Weekdeals (728x90)

Zalm is hypotheek-discriminatie beu

Politiek • Geschreven door Rob (R@b) op 11-02-2006 @ 19:13
print 
VVD-minister Gerrit Zalm van Financiën is het zat dat banken nog steeds mensen discrimineren bij het verstrekken van hypotheken. Volgens de bewindsman komt het nog veel te vaak voor dat iemand op basis van zijn achternaam of postcode niet in aanmerking komt voor een hypotheek. Vooral allochtonen in achterstandswijken zijn de dupe van dit beleid.

Twee jaar geleden hadden de banken al beloofd dat ze dit soort van discriminatie zouden tegengaan. Zalm vindt dat er sedert dien weinig is gebeurd. ''Als ze niet snel zorgen dat de discriminatie ophoudt, zal het kabinet in gaan grijpen'', aldus de minister vandaag. De banken hebben in een reactie laten weten bezig te zijn met een regeling.



Lees ook:

» 05:53 VVD blijft verliezen in peiling1
» 25/05 PvdA, SP: akkoord verlengt de recessie82
» 25/05 Wilders: VVD volledig de weg kwijt108
» 24/05 Pechtold wederom D66-lijsttrekker71


delen | eKudos nujij

12648 views / 90 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 90 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
De VVD de enige partij, die werkelijk iets aan discrimantie doet, ze hadden ook de eerste vrouwelijke vice-premier. Het is de enige echte emancipatie-partij in Nederland.
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 19:16 schreef ravan het volgende:
De VVD de enige partij, die werkelijk iets aan discrimantie doet, ze hadden ook de eerste vrouwelijke vice-premier. Het is de enige echte emancipatie-partij in Nederland.
Discrimantie
De banken hebben in een reactie laten weten bezig te zijn met een regeling.

Met andere woorden,ze geven het toe.....
userIcon
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 19:16 schreef ravan het volgende:
De VVD de enige partij, die werkelijk iets aan discrimantie doet,

Kom op jongen, open eens verder je ogen.
userIcon
Komt de VVD hier mee ?? Mijn god. Dat is toch wel de laatste partij die ik zie opkomen voor de "zwakkere" en "minderheden".
Tja ik zou mijn geld ook niet in een bodemloze put stoppen
userIcon
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 19:20 schreef CryARiver het volgende:
Komt de VVD hier mee ?? Mijn god. Dat is toch wel de laatste partij die ik zie opkomen voor de "zwakkere" en "minderheden".
Hoezo dat?

En Zalm heeft gewoon gelijk. De banken moeten gewoon kijken of de personen de rente van een hypotheek kunnen betalen en of ze hem af kunnen lossen. Achternaam en postcode heeft daar weinig mee te maken, inkomsten en uitgaven des te meer.
userIcon
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 19:23 schreef Sneeuwbataljon het volgende:
Tja ik zou mijn geld ook niet in een bodemloze put stoppen
Wat is dat voor waardeloze opmerking
man Philosocles (Redactie Frontpage) 11-02-2006 @ 19:25 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Volgens de bewindsman komt het nog veel te vaak voor dat iemand op basis van zijn achternaam of postcode niet in aanmerking komt voor een hypotheek.
Er worden kennelijk dataminingtechnieken voor kredietwaardigheidstoetsen gebruikt. Zoeken naar patronen in gegevens over in het verleden wel en niet nagekomen betalingsafspraken, waarbij het algoritme bepaalt welke features relevant zijn. Postcode schijnt dan inderdaad een hoge voorspellende waarde te hebben. Blijkbaar is de feature 'Westerse naam'[j/n] inmiddels ook in gebruik.
godver wat is iedereen ineens op de hand van al die buitenlanders, walgelijke kutzooi zeg. Verkiezingen komen er weer aan, dus iedereen wil wat meesnoepen uit de allochtonen pot. Banken zijn waarschijnlijk door schade en schande wijzer geworden.
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 19:20 schreef CryARiver het volgende:
Komt de VVD hier mee ?? Mijn god. Dat is toch wel de laatste partij die ik zie opkomen voor de "zwakkere" en "minderheden".
Iets zegt mij dat als je een hypotheek hebt dat Gerritje daar niet minder van zal worden
userIcon
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 19:26 schreef plum het volgende:
Aaach de verkiezingstijd komt er weer aan.
Wij hebben genoeg van Zalm en zijn ploeg.
Stem de volgende verkiezing op een partij die wel iets durft te doen en te zeggen.
En dan bedoel ik niet GL, VVD, CDA en PvdA maar een kleine partij.
Die groten hebben nu wel bewezen dat jan met de pet bedrogen mag worden.
Idd, stem allemaal SGP
man pberends (Redactie Frontpage) 11-02-2006 @ 19:28 fotoboek no homepage
userIcon
Goh, zo vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen wil ie ineeens actie ondernemen ? Smerige populist.
iedereen een huis jongens, betaal je maar scheel aan hypotheek, draaien wij je een bal af met heffingen
Natuurlijk is de VVD hiervoor, ze willen het liefst zoveel mogelijk mensen met een flinke schuld opzadelen.
ik werk bij een incassobureau. 90% van onze klanten is .....

nee, ga ik maar niet zeggen. anders diskrimineer ik......
userIcon
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 19:30 schreef copperhead het volgende:
iedereen een huis jongens, betaal je maar scheel aan hypotheek, draaien wij je een bal af met heffingen


You just made my day.

Het is natuurlijk véééél beter 40 jaar in een huurhuis te wonen, dan in 30 jaar een vermogen op te bouwen dat je later weer aan kunt spreken als de AOW is afgeschaft..
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 19:36 schreef dokterboekake het volgende:
ik werk bij een incassobureau. 90% van onze klanten is .....

nee, ga ik maar niet zeggen. anders diskrimineer ik......
feiten liegen niet
userIcon
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 19:37 schreef plum het volgende:

[..]

Wat is SGP in vredesnaam?
Waar staat dat voor, ook weer een mythe?
Heeft die partij wel eens iets gedaan voor Nederland?
Dacht het toch niet.
Dat is een tweede kamer partij

Welke kleine partij had jij dan in gedachten?
Is iemand uitsluiten op grond van statistieken die tegen je spreken eigenlijk wel discriminatie?
userIcon
Laat hij nou maar eerst de hypotheekaftrek afschaffen zodat starters ook een woning kunnen kopen
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 19:41 schreef mr_atheist het volgende:
Is iemand uitsluiten op grond van statistieken die tegen je spreken eigenlijk wel discriminatie?
BKR Tiel heeft genoeg niet -nederlandse namen in haar bestand staan. Daar hoef je geen statistieken voor te hebben.
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 19:42 schreef dvdfreak het volgende:
Laat hij nou maar eerst de hypotheekaftrek afschaffen zodat starters ook een woning kunnen kopen
Ok,mee eens maar dan wil ik graag een compensatie voor waarde vermindering van mijn huis. Ook het jaren lange 5/8 deel ogb graag die ik dan te veel heb betaald. WOZ niet te vergeten
Ik hoopte even dat hij het over de hypotheekrente aftrek had.
userIcon
is toch logisch ik ga ook geen geld lenen aan iemand van wie ik weet dat ik het nooit terug ga krijgen
man pberends (Redactie Frontpage) 11-02-2006 @ 19:50 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 19:27 schreef copperhead het volgende:
godver wat is iedereen ineens op de hand van al die buitenlanders, walgelijke kutzooi zeg. Verkiezingen komen er weer aan, dus iedereen wil wat meesnoepen uit de allochtonen pot. Banken zijn waarschijnlijk door schade en schande wijzer geworden.
De klassieke partijen die in de regering zitten zijn natuurlijk doodsbang dat ze in de grote steden geen stemmen van immigranten trekken, dus gaan ze daar populistisch om doen. Ze zijn bang dat de slechte uitslag in grote steden z'n negatieve invloed heeft op de landelijke verkiezingen.
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 19:48 schreef doemaardrie het volgende:
Ik hoopte even dat hij het over de hypotheekrente aftrek had.
muahahahhaha zo vlak voor de gemeenteraads verkiezingen???????? Van welke planeet ben jij afgevallen????? niet sarcasties bedoeld. Iedere politieke eikel weet dat morren aan de hypotheekaftrek waarschijnlijk het opheffen van je partij inhoudt en waarschijnlijk het fysieke einde van je leven.
lol, alsof het een bank een jota intresseert of je zwart, bruin of roze bent.
Wat hen intresseert is geld en als het vast staat dat een groep mensen niet terugbetaald/.... whatever dan nemen ze hiertegen maatregelen.
Hypotheken zijn toch haram ? Ik meende te hebben gelezen dat volgens de koran het aan moslims verboden is rente te heffen of te betalen.
userIcon
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 19:42 schreef dvdfreak het volgende:
Laat hij nou maar eerst de hypotheekaftrek afschaffen zodat starters ook een woning kunnen kopen
Gelul. Het is de eigen schuld. Als de kranen naar de gemeenten niet waren dichtgedraaid de laatste 10-15 jaar, dan had het gemeentelijk grondbedrijf niet met alle geweld winst moeten maken. Ik kan een huis bouwen met bouwkosten vèr onder de 80.000. Als je alleen voor grond tussen de 500 en 1000 per m2 moet betalen ben je voor 100 m2 snel een 50-100 K kwijt.

Starterswoningen zijn heel simpel te bouwen, ze zouden alleen want aan de grondkosten moeten doen.
userIcon
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 19:38 schreef copperhead het volgende:

[..]

feiten liegen niet
helemaal met je eens, denk alleen dat er bedoeld wordt dat de klanten van jullie klanten allochtonen zijn

ik ben bezig met een studie over het aantal nederlander/medelanders met betalingsproblemen... en kan hier al duidelijk conclusies uit trekken...
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 19:42 schreef dvdfreak het volgende:
Laat hij nou maar eerst de hypotheekaftrek afschaffen zodat starters ook een woning kunnen kopen
huren..... dat kan natuurlijk ook.......
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 19:52 schreef ddeh het volgende:
Hypotheken zijn toch haram ? Ik meende te hebben gelezen dat volgens de koran het aan moslims verboden is rente te heffen of te ontvangen.
O ja en al die gasten leven dus volgens de Koran?????? Jeetje waar komen dan al die rellen en moorden van, of is dit anders. Ze leven zolas ze het zelf willen lezen. NIets is mij onmenselijks.
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 19:53 schreef ikgeluk het volgende:

[..]

helemaal met je eens, denk alleen dat er bedoeld wordt dat de klanten van jullie klanten allochtonen zijn

ik ben bezig met een studie over het aantal nederlander/medelanders met betalingsproblemen... en kan hier al duidelijk conclusies uit trekken...
En die zijn........
userIcon
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 19:54 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

huren..... dat kan natuurlijk ook.......
Maar iedereen wil toch wel later een eigen huisje.
userIcon
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 19:54 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

huren..... dat kan natuurlijk ook.......
Precies, en daarom zorgt Zalm's partijgenote Dekker dat de huren volgend jaar worden vrijgegeven, dan kunnen de minima in containers gaan wonen zodat er weer wat plek vrij komt voor de Jan-net-niet-modaal.
Huren ?!

Die wachtlijsten zijn helemaal eindeloos...
userIcon
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 19:56 schreef dvdfreak het volgende:

[..]

Maar iedereen wil toch wel later een eigen huisje.
moet natuurlijk niet ten koste gaan van alles vind ik. Er zijn nou eenmaal veel mensen die geeen huis kunnen kopen. Daarom pleit ik voor het bouwen van meer goedkopere huurwoningen helemaal omdat het klassieke gezin (moeder,vader en 2 kinderen) steed minder voorkomt. En met het vooruitzicht dat er wat gaat gebeuren met de renteaftrek zal kopen niet meer voor iedereen weggelegd zijn.
userIcon
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 19:36 schreef dokterboekake het volgende:
ik werk bij een incassobureau. 90% van onze klanten is .....

nee, ga ik maar niet zeggen. anders diskrimineer ik......
Toevallig ook ..... met een laag inkomen?

Waarom zou je als bank op voorhand ..... weigeren die een hoog of voldoende inkomen hebben en gewoon de hypotheeklasten kunnen dragen? Op statistiek discrimineren is ook discriminatie, grapjas. Je mag ..... niet op voorhand discrimeren omdat andere(!) ....... wat minder net zijn met terug betalen.
userIcon
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 19:52 schreef ddeh het volgende:
Hypotheken zijn toch haram ? Ik meende te hebben gelezen dat volgens de koran het aan moslims verboden is rente te heffen of te betalen.
Dan moet je geen hypotheek nemen. Maar waarom zouden de banken al die niet-moslims met een vreemde achternaam weigeren?
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 19:43 schreef copperhead het volgende:

[..]

BKR Tiel heeft genoeg niet -nederlandse namen in haar bestand staan. Daar hoef je geen statistieken voor te hebben.
Zo, heb jij toegang tot dat bestand?
userIcon
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 19:20 schreef CryARiver het volgende:
Komt de VVD hier mee ?? Mijn god. Dat is toch wel de laatste partij die ik zie opkomen voor de "zwakkere" en "minderheden".
Het gaat er de VVD om dat meer mensen een hypotheek nemen, en daarmee de bestedingen omhoog gooien
Er zit altijd een financieel plaatje aan elk idee van de vvd
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 19:27 schreef copperhead het volgende:
godver wat is iedereen ineens op de hand van al die buitenlanders, walgelijke kutzooi zeg. Verkiezingen komen er weer aan, dus iedereen wil wat meesnoepen uit de allochtonen pot. Banken zijn waarschijnlijk door schade en schande wijzer geworden.
Discriminatie is verboden in dit land, en iedereen moet de wetten respecteren. Het is aanpassen of oprotten voor jou.
userIcon
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 19:23 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]
En Zalm heeft gewoon gelijk. De banken moeten gewoon kijken of de personen de rente van een hypotheek kunnen betalen en of ze hem af kunnen lossen. Achternaam en postcode heeft daar weinig mee te maken, inkomsten en uitgaven des te meer.
Postcode en achternaam zeggen blijkbaar (statistisch) een heleboel over de persoon in kwestie! Bij een telefoonabonnement kan je al op postcode worden geweigerd!
Als banken dit niet meer mogen, komt het er op neer dat er straks meer mensen hun rekeningen niet kunnen betalen, en hun huis worden uitgezet. Of dat de rest van de klanten voor de hogere kosten opdraaien.
Het is niet alsof de banken hebben verzonnen dat bepaalde namen of wijken meer moeite hebben met het nakomen van hun betalingen, de banken constateren alleen!
userIcon
laat banken lekker zelf bepalen met wie ze zaken doen, we zitten toch niet in de ussr
man Philosocles (Redactie Frontpage) 11-02-2006 @ 20:58 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 20:41 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Postcode en achternaam zeggen blijkbaar (statistisch) een heleboel over de persoon in kwestie! Bij een telefoonabonnement kan je al op postcode worden geweigerd!
Als banken dit niet meer mogen, komt het er op neer dat er straks meer mensen hun rekeningen niet kunnen betalen, en hun huis worden uitgezet. Of dat de rest van de klanten voor de hogere kosten opdraaien.
Het is niet alsof de banken hebben verzonnen dat bepaalde namen of wijken meer moeite hebben met het nakomen van hun betalingen, de banken constateren alleen!
Het gaat er niet om dat er geen statistiek meer mag worden toegepast; blijkbaar laat de verzameling gebruikte eigenschappen teveel false negatives toe bij de classificatie 'is kredietwaardig'.

Dat is ook niet vreemd; in Amsterdam zijn er b.v. veel wijken waar van alles door elkaar woont. Als je goed boert maar er staat ook sociale woningbouw in de wijk, ben je de lul. Als je een Surinamer of Marokkaan met een goedlopend bedrijfje bent, ben je ook de sigaar. Ik kan me goed voorstellen dat dat frustrerend is en dat die mensen hun beklag gaan doen.
userIcon
Erg liberaal van Zalm, verplichtingen aan banken opleggen

Bij het verstrekken van verzekeringen en hypotheken willen verzekeraars en banken nou eenmaal hun statististische risico op wanbetaling minimaliseren. En zij zullen bepaalde postcodes niet zonder reden weigeren, aangezien dat bedrijfstechnisch niet handig is.
userIcon
geweldig dat iedereen hier over elkaar struikelt om Zalm uit te maken voor populist omdat het verkiezingstijd is. Alsof andere partijen niet soortgelijke dingen doen. Dat heet politiek.
50  van 90 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 05:53 VVD blijft verliezen in peiling1
» 25/05 PvdA, SP: akkoord verlengt de recessie82
» 25/05 Wilders: VVD volledig de weg kwijt108
» 24/05 Pechtold wederom D66-lijsttrekker71


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden