Plan voor hoogste gebouw in Utrecht

Nederland • Geschreven door Nolius op 25-01-2006 @ 13:35
print 
aloa had ons via de nieuws-submit te melden:

Het allerhoogste gebouw van Nederland moet in Utrecht komen. Er zijn plannen voor een kantoor- en woontoren van 262 meter hoog in Leidsche Rijn in Utrecht. Het gebouw lijkt een beetje op de Eiffeltoren die zich aan de top weer splitst in verschillende uitlopers.

Ontwikkelaar Burgfonds heeft de 'Belle van Zuylen' bedacht in nauwe samenwerking met Architekten Cie. Het hoogste gebouw van Utrecht is nu de Domtoren. Die is 112 meter hoog.


Bron: RTV Utrecht


Lees ook:

» 00:29 Sap veruit favoriet bij kiezers GroenLinks28
» 25/05 Aangifte krakers tegen politie over geweld19
» 25/05 Notoire zwartrijdster loopt tegen de lamp26
» 25/05 Zeker anderhalf miljoen euro schade door noodweer18


delen | eKudos nujij

18203 views / 95 reacties
Reacties op dit bericht
45  van 95 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
Heb op discovery 's een keer een documentaire gezien over megaflatgebouwen; een hele stad van meer dan 50.000 mensen, samen met kantoren, winkels, ziekenhuizen etc. in één gebouw van meer dan 800 meter hoog. Architecten in Azië schijnen al ver gevorderde plannen te hebben voor dit soort constructies.

Komen ze hier in Nederland natuurlijk weer met een bouwdoosje aanzetten...
Hoe zou een lift werken in zo'n krom gedeeltje van die toren?
userIcon
Als ze dat gebouw wit weten te houden, dan kom ik daar wonen. Dat wordt een monument
Erg mooi, onconventioneel en gedurfd ontwerp. De meeste parijzenaren vonden de eifeltoren aanvankelijk ook een gedrocht en dat is nu wel anders. Als dit gebouw er komt wacht het wellicht hetzelfde lot.
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 14:33 schreef RemcoDelft het volgende:
Hoe werkt een architect?
1. Maak iets van papier.
2. Plak er wat karton aan vast.
3. Pak je kleurpotloden en geef het kleur.
4. Als het niet instort van karton, zal het van beton ook wel heel blijven.

Hoezo INEFFICIENT bouwen?? Architecten snappen duidelijk NIETS van mechanica...
Nou studeer ik zelf geen architectuur, maar dit is pure bullshit natuurlijk.
Bouwkundigen krijgen wel degelijk veel onderwijs in physica. Overigens is dat nuttiger dan kennis van mechanica zoals jij zegt. Dat heeft met bewegende systemen te maken. Bij een gebouw is het over het algemeen niet de bedoeling dat iets beweegt.
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 14:18 schreef Aeacos het volgende:
Wat een onzin:

De zenmast van lopik, die in IJsselstein staat, is 375 meter hoog. En ja dat is ook een gebouw. Je weet wel de grootste kerstboom enzo.
Ja dat schijnt dus niet zo te werken. Als het hoogste gebouw in de wereld geldt nu dat in Taiwan, daarna dat in Maleisië, terwijl de CN Tower in Toronto veel hoger is... Maar die telt blijkbaar niet mee...
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 14:53 schreef BOOR_TBL het volgende:
Hoe zou een lift werken in zo'n krom gedeeltje van die toren?
Architect:

"Ojee, een lift, ik dacht al dat ik wat vergeten was"!
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 15:11 schreef Pavel het volgende:

......terrwijl de CN Tower in Toronto veel hoger is... Maar die telt blijkbaar niet mee...
klopt, heeft iets te maken met het verschil tussen een toren en een gebouw.
Die CNtower heeft overigens een glazen vloer bijna helemaal boven zodat je fijn 400 ofzo meter naar beneden kan kijken als je er op staat. Toch niet een heel fijn gevoel.
userIcon
Nog een kantoorgebouw die leeg kan komen te staan...
Laten ze liever iets doen aan de woningnood in plaats van in dit soort zinloze prestigeobjecten te investeren.
Maar ja, dat is een linkse gedachte he? En dat mag niet tegenwoordig
Zo'n nieuw hoogste gebouw is altijd geil voor zelfmoordenaars.
userIcon
Mijn god wat lelijk...
userIcon
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 14:53 schreef BOOR_TBL het volgende:
Hoe zou een lift werken in zo'n krom gedeeltje van die toren?
Ooit van een trap gehoord?
userIcon
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 15:26 schreef KlappernootatWork het volgende:
Nog een kantoorgebouw die leeg kan komen te staan...
Laten ze liever iets doen aan de woningnood in plaats van in dit soort zinloze prestigeobjecten te investeren.
Maar ja, dat is een linkse gedachte he? En dat mag niet tegenwoordig
Er komen woningen in de woontoren. En waarschijnlijk worden die poepieduur. Doe mij maar zo'n mooi, vrijkomend gevelpand in de binnenstad dan .

Maar inderdaad, woningnood is verschrikkelijk in Utrecht, ik sta samen met m'n vriendin al vijf jaar ingeschreven, en we staan nu vijftigste op de lijst ongeveer .
userIcon
omfg!! wat een lelijke rendering!! zo krijg je het volk wel warm voor zoiets ingrijpends hoor
userIcon
Voor een klein land als Nederland totaal onrealistisch en onrealiseerbaar....Dat hebben we wel gezien met andere wolkenkrabber-plannen.
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 15:39 schreef padlarf het volgende:

[..]

Ooit van een trap gehoord?
En dat een gigantisch end naar boven lopen zeker ? Zie je het al voor je :')
Ach we moeten toch meer bewegen in NL
userIcon
Vet!
Heb op dit moment een project over Leidsche Rijn voor mijn Vastgoed en Makelaardij opleiding.

Weetjes:
Leidsche Rijn is de grootste vinexwijk van Nederland.
Deze wijk alleen is straks in 2015 net zo groot als Leeuwarden.

Nu al blijkt uit ons onderzoek dat tot nu toe Leidsche Rijn een geslaagd project is, dit in tegenstelling van veel andere vinexprojecten in Nederland.
De argumenten zal ik hier besparen.
userIcon
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 15:19 schreef Woodstar het volgende:

[..]

klopt, heeft iets te maken met het verschil tussen een toren en een gebouw.
Die CNtower heeft overigens een glazen vloer bijna helemaal boven zodat je fijn 400 ofzo meter naar beneden kan kijken als je er op staat. Toch niet een heel fijn gevoel.
Klopt, dat is zeker geen fijn idee... en het is maar 447 meter hoog hoor... staat op het bord als je binnen komt lopen...
userIcon
Wat een lomp kutding. Die mag er dus echt NIET komen! Verkloot de hele stad.
userIcon
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 14:45 schreef Lod het volgende:

[..]
Hoogbouw is gewoon lelijk.
Nee. Maar in zo'n vorm wel. Maar het is dan ook meer lompbouw dan hoogbouw. Voor echte mooie hoogbouw moet je maar eens in Rotterdam kijken, bij oa Montevideo.
Rotterdam heeft weer de hoogste
userIcon
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 14:48 schreef speknek het volgende:

[..]

Juist in Leidsche Rijn. Dat is allemaal laagbouw, tussen twee grote snelwegen in, dat ding zie je van dertig kilometer afstand!
`

Dan zie ik dat gebouw denk ik ook vanuit mijn straat
userIcon
Op elkaar gestapelde domino steentjes
nou dat ziet er niet uit
Ideaal voor een vliegtuig landing
userIcon
Je zal in het bovenste apartement of kantoor zitten
Dan heb je het gevoel dat er iets echt niet klopt volgens mij

Wel cool ontwerp
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 13:42 schreef FredvZ het volgende:
vind het net zo'n wit plastic koffiebekertje dat aan de bovenkant is ingeknipt en op zn kop is is neergezet. Waarna ze de onderkant er uit hebben geknipt en ook vanaf de onderkant is ingeknipt.

Denk trouwens dat er niet veel animo is voor de bovenste laag.. lijkt me nogal een bizar idee om op 260m hoog te wonen met het idee dat onder je hooguit 3 lagen beton zit en daaronder een gat van zo'n 200m.
Voordeel als je daar woont, is dat je geen last hebt van je onderburen... (of zij van jou, als je de muziek keihard hebt staan...)
Zal alleen best wat kosten, zo hoog... En hoe denken ze dat bovenin te gaan doen qua liften? 2x overstappen, onder en boven met diagonaal lopende liften?

Maar als ik daar mag wonen voor bruto ¤500 in de maand, GRAAG!
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 14:12 schreef highway101 het volgende:

[..]

ja man, dit noem je toch geen gebouw? Maak er dan meteen een Chrysler Building van
Daimler-Chrysler zit daar niet zo ver vanaf... Dus niet eens zo verkeerd idee...
Ziet er niet uit.

Daarnaast vraag ik me af of ze hier uberhaupt toestemming voor zullen krijgen, alle 'echte' hoogbouw in nederland wordt tot nu toe vlotjes de nek omgedraait.
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 14:12 schreef Crazy Harry het volgende:
Dat is nog eens een mooi gedurfd ontwerp.
Ik vind het wel mooi eigenlijk.
Lijkt me gaaf als ze in de bovenste verdiepingen glazen vloeren maken die aansluiten op glazen wanden. Dan heb je echt een gigantisch mooi uitzicht
Leuk als je visite krijgt die om te beginnen al last heeft van hoogtevrees. Komt binnen, en schrikt zich helemaal de tering...
Lijkt me alleen zo lastig ramenlappen...(waar haal je zo'n lange trap vandaan?)
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 17:14 schreef QyRoZ het volgende:

[..]

Nee. Maar in zo'n vorm wel. Maar het is dan ook meer lompbouw dan hoogbouw. Voor echte mooie hoogbouw moet je maar eens in Rotterdam kijken, bij oa Montevideo.
Rotterdam heeft weer de hoogste
Dat is gewoon een saaie recht-toe-rechtaan blokkendoos. Het enige wat ze daar gedaan hebben is er een beetje kleur aan geven, en het zou dan mooi moeten zijn?
Hier hebben ze tenminste duidelijk nadruk gelegd op de bijzondere vorm, en het ontwerp bewust in wit gedemonstreerd, om geen aandacht van juist de vorm af te leiden. Nadere uitwerking zou best met kleuren kunnen zijn.
In Utrecht is de norm dat er geen gebouw komt dat hoger zal zijn dan de domtoren. Maar dat is natuurlijk geen verplichting. Daarbij gaat het vooral om gebouwen in de binnenstad. Dit om het karakter van de binnenstad te behouden. Geen enkel bestemmingsplan zegt hier verder iest over en als dat toch zo zou zijn....bestemmingsplannen zijn er om veranderd te worden. Het bedrijventerein in Leidsche Rijn is al erg populair en een toren zou het nog beter maken.

En de woningnood, tja in Utrecht is zat te krijgen. kwestie van goed zoeken.
userIcon
Wat een gedrocht. En wat eeuwig zonde om die arme Dom toren in de schaduw te laten stellen (mocht dit lelijke eendje er komen) van zo'n walgelijke eendagsvlieg.

Als ze het er al willen neerzetten, zet dat ding dan op de afsluitdijk, heeft niemand er verder last van.
Vergeet het maar. Waarom?

1) Is Leidsche Rijn onderdeel van de stad Utrecht in juridische zin? Dan is het bij voorbaat gedoemd te mislukken, omdat er niet hoger mag worden gebouwd dan de Domtoren.

2) En waarom zou je het hoogste gebouw van Nederland zetten in een woonwijk? Dat slaat toch helemaal nergens op. Zo'n gebouw hoort op een prominente plek te staan.

3) Over smaak valt te twisten, maar het ontwerp is volgens mij gewoon hartstikke lelijk. D'r is niets concreets aan, enkel een studie en wat mij betreft kan ie de koelkast in.

4) Gebouwen van die hoogte zijn te duur per verdieping. Het is alleen maar interessant om hoog te bouwen op plekken die echt zeer schaars zijn, bv. Hong Kong, New York City.
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 13:43 schreef Mangoworks2002 het volgende:
In utrecht mag niet hoger gebouwd worden dan dat de Dom hoog is... zie het niet gebeuren dus...
U bent verkeerd ingelicht.
Voor het stadsdeel Leidsche Rijn is de sky the limit, is onlangs besloten.
quote:
Er zijn aanvankelijk twee plekken voorgesteld waar wél enkele hogere torens gebouwd kunnen worden. Die plekken liggen op gepaste afstand van de Dom: de westzijde van het stationsgebied en het nieuwe Centrum Leidsche Rijn.
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 18:40 schreef Galamagalam het volgende:
Vergeet het maar. Waarom?

2) En waarom zou je het hoogste gebouw van Nederland zetten in een woonwijk? Dat slaat toch helemaal nergens op. Zo'n gebouw hoort op een prominente plek te staan.
Op de toekomstige overkapping van de A2 komt een gedeelte van het Leidsche Rijn Centrum en komen parken, woningen, kantoren en verbindende routes met de rest van de stad. Utrecht krijgt hiermee in de toekomst twee stadscentra die met elkaar in verbinding staan.
http://www.utrecht.nl/sma(...)52&status=&deelwijk=
de lengte de Dom in meters is het landelijke alarmnummer...
Al Kaida?
Nog een vervelend aspect van zo'n hoog gebouw in de stad is de schaduw die het veroorzaakt, steeds meer wijken in de grote steden worden in de schaduw gezet omdat de gemeentebestuurders het prachtig vinden zoveel mogelijk hoge torens in de stad. In Rotterdam b.v., in de Provenierswijk verdwijnt de zon eerst achter het Nationale Nederlanden gebouw en zal spoedig ook een gedeelte van de dag achter een nieuw te bouwen kantoortoren achter Centraal Station verdwijnen en over een jaar of twee ook nog achter het nog te realiseren Calypso project. Protest van bewoners heeft niets uitgehaald.
Natuurlijk niet levensbedreigend, maar toch wordt de buurt hierdoor minder prettig.
"Schat kom snel naar de tuin, er is weer een kwartiertje zon !"
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 14:33 schreef RemcoDelft het volgende:
Hoe werkt een architect?
1. Maak iets van papier.
2. Plak er wat karton aan vast.
3. Pak je kleurpotloden en geef het kleur.
4. Als het niet instort van karton, zal het van beton ook wel heel blijven.

Hoezo INEFFICIENT bouwen?? Architecten snappen duidelijk NIETS van mechanica...
Gelukkig maakt Arup het constructief ontwerp. Dat komt wel goed dus.
userIcon
Sorry, maar besteed dat geld liever aan iets nuttigers...

Daarnaast... zo wit als op het plaatje... binnen twee jaar is het deels zwart van de vervuiling en groen van de algen aangroei...
Woow best wel hoog gebouw

Hopen dat het maar geen gevaar vormt voor Schiphol
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 14:33 schreef RemcoDelft het volgende:
Hoe werkt een architect?
1. Maak iets van papier.
2. Plak er wat karton aan vast.
3. Pak je kleurpotloden en geef het kleur.
4. Als het niet instort van karton, zal het van beton ook wel heel blijven.

Hoezo INEFFICIENT bouwen?? Architecten snappen duidelijk NIETS van mechanica...
Jup, jij heb er duidelijk verstand van, ga ze helpen man
Laten we vooral alle hoge projecten tegenhouden, grond is nog niet schaars en duur genoeg in nederland....
45  van 95 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 00:29 Sap veruit favoriet bij kiezers GroenLinks28
» 25/05 Aangifte krakers tegen politie over geweld19
» 25/05 Notoire zwartrijdster loopt tegen de lamp26
» 25/05 Zeker anderhalf miljoen euro schade door noodweer18


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden