
Europa onderzoekt volgend jaar of het vooruit- en terugzetten van de klok wel voordelen heeft. Er zal niets veranderd worden tot eind 2007, daarna is er echter een kans dat er geen zomer- en wintertijd meer zal zijn. Al lange tijd is er in Europa de wens de zomertijd te verlengen of op te heffen. In de Verenigde Staten is besloten dat de zomertijd in 2007 verlengd zal worden; daar zal hij dan eind februari beginnen.
De grootste voorstanders van de aanpassing van de twee tijden in de EU zijn Frankrijk en Spanje. In Frankrijk wilde oud-premier Alain Juppé de zomertijd opheffen, omdat hij meende dat de economische voordelen niet noemenswaardig genoeg waren. Ook vond hij dat kinderen er te veel van slag door raakten. De Europese Unie hield zijn plannen tegen.
De klok wordt sinds 1996 in alle Europese landen tegelijkertijd omgeschakeld, zodat de internationale handel en het verkeer niet benadeeld worden. Enkel als een meerderheid van de lidstaten de zomertijd wil afschaffen of de data wil veranderen, kan er iets gebeuren. Zelfs als er een meerderheid te vinden is, kan dit op zijn vroegst in 2008.
Zal "tijd" worden...
Laat ze dan liever de wintertijd afschaffen.
quote:Op zondag 30 oktober 2005 01:51 schreef Philosocles het volgende:Laat ze dan liever de wintertijd afschaffen.

Inderdaad, die zomeravonden zou ik niet graag missen!
Wederom een onzalig plan van Europa trouwens, wou dat die hele EU niet bestond, of hoogstens gewoon EEG was gebleven...
quote:Op zondag 30 oktober 2005 01:53 schreef Lkw het volgende:
Wederom een onzalig plan van Europa trouwens, wou dat die hele EU niet bestond, of hoogstens gewoon EEG was gebleven...
Dat heb je aan Kohl en Mitterand te danken
Waarom passen we niet gewoon ons leven aan ipv de tijd?
quote:Op zondag 30 oktober 2005 01:51 schreef Philosocles het volgende:Laat ze dan liever de wintertijd afschaffen.

De wintertijd afschaffen gaat niet zo makkelijk.. dat is namelijk de "echte" tijd. De zomertijd is een afwijking van de "echte" tijd. Dus dat zou dan een permanente afwijking worden.. ofzo..
Ok, ik begrijp dat het energie bespaard maar het blijft iets onrealistisch, de klok een uur terug zetten...
quote:Op zondag 30 oktober 2005 02:04 schreef Mr-Leo het volgende:
[..]
De wintertijd afschaffen gaat niet zo makkelijk.. dat is namelijk de "echte" tijd. [..]
Ach dat moet geen enkel probleem zijn, het is maar een domme boekhoudkundige regel van consequent een uur bij die 'echte tijd' optellen.

Het is trouwens op de meeste plekken niet de 'echte tijd', want die heb je alleen als je daar woont waar de zon om 12 uur op het hoogste punt is.
Wij hebben 5 maanden wintertijd, in de VS zijn er vanaf 2007 nog maar 4 maanden over, ofwel 2/3 van het jaar is het niet de 'echte tijd'. Dan kun je verwachten dat er op den duur serieuze stemmen opgaan om die laatste vier maanden er ook maar bij te pakken.
Ik heb wel eens een berekening gezien hoeveel energie het spaart door in de winter beter gebruik te maken van het licht 's ochtends. Was zeker niet te verwaarlozen, ik zou het dan ook onzin vinden om het weer af te schaffen.
Schaf gewoon die hele tijd af

, zou een hoop mensen goed doen
We kunnen straks "vroeger" reageren maar toch later bij de reacties komen. Dat wil je toch niet missen?
Inderdaad, voor de genene die dit over een paar minuten lezen....feitelijk praten we nu al in de toekomst
Nja, ik ben wel voor die tijdsveranderingen
Trouwens ook erg benieuwd welke tijd er bij mijn bericht komt te staan
(gepost om 2:06, náá de omschakeling)
quote:Op zondag 30 oktober 2005 02:57 schreef Fatality het volgende:
Nja, ik ben wel voor die tijdsveranderingen
Trouwens ook erg benieuwd welke tijd er bij mijn bericht komt te staan
(gepost om 2:06, náá de omschakeling)
zet eerst je klok eens goed dan

het is bij mij nu 2:01
edit: zelfde geld voor fok
Geen wonder dat Spanje en Frankrijk voorstanders zijn te vinden voor afschaffing: ze hebben daar minder last van de zontijd veranderingen door de jaargetijden heen.
Laten ze zich eens met nutigger dingen bezig houden
De tijd zal het leren .....
je zal maar verpleegekundige zijn vannacht... registreer je in het systeem dat je van 0:00 tot 6:00 hebt gewerkt... zie dan het systeem nog maar eens wijs te maken dat je toch echt 7 uur hebt gewerkt !
(of je zegt van 0:00 tot 3:00 en van 2:00 tot 6:00 te hebben gewerkt natuurlijk

)
Gewoon afschaffen al die complicaties als men het mij vraagt !
quote:Op zondag 30 oktober 2005 02:03 schreef Benno het volgende:Laten ze zich eens met nutigger dingen bezig houden
precies, dus schaf die zomertijd af dan kunnen we weer verder over belangrijkere dingen
quote:Op zondag 30 oktober 2005 02:32 schreef Logical het volgende:je zal maar verpleegekundige zijn vannacht... registreer je in het systeem dat je van 0:00 tot 6:00 hebt gewerkt... zie dan het systeem nog maar eens wijs te maken dat je toch echt 7 uur hebt gewerkt !
(of je zegt van 0:00 tot 3:00 en van 2:00 tot 6:00 te hebben gewerkt natuurlijk

)
Gewoon afschaffen al die complicaties als men het mij vraagt !
De meeste kloksystemen werken intern in UT (Universele Tijd), dus GMT, niet gecorrigeerd voor zomer of wintertijd. Windows werkt intern ook zo. Geen probleem lijkt me dus.
Qintwertijd .. zomerteid zoland ze maar bier hebben in 200u8.
quote:Op zondag 30 oktober 2005 01:51 schreef Philosocles het volgende:Laat ze dan liever de wintertijd afschaffen.

Strikt gezien bestaat wintertijd niet, wintertijd is namelijk de 'echte' tijd van een tijdzone en heet alleen maar zo omdat het in de zomer zomertijd heet.
Werd tijd ook. Niet alleen kinderen raken van slag, genoeg andere mensen raken ook van slag.
Eerst 1 half jaar met zomertijd daarna 1 half jaar met wintertijd. Dat uur lijkt weinig maar dat slaat zeker in op je biologische klok.
Voor mij mogen ze het vandaag nog afschaffen.
quote:Zelfs als er een meerderheid te vinden is, kan dit op zijn vroegst in 2008.
Europa is een bureaucratische nachtmerrie.
Ik heb liever zomertijd dan wintertijd vanwege de langere avonden. Maar iemand vertelde mij een goede reden voor wintertijd: schoolgaande kinderen hoeven niet in het donker naar school.
Ooit zijn fietsbandreflectoren verplicht gemaakt, misschien ook tijd om kinderen die naar school gaan te verplichten om een reflecterende jas (plus led-lampes?) te dragen?
Dus omdat Frankrijk en Spanje van de zomertijd afwillen denkt heel Europa dan maar om er van af te stappen, maar dat eerst even de voordelen te onderzoeken?
Hebben ze dan al die jaren vanaf dat de zomertijd is ingevoerd daar geen onderzoek naar gedaan?
Mag ik als eenvoudig klein mannetje dan zeggen dat dat erg stom is en vragen waarom ze dan de zomertijd destijds hebben ingevoerd, uit liefhebberij of zo?
Ik dacht dat dat juist in die tijd wel bewezen was dat het economies beter uitkwam.
Die Fransen hebben altijd wat te zeuren.
quote:Op zondag 30 oktober 2005 04:31 schreef Tichelaar het volgende:
[..]
Strikt gezien bestaat wintertijd niet, wintertijd is namelijk de 'echte' tijd van een tijdzone en heet alleen maar zo omdat het in de zomer zomertijd heet.
We zitten volgens mij van af vandaag weer in de GMT klokkentijd.
Maar ik kan dat natuurlijk mis hebben want ik bedenk opeens dat Engeland een uur later als wij zijn, dat merk je eind December ook aan de viering van de jaarwisseling.
Het zoveelste waardeloze idee van Europa.
Laten die overbetaalde bobo's zich eens druk maken om terrorisme, millieu en dergelijke.
Eindelijk.
Die onzin van klokje vooruit, klokje achteruit mag nu wel weer eens ophouden.
Gewoon de natuur volgen.
quote:Op zondag 30 oktober 2005 03:38 schreef leejow het volgende:
Qintwertijd .. zomerteid zoland ze maar bier hebben in 200u8.
Ik wou dat ik begreep wat je bedoelde...
quote:Op zondag 30 oktober 2005 08:03 schreef Libra39 het volgende:Ik wou dat ik begreep wat je bedoelde...
Ik denk dat hij net 'een paar' biertjes op had

.
lol ik ben altijd wel blij met die wintertijd en zomertijd. Net zoals vannacht, lekker uutje erbij.
snap ook niet waarom we niet gewoon de werktijden veranderen in de winter
quote:Op zondag 30 oktober 2005 02:17 schreef The_T het volgende:
Ik heb wel eens een berekening gezien hoeveel energie het spaart door in de winter beter gebruik te maken van het licht 's ochtends. Was zeker niet te verwaarlozen, ik zou het dan ook onzin vinden om het weer af te schaffen.
Tuurlijk is dat een groot getal! Maar als je het als percentage van het totale energiegebruik neemt, blijft er niks over.
quote:Op zondag 30 oktober 2005 02:52 schreef Vanderdonk het volgende:
Inderdaad, voor de genene die dit over een paar minuten lezen....feitelijk praten we nu al in de toekomst
Windows 95 was daar heel leuk in...
3 uur 's nachts heel trots: Ik heb de klok een uur teruggezet. Ok.
Een uur later: Ik heb de klok een uur teruggezet
Schaf het maar af, ik dacht weer dat het half 10 was nu en begon al wat te stressen
Al dat gezemel over een extra uurtje slapen kan me gestolen worden want over een paar maanden kan ik een uurtje minder slapen en dat vind ik veel erger :'(
Het heeft gewoon geen nut in mijn ogen om zomer en wintertijd aan te houden
Vroeger hadden we geen zomertijd, en duurde de zomeravonden niet langer dan tot 9 uur. De ochtenden begonnen alleen ontzettend vroeg, om half vijf uur wordt het dan al licht. Nu met de zomertijd verschuift de boel gelukkig een stuk verder, en krijg je langere avonden. Ik heb het altijd een voordeel gevonden.
Er is ook een jaar geweest dat Nederland en Duitsland een uur verschil hadden in de zomer. Om nou te zeggen dat dat storend was, nee, je wist het gewoon en er werden grapjes over gemaakt.
Ik vind het niet vreemd dat vooral Spanje weer zou willen overgaan op één tijd. Dat land zou gezien haar westelijke ligging eerder GMT moeten volgen dan de huidige MET.
En niemand die nog weet dat we sinds de Duitse bezetting allang een soort zomertijd hadden.... De Duitse bezetters zetten de Nederlandse klokken gewoon een uur naar voren; was makkelijker met het oorlog voeren. Na de oorlog vond men het wel prima zo; lekker in de zomer een langere avond; dus de maatregel is nooit teruggedraaid...! Dus die "gewone wintertijd" van ons is niets meer dan een soort oer-zomertijd.
Op school leerden we vroeger "dat om 12.00 uur de zon op z'n hoogste punt staat". Nou, da's in de zomer hier in Nederland dus gewoon om 14.00 uur; 's winters dus om 13.00 uur.
Eigenlijk moet de klok NOG een uur terug, wil je de vooroorlogse situatie weer terug hebben. Een tijdsindeling die beter past bij de zonnestand. Maar ja; economie gaat altijd vóór alles in deze maatschappij. En van mij mag die hele zomertijd opduvelen; twee keer per jaar die flauwekul van klokken verdraaien en instellen... Maar ja; ONS zal wel weer niets gevraagd worden... Prima itempje voor een Europees referendum: simpel, makkelijk uit te leggen. Dus komt het er niet; stel je voor dat de keus van de burger in het nadeel van de economie zou werken...
quote:Op zondag 30 oktober 2005 02:03 schreef hmmmmmmmmm het volgende:
Waarom passen we niet gewoon ons leven aan ipv de tijd?
waarom zouden we de tijd aanpassen?
zeker onzinnig als je je leven er aan aan moet passen.
probleem opgelost.
quote:Op zondag 30 oktober 2005 07:17 schreef plum het volgende:
[..]
We zitten volgens mij van af vandaag weer in de GMT klokkentijd.
Maar ik kan dat natuurlijk mis hebben want ik bedenk opeens dat Engeland een uur later als wij zijn, dat merk je eind December ook aan de viering van de jaarwisseling.
De Engelsen zitten op GMT (Greenwich Mean Time), ook wel bekend als UTC (Coordinated Universal Time). Wij zitten op GMT + 1
Het heeft toch wel zeker (economische) voordelen? Als we geen zomertijd meer hebben, is het 's avonds een uur eerder donker. En dat is dan niet alleen in de winter het geval. Betekent dus ook dat je minder lang op een terras kunt zitten enzovoort ...
quote:Op zondag 30 oktober 2005 02:04 schreef Mr-Leo het volgende:[..]
De wintertijd afschaffen gaat niet zo makkelijk.. dat is namelijk de "echte" tijd. De zomertijd is een afwijking van de "echte" tijd. Dus dat zou dan een permanente afwijking worden.. ofzo..

ja? én? wat is je punt?
quote:Op zondag 30 oktober 2005 10:27 schreef Roel_Jewel het volgende:
Het heeft toch wel zeker (economische) voordelen? Als we geen zomertijd meer hebben, is het 's avonds een uur eerder donker. En dat is dan niet alleen in de winter het geval. Betekent dus ook dat je minder lang op een terras kunt zitten enzovoort ...
Dus ook dat het s'avonds eerder koeler is in de slaapkamer en er minder airco nodig is om te kunnen slapen. Voor mij een reden om het gelijk af te schaffen.
quote:Op zondag 30 oktober 2005 10:07 schreef Light het volgende:
[..]
De Engelsen zitten op GMT (Greenwich Mean Time), ook wel bekend als UTC (Coordinated Universal Time). Wij zitten op GMT + 1
Zeer hartelijk dank voor deze toelichting.
Ik weet gelukkig ook niet alles.
Dit dus ook niet, dus vandaar dat de Engelsen een uur achterlopen.
ik vindhet cool man de zomertijd laat lekker zitten
Van mij mogen ze het meteen afschaffen.
Ik erger me dood aan het feit dat je net als het zomer is, je 'vroeger' naar bed moet.
Dat uur scheelt soms behoorlijk in de temperatuur.
Ik begin om 6 uur met mijn werk, dus rond een uur of 10 moet ik toch wel op bed liggen.
Dan is het gewoon nog licht genoeg om een krant te lezen.
"Doe dan de gordijnen dicht" is leuk maar dan koelt het al helemaal niet meer af.
Zomertijd is leuk voor mensen die of pas laat in de ochtend moeten werken, of voor mensen die vrij hebben.
Weg d'r mee! w00t !