A-merken minder populair

Economie • Geschreven door Nolius op 09-02-2006 @ 12:34
print 
Icoon EconomieA-merken hebben vorig jaar opnieuw aan populariteit verloren. De omzet van de merken daalde met 1,8 procent tot 6,3 miljard euro. Toch is de daling minder dan in 2004. Toen verloren de fabrikanten van A-merken zes procent omzet. Volgens onderzoekbureau IRI hebben de ondernemingen zich het afgelopen jaar beter weten te wapenen tegen de prijzenslag in supermarkten, onder meer door productinnovaties.

Producenten die zich richten op gezondheid groeien wel. Zo deden Becel, Yakult, Danone en de ontbijtgranenfabrikanten Quaker en Kellogg's het beter. Zuivelfabrikant Campina blijft de grootste A-merkfabrikant met een omzet van 394,1 miljoen euro. Koffieboer Douwe Egberts volgt op grote afstand met een omzet van 255,6 miljoen.

De sigaretten van Marlboro zorgden voor 246,1 miljoen euro aan inkomsten. In de top tien bevinden zich ook twee merken van Unilever. Unox boekte een omzet van 174,8 miljoen euro en bevond zich daarmee op de zesde plaats. Becel was de nummer acht met 139,3 miljoen. Beide merken lieten groei zien.

Bron: Adformatie


Lees ook:

» 25/05 DNB: Bankenbelasting zeer slecht36
» 25/05 Noodlijdende bejaarde kan beroep doen op bijstand47
» 25/05 EU klaagt Argentinië aan over handelsbeperkingen 12
» 25/05 'Staat moet hypotheken opkopen met pensioengeld'56


delen | eKudos nujij

12273 views / 51 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 51 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
Dus de A-merken zijn minder populair en in hetzelfde bericht worden allemaal A-merken opgenoemd die erg succesvol zijn, ik neem aan dat dit valt in de categorie journalistieke logica?
userIcon
de huis-merken komen vaak uit de zelfde fabriek als de a-merken, alleen andere verpakking
userIcon
Zelf rij ik ook liever Skoda dan BMW.
en hoe komt dat nou???

mensen hebben geen geld meer en moeten maar over stapopen op goedkope zooi

en om dan toch de vitaminen binnen te krijgen koop je er maar wat extra gezonde spullen bij

rechts draaiende melk ipv houdbare melk
man pberends (Redactie Frontpage) 09-02-2006 @ 12:43 fotoboek no homepage
userIcon
A-merken zijn veelal lucht. Je betaalt veel voor de naam, het imago, veel reclame, de winstmarge, maar niet echt voor het product.
userIcon
rechtsdraaiende melk
userIcon
is eigenlijk ook wel logisch he, als de supermarkten meer eigen merk erin gooien en meer A-merk eruit halen..
Wie "A" zegd moet ook "B" kunnen zeggen. Daarom is het belangrijk dat je kunt kiezen ook in de goedkopere "B" merken
Mooi zo, weg met die blA-merken. Net of een "a-merk" kwalitatief beter is dan een merk waar minder reclamegeld voor wordt verspild. Persoonlijk smul ik altijd enorm van tests waaruit blijkt dat aldi/lidl producten even goed zijn als de blA-merken uit nederland. En die lijst met producten is best lang...
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 12:43 schreef pberends het volgende:
A-merken zijn veelal lucht. Je betaalt veel voor de naam, het imago, veel reclame, de winstmarge, maar niet echt voor het product.
Ben ik te dele met je eens.....je betaalt ook voor innovatie. Zulke bedrijven steken ook veel onderzoek in gezondheids-bevorderende producten. Een bepaald soort boter van Unilever heeft positieve effecten op het lichaam!
Goedkopere merken zijn vaak goedkoper door imitatie ipv innovatie!
userIcon
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 12:41 schreef harrie1 het volgende:
en hoe komt dat nou???

mensen hebben geen geld meer en moeten maar over stapopen op goedkope zooi

en om dan toch de vitaminen binnen te krijgen koop je er maar wat extra gezonde spullen bij

rechts draaiende melk ipv houdbare melk
Mwah, ik denk eerder dat de consument erachter aan het komen is dat we al jarenlang belazerd worden. Huismerken zijn prima.
Ik heb liever keuze uit van A- tot H-merken van de AH.
man Philosocles (Redactie Frontpage) 09-02-2006 @ 12:49 fotoboek no homepage
userIcon
't Is wat mij betreft heel simpel. Voor A-merken wordt meer reclame gemaakt en ze zijn duurder. Je betaalt dus een deel voor marketing en levert daarmee een stuk kwaliteit per euro in. Dan kan je dus beter een alternatief merk kopen. In veel gevallen is er geen enkele reden om aan te nemen dat dergelijke producten van mindere kwaliteit zijn.

Ik moest vroeger altijd per sé Calvé-pindakaas hebben. Dus ik pak op een dag zo'n potje in de AH en zegt een oud vrouwtje achter me, compleet met kraakstem, 'Je moet die andere nemen, die is lekkerder en veel goedkoper', en wijst op het Euro-Chopper-potje. Sindsdien ben ik verkocht. OK, sommige dingen zijn minder, maar dat geldt ook voor bepaalde A-merken.
userIcon
Een van de redenen is dat bijv. AH duidelijke een ontmoedigings-beleid voor A-merken aan het voeren is, ten gunste van de eigen huis-merken (AH en Euroshopper), waar ze tweemaal aan verdienen.

Van producten waar AH voor de eigen merken veel van verwacht worden of de meeste concurrerende A-merken gewoonweg uit het assortiment gehaald, ofwel er zijn herhaaldelijk "leverings-problemen", zodat je vaak lege schappen van de A-merken aantreft, vlak naast de hele volle schappen met de huis-merken. Dat laatste zie ik heel vaak gebeuren als ze juist voor die huis-merken een aanbiedings-actie hebben lopen.

Ik moet voor A-merken in toenemende mate naar andere super-markten uitwijken.

Ja, ik merk het verschil vaak genoeg.

quote:
Op donderdag 9 februari 2006 12:41 schreef harrie1 het volgende:
en hoe komt dat nou???

mensen hebben geen geld meer en moeten maar over stapopen op goedkope zooi

en om dan toch de vitaminen binnen te krijgen koop je er maar wat extra gezonde spullen bij

rechts draaiende melk ipv houdbare melk
Jij weet ook precies waar je het over hebt geloof ik hé
Elk A-merk voert hetzelfde produkt onder tientallen zogenaamde "eigen"merken. We hebben het dan over hetzelfde produkt alleen plakt men er een andere etiket op.
En dat gaan de mensen meer en meer in de gaten krijgen en kopen derhalve die "goedkope zooi". Zelfde kwaliteit/veel lagere prijs. Dus het is helemaal nergens voor nodig om extra vitamines te pakken alleen maar omdat je van een A-mer naar een huismerk overstapt.
Overigens zou het wel een beetje bezopen zijn dat je "gezonde spullen" moet bijkopen als je de A-merken links zou laten liggen, want over het geheel genomen zou je dan juist weer duurder uit zijn.
als ik me boodschappen doet dan koop ik veel eigen merk spullen van de albert heyn bijv.gewoon weg omdat alles harstikke duur is geworden sinds die klote euro.
Zo las ik vanochtend nog (op trosradar.nl) dat wat betreft wasmiddel voor zwarte kleren Henkel (Kost: 1.49 euro) het beste is, Fleuril scoort het allerlaagst en robijn stond op 5 (van de in totaal 7). Zo zie je maar weer... Gewoon B merken kopen!!!
Ik heb een tijdje als vakantiekracht bij bolletje gewerkt, het ene moment maak je bolletje koekjes. Dan gaat de verpakkingsmachine eventjes stil staan en dan zijn het ineens AH koekjes
Verder precies dezelfde koekjes. Best grappig.
userIcon
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 13:03 schreef bully_power het volgende:
als ik me boodschappen doet dan koop ik veel eigen merk spullen van de albert heyn bijv.gewoon weg omdat alles harstikke duur is geworden sinds die klote euro.
daar zit de fout
userIcon
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 12:37 schreef Xebrozius het volgende:
Dus de A-merken zijn minder populair en in hetzelfde bericht worden allemaal A-merken opgenoemd die erg succesvol zijn, ik neem aan dat dit valt in de categorie journalistieke logica?
Anders lees je het bericht gewoon nog een keer, maar dan goed.

Er staat:
quote:
Producenten die zich richten op gezondheid groeien wel
OT: We pakken nooit een A-merk frisdrank of zo, ook geen koffie en dat soort dingen. Als je twee glazen naast elkaar zet en je doet een proef met iemand of ze het verschil merken, dan weten ze mooi niet welke het A-merk is en welke het huismerk.
userIcon
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 12:45 schreef Yogy het volgende:
Wie "A" zegd moet ook "B" kunnen zeggen. Daarom is het belangrijk dat je kunt kiezen ook in de goedkopere "B" merken
wat jij hier zegt slaat nerges op
Wie a zegt moet B zeggen is meer van wie erges aan begint moet het ook afmaken... dus snap de daarom niet helemaal
userIcon
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 13:03 schreef fammetje het volgende:
Zo las ik vanochtend nog (op trosradar.nl) dat wat betreft wasmiddel voor zwarte kleren Henkel (Kost: 1.49 euro) het beste is, Fleuril scoort het allerlaagst en robijn stond op 5 (van de in totaal 7). Zo zie je maar weer... Gewoon B merken kopen!!!
idd, het is nog een goedkoper ook en vaak niet slechter.
Maar ik heb wel liever een glas fanta dan een glas "vul merk in"
Dat verschil proef je zeker wel maar net zoals andere levensmiddellen waarom niet. het is een dure tijd en door de euro is het niet bepaald goedkoper geworden. mensen zeggen dat je niet terug moet rekenen maar ik doe het wel, als je nu een netje mandarijnen koopt voor 3 euro zou je ze zeker laten liggen als ze omgerekend meer als 6 gulden waren.

Niet dan?
userIcon
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 12:38 schreef buachaille het volgende:
Zelf rij ik ook liever Skoda dan BMW.
Ik neem aan dat je bedoeld, liever skoda dan VW? Skoda heeft namelijk niets met BMW te maken.....het is (net als SEAT een onderdeel van de VW groep)....wel prima auto´s trouwens
Pas toen ik de omsomming van merken zag kreeg ik het idee dat dit over de Nederlandse markt gaat. Had ook een wereldwijde ontwikkeling kunnen zijn en dat komt hier niet echt duidelijk naar voren.
Reken maar dat er wel degelijk verschil is tussen huismerken en A-merken. Zo neem ik altijd Remia fritessaus, Heinz ketchup en Coca Cola. En reken maar dat ik het verschil proef!
userIcon
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 13:23 schreef Stankoe het volgende:
Reken maar dat er wel degelijk verschil is tussen huismerken en A-merken. Zo neem ik altijd Remia fritessaus, Heinz ketchup en Coca Cola. En reken maar dat ik het verschil proef!
zie mijn post, je proeft het verschil wel, maar het hoeft niet perse beter te zijn, iig kun je het zien aan de prijs omdat B merken stukken goedkoper zijn. Zelf heb ik ook liever coca cola enz. maar het is best duur allemaal
B merken zijn over het algemeen wel prima...maar een B merk cola is toch echt niet te zuipen
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 13:30 schreef partyman25 het volgende:
B merken zijn over het algemeen wel prima...maar een B merk cola is toch echt niet te zuipen
Er is maar een cola die te drinken is en dat is Coca Cola. Al het andere is bocht.
userIcon
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 12:45 schreef Aidix het volgende:
Mooi zo, weg met die blA-merken. Net of een "a-merk" kwalitatief beter is dan een merk waar minder reclamegeld voor wordt verspild. Persoonlijk smul ik altijd enorm van tests waaruit blijkt dat aldi/lidl producten even goed zijn als de blA-merken uit nederland. En die lijst met producten is best lang...
Maar op die lijsten staat nog steeds geen goed bier. Zolang blijf ik nog naar de Appie gaan. Ik wil Grolsch, ik wil Hoegaarden Grand Cru en ik wil LBV port van een beetje kwaliteit en maar 1 keer naar de winkel.
man Philosocles (Redactie Frontpage) 09-02-2006 @ 13:37 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 13:27 schreef Patje1987 het volgende:
[..]
zie mijn post, je proeft het verschil wel, maar het hoeft niet perse beter te zijn, iig kun je het zien aan de prijs omdat B merken stukken goedkoper zijn. Zelf heb ik ook liever coca cola enz. maar het is best duur allemaal
Het verschilt ook van product tot product. Een goed voorbeeld van een uitermate brakke cola is Eurochopper, dat smaakt echt nergens naar, maar die 'energy drink' van hun is dus gewoon precies Red Bull, met exact dezelfde smaak & ingrediënten - maar dan voor ¤0,25 in plaats van ¤1,05. Dat is dus ¤0,80 marketingkosten (ruim 300%) voor een blikje Red Bull, zonder dat je d'r grotere vleugels van krijgt - dank je de koekoek. Zeker de moeite waard dus om die 'B'(of 'C')-merken eens te proberen.
userIcon
ik moet zeggen dat de light cola van de lidl de beste light op de markt is. Iedereen die het geprobeerd heeft deelt die mening met mij.
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 13:05 schreef Ultrawuft het volgende:
Ik heb een tijdje als vakantiekracht bij bolletje gewerkt, het ene moment maak je bolletje koekjes. Dan gaat de verpakkingsmachine eventjes stil staan en dan zijn het ineens AH koekjes
Verder precies dezelfde koekjes. Best grappig.
Zeldfe verhaal bij de DIS in Sittard. Het ene moment maken ze Red Bull en het volgende moment Golden power. Maar het enige dat verwisseld werd waren de blikjes...
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 13:36 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Er is maar een cola die te drinken is en dat is Coca Cola. Al het andere is bocht.
Even mee nemend dat Coca Cola onbetwist de eerste Cola is en dus de uitvinder van cola en dat cola dus hoort te smaken zoals Coca Cola dicteerd. (ok, de formule is een ietsie pietsie aangepast over de jaren, maar dat mag de pret niet drukken)
userIcon
Is er trouwens ergens een site waar je kan zien welke producten er allemaal hetzelfde zijn? Ik weet dat bijvoorbeeld alle wasmiddelen van unilever zijn en alleen maar verschillen in structuur (vast gel vloeibaar) kleur en geur. Maar de basis is hetzelfde.
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 14:04 schreef RwD het volgende:

[..]

Zeldfe verhaal bij de DIS in Sittard. Het ene moment maken ze Red Bull en het volgende moment Golden power. Maar het enige dat verwisseld werd waren de blikjes...
[..]

Even mee nemend dat Coca Cola onbetwist de eerste Cola is en dus de uitvinder van cola en dat cola dus hoort te smaken zoals Coca Cola dicteerd. (ok, de formule is een ietsie pietsie aangepast over de jaren, maar dat mag de pret niet drukken)
Dat klopt, maar ik vind Pepsi e.d. gewoon echt vies, slechte imitatie dus.
userIcon
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 12:37 schreef Xebrozius het volgende:
Dus de A-merken zijn minder populair en in hetzelfde bericht worden allemaal A-merken opgenoemd die erg succesvol zijn, ik neem aan dat dit valt in de categorie journalistieke logica?
Wat snap je daar precies niet aan?
userIcon
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 12:37 schreef InSanne het volgende:
de huis-merken komen vaak uit de zelfde fabriek als de a-merken, alleen andere verpakking
Niet waar.
quote:
Koffieboer Douwe Egberts volgt op grote afstand met een omzet van 255,6 miljoen.
En de mensen in Afrika en Zuid- Amerika maar een schrale loon betalen van 10 eurocent per uur
Kenker kapitalisten!
Zonder koffie gaat Europa ten onder
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 14:16 schreef SwordMen het volgende:

[..]

En de mensen in Afrika en Zuid- Amerika maar een schrale loon betalen van 10 eurocent per uur
Kenker kapitalisten!
Zonder koffie gaat Europa ten onder
Je huisvesting etc kost daar ook geen zak hoor.
userIcon
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 14:04 schreef RwD het volgende:

[..]

Zeldfe verhaal bij de DIS in Sittard. Het ene moment maken ze Red Bull en het volgende moment Golden power. Maar het enige dat verwisseld werd waren de blikjes...
Dat ken ik. Eerst sta je Kittekat kattevoer in te pakken, vervolgens wordt de verpakking verwisseld en sta je Aldi leverpastei in dozen te schuiven.

Heren advocaten van Aldi: ik maakte maar een grapje...
Tja, dat krijg je als de AH steeds minder A merken (iig minder porductvariatie) krijgen.
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 14:38 schreef beantherio het volgende:

[..]

Dat ken ik. Eerst sta je Kittekat kattevoer in te pakken, vervolgens wordt de verpakking verwisseld en sta je Aldi leverpastei in dozen te schuiven.

Heren advocaten van Aldi: ik maakte maar een grapje...
Principe is duidelijk ja

Maar wat hierboven gevraagd werd. Is er niet ergens een lijst waar je kunt opzoeken welke B, C of D merk producten hetzelfde zijn als de A-merk varianten? Ofwel er verdacht veel op lijken?
userIcon
Grappige is dat huismerk van bijvoorbeeld de Coop hier gewoon zelfde is als huismerk van de AH, alleen ander labeltje en verpakking.

Ik eet best veel huismerk, niks mis mee, bevalt me vaak zelfs beter dan de zogenaamde A-merken
userIcon
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 12:49 schreef Philosocles het volgende:
't Is wat mij betreft heel simpel. Voor A-merken wordt meer reclame gemaakt en ze zijn duurder. Je betaalt dus een deel voor marketing en levert daarmee een stuk kwaliteit per euro in. Dan kan je dus beter een alternatief merk kopen. In veel gevallen is er geen enkele reden om aan te nemen dat dergelijke producten van mindere kwaliteit zijn.

Ik moest vroeger altijd per sé Calvé-pindakaas hebben. Dus ik pak op een dag zo'n potje in de AH en zegt een oud vrouwtje achter me, compleet met kraakstem, 'Je moet die andere nemen, die is lekkerder en veel goedkoper', en wijst op het Euro-Chopper-potje. Sindsdien ben ik verkocht. OK, sommige dingen zijn minder, maar dat geldt ook voor bepaalde A-merken.
euroshopper pindakaas is misschien wel het slechtste goedje ooit gemaakt voor op brood, het ziet er niet eens uit als pindakaas, meer als diarree oid. Ik kan het bijna niet door men strot krijgen, maar je zou bjina zeggen dat het nog slechter is dan vegemite, want dat is iig tenminste nog gezond
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 14:19 schreef Diederik_Duck het volgende:
Je huisvesting etc kost daar ook geen zak hoor.
Wie is hier nou de zak?
userIcon
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 14:04 schreef RwD het volgende:

[..]

Zeldfe verhaal bij de DIS in Sittard. Het ene moment maken ze Red Bull en het volgende moment Golden power. Maar het enige dat verwisseld werd waren de blikjes...
[..]
Echt waar? Ik proef wel het verschil tussen Red Bull en Golden Power. En laatstgenoemde vind ik beter smaken!
Maar ik geloof wel dat veel B producten uit dezelfde fabriek komen. Weet ook iemand waar Brouwmeester wordt gebrouwen? (ik dacht altijd de Heineken van fabriek)
userIcon
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 16:11 schreef Lippie85 het volgende:

[..]

Echt waar? Ik proef wel het verschil tussen Red Bull en Golden Power. En laatstgenoemde vind ik beter smaken!
Maar ik geloof wel dat veel B producten uit dezelfde fabriek komen. Weet ook iemand waar Brouwmeester wordt gebrouwen? (ik dacht altijd de Heineken van fabriek)
Brouwmeester = brouwmeester. Er worden geen B-merken gemaakt in A-merkfabrieken.
userIcon
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 16:35 schreef TrenTs het volgende:

[..]

Brouwmeester = brouwmeester. Er worden geen B-merken gemaakt in A-merkfabrieken.
gebeurt wel
userIcon
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 17:55 schreef Evertjan het volgende:

[..]

gebeurt wel
Nee.
userIcon
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 13:36 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Er is maar een cola die te drinken is en dat is Coca Cola. Al het andere is bocht.
Veel van de dingen maken niet zo veel uit. (pas nog dubbeldrank van AH die even goed smaakte als die van Appelsientje...), maar met betrekking tot de Cola met ik het helemaal eens. Ik heb wel eens cola van een huismerk op (niet AH trouwens...) en dat was zelfs geen cola te noemen, niet te zuipen die zooi.
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 23:43 schreef -aad- het volgende:

[..]

Veel van de dingen maken niet zo veel uit. (pas nog dubbeldrank van AH die even goed smaakte als die van Appelsientje...), maar met betrekking tot de Cola met ik het helemaal eens. Ik heb wel eens cola van een huismerk op (niet AH trouwens...) en dat was zelfs geen cola te noemen, niet te zuipen die zooi.
Precies. Ik ben ook nooit te beroerd om een goedkopie merk uit te proberen, vaak viel het reuze mee (portemonnee blij) en soms zelfs gewoon lekkerder dan het a-merk. Echter bij cola ben ik alleen maar teleurgesteld, er is echt niets dat maar kan tippen aan coca cola, het komt er zelfs niet bij in de buurt.
50  van 51 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 25/05 DNB: Bankenbelasting zeer slecht36
» 25/05 Noodlijdende bejaarde kan beroep doen op bijstand47
» 25/05 EU klaagt Argentinië aan over handelsbeperkingen 12
» 25/05 'Staat moet hypotheken opkopen met pensioengeld'56


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden