Rellen Iran grotendeels in scène gezet

Internationaal • Geschreven door Jorrit (Flem) op 08-02-2006 @ 21:38
print 
Icoon AlgemeenNet als in andere landen gingen de afgelopen dagen ook in Iran mensen de straat op om te protesteren tegen de spotprenten van de profeet Mohammed. In de hoofdstad Teheran werden onder meer stenen en molotovcocktails gegooid naar de Deense ambassade. In totaal kwamen al negen mensen om het leven bij de rellen in Iran. Het gebeuren ziet er op het eerste gezicht heel chaotisch uit, maar blijkt wel degelijk goed georganiseerd. NRC Handelsblad schrijft er vandaag een achtergrondartikel over.

De demonstranten zijn merendeels lid van de 'soldaten' van ayatollah Khomeini's 'vrijwilligersleger', mensen die altijd voorop staan als het Iraanse regime daarom vraagt, zo schrijft het NRC. Afgelopen maandagavond zijn ze er ook weer; mutsje op, baardje, legerbroek en protesteren maar. Haast niemand heeft de bewuste cartoons gezien, maar dat maakt niet uit. Iran moet laten zien dat het tegen de publicatie van de cartoons is, en daar moeten zij aan meehelpen. Er zijn echter wel bepaalde regels aan verbonden. Zo mag er met dingen gegooid worden en mogen een paar mensen het hek over, maar de ambassade mag niet in brand worden gezet. De politie kan niemand slaan, want dat zou betekenen dat de Iraanse overheid opeens de Denen zou beschermen.

"Jullie revolutionaire daad wordt gewaardeerd, maar pas op dat jullie je religieuze broeders niet verwonden", zo roept een commandant van de politie door een megafoon. Hierna kunnen de rellen van start. Er vliegen stenen, vuurwerk en molotovcocktails door de lucht. In de tuin van de ambassade wordt een boom in brand gestoken. Leuzen als "Dood aan Denemarken" worden geschreeuwd en er wordt een Deense vlag verbrand. Enkele demonstranten gaan echter te ver en proberen met een stormram de toegangsdeur van de ambassade in te beuken. De politie vuurt vervolgens een traangasgranaat af, waardoor de sfeer toch nog even dreigt te ontploffen.

Niet veel later beëindigen leiders van de groep de protestactie. "Wij zijn geïnfiltreerd door hypocrieten, ga allemaal naar huis. Dit is niet ons programma", zo wordt er omgeroepen. Een commandant van de politie stelt voor om even verderop te gaan bidden. De brandende boom in de ambassadetuin wordt geblust. Even later wordt omgeroepen dat degenen die nog terug naar Karaj (een satellietstad van Teheran) willen, op moeten schieten. "De bussen staan klaar. Wie nu niet mee gaat, moet alleen naar huis!" Diezelfde avond nog zijn de demonstranten wereldnieuws.

Rice: Landen wakkeren woede aan
De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Condoleezza Rice is er eveneens van overtuigd dat Iran de woede om de spotprenten opzettelijk aanwakkert. Ook Syrië maakt zich hier schuldig aan, zo meent de minister. Zij uitte deze beschuldiging vandaag na een onderhoud met haar Israëlische ambtgenoot Livni. Rice meent dat de twee landen hadden moeten zeggen dat geweld niets oplost. "Iran en Syrië hebben er alles aan gedaan om sentimenten aan te wakkeren en deze voor hun eigen doeleinden te gebruiken. De wereld moet ze daarop aanspreken", aldus de minister.

George Bush riep eerder vandaag moslimlanden op alles te doen om een eind te maken aan de rellen. "Geweld is geen middel om je ongenoegen over publicaties in de vrije pers te uiten", aldus de Amerikaanse president na een gesprek met de Jordaanse koning Abdullah. Laatstgenoemde zei het geweld eveneens af te keuren

EU: Dialoog media en religies
Ondertussen heeft Europees commissaris Frattini van Justitie en Binnenlandse Zaken) verklaard bereid te zijn op korte termijn religieuze leiders en vertegenwoordigers van de media bijeen te roepen voor een dialoog, als daaraan behoefte bestaat in de mediawereld. Volgens Frattini zou zo'n tweegesprek kunnen leiden tot meer wederzijds begrip. De commissaris wil de bijeenkomst in mei van dit jaar organiseren. Het zou een voorschot moeten zijn op een grotere conferentie met religieuze leiders, aan het einde van dit jaar. Frattini wil eveneens praten over een vrijwillige gedragscode voor journalisten.

Redactie opgestapt na weigering directie
In New York zijn drie redacteuren en een journalist van het gratis blad The New York Press opgestapt nadat de directie plaatsing van de omstreden spotprenten van Mohammed had verboden. De redactie wilde de tekeningen als illustratie gebruiken bij een verhaal over de internationale rel die rond de cartoons is onstaan. De directie stemde hier echter op het laatste moment niet mee in. The New York Press kwam vorig jaar in opspraak toen het blad vrij luchtig deed over het overlijden van de paus.

100 kilo goud voor doden tekenaar
De Taliban, de voormalige radicaal islamitische machthebbers in Afghanistan, hebben inmiddels 100 kilogram goud uitgeloofd voor degene die de tekenaar die verantwoordelijk is voor de spotprenten, vermoord. Dit meldde de prominente Talibanleider Mullah Dadullah aan het Afghaanse persbureau AIP. Iemand die een Deense, Noorse of Duitse militair doodt, kan een beloning van 5 kilo goud verwachten, aldus Dadullah. Overigens werden de spotprenten door twaalf verschillende Deense cartoonisten getekend.

-
Met dank aan Rieuwert, Sunit en alcohol, die ons het gedeelte over de Taliban hebben gemeld via de nieuws-submit.



Lees ook:

» 05:57 Kustwacht VS vist 1,2 ton cocaïne uit zee0
» 05:54 Roemeense minister wil banden met Rusland aanhalen0
» 02:27 Verdachte verdwijningszaak VS aangeklaagd5
» 25/05 Breivik prijst optreden politie op Utøya29


delen | eKudos nujij

23774 views / 121 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 121 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3
userIcon
Ja natuurlijk...hadden we dan anders verwacht? Ik denk dat de meeste rellen waar dan ook per definitie een scène zijn geweest...
userIcon
Ja, ik had al zoiets verwacht. Het zag er allemaal erg goed georganiseerd uit. Wel lachen trouwens met die bussen
Heel evil allemaal. Dit zaakje stinkt. Media die uit is op sensatie? Probably.
userIcon
Heel triest als dit echt waar is
En dat zal vast niet alleen voor Iran gelden...
Die aanvallen op 11 september zijn ook in scene gezet dmv van schaalmodellen en dergelijke, dus ik kijk nergens meer vreemd van op
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 21:40 schreef Lathund het volgende:
Cool
Leg mij even uit wat er zo 'cool' aan is dat een stelletje idioten rellen in scène zetten om uiteindelijk de wereld in brand te zetten?
userIcon
Dat is een bekende methode in het middenoosten, in Palestina gebeurd dit ook aan de lopende band, bekijk bijvoorbeeld deze documentaire. (wmv, 38mb, 18 minuten)
de reactie op de spotprenten zegt meer over de moslims dan de spotprenten zelf
man pberends (Redactie Frontpage) 08-02-2006 @ 21:44 fotoboek no homepage
userIcon
Zo organiseert GroenLinks toch ook demonstraties ?
userIcon
ondertussen zijn de ambassades wel vernield.
Ik kan een lach toch niet onderdrukken. Klinkt wel mooi, ff een lekker dagje je gecontroleerd laten gaan en dan weer met de bus terug naar huis
Die ''extremisten'' kunnen ook nooit normaal doen, als het niet hier probleem is, is het wel daar
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 21:42 schreef OnlineGokker het volgende:
Die aanvallen op 11 september zijn ook in scene gezet dmv van schaalmodellen en dergelijke, dus ik kijk nergens meer vreemd van op
Ja, die 2 400m hoge torens hebben daar in New York ook maar 30 jaar gestaan als schaalmodel...
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 21:42 schreef Esc het volgende:
Dat is een bekende methode in het middenoosten, in Palestina gebeurd dit ook aan de lopende band, bekijk bijvoorbeeld deze documentaire. (wmv, 38mb)
Inderdaad, zat er net aan te denken.
De realiteit is soms heeel anders dan wat er wordt voorgeschoteld op TV !!
Nu hebben we alleen nog 1 probleem: niet iedereen leest de NRC.
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 21:46 schreef highway101 het volgende:

[..]

Ja, die 2 400m hoge torens hebben daar in New York ook maar 30 jaar gestaan als schaalmodel...
Nee joh is allemaal een zionistisch complot
userIcon
Alsof je in Iran zou kunnen protesteren als de staat het er niet mee eens zou zijn..

Overigens, moslims die protesteren zijn nog steeds geen protestanten... Misschien demonstranten van maken..
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 21:42 schreef Esc het volgende:
Dat is een bekende methode in het middenoosten, in Palestina gebeurd dit ook aan de lopende band, bekijk bijvoorbeeld deze documentaire. (wmv, 38mb)
Die online Pallywood-documentaire is een echte eye-opener. Eerst zie je beelden uit reportages van westerse journalisten over de intifada incl de bekende beelden van geweervuurm wegvluchtende gewonden en aanstormende ziekenwagen. Daarna zie je hoe het allemaal in scene is gezet en blijken dappere palestijnen niet op de Israeliers te schieten maar in een leeg gebouw. Of die scene van de ziekenhuisdirecteur die van een paar gaten in de muur een Israelische beschieting maakt. Of hoe een Palestijnse vrouw geinstrueerd wordt om voor de camera een verhaal te vertellen over hoe ze in hoogzwangere toestand door Israeliers mishandeld werd - waarbij ze off-camera vertelt dat er in werkelijkheid niets gebeurd was.

Allemaal propaganda - maar in het westen is er niemand met een bullshit-detector en wordt het allemaal voor waar genomen.
userIcon
Met soort soort mohammedanen hoeven wij in het westen geen karikatuurs te maken, zij zijn namelijk de grootste karikatuurs
De heersende machten in Iran en Syrie hebben een agenda en die wordt systematisch uitgevoerd. Spontane rellen? ik denk het niet.
in en in trieste sukkels zijn het.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 21:52 schreef ymmv het volgende:

Die online Pallywood-documentaire is een echte eye-opener. Eerst zie je beelden uit reportages van westerse journalisten over de intifada incl de bekende beelden van geweervuurm wegvluchtende gewonden en aanstormende ziekenwagen. Daarna zie je hoe het allemaal in scene is gezet en blijken dappere palestijnen niet op de Israeliers te schieten maar in een leeg gebouw. Of die scene van de ziekenhuisdirecteur die van een paar gaten in de muur een Israelische beschieting maakt. Of hoe een Palestijnse vrouw geinstrueerd wordt om voor de camera een verhaal te vertellen over hoe ze in hoogzwangere toestand door Israeliers mishandeld werd - waarbij ze off-camera vertelt dat er in werkelijkheid niets gebeurd was.

Allemaal propaganda - maar in het westen is er niemand met een bullshit-detector en wordt het allemaal voor waar genomen.
vergeet vooral niet het lijk wat ineens tot leven komt en gaat lopen
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 21:49 schreef qltel het volgende:
Alsof je in Iran zou kunnen protesteren als de staat het er niet mee eens zou zijn..

Overigens, moslims die protesteren zijn nog steeds geen protestanten... Misschien demonstranten van maken..
LOL

scherp
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 21:54 schreef Esc het volgende:

[..]

vergeet vooral niet het lijk wat ineens tot leven komt en gaat lopen
Het was nog erger. Hij viel van de brancard en klom er daarna zelf op.
Het Iraanse regime spoort gewoon voor geen meter. En de president is nog erger dan die van de VS
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 21:44 schreef pberends het volgende:
Zo organiseert GroenLinks toch ook demonstraties ?
Jah inderdaad, want kerncentrales moeten op Helium Drie draaien en stroom aangeleverd worden over 50/75 KHZ en 50V, zodat jullie allemaal 90% op jullie stroomkosten besparen en de gasrekening is dan niet meer nodig.
Ze geven mij de schuld dat ik wacht met het oplossen van het broeikaseffect in 1 jaar tijd ,maar ze komen zelf met een doosje dat op 50 HZ werkt ,maar ik zeg dat er nu al 90% op stroom bespaard kan worden en ik heb wel verstand van ruimteschepen.
userIcon
jammer, sinds eergister ontvang ik geen NRC handelsblad meer hier
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 21:59 schreef Harvest het volgende:
jammer, sinds eergister ontvang ik geen NRC handelsblad meer hier
Wat in het NRC staat, staat grotendeels ook in dit nieuwsbericht hoor .
mke..zijn we nu allemaal redenen aan t 'maken' om een inval in Iran ook goed te praten??
T is natuurlijk niet goed dat zo iets gebeurt, maar ik denk dat Amerika/ Westerse wereld redenen en excuses zoekt om ook Iran binnen te vallen ( staat al op de agenda?) .... kijk maar naar de aandacht opeens over kernonderzoek etc....

* zijn ook aardige theorien over de wandel van Amerika en haar plannen
userIcon
en ik maar denken dat er geen comedy was vandaag
Dus het was allemaal koudvuur dat we zagen??
Eerst al die nep imam die op de deense TV tegen de boycot was en op al-jazeera voor, en nu dit weer!

Wat willen ze nu precies bereiken? Wel een soort van haat van burgers onder elkaar maar het politiek op het randje houden?
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 21:47 schreef fadrian01 het volgende:

[..]

Inderdaad, zat er net aan te denken.
De realiteit is soms heeel anders dan wat er wordt voorgeschoteld op TV !!
Hè, hè, mensen! We zijn er achter hoor!
Dit doet de reguliere media al tientallen jaren om het Westen anti-Israël, oftewel pro-Palestijnen te maken.
In filmpjes wordt het gevolg als oorzaak gemonteerd.

Zaak van jaren terug:
4 Israëlische militairen houden geweldloos stand tegen tientallen Palestijnse stenengooiers. Na lange tijd wordt er toch één in het gezicht geraakt. Op dat moment zit er dus 1 militair achter het stuur van de Jeep klaar om weg te rijden, desnoods door de menigte heen (daar zat hij de hele tijd al). 1 militair gewond, 1 militair helpt hem en dus 1 militair die 4 man moet verdedigen. De Palestenen grijpen dit aan en rukken op. De militair moet zich verdedigen en schiet over de hoofden van zijn belagers. Als dat niet helpt MOET hij in de menigte vuren. Dat helpt. Palestenen druipen scheldend af terwijl ze hun gewonde collega afvoeren.
Beelden op het nieuws ook in NL:
Je ziet veelal jonge Palestijnen lopen, je hoort schieten, je ziet de militair gericht vuren, je ziet de Palestijnen wegrennen met hun geraakte mede-Palesteen met het commentaar dat één van de doden wordt weggebracht naar familie (!), dan pas zie je ze gooien en dan zie je de militairen wegrijden, met als commentaar dat ze vluchten na hun laffe daad!

Dat zijn de Westerse media, gevoed door de Palestijnse, Iraanse en Syrische propagandamachines!
quote:
mutsje op, baardje, legerbroek en protesteren maar.
Heej, zijn die radicale moslims dan toch extreem-links!
userIcon
Dit gebeurde toch ook in de Kristall nacht?
Of zoek ik het nou te ver.
quote:
Rice: Landen wakkeren woede aan
De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Condoleezza Rice is er eveneens van overtuigd dat Iran de woede om de spotprenten opzettelijk aanwakkert. Ook Syrië maakt zich hier schuldig aan, zo meent de minister. Zij uitte deze beschuldiging vandaag na een onderhoud met haar Israëlische ambtgenoot Livni. Rice meent dat de twee landen hadden moeten zeggen dat geweld niets oplost. "Iran en Syrië hebben er alles aan gedaan om sentimenten aan te wakkeren en deze voor hun eigen doeleinden te gebruiken. De wereld moet ze daarop aanspreken", aldus de minister.
Rol van israel ontgaat mij nu een beetje? Moet zij nou met israel overleggen om de betreffende uitspraak te maken ofzo. :S
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 21:49 schreef qltel het volgende:
Alsof je in Iran zou kunnen protesteren als de staat het er niet mee eens zou zijn..

Overigens, moslims die protesteren zijn nog steeds geen protestanten... Misschien demonstranten van maken..
hehe dat is er eentje voor de nooit grappig reeks
ROFL, georganiseerd rellen. kunnen die voetbalhooligans hier in Nederland nog wat van leren. Gaan ze allemaal braaf op tijd hun bus of trein in
userIcon
Vond het ook al erg raar, een stelletje van die baardapen die alleen maar "Kill America" en "Jihad" riepen, ik kon vooral de link met Amerika niet echt leggen
userIcon
quote:
Rice: Landen wakkeren woede aan
De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Condoleezza Rice is er eveneens van overtuigd dat Iran de woede om de spotprenten opzettelijk aanwakkert.
En de pers is totaal onschuldig?

Het lijkt mij dat de pers zijn zendtijd maar wat graag aan terrorisme en de Islam wijdt. Alles wat het korstje Islam heeft wordt uitvergroot en opgeblazen. 300 man bestormen een ambassade en de hele wereld staat op zijn kop, maar wanneer 900 fans van Manchester United huishouden hoor je het niet eens.

Relativeren is ook een vak.
Als het georganiseerd was door de regering zijn die moslims daar nog zieker dan ik dacht.... pfff wat een gekken, waarom doen wij niets tegen die gestoorde idioten?
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 22:10 schreef PTRdesign het volgende:
Vond het ook al erg raar, een stelletje van die baardapen die alleen maar "Kill America" en "Jihad" riepen, ik kon vooral de link met Amerika niet echt leggen
haha, ja dat krijg je als de demonstranten niet weten waar het echt over gaat In 9 van de 10 demonstraties gaat het waarschijnlijk ook over de VS, ze gebruiken gewoon elke keer hetzelfde script.
userIcon
OMFG :')
Dit geloof je toch niet _O-
Dit had ik dus nooit achter Iran gezocht :')
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 22:12 schreef RvdDungen het volgende:
Als het georganiseerd was door de regering zijn die moslims daar nog zieker dan ik dacht.... pfff wat een gekken, waarom doen wij niets tegen die gestoorde idioten?
Dude..het gaat om een paar leiders die wat beslissen en de rest die roept maar voor Jan lul mee..Kuddegedrag...Netals op FOK! _O-
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 22:07 schreef Snqqpy het volgende:
Dit gebeurde toch ook in de Kristall nacht?
Of zoek ik het nou te ver.
Kristal Nacht..
Het waren voornamelijk SS-ers die daar aan meededen hoor
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 21:40 schreef Longmen het volgende:
Heel triest als dit echt waar is
In Iran wordt een deel van de bevolking gesteund door het regime, deze groep moet dan wel wanneer dat gevraagd wordt door de regering meedoen aan demonstraties etc.

De rest van de Iraanse bevolking bekommerd deze regering zich niet om en worden aan hun lot over gelaten.
Ze moeten niet zeiken. Ik moest echt lachen om die prenten . Aan alle moslims: zie er de humor van in! Zo niet praat er dan over maar ga niet lopen kloten. (dit lijkt op een missverkiezing antwoord haha )
Ik zie eigenlijk wel dikke business in mohammed-behang. anyone?
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 22:20 schreef DarkBlue het volgende:
Ik zie eigenlijk wel dikke business in mohammed-behang. anyone?
zozo..grote jongen..WIl je nu een lolly
50  van 121 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3


Lees ook:

» 05:57 Kustwacht VS vist 1,2 ton cocaïne uit zee0
» 05:54 Roemeense minister wil banden met Rusland aanhalen0
» 02:27 Verdachte verdwijningszaak VS aangeklaagd5
» 25/05 Breivik prijst optreden politie op Utøya29


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden