Zomertijd misschien afgeschaft in 2008

Algemeen • Geschreven door Bart (Mainport) op 30-10-2005 @ 01:47
print 
Icoon EuropaEuropa onderzoekt volgend jaar of het vooruit- en terugzetten van de klok wel voordelen heeft. Er zal niets veranderd worden tot eind 2007, daarna is er echter een kans dat er geen zomer- en wintertijd meer zal zijn. Al lange tijd is er in Europa de wens de zomertijd te verlengen of op te heffen. In de Verenigde Staten is besloten dat de zomertijd in 2007 verlengd zal worden; daar zal hij dan eind februari beginnen.

De grootste voorstanders van de aanpassing van de twee tijden in de EU zijn Frankrijk en Spanje. In Frankrijk wilde oud-premier Alain Juppé de zomertijd opheffen, omdat hij meende dat de economische voordelen niet noemenswaardig genoeg waren. Ook vond hij dat kinderen er te veel van slag door raakten. De Europese Unie hield zijn plannen tegen.

De klok wordt sinds 1996 in alle Europese landen tegelijkertijd omgeschakeld, zodat de internationale handel en het verkeer niet benadeeld worden. Enkel als een meerderheid van de lidstaten de zomertijd wil afschaffen of de data wil veranderen, kan er iets gebeuren. Zelfs als er een meerderheid te vinden is, kan dit op zijn vroegst in 2008.



Lees ook:

» 24/05 [Upd] Studentes Minerva ontgroend in luiers235
» 20/05 Eindejaarsconference Van Rossem weer populair21
» 20/05 Oudste vrouw op Mount Everest26
» 18/05 Verkooppunten tabak in grensstreek onder druk50


delen | eKudos nujij

25956 views / 83 reacties
Reacties op dit bericht
33  van 83 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 01:53 schreef Lkw het volgende:

[..]

Inderdaad, die zomeravonden zou ik niet graag missen!

Wederom een onzalig plan van Europa trouwens, wou dat die hele EU niet bestond, of hoogstens gewoon EEG was gebleven...
Die zomeravonden blijven gewoon hoor :-) uurtje verschil maakt ook weinig uit
userIcon
Puf...hijg....
Net al mijn klokken weer eens moeten gelijkzetten....
Afschaffen die toestand!
man Ferdo (Eindredactie Frontpage) 30-10-2005 @ 11:47 fotoboek homepage
userIcon
Dus dan is het voortaan 's zomers 's ochtends om vier uur al licht in plaats van vijf uur. Uiterst nuttig plan...

Europa, best belangrijk!
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 08:03 schreef Libra39 het volgende:

[..]

Ik wou dat ik begreep wat je bedoelde...
Hij is zo zat als een dronken tor,Zie je toch zo
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 03:38 schreef leejow het volgende:
Qintwertijd .. zomerteid zoland ze maar bier hebben in 200u8.
En zo is het
ja, het zou wel lekker zijn als ze de zomertijd afschaffen. Dat gerommel iedere keer met de tijd.....
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 11:12 schreef plum het volgende:

[..]

Zeer hartelijk dank voor deze toelichting.
Ik weet gelukkig ook niet alles.
Dit dus ook niet, dus vandaar dat de Engelsen een uur achterlopen.
Nee, wij lopen een uur voor, je ziet het verkeerd
voor dit soort onzin heb ik geen tijd....
alhoewel heb nu natuurlijk weer een uurtje meer
userIcon
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 01:53 schreef Lkw het volgende:

[..]

Inderdaad, die zomeravonden zou ik niet graag missen!

Wederom een onzalig plan van Europa trouwens, wou dat die hele EU niet bestond, of hoogstens gewoon EEG was gebleven...
Ol heb dat gevoel ook een beetje.
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 04:50 schreef Dromenvanger het volgende:
Werd tijd ook. Niet alleen kinderen raken van slag, genoeg andere mensen raken ook van slag.
Hier ben ik het zo niet mee eens, sorry hoor maar als jij van slaag raakt omdat de klok een uurtje voor of naar achter wordt gezet dan klopt er iets niet.

Ik vond het altijd wel relaxed, vooral toen ik kind was, ging ie terug mocht je langer opblijven, en ging ie naar voren moest je korter naar school. (dat was natuurlijk niet zo, maar dat dacht ik wel )
userIcon
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 11:39 schreef Pineut het volgende:
Puf...hijg....
Net al mijn klokken weer eens moeten gelijkzetten....
Afschaffen die toestand!
idd, mobiele telefoon, huistelefoon, computers, wekkers, meerdere klokken, noem maar op is bijna een uur werk, staan we weer quitte
ik vindt dat ze het mogen afschaffen.. zoveel scheelt zo'n uurtje nou ook weer niet

en dat vooruitzetten en weer terugzetten is veel te veel onnutig gedoe (vooral als je veel klokken hebt)
Ach flikker toch op met dat kinderen er teveel van slag van raken . Ik heb er nooit als kind last van gehad. Ik vind het wel relaxt. Het gebeurt btw op een zaterdag nacht wanneer er weinig economisch verkeer plaats vind. Ik vind het wel relaxt om op zo'n zaterdag nacht een uurtje langer door te gaan. Jongens het is 3 uur. Oh nee 2 pas.
userIcon
De wintertijd is de tijd die eigenlijk als (normaal) kan worden gezien. Voor de beruchte zomertijd werd ingevoerd was de standaard tijd zoals hij op dit moment is. en van mij mag de zomertijd direkt de bak in, want het kost me ieder jaar een uur extra werken in de nacht en het voordeel van een uur korter werken in de nachtdienst heb ik al jaren niet gezien
Zomertijd meteen afschaffen. Wat is er in godsnaam leuk aan een uur langer licht 's avonds. Ik krijg er ook geen zomers gevoel van maar eerder een soort noordpool gevoel als het om half twaalf pas helemaal donker is.
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 02:04 schreef Mr-Leo het volgende:

[..]

De wintertijd afschaffen gaat niet zo makkelijk.. dat is namelijk de "echte" tijd. De zomertijd is een afwijking van de "echte" tijd. Dus dat zou dan een permanente afwijking worden.. ofzo..
UTC = de echte tijd.
Dat is nu 13:35.

Daar word mee gerekekend, zomer en winter.
Er zal voor "hun" wel weer een dik voordeel aanvast hangen dat niet aan de grote klok wordt gehangen ;-)

En wij? Wij zijn wéér iets kwijt.....
userIcon
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 04:50 schreef Dromenvanger het volgende:
Werd tijd ook. Niet alleen kinderen raken van slag, genoeg andere mensen raken ook van slag.

Eerst 1 half jaar met zomertijd daarna 1 half jaar met wintertijd. Dat uur lijkt weinig maar dat slaat zeker in op je biologische klok.

Voor mij mogen ze het vandaag nog afschaffen.
Helemaal mee eens. Op de een of andere manier kan ik mijn biologische klok niet aanpassen en heb daardoor 's zomers echt moeite om 'op tijd' op te staan. En ik ben echt de enige niet. Ik kan er niet aan wennen. Bovendien woon ik in een toeristengebied (vlak achter boulevard Scheveningen) waardoor ik 's zomers door het lawaai nooit op een normale tijd kan gaan slapen. Dat was vroeger al moeilijk, maar met die langere avonden is het helemaal waardeloos. Voor de kinderen is het inderdaad ook een ramp. Die zijn hier 's zomers nooit uitgerust. Gek eigenlijk, dat één uurtje zo'n verschil kan maken. Dus wat mij betreft: afschaffen die handel. Ik zie het nut er niet van in.
Daylight saving time sucks! Afschaffen
Dat ene uurtje...

Ik ben eens in de VS geweest, arizona, utah en die twee staten ernaast. Je weet niet wat je overkomt! Verschillende tijdzones en arizona handteerd geen daylight saving time... we waren letterlijk de tijd kwijt.
userIcon
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 15:40 schreef sammetje3 het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Op de een of andere manier kan ik mijn biologische klok niet aanpassen en heb daardoor 's zomers echt moeite om 'op tijd' op te staan. En ik ben echt de enige niet. Ik kan er niet aan wennen. Bovendien woon ik in een toeristengebied (vlak achter boulevard Scheveningen) waardoor ik 's zomers door het lawaai nooit op een normale tijd kan gaan slapen. Dat was vroeger al moeilijk, maar met die langere avonden is het helemaal waardeloos. Voor de kinderen is het inderdaad ook een ramp. Die zijn hier 's zomers nooit uitgerust. Gek eigenlijk, dat één uurtje zo'n verschil kan maken. Dus wat mij betreft: afschaffen die handel. Ik zie het nut er niet van in.
Je kan ook nooit is een uurtje later naar bed dan normaal ofzo?
De kinderen hebben er last van........
Hou toch op, hoe kan je nu last hebben van een uur tijdverschil?! Ja, misschien een uurtje. Maar je zet de klokken de avond ervoor al op de goede tijd. Je avond duurt dus een uur langer of korter. (Gisteren had je dus een uur langere avond.) En dan heb je er vandaag last van dat je een uurtje later bent gaan slapen dan normaal?! (En je hebt evenlang geslapen als normaal.) Daar geloof ik niets van. En mocht je er al last van kunnen hebben, dan heb je de zondag om aan het 'nieuwe ritme' te wennen......
userIcon
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 16:00 schreef 61neorej het volgende:

[..]

Je kan ook nooit is een uurtje later naar bed dan normaal ofzo?
Nee, niet als ik om zes uur (dus eigenlijk vijf uur!!!) moet opstaan! Dan kom je de hele zomer slaap tekort. Dat geldt voor een heleboel mensen die werken en vroeg moeten opstaan.
userIcon
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 09:25 schreef pammetje het volgende:
En niemand die nog weet dat we sinds de Duitse bezetting allang een soort zomertijd hadden.... De Duitse bezetters zetten de Nederlandse klokken gewoon een uur naar voren; was makkelijker met het oorlog voeren. Na de oorlog vond men het wel prima zo; lekker in de zomer een langere avond; dus de maatregel is nooit teruggedraaid...! Dus die "gewone wintertijd" van ons is niets meer dan een soort oer-zomertijd.
Op school leerden we vroeger "dat om 12.00 uur de zon op z'n hoogste punt staat". Nou, da's in de zomer hier in Nederland dus gewoon om 14.00 uur; 's winters dus om 13.00 uur.
Eigenlijk moet de klok NOG een uur terug, wil je de vooroorlogse situatie weer terug hebben. Een tijdsindeling die beter past bij de zonnestand. Maar ja; economie gaat altijd vóór alles in deze maatschappij. En van mij mag die hele zomertijd opduvelen; twee keer per jaar die flauwekul van klokken verdraaien en instellen... Maar ja; ONS zal wel weer niets gevraagd worden... Prima itempje voor een Europees referendum: simpel, makkelijk uit te leggen. Dus komt het er niet; stel je voor dat de keus van de burger in het nadeel van de economie zou werken...
We zitten idd sinds WO II op "Berlijn-tijd" terwijl we eigenlijk op "Londen-tijd" hadden moeten zitten, we zitten 40 min. van Berlijn en maar 20 minuten van Londen af.

Je betoog klopt dus deels wel maar het is niet zo dat 's zomers om 14.00 uur en 's winters om 13.00 uur de zon op z'n hoogst staat, maar in Nederland is dat dus 's zomers om 13.40 uur en 's winters om 12.40 uur.

Verder vind ik de zomertijd prima, 's avonds langer zon in de zomer, dus lekker lang in de tuin zitten!
userIcon
Weet je ook meteen waar de EU zich mee bezig houd en waar al het geld van nl naartoe gaat om zulke onzin dingen te discusseren
userIcon
Ja afschaffen dat gedoe met de tijd. Verre van exact, maar de helft van een jaar leven we op deze tijd en de andere helft een uur verder, zet eenmalig de tijd een half uur vooruit en schaf dat zomer- en wintertijd maar af
userIcon
Als we nu gewoon de klok een half uur voor of achteruit zetten en er voor de rest afblijven....
userIcon
oh dit was dus al bekend...
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 02:57 schreef Fatality het volgende:
Nja, ik ben wel voor die tijdsveranderingen

Trouwens ook erg benieuwd welke tijd er bij mijn bericht komt te staan
(gepost om 2:06, náá de omschakeling)
De klok wordt pas om 3.00 uur teruggezet naar 2.00 uur.
En de zomertijd om 2.00 naar 3.00 ben je een uur kwijt
Je zou maar is klokkenmaker/juwelier zijn... elke keer weer die klokken omzetten naar wintertijd....
userIcon
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 16:07 schreef sammetje3 het volgende:

[..]

Nee, niet als ik om zes uur (dus eigenlijk vijf uur!!!) moet opstaan! Dan kom je de hele zomer slaap tekort. Dat geldt voor een heleboel mensen die werken en vroeg moeten opstaan.
Yeah right dat werk 7 maanden door?
Als jij normaal altijd om 11 uur naar bed gaat, en je gaat een keer om 12 uur heeft dat hetzlefde effect, ben je dan ook 7 maanden van slag?
userIcon
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 04:31 schreef Tichelaar het volgende:

[..]

Strikt gezien bestaat wintertijd niet, wintertijd is namelijk de 'echte' tijd van een tijdzone en heet alleen maar zo omdat het in de zomer zomertijd heet.
Daarom zegt ie t ook.
zomertijd is cool, s'avonds lekker langer licht en vaak ook een lekkerde temperatuur. Alleen nerds zijn er op tegen aangezien ze dan een koudere bed hebben zo lees ik hierboven.
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 21:40 schreef Energie het volgende:
zomertijd is cool, s'avonds lekker langer licht en vaak ook een lekkerde temperatuur. Alleen nerds zijn er op tegen aangezien ze dan een koudere bed hebben zo lees ik hierboven.
een kouder bed
33  van 83 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 24/05 [Upd] Studentes Minerva ontgroend in luiers235
» 20/05 Eindejaarsconference Van Rossem weer populair21
» 20/05 Oudste vrouw op Mount Everest26
» 18/05 Verkooppunten tabak in grensstreek onder druk50


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden