Klant totaal niet gevoelig voor klantenkaart

Economie • Geschreven door Bart (Mainport) op 18-12-2005 @ 13:56
print 
Icoon EconomieHet laat consumenten koud of ze een klantenkaart hebben, zegeltjes plakken of airmiles krijgen, geen van dit soort acties zorgt ervoor dat klanten naar dezelfde winkel gaan. Dat is aangetoond in een proefschrift van Valentina Melnyk, docente bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Bij veel winkelketens en bedrijven gaat men er van uit dat het voordeliger is vaste klanten niet te verliezen, dan nieuwe aan te moeten trekken. Vaste klanten zijn immers minder kritisch en komen sneller terug. Om die redenen besloot de ene winkel na de andere klantenkaarten in te zetten. Verspilde moeite, zo blijkt uit het wetenschappelijke onderzoek.

Wat wel werkt, volgens de onderzoekster, is een verschillende werkwijze ten opzichte van mannen en vrouwen. Vrouwen blijken een individuele benadering prettig te vinden, zoals een thuisgestuurd cadeautje op hun verjaardag. Mannen vinden daarentegen status en aanzien heel belangrijk, zoals een gouden ledenkaart, in plaats van een gewone.

Bron: De Telegraaf


Lees ook:

» 25/05 DNB: Bankenbelasting zeer slecht36
» 25/05 Noodlijdende bejaarde kan beroep doen op bijstand47
» 25/05 EU klaagt Argentinië aan over handelsbeperkingen 12
» 25/05 'Staat moet hypotheken opkopen met pensioengeld'56


delen | eKudos nujij

15728 views / 52 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 52 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
Spaart u ook zegeltjes?
Bonuskaart of airmiles
Wilt u extra geld opnemen
Een tasje kost 35 cent

Houdoe, houdoe, houdoe
Dus we zijn er van af binnenkort? Mooi
Enige voordeel wat ik wel zie van een klantenkaart wat hier niet genoemd wordt is verkoopinformatie. (Klantenprofielen e.d.)
Ik heb liever een winkel die niet aan die onzin doet. Al die oude vrouwtjes op zoek naar die klantenkaart, waardoor je weer langer in de rij staat bij de kassa.
man MrManiak (Eindredacteur Films/TV) 18-12-2005 @ 14:00 fotoboek homepage
userIcon
Mja, als kassier bij de Albert Heijn wordt ik ook stapelgek van al die vragen voor een bonuskaart, zegeltjes en andere crap...
userIcon
zou mooi zijn, ik wordt een beetje moe van die stempelkaarten, zegelboekjes, voordeelpassen, enz.
Inderdaad, interesseert me geen reet. Vooral die kaart van de AH interesseert me niet. Omdat die eikels dan ook statistiekjes kunnen plotten van je koopgedrag
Als ik in mijn omgeving kijk zie ik dat met name huisvrouwen graag zegels sparen. Dat "totaal niet gevoelig" lijkt mij onzin, wel goeie kop om aandacht te krijgen voor je proefschrift.
quote:
Op zondag 18 december 2005 13:58 schreef snabbi het volgende:
Enige voordeel wat ik wel zie van een klantenkaart wat hier niet genoemd wordt is verkoopinformatie. (Klantenprofielen e.d.)
Deze klant heeft verschillende pasjes van bv Appie, en zo ken ik er verschillende die dat doen. Dus klantprofielen???? Het enige voordeel van zo'n pasje is de bonus korting.
userIcon
Nou... Dan ben ik dus een uitzondering blijkbaar ? Want ik ga speciaal b.v. bij Shell tanken omdat ik daar nog airmiles erbij krijg.
userIcon
quote:
Op zondag 18 december 2005 14:04 schreef peppermint het volgende:

[..]

Deze klant heeft verschillende pasjes van bv Appie, en zo ken ik er verschillende die dat doen. Dus klantprofielen???? Het enige voordeel van zo'n pasje is de bonus korting.
Waarom zou je zo triest zijn?
Hou die bonus kaart maar mooi bij de appie, krijg er toch elke 3 maand weer 75 euro bij op me loon
userIcon
quote:
Op zondag 18 december 2005 14:04 schreef peppermint het volgende:

[..]

Deze klant heeft verschillende pasjes van bv Appie, en zo ken ik er verschillende die dat doen. Dus klantprofielen???? Het enige voordeel van zo'n pasje is de bonus korting.
En wat boeit jou het dat ze jouw profiel zouden weten?
userIcon
quote:
Op zondag 18 december 2005 13:58 schreef snabbi het volgende:
Enige voordeel wat ik wel zie van een klantenkaart wat hier niet genoemd wordt is verkoopinformatie. (Klantenprofielen e.d.)
En dat noem je een voordeel? Anderen die jouw koopgedrag nauwlettend in de gaten houden? Prive schending noem ik het
userIcon
Wat een onzin ook om te denken dat mensen omdat ze een klanten kaart hebben naar de winkel gaan om iets te kopen, als je denkt dat mensen dat doen ben je wel echt enorm onnozel hoor. Sorry maar dat is stomste wat ik dit jaar gehoord hebt, je gaat naar de winkel om iets te kopen wat je nodig hebt, niet om iets te komen omdat je korting krijgt. Dit had ik zelf ook wel kunnen conluderen, wat een dom onderzoek
userIcon
Ik heb een AH bonuskaart, maar ze weten m'n gegevens niet.. dus hoe kunnen ze nou een klantprofiel aanmaken
Ik heb alleen zo'n ding omdat het me soms geld scheelt.
Verder doe ik niet aan kaarten, zegeltjes en andere onzin.
userIcon
quote:
Op zondag 18 december 2005 14:19 schreef spijkerbroek het volgende:
Ik heb een AH bonuskaart, maar ze weten m'n gegevens niet.. dus hoe kunnen ze nou een klantprofiel aanmaken
Ik heb alleen zo'n ding omdat het me soms geld scheelt.
Verder doe ik niet aan kaarten, zegeltjes en andere onzin.
Normaal gesproken moet je een formulier invullen met je gegevens als je bonuskaart aanvraagt
userIcon
quote:
Op zondag 18 december 2005 14:19 schreef spijkerbroek het volgende:
Ik heb een AH bonuskaart, maar ze weten m'n gegevens niet.. dus hoe kunnen ze nou een klantprofiel aanmaken
Als jij pint en je 'anonieme' bonuskaart gebruikt weten ze al welk rekeningnummer bij welke bonuskaart hoort. Dan nog weten ze je naam niet, maar misschien staat dat rekeningnummer wel in een andere marketingdatabank waar Appie ook toegang tot heeft (afkomstig van een tijdschrift oid waar jij lid van bent dat jouw gegevens doorverkoopt). En zo weet Appie toch alles over jou zonder dat je het door hebt.

Dit kunstje wortd ook wel datamining genoemd

Maar ik denk niet dat je je hier heel erg druk over moet maken. Het wordt alleen gebruikt om het koopgedrag, demografische opbouw en interesses van klanten in kaart te brengen en hierop hun assortiment/winkelindeling aan te passen.
quote:
Op zondag 18 december 2005 14:25 schreef xstatic1975 het volgende:
Normaal gesproken moet je een formulier invullen met je gegevens als je bonuskaart aanvraagt
Nee, je kunt er ook gewoon 1 krijgen zonder dat je je gegevens invult.
userIcon
bonuskaart geeft wel korting waar ik zeer graag gebruik van maak anders
userIcon
quote:
Sorry maar dat is stomste wat ik dit jaar gehoord hebt, je gaat naar de winkel om iets te kopen wat je nodig hebt, niet om iets te komen omdat je korting krijgt
Jij kent zeker niet zoveel vrouwen...???
Die kopen dus echt vanalles omdat het "niet duur" is...
quote:
Op zondag 18 december 2005 14:19 schreef spijkerbroek het volgende:
Ik heb een AH bonuskaart, maar ze weten m'n gegevens niet.. dus hoe kunnen ze nou een klantprofiel aanmaken
Het zal de AH ook zwaar jeuken dat spijkerbroek altijd tegelijkertijd met een zak chips en een zak nootjes koopt. Wel vinden ze het interessant wanneer spijkerjurk, spijkershorts, en spijkerbed dat ook blijken te doen. En wanneer de winkel dan ook nog in Spijkerhoek blijkt te liggen zullen ze de cola naast de chips leggen, zodat ook spijkerjas denkt misschien moet ik eens nootjes bij m'n chips kopen.

En sommige AH's liggen weer in een wijk waar pantelon, driekwartbroek, jurk en minirok de overhand hebben, en daar zullen ze misschien de brie naast de nootjes leggen. Of de wijn prominenter aanwezig laten zijn, of de babyvoeding een plankje hoger leggen of de kant en klaarmaaltijden bij binnenkomst ipv bij de kassa's te leggen.....
userIcon
quote:
Op zondag 18 december 2005 14:07 schreef RetepV het volgende:

Mannen vinden het het belangrijkst dat ze heel snel in en weer uit kunnen. Dus geen lange rijen en geen 'paden' om je langs 100.000 aanbiedingen te leiden.
Klopt. Daarom ga ik ook steeds vaker naar de minisuper van een Turk of Hindoestaan bij me in de buurt. Misschien een paar cent duurder, maar duizendmaal minder irritatie.
je kan natuurlijk ook gewoon je bonuspas met iemand anders omwisselen, als ze dan gegevens over je koopgedrag proberen te krijgen zullen ze wel raar kijken naar een gezin wat koopt voor een alleenstaande en een alleenstaande die koopt voor een heel gezin
quote:
Op zondag 18 december 2005 14:43 schreef Runemaster het volgende:

[..]

Klopt. Daarom ga ik ook steeds vaker naar de minisuper van een Turk of Hindoestaan bij me in de buurt. Misschien een paar cent duurder, maar duizendmaal minder irritatie.
Misschien is het iets duurder (al betwijfel ik dit) maar je hebt iig ook echt verse producten daar. Ik kom er ook steeds vaker.
En na gezien te hebben (keuringsdienst van waarden) wat er bijv. allemaal met een simpel schnitzeltje gebeurt, denk ik er soms ook nog wel eens aan om naar een turkse slager te gaan.
vrouw senesta (Public Relations) 18-12-2005 @ 15:04 fotoboek homepage
userIcon
Wat ik echt vreselijk irritant vind, en een reden kan zijn om voor een zelfde product naar een andere winkel te gaan is dat gezeur om je postcode.
Ik wil gewoon mijn boodschappen betalen, mijn postcode gaat ze toch niets aan?
En als je het niet wil geven zitten ze je ongelovig aan te kijken.
quote:
Op zondag 18 december 2005 14:18 schreef Steffy het volgende:
Wat een onzin ook om te denken dat mensen omdat ze een klanten kaart hebben naar de winkel gaan om iets te kopen, als je denkt dat mensen dat doen ben je wel echt enorm onnozel hoor. Sorry maar dat is stomste wat ik dit jaar gehoord hebt, je gaat naar de winkel om iets te kopen wat je nodig hebt, niet om iets te komen omdat je korting krijgt. Dit had ik zelf ook wel kunnen conluderen, wat een dom onderzoek
inderdaad. Ik kreeg eens een figuur aan de telefoon die mij een 'vakantiekaart' wou aansmeren waarmee ik goedkoper vluchten kon boeken enzo. Het ding was niet gratis maar ik had "wel 5% korting op alle boekingen". I was not impressed......

Ik ga toch niet extra boeken om die 5% terug te vangen...
ALs ze nou al die zegel ellende enzo gewoon eens overboord gooien en de besparing teruggeven aan de klant door de prijzen over de hele linie weer iets omlaag te gooien. Ik heb nu een airmiles pas, een bonuskaart, een coop kaart en zo nog wel wat. Maar wat moet ik er mee? Ik wil helemaal niet sparen maar ik wil ook niet teveel betalen. En omdat ik betaal om te sparen, word ik dus eigenlijk wel gedwongen om mee te sparen. Een winkel moet zich niet als spaarbank presenteren, vooral Appie doet dat nu. Of ze moeten er echt voor kiezen zodat mensen er zelfs een betaalrekening enz. kunnen nemen, misschien in combinatie met gebruik van de snelkassa, zelf afrekenen etc.
userIcon
Ik vind het wel fijn. Bijv mijn Dynabyte pasje is heerlijk. Standaard paar procent korting op games en andere software enzo.
Zolang je er korting mee kan krijgen vind ik het ideaal. (blijf natuurlijk Nederlander he )
Dat de dingen die ik lekker vindt STEEVAST na een paar maandjes uit het assortiment gaan. Zo kon je bij de Edah dus dingen struisvogelbiefstuk en kangoeroesteaks halen. Maar die zijn inmiddels dus al weer uit het assortiment.



[/quote]denk dat je in friesland wel weer een kangeroebiefstukje kan vinden binnenkort, maar voor de rest heb je absoluut gelijk.
userIcon
quote:
Op zondag 18 december 2005 16:04 schreef Zeitgeist het volgende:
Ik vind het wel fijn. Bijv mijn Dynabyte pasje is heerlijk. Standaard paar procent korting op games en andere software enzo.
Zolang je er korting mee kan krijgen vind ik het ideaal. (blijf natuurlijk Nederlander he )
Korting? met pas betaal je (bijna) de normale prijs bedoel je, zonder zijn ze duurder
userIcon
quote:
Op zondag 18 december 2005 14:18 schreef Steffy het volgende:
Wat een onzin ook om te denken dat mensen omdat ze een klanten kaart hebben naar de winkel gaan om iets te kopen, als je denkt dat mensen dat doen ben je wel echt enorm onnozel hoor. Sorry maar dat is stomste wat ik dit jaar gehoord hebt, je gaat naar de winkel om iets te kopen wat je nodig hebt, niet om iets te komen omdat je korting krijgt. Dit had ik zelf ook wel kunnen conluderen, wat een dom onderzoek
Wat dacht je van onderstaand citaat:
quote:
Een van de moeilijkste opgaven in deze wereld is,
een vrouw ervan overtuigen,
dat ook een koopje geld kost.
(Edgar W. Howe.)


Jammer hoor, ik hou wel van klantenkaarten!
quote:
Op zondag 18 december 2005 16:04 schreef Zeitgeist het volgende:
Ik vind het wel fijn. Bijv mijn Dynabyte pasje is heerlijk. Standaard paar procent korting op games en andere software enzo.
Zolang je er korting mee kan krijgen vind ik het ideaal. (blijf natuurlijk Nederlander he )
Tsja, aan de andere kant is de Dynabite standaard 25% duurder dan alle andere winkels... Kunnen ze makkelijk weer 10% korting geven....
Het enige wat ik belangrijk vind in een winkel is de service, waaronder het feit dat als je een klacht over een product hebt je serieus genomen wordt!
(Daar betaal ik dan zelfs liever nog iets meer voor.)
quote:
Op zondag 18 december 2005 14:00 schreef Kritz het volgende:
Ik heb liever een winkel die niet aan die onzin doet. Al die oude vrouwtjes op zoek naar die klantenkaart, waardoor je weer langer in de rij staat bij de kassa.
te hopen voor jou dat je niet oud wordt.
userIcon
quote:
Op zondag 18 december 2005 14:34 schreef Stpan het volgende:

[..]

Het zal de AH ook zwaar jeuken dat spijkerbroek altijd tegelijkertijd met een zak chips en een zak nootjes koopt. Wel vinden ze het interessant wanneer spijkerjurk, spijkershorts, en spijkerbed dat ook blijken te doen. En wanneer de winkel dan ook nog in Spijkerhoek blijkt te liggen zullen ze de cola naast de chips leggen, zodat ook spijkerjas denkt misschien moet ik eens nootjes bij m'n chips kopen.

En sommige AH's liggen weer in een wijk waar pantelon, driekwartbroek, jurk en minirok de overhand hebben, en daar zullen ze misschien de brie naast de nootjes leggen. Of de wijn prominenter aanwezig laten zijn, of de babyvoeding een plankje hoger leggen of de kant en klaarmaaltijden bij binnenkomst ipv bij de kassa's te leggen.....
denk gewoon even simpeler, uit statestieken blijkt dat als bier in de aanbieding is luiers ook meer verkocht worden, dus koop je ook meer luiers in (logische beredenering erachter, bier haal je niet op de fiets, in combinatie met luiers dan -grotere boodschappen dus neem je auto mee- en dan vind ik het echt niet erg als ze dat soort dingen bekijken hoor. ze gaan echt niet bekijken: heej gothic-blackie koopt altijd cola met chips, dan zetten we die naast elkaar want misschien doen anderen het dan ook.
quote:
Op zondag 18 december 2005 15:22 schreef blieb het volgende:
ALs ze nou al die zegel ellende enzo gewoon eens overboord gooien en de besparing teruggeven aan de klant door de prijzen over de hele linie weer iets omlaag te gooien. Ik heb nu een airmiles pas, een bonuskaart, een coop kaart en zo nog wel wat. Maar wat moet ik er mee? Ik wil helemaal niet sparen maar ik wil ook niet teveel betalen. En omdat ik betaal om te sparen, word ik dus eigenlijk wel gedwongen om mee te sparen. Een winkel moet zich niet als spaarbank presenteren, vooral Appie doet dat nu. Of ze moeten er echt voor kiezen zodat mensen er zelfs een betaalrekening enz. kunnen nemen, misschien in combinatie met gebruik van de snelkassa, zelf afrekenen etc.
Leuk dat je klaagt en er vervolgens wel aan meedoet.

De reden dat dat soort acties/kortingen ed bestaan is juist omdat mensen eraan meedoen. Gewoon ergens anders gaan winkelen.
Ik moet de eerste internetwinkel met de klantenpas gelukkig nog tegenkomen. Bijna standaard goedkoper en makkelijker en geen gezeur.
zou jammer zijn.
wij zijn met ons gezin al 2x naar de Efteling geweest 1x naar Six Flags en 1x naar
WBM in Bottrop geweest en allemaal van de Airmiles.
userIcon
quote:
Op zondag 18 december 2005 14:00 schreef MrManiak het volgende:
Mja, als kassier bij de Albert Heijn wordt ik ook stapelgek van al die vragen voor een bonuskaart, zegeltjes en andere crap...
Ik ook, als cassiere dan.......
Wat mij betreft mogen ze t allemaal afschaffen!!

P.s.hallo collega
userIcon
Ja als die kaart van echt goud is, dan wil ik er wel over nadenken ja.
quote:
Op zondag 18 december 2005 14:07 schreef CryARiver het volgende:
Nou... Dan ben ik dus een uitzondering blijkbaar ? Want ik ga speciaal b.v. bij Shell tanken omdat ik daar nog airmiles erbij krijg.
ik ga speciaal naar een onbemande pomp van shell omdat ie geen goedkoper is : o.a. omdat je er geen airmiles krijgt....
userIcon
De enige plek waar ik een stempkaart gebruik is mijn vaste tankstation waar ik na 10x tanken euro of 12 terug krijg :')
quote:
Op zondag 18 december 2005 14:18 schreef xstatic1975 het volgende:

[..]

En dat noem je een voordeel? Anderen die jouw koopgedrag nauwlettend in de gaten houden? Prive schending noem ik het
1. je bedoelt denk ik schending van privacy oid, prive schending klinkt iig vreemd
2. hij bedoelt een voordeel voor de winkels... niet voor de consument
quote:
Op zondag 18 december 2005 14:07 schreef RetepV het volgende:
Mannen vinden het het belangrijkst dat ze heel snel in en weer uit kunnen. Dus geen lange rijen en geen 'paden' om je langs 100.000 aanbiedingen te leiden.

Als je groenten nodig hebt kun je dat bij zowat elke supermarkt bij de ingang al pakken maar moet je de halve supermarkt door omdat ze de kortste weg naar de kassa hebben afgesloten.

Enneh, korte rijen bij de kassa is ook een must.
Uiteraard willen wij mannen dan ook nog de auto gratis op het terrein van de supermarkt zetten en zo dat we geen kilometers door een winkelcentrum moeten zeulen met de boodschappen want we hebben wel meer te doen.
Als een winkel deze voorwaarden heeft dan zal ik daar zeker vaker terugkomen als klant en of ik nou 3000000 airmiles krijg of 1cent per product goedkoper winkel bij de concurrent dat interresseert me werkelijkwaar geen reet!

Even samenvattend:
Snel & Doeltreffend
userIcon
quote:
Op zondag 18 december 2005 14:48 schreef tais het volgende:
je kan natuurlijk ook gewoon je bonuspas met iemand anders omwisselen, als ze dan gegevens over je koopgedrag proberen te krijgen zullen ze wel raar kijken naar een gezin wat koopt voor een alleenstaande en een alleenstaande die koopt voor een heel gezin
Ja, ze gaan per klantenkaart kijken wat diegene allemaal koopt... Tuuuurlijk!
Klanten zijn niet gevoelig voor een klantenkaart maar mannen vinden een gouden ledenkaart wel interessant? Hoe moet ik het verschil tussen klanten- en ledenkaart hier zien?
Eindelijk! Opzouten met die rotzooi, ik wil enkel AFREKENEN!

50  van 52 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 25/05 DNB: Bankenbelasting zeer slecht36
» 25/05 Noodlijdende bejaarde kan beroep doen op bijstand47
» 25/05 EU klaagt Argentinië aan over handelsbeperkingen 12
» 25/05 'Staat moet hypotheken opkopen met pensioengeld'56


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden