Proces Saddam Hussein openbaar

Irak • Geschreven door Jorrit (Flem) op 13-10-2005 @ 14:35
print 
Het proces tegen Saddam Hussein dat volgende week begint, zal openbaar en toegankelijk voor de media zijn, zo heeft het speciaal Iraaks Tribunaal vandaag gemeld. Het proces tegen de oud-president van Irak begint op 19 oktober, volgende week woensdag.

"Het proces is openbaar en ik hoop dat het door radio en televisie wordt uitgezonden", zo zei rechter Raed al-Juhi van het tribunaal. Saddam moet samen met zeven naaste medewerkers voor de rechter verschijnen wegens de dood van 143 inwoners van het sjiitische dorp Dujail in 1982. De acht kunnen de doodstraf krijgen.

Bron: De Telegraaf


Lees ook:

» 24/10 Bomaanslagen op hotels Bagdad eisen tien levens60
» 21/10 Ontvoerde advocaat proces Saddam vermoord49
» 20/10 Ontvoerde Ierse journalist Bagdad vrijgelaten50
» 19/10 Ierse journalist ontvoerd in Bagdad24


delen | eKudos nujij

8964 views / 39 reacties
Reacties op dit bericht
39  van 39 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
en terecht! laat die varkens in het oosten er maar lekker van meegenieten...o nee die kunnen het niet volgen door alle propaganda daar!
In welke taal ? Iraaks ? Live met ondertiteling mag ik hopen dan
userIcon
John de Mol is al druk bezig de uitzendingen op te kopen om zo Talpa te redden van de ondergang.
userIcon
Juist over de aanval op dat dorp zijn de meningen verdeeld; sommige denken dat Iran er achter zit. > edit: Lamaar, is een ander dorp
Jammer dat Saddam niet naar Den Haag is overgevlogen om voor het Internationaal tribunaal te verschijnen. Gemiste kans!
Ik ben benieuwd hoe het proces zal verlopen, zal Saddam Hussein bijvoorbeeld praten over hoe Amerika hem heeft geholpen? hoe ze hem hebben geholpen om daar aan de macht te komen, dat ze hem jaren lang hebben gefinancieerd, dat soort onderwerpen?

Ook vraag ik me af hoe het eigenlijk is afgelopen met die 5 dubbelgangers die hij toendertijd had, zijn die mannen eigenlijk ooit opgepakt?
userIcon
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 14:41 schreef Bregalad het volgende:
Ik ben benieuwd hoe het proces zal verlopen, zal Saddam Hussein bijvoorbeeld praten over hoe Amerika hem heeft geholpen? hoe ze hem hebben geholpen om daar aan de macht te komen, dat ze hem jaren lang hebben gefinancieerd, dat soort onderwerpen?
Ik hoop zo dat hij daarover gaat beginnen.
Maar dat zal wel niet, want de usa zal wel een deal maken zodat hij niet de doodstraf krijgt maar naar een lichte gevangenis kan gaan zodat hij aan z'n golfswing kan werken..
userIcon
Hehe, wie wordt de rechter bij dat process ¿ Ik stem voor
"Richterin Barbara Salesch" van Sat1, en natuurlijk Lenßen als advocaat van Saddam
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 14:37 schreef 2Sweet het volgende:
In welke taal ? Iraaks ? Live met ondertiteling mag ik hopen dan
arabisch
Hiep, hiep, hoera, daar zaten we nou met z'n allen op te wachten......

Nou goed, als er mensen zijn die er naar willen kijken, waarom dan eigenlijk ook niet. Voor de privacy van de verdachte hoeven ze het niet te verbieden. Het uiterlijk van Saddam is algemeen bekend, en wat er in de rechtszaal gezegd wordt, komt ook wel naar buiten; camera's of niet.
userIcon
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 14:50 schreef Boiler het volgende:
Hehe, wie wordt de rechter bij dat process ¿ Ik stem voor
"Richterin Barbara Salesch" van Sat1, en natuurlijk Lenßen als advocaat van Saddam
Ik hoop judge Julie
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 15:01 schreef JacsReality het volgende:

[..]

Ik hoop judge Julie
Jah, dan word ie niet gewoon opgehangen, maar opgehangen met een buttplug

[ot]
Ik ben wel benieuwd! Ik ga zeker kijken als nederland het uitzend...
Hopelijk word ie flink aangepakt
1. WMD
2.Massagraven met 100.000 slachoffers
3.martelen van gevangenen
4.Gifgas in halabja
5. Snor
quote:
wegens de dood van 143 inwoners van het sjiitische dorp Dujail in 1982
Is dat het enigste wat ze nog hebben tegen hem ? 1982 ??
wat een afgang..

userIcon
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 15:19 schreef Fonkmeistah het volgende:
1. WMD
2.Massagraven met 100.000 slachoffers
3.martelen van gevangenen
4.Gifgas in halabja
5. Snor
[..]

Is dat het enigste wat ze nog hebben tegen hem ? 1982 ??
wat een afgang..
Dit was het gemakkelijkste te bewijzen en zo was hij sneller te veroordelen. Misschien moet je je er maar eens in verdiepen ipv dingen te roepen
userIcon
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 14:41 schreef Bregalad het volgende:
Ik ben benieuwd hoe het proces zal verlopen, zal Saddam Hussein bijvoorbeeld praten over hoe Amerika hem heeft geholpen? hoe ze hem hebben geholpen om daar aan de macht te komen, dat ze hem jaren lang hebben gefinancieerd, dat soort onderwerpen?

Ook vraag ik me af hoe het eigenlijk is afgelopen met die 5 dubbelgangers die hij toendertijd had, zijn die mannen eigenlijk ooit opgepakt?
Dan liegt hij voor de rechtbank, de VS heeft Saddam namelijk niet aan de macht geholpen. Irak was namelijk toen Saddam net aan de macht kwam grotere vriendjes met de SU. Saddam is eigenlijk alleen gesteund door de VS toen Irak in oorlog was met Iran wat volgens de VS een grotere bedreiging was in die tijd. Ook qua financiering en wapenleveranties viel het wel mee, Saddam heeft meer hulp gekregen van Frankrijk, Duitsland en SU/Rusland dan van de VS.
userIcon
Is de executie ook live?
userIcon
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 15:19 schreef Fonkmeistah het volgende:
Is dat het enigste wat ze nog hebben tegen hem ? 1982 ??
wat een afgang..
Nee, maar dat is voldoende om hem de doodstraf te kunnen geven, wat een berg werk scheelt. Als ze al die andere zaken er bij zouden betrekken moeten ze al die punten afhandelen, bewijsstukken leveren, etcetera. Veel meer werk dus, en dat is kennelijk de moeite niet waard.
userIcon
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 15:19 schreef Fonkmeistah het volgende:
Is dat het enigste wat ze nog hebben tegen hem ? 1982 ??
wat een afgang..
nee ze hebben tuurlijk veel meer, maar daar beginnen ze mee, vervolgens nog tal van misdrijven, dan de invasie in Koeweit etc. etc.
userIcon
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 16:03 schreef QuietGuy het volgende:

[..]

Nee, maar dat is voldoende om hem de doodstraf te kunnen geven, wat een berg werk scheelt. Als ze al die andere zaken er bij zouden betrekken moeten ze al die punten afhandelen, bewijsstukken leveren, etcetera. Veel meer werk dus, en dat is kennelijk de moeite niet waard.
scheelt veel werk ja, maar moet dat dan overgeslagen worden?
userIcon
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 16:07 schreef 314 het volgende:
[..]
scheelt veel werk ja, maar moet dat dan overgeslagen worden?
Naar mijn mening niet. Maar ik ga daar niet over. Dat is in ieder geval de officiele rede dat niet alles behandeld wordt maar alleen dat punt.
userIcon
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 16:07 schreef 314 het volgende:

[..]

scheelt veel werk ja, maar moet dat dan overgeslagen worden?
Als ze alle misdaden van Saddam eerst bewezen willen hebben zijn we zo 10 jaar verder. Ik neem aan dat er een soort iraaks RIOD komt die dat allemaal gaat catalogiseren.
Dit is gewoon het eenvoudigste, Bush wil natuurlijk zo snel mogelijk van onze besnorde vriend af.
userIcon
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 15:19 schreef Fonkmeistah het volgende:
1. WMD
2.Massagraven met 100.000 slachoffers
3.martelen van gevangenen
4.Gifgas in halabja
5. Snor
[..]

Is dat het enigste wat ze nog hebben tegen hem ? 1982 ??
wat een afgang..
Inderdaad een afgang, maar de mediaspecialisten van de yanks presenteren het als een overwinning. In zo te zien aan de reacties hier zijn er een hoop idioten erg gevoelig voor zulke simpele propaganda.
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 15:42 schreef Chewie het volgende:
Saddam heeft meer hulp gekregen van Frankrijk, Duitsland en SU/Rusland dan van de VS.
Ik wil net zeggen, het grootste gedeelte van al dat oorlogsmateriaal wat ik altijd van hun op TV zag is allemaal SU spul...
userIcon
Ze worden dus berecht naar binnenlands recht, niet door een internationale instelling?
Het zou verschrikkelijk zijn als dit het enige belastende feit is dat wordt aangedragen, het zou de waarheid ten goede komen als ze alle onrechtmatigheden sinds zijn aantreden tegen het licht houden, meteen een stuk erkenning voor het leed van de Irakezen.
userIcon
De acht kunnen de doodstraf krijgen.

nou ze kunnen niet maar ze krijgen gewoon de doodstraf, althans 1the van hun in ieder geval
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 17:19 schreef Geitjes het volgende:

[..]

Ik wil net zeggen, het grootste gedeelte van al dat oorlogsmateriaal wat ik altijd van hun op TV zag is allemaal SU spul...
Amerika heeft howitzers geleverd en ah-1 helikopters geloof ik maar het gros is Frans en Russisch maar dan hebben we het slechts over conventioneel wapentuig. Het sinistere clubje van genoemde landen heeft natuurlijk ook zijn handen gehad in de chemische en biologische oorlogsvoering. In Amerika en Duitsland zijn hieromtrent hoorzittingen geweest, ik weet niet of dit in Frankrijk is gebeurd, het zou wel moeten aangezien Chirac persoonlijk 2 kernreactoren had geregeld voor zijn even persoonlijke vriend Hussein en natuurlijk heeft het chemische grondstoffen geleverd + installatietechnologie.
Je zou haast zeggen dat ze elkaar bevochten om de hand van Hussein, een huwelijk van wapens & olie (en regionale strategische belangen voor de USSR en de VS) .
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 15:42 schreef Chewie het volgende:

[..]

Dan liegt hij voor de rechtbank, de VS heeft Saddam namelijk niet aan de macht geholpen. Irak was namelijk toen Saddam net aan de macht kwam grotere vriendjes met de SU. Saddam is eigenlijk alleen gesteund door de VS toen Irak in oorlog was met Iran wat volgens de VS een grotere bedreiging was in die tijd. Ook qua financiering en wapenleveranties viel het wel mee, Saddam heeft meer hulp gekregen van Frankrijk, Duitsland en SU/Rusland dan van de VS.
Het klopt wel dat Saddam is geholpen/gebruikt door de CIA (voor zover bekend) om een politiek kopstuk uit te schakelen, hij faalde echter jammerlijk, verder is er een lijst met politieke tegenstanders van Hussein mysterieus op de proppen gekomen, naar het schijnt door de CIA en dat zouden ze gedaan hebben omdat die (doden)lijst vooral uit communisten bestond. Maar dat is toch van een andere orde dan het "aan de macht helpen" van Saddam waarvoor geen concrete aanwijzingen zijn.
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 15:42 schreef Chewie het volgende:

[..]

Dan liegt hij voor de rechtbank, de VS heeft Saddam namelijk niet aan de macht geholpen. Irak was namelijk toen Saddam net aan de macht kwam grotere vriendjes met de SU. Saddam is eigenlijk alleen gesteund door de VS toen Irak in oorlog was met Iran wat volgens de VS een grotere bedreiging was in die tijd. Ook qua financiering en wapenleveranties viel het wel mee, Saddam heeft meer hulp gekregen van Frankrijk, Duitsland en SU/Rusland dan van de VS.
nou, Reagan financieerde zowat de volledige Iran-oorlog voor Irak. Hangt er maar vanaf wat je als "meer hulp" ziet natuurlijk ...
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 18:27 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

nou, Reagan financieerde zowat de volledige Iran-oorlog voor Irak. Hangt er maar vanaf wat je als "meer hulp" ziet natuurlijk ...
De VS hebben Irak geholpen omdat ze niet wilden dat Iran zou winnen, dus dat is niet persé het van steunen van Saddam alswel het verzwakken van Iran, in intentie 2 verschillende dingen. Ze hebben zeker niet de "volledige" Iran-oorlog gefinanciert ,minder dan $10 miljard me dunkt.

De VS leverden trouwens ook md500 defenders.
userIcon
Ik voorspel een "short drop with a quick stop"

Hang 'em high
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 20:03 schreef GedachtenPolitie het volgende:
http://www.ericblumrich.com/thanks.html
Dank u.. goeie geschiedenisles.
Ben dus benieuwd of dit ook allemaal aan bod zal komen, betwijfel het.
Ga je kijken dan? Zoveel is er nou ook weer niet aan (zowel letterlijk als figuurlijk). En natuurlijk liegt-ie dat ie barst. Of krijgt Bush nu misschien een visioen dat hij reddende engel moet gaan spelen?
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 15:24 schreef MegA het volgende:
Dit was het gemakkelijkste te bewijzen en zo was hij sneller te veroordelen.
nou dat komt dan niet al te brilliant over..een oorlog starten met honderduizend doden als gevolg, om iemand te veroordelen voor de vermeende moord op 150. Maarja dat is natuurlijk allemaal "fuzzy math" voor bush en consorten
quote:
Misschien moet je je er maar eens in verdiepen ipv dingen te roepen
en dat zeg je tegen mij ? LOL

quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 16:42 schreef Runemaster het volgende:
Inderdaad een afgang, maar de mediaspecialisten van de yanks presenteren het als een overwinning. In zo te zien aan de reacties hier zijn er een hoop idioten erg gevoelig voor zulke simpele propaganda.
breek me de bek niet open..
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 00:28 schreef Fonkmeistah het volgende:

[..]

nou dat komt dan niet al te brilliant over..een oorlog starten met honderduizend doden als gevolg, om iemand te veroordelen voor de vermeende moord op 150. Maarja dat is natuurlijk allemaal "fuzzy math" voor bush en consorten
Die "honderduizend doden" kun je mooi doorstrepen, het ligt echt wel vast rond 30.000, de Lancet hanteerde een marge van iets minder dan 100.000(!) en verdere onderzoeken wijzen toch echt op een getal van rond de 30.000. Maargoed, je opmerking is zowieso belachelijk, je bent niet bijster pienter als je denkt dat de Irak-oorlog heeft plaatsgevonden om íemand te veroordelen maar dat is vast "fuzzy logic" voor Bush-bashers.
Jij bent nog dommer dan een ezel. Sadam kreeg zij wapens van Rusland en Frankrijk. Irak is altijd een sovjet saterliet staat geweest...
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 14:48 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Ik hoop zo dat hij daarover gaat beginnen.
Maar dat zal wel niet, want de usa zal wel een deal maken zodat hij niet de doodstraf krijgt maar naar een lichte gevangenis kan gaan zodat hij aan z'n golfswing kan werken..
Ach, Bush is dankzij de oorlog in Irak alleen al verantwoordelijk voor tussen de 26521
en de 29873 burgerslachtoffers(http://www.iraqbodycount.net), dus soldaten etc niet meegerekend.

Maar dat is natuurlijk in een oorlog tegen het terrorisme in een land waar ze nog steeds geen 'weapons of massdestruction' hebben gevonden.
userIcon
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 15:56 schreef Klummie het volgende:
Is de executie ook live?
crap dat wilde ik ook al zeggen..
of het proces openbaar is boeit me niet zoveel
een slecht mens zijn laatste adem zien nemen daarentegen
39  van 39 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 24/10 Bomaanslagen op hotels Bagdad eisen tien levens60
» 21/10 Ontvoerde advocaat proces Saddam vermoord49
» 20/10 Ontvoerde Ierse journalist Bagdad vrijgelaten50
» 19/10 Ierse journalist ontvoerd in Bagdad24


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden