'I love verkeersregels'-campagne goed ontvangen

I love verkeersregelsZestig procent van de Nederlanders zegt dat de nieuwe campagne 'I love verkeersregels' heeft geholpen om meer bewust te worden over het eigen verkeersgedrag. Dat blijkt uit onderzoek van de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD). Meer dan veertig procent van de respondenten zegt zelfs nu extra op de regels te gaan letten. Minister van Verkeer Karla Peijs (CDA) is dan ook tevreden met het resultaat.

Verkeers- en gedragsdeskundigen hadden ervoor gewaarschuwd dat weggebruikers de campagne betuttelend zouden kunnen vinden. Langs snelwegen staan nu grote billboards met daarop teksten als 'I love rechts rijden' en 'I love afstand houden'. Daarnaast staan de teksten op matrixborden en zijn er speciale bumperstickers uitgedeeld. Op deze manier worden automobilisten opgeroepen zich aan de verkeersregels te houden.

Uit het onderzoek blijkt ook dat ongeveer 84 procent van de bevolking de campagne na zes weken al kende. Het ministerie hoopte dat de actie voor veel discussie in de media zou zorgen. In die opzet lijkt het nu te zijn geslaagd.