'Rokers leven al zo kort, dus wees aardig'

Icoon GezondheidDe Belgische overheid heeft een nieuwe anti-rook campagne gelanceerd die specifiek is gericht op de Belgische jongeren tussen de twaalf en achttien jaar. De campagne is opgezet om hen ervan te overtuigen niet te beginnen met roken. Om dat doel te bereiken richt de campagne zich in de eerste plaats tot niet-rokers met de slogan "Wees aardig voor rokers. Hun leven is al zo kort". Twee VJ's van de Belgische TMF zijn het gezicht van de campagne.

Aan de hand van spots op televisie en in bioscopen en advertenties in tijdschriften wordt niet-rokers verzocht om daarom 'uitzonderlijk vriendelijk te zijn' tegen rokers. Deze ironisch bedoelde boodschap moet de rokende jongere confronteren met de harde realiteit: blijf roken en je leeft minder lang dan niet-rokers.

Ter ondersteuning van de campagne is er ook een website opgericht, waar rokers een 'buddy' kunnen kiezen om hen te helpen bij het stoppen met roken.

Met dank aan RRRobert voor het herschrijven van dit bericht via de submit.