Te veel treinen te laat in 2005

Icoon VervoerDe NS heeft vorig jaar minder treinen op tijd laten rijden dan door het ministerie van Verkeer werd geëist. De doelstelling was 86,5 procent, maar in praktijk reed 84,8 procent van de treinen in 2005 daadwerkelijk op tijd.

Deze tegenvaller komt niet als een verrassing. Eerder was al duidelijk dat het spoorwegbedrijf onder de maat had gepresteerd. De NS ging de uitdaging aan om de schade in december in te halen, maar heeft hierin gefaald. In de laatste weken van deze maand reed zelfs veertig procent van de treinen in Rotterdam en Amsterdam nog te laat.

Reden voor de slechte prestatie is volgens het bedrijf het uitzonderlijk hoge aantal rampdagen van de afgelopen maanden. Sneeuw in maart, tropische temperaturen in mei en juni, een aantal grote computerstoringen bij ProRail en ontsporingen bij Amsterdam Centraal deden de punctualiteit kelderen. Onderhoud aan het spoor heeft vooral in de weekeinden geleid tot extra vertragingen en ook angst voor terrorisme legde verscheidene keren het treinverkeer deels stil.

Staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer) heeft de NS al eerder opgedragen deze problemen te onderzoeken. De resultaten hiervan moeten volgens een woordvoerster van het departement nog binnenkomen. Als deze blijken tegen te vallen, kan de staatssecretaris sancties opleggen, zoals een dwangsom. Het ministerie moet de definitieve punctualiteitcijfers nog ontvangen.