen in de winkel dan is hij de mijne
Goh je meent het!
29  van 79 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 24/05 'Topoverleg Apple en Samsung levert niets op'8
» 23/05 Tele2 in beroep tegen uitspraak Pirate Bay20
» 23/05 BREIN klaagt Pirate Bay-uploader aan94
» 21/05 Storing treft DigiD12


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden