'Verkoop cd's stijgt door p2p filesharing'

Digital & Games • Geschreven door Noud de Greef (gr8w8) op 20-03-2006 @ 13:04
print 
Icoon Piracy Mensen die downloaden via p2p, blijken meer cd's te kopen. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Canadian Recording Industry Association (CRIA), de Canadese versie van de RIAA. De meeste digitale muziek van de ondervraagden bleek afkomstig van legale muziekdragers in eigen bezit en is niet verkregen via p2p.

Als er al minder cd's worden verkocht, ligt dit niet aan het downloaden. De ondervraagden gaven aan dat er simpelweg niets interessants is of dat ze naar de radio te luisteren. Uit het onderzoek bleek eveneens dat de groep de het meeste downloadt, kinderen tussen de 11 en de 17 jaar, eveneens de meeste muziekdragers aanschaft; de afgelopen zes maanden gemiddeld ruim 11 cd's of dvd's.

Michael Geist, een expert op het gebied van internet en wetgeving, verbindt hieraan dan ook de conclusie dat downloaden dus geen negatieve invloed heeft op de muziekverkoop. Juist het tegenovergestelde: downloaden bevordert de verkoop.

Bron: Webwereld


Lees ook:

» 11:34 OPTA onderzoekt problemen mail KPN17
» 05:59 Hackers maken gegevens KPN-klanten openbaar21
» 10/02 Duitsland tekent ACTA-verdrag nog niet39
» 10/02 Apple meer waard dan Microsoft en Google samen45


delen | eKudos nujij

18443 views / 79 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 79 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
klopt! sinds ik download koop ik veel meer cd's. Als ik een cd goed vind ga ik hem lekker origineel halen, veel beter geluid!
userIcon
Nou hier niet hoor Download eigenlijk alleen maar meer muziek
userIcon
Ach, RIAA en BREIN zullen zich er vast niks van aantrekken.
userIcon
quote:
Op maandag 20 maart 2006 13:06 schreef Pakspul het volgende:
Nou hier niet hoor Download eigenlijk alleen maar meer muziek
quote:
Op maandag 20 maart 2006 13:04 schreef punkr1 het volgende:
klopt! sinds ik download koop ik veel meer cd's. Als ik een cd goed vind ga ik hem lekker origineel halen, veel beter geluid!
Dat heb ik ook. Zelfde geldt bij mij voor DVD's trouwens. Als ik een film echt goed vind, wil ik 'm wel in m'n collectie hebben natuurlijk
userIcon
Let op, binnen nu en 24uur weer een bericht van brein die van alles beweerd.. psychologische oorlogsvoering zeg maar.
userIcon
Klopt voor mij ook. Eerst ff downloaden om de kwaliteit van het album te checken en daarna lekker aanschaffen! Voorkomt een hoop gedoe met cds voorluisteren in de winkel, of slechte cds kopen
userIcon
Dit onderzoek was in Europa ook al eens geweest. Logica is simpel. Muziekliefhebbers willen gewoon eerst eens rondkijken voordat ze op koop overgaan.

Ik vind persoonlijk dat musici gewoon meer percentage van de opbrengs zouden moeten krijgen en platen-maatschappijen met minder hoge winsten genoegen moeten nemen.
Ik doe dat zelf ook, ik download de muziek, luister het een aantal keer rustig, en bepaal dan of ik de cd aanschaf of niet.

In een winkel kan je niet rustig de cd een paar keer luisteren en kan de aankoop achteraf een miskoop blijken.

Als je de cd 2 a 3 keer hebt geluisterd weet je precies of het een miskoop is of niet.
userIcon
quote:
Op maandag 20 maart 2006 13:04 schreef punkr1 het volgende:
klopt! sinds ik download koop ik veel meer cd's. Als ik een cd goed vind ga ik hem lekker origineel halen, veel beter geluid!
Ikzelf haal via blogs complete liveconcerten binnen.Ik vind standaard CD's downloaden maar armoedig en gewoontjes.
Aan een unieke opname heb ik veel meer plezier.
userIcon
Toch wel he...

alleen maar meer bewijs dat de heksenjacht van de RIAA en BRIEN niets meer is dan geldklopperij.
userIcon
Klopt als een bus. Dankzij downloaden heb ik meer muziek ontdekt. En als ik een band tof vind dan schaf ik ook de CD ervan aan.
quote:
Op maandag 20 maart 2006 13:04 schreef punkr1 het volgende:
klopt! sinds ik download koop ik veel meer cd's. Als ik een cd goed vind ga ik hem lekker origineel halen, veel beter geluid!
Idem

In het geval van Vinyl koop ik 'm soms zelfs 2x. Om zeker te weten dat ik hem de komende 10 jaar kan draaien die enorm vette gedloade en later gekochte track (laatste voorbeeld : Pendulum - Hold your color LP, nog geen 1,5 week geleden )

Ik koop goede muziek altijd, omdat ik geloof in het ondersteunen van de artiest. Okee platenbonzen strijken de meeste doekoe op, maar de artiest krijgt van een dload helemaal nix dus kiezen tussen 2 kwaden
userIcon
quote:
Mensen die downloaden via p2p, blijken meer cd's te kopen.
Ja, nogal wiedus. Alleen hoeveel cd's zouden ze gekocht hebben als ze níét zouden downloaden?
userIcon
Dat is al bekend vanaf het begin, tientallen onafhankelijke onderzoeken wijzen dit aan. Maar de platenbonzen negeren dit toch wel, en de overheid blijft elke burger tóch wel als crimineel bestempelen waardoor we met zijn allen accijnzen betalen op cd's, dvd's en apparatuur.

Lever die accijnzen dus maar weer in, jongens. Het leven is al duur genoeg.
Wat een onzin. Ik heb sinds het mp3 tijdperk bijna geen cd's meer gekocht.
quote:
kinderen tussen de 11 en de 17 jaar, eveneens de meeste muziekdragers aanschaft per maand, ruim 11 cd's of dvd's per maand.
Hoe komen die kids aan zo'n schatkamer van geld man ? Veel van hun leeftijd werken nog niet, en ik kanme niet voorstellen dat de ouders zo'n berg zakgeld geven...
quote:
Uit het onderzoek bleek eveneens dat de groep de het meeste download, kinderen tussen de 11 en de 17 jaar, eveneens de meeste muziekdragers aanschaft per maand, ruim 11 cd's of dvd's per maand.
Ligt het aan mij of is dit wel een erg hoog aantal? Wie koopt er hier nou nog 11 cd's of dvd's per maand à zeg 20 euro??!!

Ik dus niet.
userIcon
quote:
Op maandag 20 maart 2006 13:06 schreef Pakspul het volgende:
Nou hier niet hoor Download eigenlijk alleen maar meer muziek
Ik koop zelf nog wel cd's maar bijna iedereen die ik ken downloadt enkel nog maar tegenwoordig. Ik geloof dan ook weinig van dit onderzoek. Het is ook niet logisch als je er over nadenkt.
quote:
Op maandag 20 maart 2006 13:11 schreef gabiballetje het volgende:

[..]

Hoe komen die kids aan zo'n schatkamer van geld man ? Veel van hun leeftijd werken nog niet, en ik kanme niet voorstellen dat de ouders zo'n berg zakgeld geven...
Mja ik dus wel. Ik zou mijn koter ook ondersteunen in zijn muzikale ontwikkeling omdat het voor mij een primair iets is (ik houd enorm van muziek). En beter dat hij/zij het daar aan uitgeeft dan snoep of andere rotzooi. En op je 13e mag je tegenwoordig al werken, wat veel kinderen ook doen, dus valt wel mee met die berg hoor.
quote:
Op maandag 20 maart 2006 13:12 schreef beantherio het volgende:

[..]

Ik koop zelf nog wel cd's maar bijna iedereen die ik ken downloadt enkel nog maar tegenwoordig. Ik geloof dan ook weinig van dit onderzoek. Het is ook niet logisch als je er over nadenkt.
Juist wel. door mp3 download heb ik mijn smaak kunnen verfijnen. Als ik nu een cd koop weet ik vantevoren hoe hij klinkt. Ik koop nu eigenlijk meer muziek omdat ik een beter idee heb van wat ik leuk vind en van wat goed is. En daar heeft mp3 download heel erg aan meegeholpen dus.
userIcon
Sinds ik p2p gebruik heb ik in 1 jaar tijd zeker 8 cd's gekocht terwijl ik in het jaar daarvoor helemaal niets kocht !
userIcon
De muziekindustrie moet gewoon veel meer super audio cd's promoten.
Op 'safe' spelen redden ze het écht niet mee.
Dit zeg ik en heel wat mensen met mij al jaren. Helaas wil het er bij organisaties als Brein maar niet in.
hier ook zo.. door te downloaden leer je ook eens iets kennen waar je normaal gesproken geen cd van zou kopen, dan dus wel.. want een originele cd van een wat onbekendere groep in je kast is natuurlijk veel mooier
quote:
Op maandag 20 maart 2006 13:16 schreef JelleS het volgende:
Dit zeg ik en heel wat mensen met mij al jaren. Helaas wil het er bij organisaties als Brein maar niet in.
Tuurlijk niet. Brein verliest bestaansrecht als dit 100% waar blijkt te zijn. Daarom zal het wel altijd een grote touwtrekwedstrijd blijven.

Ik ben zelf "artiest" (nog niet goed genoeg dus het label niet waardig imho ) en weet zeker dat ik mijn muziek, als ik ooit iets uitbreng, gewoon vrij als dload aanbied. In de mp3 tag vind je dan info hoe de cd helemaal te kopen

Er is geen beter medium dan internet om als artiest snel groot te worden. Je bereikt de hele wereld ipv alleen je directe (evt landelijke) omgeving... Iedereen weet hoe groot internetcommunities kunnen worden. Het is alleen een kwestie van de juiste vinden (www.google.nl ) met veel mensen die je muziek tegek vinden.
userIcon
Mwa ik koop niet altijd de cd's meer.. Echter heeft het weer een positief effect:

De laatste NIN cd heb ik niet gekocht, dat terwijl ik de band heel cool vind.
De Limb bizkit 1e en 2e cd had ik gekocht, maar ben door de 2e zo afgeknapt dat ik nooit meer naar de band om zal kijken.

De teleurstelling is minder als je de cd op je gemak hebt kunnen beluisteren. Maar dat is in mijn geval.
userIcon
quote:
Op maandag 20 maart 2006 13:11 schreef gabiballetje het volgende:

[..]

Hoe komen die kids aan zo'n schatkamer van geld man ? Veel van hun leeftijd werken nog niet, en ik kanme niet voorstellen dat de ouders zo'n berg zakgeld geven...
quote:
Op maandag 20 maart 2006 13:11 schreef ALTF4 het volgende:

[..]

Ligt het aan mij of is dit wel een erg hoog aantal? Wie koopt er hier nou nog 11 cd's of dvd's per maand à zeg 20 euro??!!

Ik dus niet.
Klopt ook niet, is fout overgenomen uit de bron.

Het moet zijn in de afgelopen 6 maanden.

Zal het aanpassen
userIcon
ja dat kan goed kloppen ja, lege cd's welteverstaan...
userIcon
Waar hebben jullie het over?! eerst downloaden, en als je het mooi vind kopen ? download dan gewoon de hele cd.
userIcon
Eerst downloaden en luisteren, daarna kopen en omdat ik dan de mp3's al heb, hoef ik de cd niet meer te rippen voor de mp3-speler.
quote:
Op maandag 20 maart 2006 13:21 schreef boban het volgende:
Waar hebben jullie het over?! eerst downloaden, en als je het mooi vind kopen ? download dan gewoon de hele cd.
het is toch veel mooier om het originele hoesje erbij te hebben met boekje etc.. mooi voorbeeld is mezmerize/hypnotize van system of a down.. zo veel mooier als je die origineel hebt (de mensen die deze 2 ook hebben snappen het wel denk ik)
quote:
Op maandag 20 maart 2006 13:21 schreef boban het volgende:
Waar hebben jullie het over?! eerst downloaden, en als je het mooi vind kopen ? download dan gewoon de hele cd.
Zoals ik hierboven vermeld zou het in mijn geval hypochriet zijn als ik de cd niet zou halen. Ik wil ook graag dat mensen mijn werk kopen als ik iets uitbreng. Ik wil tenslotte muziek blijven maken, en geld is daar geen onbelangrijk onderdeel van...

Ondersteun wat je mooi vindt. Dat verzekert je ervan dat je meer van dat moois kan verwachten.

Ookal is mp3 dload easy, ik hoop dat er met mij velen zijn die denken als hierboven. Dat is de toekomst van muziek imho.

Edit: 't Fok!schaap
Ik koop het laatste jaar ook veel meer cd's en dvd'sdan eerder, er liggen bij mij denk ik wel cd's en dvd's in de kast die nooit gebruitk zijn omdat ik de rip al heb gezien/gehoord
userIcon
quote:
Op maandag 20 maart 2006 13:15 schreef Anlock_Distronix het volgende:

[..]

Juist wel. door mp3 download heb ik mijn smaak kunnen verfijnen. Als ik nu een cd koop weet ik vantevoren hoe hij klinkt. Ik koop nu eigenlijk meer muziek omdat ik een beter idee heb van wat ik leuk vind en van wat goed is. En daar heeft mp3 download heel erg aan meegeholpen dus.
Nou, ik denk dat je zwaar in de minderheid bent met dit gedrag. Het maakt me niet uit wat Canadese organisaties voor de platenindustrie zeggen: ik zie in de praktijk gewoon heel andere gedrag.
aangezien ik meer cd's download, die meestal niet verkrijgbaar zijn in de winkel kan ik niet zeggen dat nu meer cd's koop.
userIcon
quote:
Op maandag 20 maart 2006 13:11 schreef gabiballetje het volgende:
Hoe komen die kids aan zo'n schatkamer van geld man ? Veel van hun leeftijd werken nog niet, en ik kanme niet voorstellen dat de ouders zo'n berg zakgeld geven...
Misschien tellen lege DVD's en CD's ook mee

Anders weet ik het ook niet dit is wel heel veel. Ik neem aan dat die 11 dvd's / cd's slaat op per persoon in die leeftijdscategorie en niet alleen de bovenste 10% van die bevolkingsgroep.
man Days-Of-Wild (Redactie Frontpage) 20-03-2006 @ 13:36 fotoboek homepage
userIcon
En dit was al jaren geleden bekend uit een soortgelijk onderzoek. Maar nee hoor, de platenmaatschappijen en breinen van deze wereld moeten en zullen de downloaders vervolgen. Want stel je voor dat het wel aan de hoge prijzen en slechte kwaliteit van de muziek ligt, dat kunnen ze niet hebben natuurlijk.
Ik koop geen CD's. Heb ook geen enkele CD. Ik download af en toe wat muziek maar als het niet zou kunnen dan nam ik het wel op van mtv of zo. Of anders van de radio.

Ik kom er toch wel aan.
userIcon
kan ik alleen maar beamen.. maar goed, dat heb ik ondertussen al wel 500x hier op FoK gepost..
hopelijk ziet BREIN ook een keer het licht..
Klopt inderdaad! als ik iets download wil ik het ook branden dus haal ik dan zo'n pack met 20 lege DVD's veel meer verkoop dus
ofwel... wordt gewoon tijd dat ze P2P legaliseren/gedogen...

anders stort te economie in

Geen P2P = less sales = less income for artists = less productions = less music = less sales....

ofwel.... neergaande spiraal

Geen muziek = depressieve verkoper = minder verkoop in winkel = minder winst = geen salaris voor verkoper...

Hmm... kan nog leuk worden


Geen salaris = geen muziek kopen = minder muziek aankoop =minder inkomsten labels/muziekkant = minder productie van muziek.... en ga zo maar door....

of is dit beetje erg ver doorgezocht?
userIcon
Heb geen moeite met muziek downloaden, maar als ik een album van een kleinere band heb gevonden die ik echt goed vind, koop ik het origineel ook (om de band te steunen) .. Misschien een beetje naïef, maar anders krijg ik last van mijn geweten. Daarnaast is het veel mooier om originele cd's te hebben dan allemaal zelfgefabriceerde hoesjes e.d.
klopt niet ik heb de afgelopen 6 maanden ongeveer 100 cd's gedownload
userIcon
Nee, denken de lui bij Brein en consorte... Terwijl het wel zo is.
Het blijft een ja en nee strijd. Ja maar de verkoopcijfers geven aan dat er een daling is. Maar dan kijken ze niet hoeveel de steiging is in muziek dvd's. Die steeds populairder worden, omdat dvd spelers ook in auto's zitten.

Ik denk dat als brein en consorte een poll aanbied voor 10 miljoen mensen, van leeftijd 8 tot 65+ zal er een duidelijk beeld kunnen ontstaan. Maar de mensen die bij dit soort instanties werken downen volgens mij het meest... Maar dat terzijde..
userIcon
Ja logisch toch?
Door p2p ondek je veel makkelijker muziek, alles ligt panklaar in genres.
Dan vind je iets echt helemaal goed, en dan ga je automatisch ook kopen, zo werkt dat al tijden...
userIcon
quote:
Op maandag 20 maart 2006 13:46 schreef drekkoff het volgende:
klopt niet ik heb de afgelopen 6 maanden ongeveer 100 cd's gedownload
Stoer
userIcon
Nou ja als ik heel eerlijk ben, download ik muziek, maar koop het nooit. Al vind ik het nog zo mooi. Als ik het al op een cd zou willen hebben, dan brand ik het wel.
En nee, ik download niet betaald. Heb gewoon het geld er niet voor over.
Maar om nu Brein niet te laten denken: zie je wel?
Ik zou dus als ik niet kon downloaden, ook geen cd's kopen, dan zou ik het wel bij radio oid houden
userIcon
quote:
Op maandag 20 maart 2006 13:16 schreef vanitasvanitatumetomniava het volgende:
De muziekindustrie moet gewoon veel meer super audio cd's promoten.
Op 'safe' spelen redden ze het écht niet mee.
Helemaal mee eens. Ik heb niet voor niets een Marantz SA 8400 gekocht. De prijzen van de SACD's zijn daarbij ook nog buiten proporties.

Ik download idd ook veel en als ik echt iets heel goed vind, wil ik de CD mijn kast hebben, koop ik hem ook.
userIcon
Ik koop ook meer cd's na het downloaden. Ik ga niet zo maar 15-25 euro neerleggen voor iets wat ik nog niet gehoord heb. Dus eerst downloaden, beluisteren en daarna regelmatig alsnog de cd origineel halen.
50  van 79 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 11:34 OPTA onderzoekt problemen mail KPN17
» 05:59 Hackers maken gegevens KPN-klanten openbaar21
» 10/02 Duitsland tekent ACTA-verdrag nog niet39
» 10/02 Apple meer waard dan Microsoft en Google samen45


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden