Overheidhackers in hoger beroep veroordeeld

Digital & Games • Geschreven door ANP op 10-02-2006 @ 12:33 - gepost door Rob (R@b)
print 
JustitieHet gerechtshof in Den Haag heeft vandaag de vier jongemannen berecht die in oktober 2004 de internetpagina's overheid.nl en regering.nl middels een DDoS-aanval (Distributed Denial of Service) platlegden. De meeste verdachten kregen minder zware straffen opgelegd dan die de rechtbank vorig jaar uitdeelde. Alleen hoofdverdachte Erik de V. kreeg evenveel straf: 38 dagen celstraf onvoorwaardelijk, zes maanden voorwaardelijk en een werkstraf van 240 uur.

M. H. (toen 17 jaar) uit Breda werd conform de eis veroordeeld tot een taakstraf van 100 uur, 29 dagen jeugddetentie onvoorwaardelijk plus 6 maanden voorwaardelijk. De inmiddels 16-jarige N. A. uit Breda kreeg een werkstraf van 100 uur opgelegd, 29 dagen jeugddetentie plus een voorwaardelijke straf van 3 maanden. Voor de jongste verdachte, de 16-jarige Rotterdammer D. D. viel de voorwaardelijke jeugddetentie (2 maanden) lager uit. Hij moet 80 uur werken.

Verstoring van computerverkeer
De verdachten hoeven niet meer de cel in, omdat ze hun straf al in voorarrest hebben uitgezeten. De groep noemde de aanval een protest tegen het kabinetsbeleid. Het Hof vindt dat echter geen rechtvaardiging om dagenlang overheidssites plat te gooien. Formeel hebben ze zich schuldig gemaakt aan verstoring van computerverkeer met hinder voor dienstverlening en toegang tot informatie als gevolg; een vergrijp dat volgens de uitspraak voldoende staat omschreven in de huidige strafwet.

Buiten het platleggen van de overheidssites worden die jongeren ook verantwoordelijk gehouden voor aanvallen op de site van De Telegraaf, waardoor een on-line reisbureau geen boekingen meer kon verwerken en dagblad De Telegraaf een editie niet kon uitbrengen in Turkije. Ook website GeenStijl werd door de groep dagenlang platgegooid, omdat die de identiteit van de hackers had geopenbaard. Diverse partijen claimen daarom honderdduizenden euro's schadevergoeding van de verdachten.

Bron: ANP


Lees ook:

» 24/05 'Topoverleg Apple en Samsung levert niets op'8
» 23/05 Tele2 in beroep tegen uitspraak Pirate Bay20
» 23/05 BREIN klaagt Pirate Bay-uploader aan94
» 21/05 Storing treft DigiD12


delen | eKudos nujij

13437 views / 30 reacties
Reacties op dit bericht
30  van 30 reacties op deze pagina. Pagina  1
_/-o_

gelukkig is de straf weer wat verlaagd
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 12:39 schreef Vampireeyes het volgende:
Vraag me af of deze gasten nu later ook voor de overheid of zoiets mogen komen werken. Meestal is men wel blij met iemand die de zwakheden van een systeem kan vinden.
maar een DDoS is niet echt te verstaan als een zwakheid in een systeem,
dit is bij bijna ieder systeem mogelijk mits er geen ddos preventie op / voor zit
Vraag me af of deze gasten nu later ook voor de overheid of zoiets mogen komen werken. Meestal is men wel blij met iemand die de zwakheden van een systeem kan vinden.
userIcon
quote:
Diverse partijen claimen daarom honderdduizenden euro's schadevergoeding van de verdachten.
Een kale kip kun je niet plukken, zegt men...
Hmmm, toen ik de kop las, dacht ik eerst even dat het hackers in dienst van de overheid waren.
Kunnen ze wellicht alsnog worden.
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 12:39 schreef Vampireeyes het volgende:
Vraag me af of deze gasten nu later ook voor de overheid of zoiets mogen komen werken. Meestal is men wel blij met iemand die de zwakheden van een systeem kan vinden.
Dit niet. Dit waren geen zwakheden, maar dit was gewoon een aanval met kei veel computers.

Verder zijn deze "hackers" ook helemaal geen hackers, maar gewoon scriptkiddie's ofwel simpele figuren die vrij weinig verstand hebben van het geen waar ze mee bezig zijn.

Erik de V. kan dus weer fijn pallets gaan sorteren
En terecht! Sites van de overheid platgooien is nog tot daaraan toe, maar van GeenStijl blijf je af!
userIcon
Dat zijn toch weer straffen van niks? Die hoofddader krijgt dan wel een echte straf, maar de rest kan af met een paar daagjes schoffelen. Dit staat toch niet in verhouding met de economische schade die ze veroorzaakten?


userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 12:49 schreef Ik_ben_Wout het volgende:
Hmmm, toen ik de kop las, dacht ik eerst even dat het hackers in dienst van de overheid waren.
Kunnen ze wellicht alsnog worden.
Zulke figuren dragen helemaal niks bij, want ze beschikken niet over speciale kennis. Daar moet je echte "hackers" voor hebben.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 12:47 schreef j0rrit het volgende:

[..]
Een kale kip kun je niet plukken, zegt men...
Och, zo'n claim is in ieder geval voldoende om ze er hun leven lang aan te herinneren dat ze iets stouts gedaan hebben.
userIcon
Ik ben er toch maar goed vanaf gekomen .
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 12:51 schreef gday het volgende:

[..]

Zulke figuren dragen helemaal niks bij, want ze beschikken niet over speciale kennis. Daar moet je echte "hackers" voor hebben.
Inderdaad, een DDoS-attack kan iedere halve zool wel doen. Hacken is een kunst, die nogal wat kennis vereist...
userIcon
quote:
Ook website GeenStijl werd door de groep dagenlang platgegooid, omdat die de identiteit van de hackers had geopenbaard. Diverse partijen claimen daarom honderdduizenden euro's schadevergoeding van de verdachten.
En dat gaan 3 jongetjes betalen..? Denk het niet, en die ouders kunnen ook niet ff zulke bedragen ophoesten lijkt me..
Eerst moeten die claims maar eens bewezen worden lijkt me, wat in bijvoorbeeld het geval van De Telegraaf en dat reisbureau niet al te moeilijk is lijkt mij, maar hoe gaat GeenStijl uitrekenen wat het heeft gekost dat ze een paar dagen off waren? Sponsor-inkomsten?
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 12:50 schreef Captain_Le_Chuck het volgende:

[..]

Dit niet. Dit waren geen zwakheden, maar dit was gewoon een aanval met kei veel computers.

Verder zijn deze "hackers" ook helemaal geen hackers, maar gewoon scriptkiddie's ofwel simpele figuren die vrij weinig verstand hebben van het geen waar ze mee bezig zijn.

Erik de V. kan dus weer fijn pallets gaan sorteren
Dat valt best mee hoor. M.H. zit hier naast mij en doet HBO Technische Informatica. Hij doet jullie allemaal de groete
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 13:06 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

Inderdaad, een DDoS-attack kan iedere halve zool wel doen. Hacken is een kunst, die nogal wat kennis vereist...
Moet je dan niet eerst tig gehackte pc's hebben!? Anders krijg je zo'n site-tje echt niet plat hoor...
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 13:11 schreef Baron69 het volgende:

[..]

Dat valt best mee hoor. M.H. zit hier naast mij en doet HBO Technische Informatica. Hij doet jullie allemaal de groete
Groetjes terug!
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 13:11 schreef Baron69 het volgende:

[..]

Dat valt best mee hoor. M.H. zit hier naast mij en doet HBO Technische Informatica. Hij doet jullie allemaal de groete
Wens hem succes met het de rest van zijn leven terugbetalen van die tonnen schade!! Hoop dat ze hem en z'n familie kaalplukken, de ontzettende loser. Oei nu kan hij vast achterhalen waar ik zit en mijn internet platgooien, misschien moet je hem even uitleggen wat die 6 maanden voorwaardelijk inhouden
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 13:11 schreef Baron69 het volgende:

[..]

Dat valt best mee hoor. M.H. zit hier naast mij en doet HBO Technische Informatica. Hij doet jullie allemaal de groete
Moet hij ook voor die claims gaan dokken ?
De rechter: "vanwege het sociaal-economische belang van de informatie- en communicatietechnologie en het grote maatschappelijke belang van het internet en daarmee samenhangende toepassingen, noodzakelijk dat tegen dit soort misdrijven streng wordt opgetreden".
Dit noemen we streng.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 13:45 schreef kodak het volgende:
De rechter: "vanwege het sociaal-economische belang van de informatie- en communicatietechnologie en het grote maatschappelijke belang van het internet en daarmee samenhangende toepassingen, noodzakelijk dat tegen dit soort misdrijven streng wordt opgetreden".
Dit noemen we streng.
Idd, slappe hap
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 13:06 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

Inderdaad, een DDoS-attack kan iedere halve zool wel doen. Hacken is een kunst, die nogal wat kennis vereist...
En jij kan dat nartuurlijk wel he...
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 13:06 schreef 314 het volgende:

[..]

En dat gaan 3 jongetjes betalen..? Denk het niet, en die ouders kunnen ook niet ff zulke bedragen ophoesten lijkt me..
Eerst moeten die claims maar eens bewezen worden lijkt me, wat in bijvoorbeeld het geval van De Telegraaf en dat reisbureau niet al te moeilijk is lijkt mij, maar hoe gaat GeenStijl uitrekenen wat het heeft gekost dat ze een paar dagen off waren? Sponsor-inkomsten?
door het Ddossen van geenstijl lagen meer websites onderuit bij hun hoster.. ook die van bedrijven. tevens moest de hoster extra bandbreedte betalen, personeel en bijbehorend overwerk.
Het zijn zowieso amateurs. De term "hacker" doet hun veels te veel eer aan.

Een beetje "hacker" had gebruik gemaakt van een secure verbinding met een server ergens anders op de wereld, en dan zeker niet met je eigen netwerk dat je thuis heb draaien.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 14:30 schreef Deacon220 het volgende:
[..]
en jij kan dat nartuurlijk wel he...
jij kan het zelfs, er zijn genoeg programmatjes geschreven waar alles voor je word gedaan, en die hebben hun hoogstwaarschijnlijk gebruikt
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 14:53 schreef bozewolf het volgende:
Het zijn zowieso amateurs. De term "hacker" doet hun veels te veel eer aan.
idd, die mannetjes vallen onder de noemer scriptkiddies,
ongeloofelijke nerds die denken dat ze niet te traceren zijn
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 14:53 schreef bozewolf het volgende:
Het zijn zowieso amateurs. De term "hacker" doet hun veels te veel eer aan.

Een beetje "hacker" had gebruik gemaakt van een secure verbinding met een server ergens anders op de wereld, en dan zeker niet met je eigen netwerk dat je thuis heb draaien.
nurd
Toch hebben ze er niks van geleerd! Die Nabil Azahaf, die ook 100 uur heeft gekregen dreigt het weblog Hersenscheet te ddose! Wat een sukkel dan!!! http://www.hersenscheet.com/comments.php?id=4266_0_1_0_C
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 12:50 schreef Captain_Le_Chuck het volgende:

[..]

Dit niet. Dit waren geen zwakheden, maar dit was gewoon een aanval met kei veel computers.

Verder zijn deze "hackers" ook helemaal geen hackers, maar gewoon scriptkiddie's ofwel simpele figuren die vrij weinig verstand hebben van het geen waar ze mee bezig zijn.

Erik de V. kan dus weer fijn pallets gaan sorteren
En tevens is het met de software en de muis van tegenwoordig voor elke burenlul mogelijk om te hacken. Hackers zijn domme nirds, behalve als je in Rusland woont en de CIA hackt, dat vind ik echt gruwelijk cool :-)
Overdreven gedoe allemaal.

Wat nou economische schade?

Wat meer ecomische schade veroorzaakt zijn de zakkenvullers en onze geweldige graai-cultuur.
als je zo'n slappe attack/hack uitvoert voel je zelf toch ook wel aan dat je gepakt zal worden
Die overheid moet je ook niet aanvallen met bits en bytes maar meer met stokken en stenen. Zal ze leren die krengen die ons land verzieken.,
30  van 30 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 24/05 'Topoverleg Apple en Samsung levert niets op'8
» 23/05 Tele2 in beroep tegen uitspraak Pirate Bay20
» 23/05 BREIN klaagt Pirate Bay-uploader aan94
» 21/05 Storing treft DigiD12


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden