
Een film waarin Amerikaanse soldaten in Irak worden bestreden door een Turkse Rambo-figuur is een groot succes in Turkije. Kaarten voor de voorstellingen van
Kurtlar Vadisi - Irak waren al weken voor de première van afgelopen vrijdag uitverkocht. De première werd bijgewoond door bewindslieden en de echtgenote en dochters van premier Erdoğan.
De film toont Amerikaanse militairen die in Irak een bruiloft overvallen, en de gasten met machinegeweren neerschieten. De overlevenden worden als terroristen overgebracht naar een gevangenis, waar hun organen worden verwijderd door een joods-Amerikaanse dokter met het doel deze door te verkopen aan rijke westerlingen. De bevelvoerder verantwoordelijk voor het bloedbad op de bruiloft wordt vervolgens achternagezeten door de held van het verhaal, een Turkse geheim agent, en de bruid die voor haar ogen haar aanstaande zag sterven.
Opmerkelijk detail is dat Amerikaanse acteurs hun medewerking gaven aan de film; Billy Zane speelt de schurk en militaire bevelvoerder Sam W. Marshall, en Gary Busey speelt de joodse arts. De twee zijn al op verschillende Amerikaanse websites beschuldigd van
verraad, door mee te spelen in een productie die hun landgenoten in een kwaad daglicht stelt. In discussies stellen anderen echter dat Hollywood de laatste twee decennia steeds weer moslims als de 'bad guys' opvoerde, en dat de Turkse film niets meer of minder is dan een koekje van eigen deeg.
Overigens zal Kurtlar Vadisi binnenkort ook wereldwijd in de cinemas te bewonderen zijn. Op 9 februari is de première in Nederland, daarnaast zal de film ook worden uitgebracht in de Verenigde Staten, Duitsland, Engeland, Rusland, Australië en, pikant genoeg, Denemarken.
Lees ook:
»
25/05 Het is handdoekdag45
»
24/05 Extra veiligheidsmaatregelen voor Pinkpop9
»
23/05 Verheugde reacties op btw-verlaging kunsten88
»
21/05 Raad voor Cultuur: bezuinigingen 'slaan gaten'33
|
Ik vraag me af hoe er gereageerd zou worden op een anti-turkije film in amerika...
Die wil ik eigenlijk wel zien. Lijkt me een interessante film.
Eindelijk! K vind het een geweldig initiatief!
En btje jammer dat Amerikanen er zo op reageren, maar ik zie er geen kwaad in. Alsof zij niet heel geloofwaardig bad guys kunnen zijn
Prachtig toch, zoals de Amerikanen altijd de arabieren als terroristen neerzetten en als de slechterikken.
Tja. Ik weet niet wat ik er van moet denken. Rambo en soortgelijke films zijn ook niet leuk voor de Vietnamesen, Afghanen, Russen etc.
Wat ik wel weet is dat dit flink uit de hand begint te lopen. dit lijkt puur als 'wraakactie' gemaakt te zijn, en niet als entertainment.
Nogmaals welkom in de EU zou ik zeggen.
De grote vraag is.... gaat dit een evenwicht brengen in het gezonde verstand van de EU of wordt Turkeije op deze manier een bron van allerlei problemen????
Verder... ben benieuwd naar de film hoor!
quote:Op maandag 6 februari 2006 11:01 schreef koffiemelk het volgende:
Ik vraag me af hoe er gereageerd zou worden op een anti-turkije film in amerika...
Duh... Hoeveel anti-russische, anti-afghaanse, anti-iraakse, ant-nietamerikaanse films zijn er niet door Hollywould uitgebraakt??
Prima dit! Er zijn inderdaad al genoeg amerikaanse films waar moslims de lul in zijn, nou eens andersom. Ik denk dat deze film in NL ook wel volle zalen trekt
ik ben er echt zeer benieuwd naar. zijn de amerikanen eens een de schurken.
alleen moeten ze nu niet gaan lopen janken, amerikane dan
quote:Op maandag 6 februari 2006 11:01 schreef koffiemelk het volgende:
Ik vraag me af hoe er gereageerd zou worden op een anti-turkije film in amerika...
Het is toch geen "echte" anti-Amerika film.
Denk aan amerikaanse Rambo films deze gaan ook in palestina te werk
Als "ze" zo doorgaan met cartoons en films, kon het nog wel eens erg vervelend op deze aardbol worden. Mensen pikken trouwens ook steeds minder maar uitlokking lijkt wel met de dag toe te nemen.
Jaaaaah moord brand ... Alle abbassade eeuh ... dat ... kapot
Ik hoop dat amerika laat zien dat zij wel normaal kunnen reageren.
Opzich is dit een reden om hun ambassade in de fik te steken toch?
Ben benieuwd hoeveel bioscopen er gesloopt worden door 'enthousiaste' bezoekers.
quote:Op maandag 6 februari 2006 11:03 schreef ju_schatje het volgende:Eindelijk! K vind het een geweldig initiatief!
En btje jammer dat Amerikanen er zo op reageren, maar ik zie er geen kwaad in. Alsof zij niet heel geloofwaardig bad guys kunnen zijn

Ja ja, geweldige film, (niet dus)
vooral het anti-semitische deel zal je wel aanspreken.
Het is tekenend dat dit soort platte propagandafilms bezocht worden door de familie van de Turkse premier.
Julius Streicher (der Stürmer) lässt grüssen......
En dat er Amerikanen aan meedoen, NSB-ers heb je overal
Hmmmmm, verdacht goede timing.... FF laten zien hoe het wél moet, Amerikanen?
Hahaha!

En nu wachten op protesten in heel Amerika om die film te verbieden, waarbij dan het liefst nog de Turkse ambassade in de hens gezet wordt!
Niet? Ow... Zouden sommige mensen dan wel verdraagzaam zijn? Gelukkig maar.
Sjonge, stelletje schijnheilige figuren. Voor een Amerikaan is zijn land minstens zo belangrijk als de profeet voor een moslim. Zo'n film maken is dan precies hetzelfde als een spotprent maken over de profeet. Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet, leerden wij thuis vroeger.
En het ergste is: Amerika had die spotprenten wél veroordeeld.
quote:Op maandag 6 februari 2006 11:08 schreef rightso het volgende:
Het is tekenend dat dit soort platte propagandafilms bezocht worden door de familie van de Turkse premier.
Dus als Bush naar een film kijkt waarbij Arabieren de daders zijn (en dat zijn er nogal veel) dan is dat ook een propagandafilm?
quote:Op maandag 6 februari 2006 11:04 schreef Bar-Le-Duc het volgende:
ik ben er echt zeer benieuwd naar. zijn de amerikanen eens een de schurken.
alleen moeten ze nu niet gaan lopen janken, amerikane dan
Je vergeet de joden, maar dat is geen nieuws meer.
Anti-semiten moeten ze s......
quote:De overlevenden worden als terroristen overgebracht naar een gevangenis, waar hun organen worden verwijderd door een joodse dokter met het doel deze door te verkopen aan rijke westerlingen
Uiteraard door een Joodse dokter. Verbaast me niets die keuze daarvoor door islamitische filmmakers.
Oooow, maar we mogen geen cartoon maken over de Islam.
Typisch dat het weer een Joodse dokter moet zijn.. altijd hetzelfde met die figuren

R@b was me voor
dus nu maar de turkse ambassade en consulaat enzo laten afbranden?
quote:Op maandag 6 februari 2006 11:09 schreef R@b het volgende:
[..]
Uiteraard door een Joodse dokter. Verbaast me niets die keuze daarvoor door islamitische filmmakers.
Precies, ze zijn wel consequent en transparant, de joden willen ze d.....
quote:Op maandag 6 februari 2006 11:09 schreef R@b het volgende:
Uiteraard door een Joodse dokter. Verbaast me niets die keuze daarvoor door islamitische filmmakers.
Ach, de Amerikaanse filmmakers kiezen ook makkelijk de schurken uit.
Daar hoor je dan niemand over klagen.
quote:Op maandag 6 februari 2006 11:01 schreef koffiemelk het volgende:
Ik vraag me af hoe er gereageerd zou worden op een anti-turkije film in amerika...
Zoals de rambo films anti-rusland waren? Of 90% van alle oorlogs films in USA pro USA zijn. alleen word nu de nadruk er hellaas extra opgelegd waarom dit nu weer moet opvallen dat het perse ANTI-USA is.
quote:Op maandag 6 februari 2006 11:09 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Dus als Bush naar een film kijkt waarbij Arabieren de daders zijn (en dat zijn er nogal veel) dan is dat ook een propagandafilm?
Wou je zeggen dat dit geen propagandafilm is dan.
En wat vind je ervan dat weer de joden the "evil villains" zijn?
ik wil je reactie nog wel eens lezen als de holocaust deel 2 is uitgevoerd.
Waarschijnlijk zul je zeggen, eigen schuld dikke bult...
Terwijl het juist de onophoudelijke nazi-achtige anti-semitische propaganda is die er toe zal leiden dat de holocaust deel 2 een keer zal beginnen.
En ik heb nog geen enkele kritische reactie van je gezien tegen de anti-semiten, wat zegt dat over Calvobbes?
quote:Op maandag 6 februari 2006 11:13 schreef rightso het volgende:
Wou je zeggen dat dit geen propagandafilm is dan.
En wat vind je ervan dat weer de joden the "evil villains" zijn?
In een Nederlandse film zijn de duitsers meestal de "evil villians" zie ik ook weinig Nederlanders die zich daar kwaad over maken.
Maar nu ineens een Turkse film Amerikaanse schurken heeft en de premier naar de premiere gaat, is die film een propagandafilm

quote:En ik heb nog geen enkele kritische reactie van je gezien tegen de anti-semiten, wat zegt dat over Calvobbes?
Over mij zegt dat niks. het zegt over jou dat jij niet goed leest.
quote:Op maandag 6 februari 2006 11:09 schreef R@b het volgende:
[..]
Uiteraard door een Joodse dokter. Verbaast me niets die keuze daarvoor door islamitische filmmakers.
Heyhey! Vrijheid van meningsuiting? Nie miepen, weet je nog?

Ben op zich wel benieuwd naar hoe deze film is vormgegeven, hoe subtiel het is enzo. Hollywood doet het immers inderdaad ook, maar dan wel vaak 'anoniemer' en zonder dat ze een specifieke groep mensen 'aanspreken' ergens op.
quote:Op maandag 6 februari 2006 11:01 schreef koffiemelk het volgende:
Ik vraag me af hoe er gereageerd zou worden op een anti-turkije film in amerika...
Tot nu toe zijn bijna alle 'oorlogs' films anti moslim, dus ik geef ze eigenlijk wel gelijk ( en ja ik ben autochtoon )
Wat een onzin zeg!
Wie wil er nou Turkse organen?
Hier kan je een aantal trailers bekijken.
http://www.valleyofthewolvesiraq.com/Het ziet er wel spectavulair uit en ik weet zeker dat deze film in Nederland ook volle zalen gaat trekken, Pathe gaat flink cashen!
quote:Op maandag 6 februari 2006 11:18 schreef BloodRayne het volgende:
Wat een onzin zeg!
Wie wil er nou Turkse organen?
Het speelt zich af in Irak
Lef kun je die turken niet ontzeggen....
Eerst nemen ze hun eigen NATO partners onder schot en nu zo'n film.
Tijd voor een anti-turkije film, me dunkt
quote:Op maandag 6 februari 2006 11:01 schreef koffiemelk het volgende:
Ik vraag me af hoe er gereageerd zou worden op een anti-turkije film in amerika...
Ik gok dat er dan wat ambassades in vlammen opgaan.
quote:De twee zijn al op verschillende Amerikaanse websites beschuldigd van verraad, door mee te spelen in een productie die hun landgenoten in een kwaad daglicht stelt.
Och och och... Als er een film wordt gemaakt waar ze Vietnamezen of Duiters ofzo neeer worden geknald is er niks aan het handje, maar zijn het ineens Amerikanen dan moet gelijk iedereen verkondigen dat het fout is...
quote:Op maandag 6 februari 2006 11:21 schreef stinkie het volgende:
Tijd voor een anti-turkije film, me dunkt
Daar is geen film voor nodig, naar het journaal kijken is al genoeg.
Effe aan iedereen die vraagt waarom het Anti-Amerikaans is, de reden hiervan heb ik hier niet kunnen lezen, het volgende:
Het begon met de aanval van Amerikaanse strijdkrachten met plaatselijke groeperingen op een Turkse hoofdkwartier in Süleymaniye in Noord Irak.
Hierbij werden de Turkse soldaten niet behandeld zoals ze zouden moeten worden behandeld volgens de militaire code en werden afgevoerd als trroristen.
Meer info:
http://www.pathe.nl/filminfo.asp?film_id=1896&bios_id=-1De omschrijvingdie hier is gegeven klopt niet helemaal en is de nadruk verkeerd gelegd.
Kinderachtige Amerikanen ook altijd. Wel altijd de Russen of andere bevolkingsgroepen opvoeren als de bad guys maar als ze het zelf eens zijn dan wordt er moord en brand geschreeuwd? Flikker toch op jankies.
quote:Op maandag 6 februari 2006 11:21 schreef stinkie het volgende:
Lef kun je die turken niet ontzeggen....
Eerst nemen ze hun eigen NATO partners onder schot en nu zo'n film.
Tijd voor een anti-turkije film, me dunkt
Navo partners onder schot genomen?
Waar en wanneer??
Ach de Amerikanen maken als decennia zulke films over russen, mexicanen, etc etc.
Koekje van eigen deeg is mijns inziens niet slecht voor dat land vol blaaskaken
quote:Op maandag 6 februari 2006 11:03 schreef daReaper het volgende:Prima dit! Er zijn inderdaad al genoeg amerikaanse films waar moslims de lul in zijn, nou eens andersom. Ik denk dat deze film in NL ook wel volle zalen trekt

Hij lijkt me nogal cliche, en gespeend van enige diepgang.
Maar ja dat waren de rambo films ook dus je zou best gelijk kunnen hebben
quote:Op maandag 6 februari 2006 11:03 schreef daReaper het volgende:Prima dit! Er zijn inderdaad al genoeg amerikaanse films waar moslims de lul in zijn, nou eens andersom. Ik denk dat deze film in NL ook wel volle zalen trekt

Ja precies, en ik weet al met wat voor volk... Namelijk hetzelfde soort volk waarom veel mensen nu al geen zin meer hebben om naar de bios te gaan.
Tja, de amerikanen moeten niet zeiken. Vrijwel al hun actiefilms zijn ook 90% propaganda en anti-(kies hier uit: communistisch, islamitisch, fascistisch, terroristisch, Vietnam, Korea, China, Afrika, Iran, Irak, Duitsland, etc etc etc).
Sowieso ligt het er ook aan hoe ze het brengen. Als ze het brengen alsof 'De Amerikanen' en 'De Joden' het doen, of een 'stel corrupte Amerikanen' en een 'corrupte jood', dat maakt toch een aardig verschil. Optie 1 zou stellen dat het goedgekeurd amerikaans beleid is onschuldigen aan te vallen, optie 2 zou gewoon zeggen dat er een stel amerikanen zich misdraagt waar het beleid het niet mee eens is.
Ik ben in ieder geval nu nieuwsgierig en wil wel eens zien wat het voor iets is.
P.S.
En voor degenen die nu gaan zeggen dat ik pro-moslim of anti-semiet of zo, dat klopt niet. Ik ben atheist, waardoor ik dus weinig op heb met alle drie de betrokken partijen, maar ze mogen van mij geloven wat ze willen zolang ze zich er beter door voelen en anderen er niet mee lastig vallen.
[Edit]
Landen zijn met hoofdletter... En nog wat meer voorbeeldjes in mijn opsomming
[/Edit]
Zoals de Rus van de wasserette tegen Joey zei in Friends: " I don't like your movie! It is offensive to my people!"
In your face Amerika. En dit is geen belediging, film is een kunstuiting. Reflectie, fantasie enzo
quote:Op maandag 6 februari 2006 11:31 schreef devv05 het volgende:
[..]
Ja precies, en ik weet al met wat voor volk... Namelijk hetzelfde soort volk waarom veel mensen nu al geen zin meer hebben om naar de bios te gaan.
BullShit!
Pathe vertoont al jaren Speciale Turkse films en de Turkse films hebben altijd al volle zalen getrokken, waar ik ook vaak bij was. Ik heb tot dusver nog geen enkel keer een probleem gehoord of gezien, of van anderen gehoord.
Ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt, ga je ook vaak naar Turkse films?
quote:Op maandag 6 februari 2006 11:03 schreef Reporter het volgende:
Prachtig toch, zoals de Amerikanen altijd de arabieren als terroristen neerzetten en als de slechterikken.
Mmm..oké, en andersom is dit zeker niet zo?
Wat een stelletje geitenneukende tering ideoten zijn het toch. Zodra er een profeet word getekent op een grappige manier is gelijk de gehele fokking wereld te klein en vallen er doden. Maar andere kan mogen hun al wel jaren kankeren op de Westerese wereld en nu weer films als dit maken.. Stelletje ideoten.