Al-Zarqawi: Totale oorlog tegen sjiieten

Irak • Geschreven door Rob (R@b) op 15-09-2005 @ 00:30
print 
Abu Musab al-ZarqawiTerroristenleider Abu Musab al-Zarqawi heeft alle soennieten in Irak opgeroepen 'de totale oorlog' tegen hun sjiitische medeburgers te voeren. De oproep werd verspreid middels een audiofragment op internet.

De oproep komt na een reeks van bloedige aanslagen van al-Zarqawi's organisatie in de hoofdstad Bagdad. Gisteren kwamen bij een zelfmoordaanslag in een sjiitisch deel van de stad zeker 112 mensen, meest bouwvakkers op zoek naar werk, om het leven.

In de audioboodschap, waarvan de authenticiteit niet kon worden bevestigd, is onder meer te horen: ''De al-Qaeda Organisatie in het Land van de Twee Rivieren verklaart de totale oorlog tegen de rafidha, waar zij zich ook mogen bevinden in Irak. Ik roep de soennitische Arabieren op te ontwaken uit hun slaap omdat de oorlog om de soennieten uit te roeien nooit zal stoppen.'' Verder riep al-Zarqawi andere religieuze en tribale groepen op zich bij zijn strijd aan te sluiten of anders de gevolgen te dragen.

Sjiieten en soennieten
De in de boodschap genoemde term rafidha is een denigrerende omschrijving voor sjiieten. De islam kent twee grote hoofdstromingen moslims: soennieten en sjiieten. Het conflict tussen hen stamt al uit 7de eeuw. De islam raakte kort na de dood van de profeet Mohammed verdeeld in een soennitisch en een sjiitisch deel. Ze verschilden van mening wie de eerste kalief was.

Het conflict tussen beide groepen in Irak draait echter feitelijk niet om religieuze gronden, maar voornamelijk om de macht in het land na de val van Saddam Hussein; die zelf een soenniet was. De sjiieten werden onder het bewind van de voormalige dictator onderdrukt door de soennitische minderheid in het land. Sinds Husseins val vrezen veel soennieten de macht van de sjiieten, waarvan er getalsmatig veel meer in Irak wonen (bovendien in het olierijke zuiden). Wereldwijd zijn er daarentegen weer veel meer soennieten (80%); ook in het westen zijn de meeste moslims soennitisch.

Bron: ANP e.a


Lees ook:

» 24/10 Bomaanslagen op hotels Bagdad eisen tien levens60
» 21/10 Ontvoerde advocaat proces Saddam vermoord49
» 20/10 Ontvoerde Ierse journalist Bagdad vrijgelaten50
» 19/10 Ierse journalist ontvoerd in Bagdad24


delen | eKudos nujij

9570 views / 76 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 76 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
je ziet meteen hoe fucked up deze mannetjes wel niet zijn..

niet alleen vermoorden ze onschuldigen, maar ook mede gelovigen

ach ja.. zoals altijd zeg ik dan als het maar ver van mij afspeelt...
userIcon
dus ook onderling is het feest bij het moslimvolk... wat is het toch een primitieve teringzooi daar
userIcon
quote:
Op donderdag 15 september 2005 00:36 schreef Liquidist het volgende:
dus ook onderling is het feest bij het moslimvolk... wat is het toch een primitieve teringzooi daar
..vroeger hadden de wilden nog speertjes... tegenwoordig AK47's en explosieven...
userIcon
Die Al-Zarqawi komt zelf niet eens uit Irak; 't is een Jordaniër dacht ik. Het feit dat deze machtsstrijd woedt is overigens nog steeds een gevolg van de imperialistische overheersing van de Britten, eind 19e en begin 20ste eeuw. Die hebben toen lukraak grenzen getrokken in een gebied dat daarvoor was verdeeld tussen nomadenstammen.
quote:
Ik roep de soennitische Arabieren op te ontwaken uit hun slaap omdat de oorlog om de soennieten sjiieten uit te roeien nooit zal stoppen.
typo
userIcon
het begint een beetje te vervelen als die schreeuwende mannetjes in de naam van allah of god of andere dramatische gevalllen.
Ik dacht dat die knakker dood was.
userIcon
quote:
Op donderdag 15 september 2005 00:40 schreef RRRobert het volgende:


typo
Nee helemaal geen typo. Hij zegt dat de soennitische Arabieren moeten ontwaken uit hun slaap omdat de oorlog om de soennieten (hun zelf dus) uit te roeien, nooit zal stoppen. Daarom moeten ze de totale oorlog tegen de sjiieten voeren.
Het is idd geen typo, maar wel een grote leugen van al-Zarqawi want het is eerder andersom..
Het conflict gaat er om wie de eerste kalief was? Túúúrlijk... Er zijn er al voor veel minder om zeep geholpen.

Volgens mij stond trouwens in de Koran dat moslims elkaar niet mogen doden. Alleen "ongelovigen".
quote:
Op donderdag 15 september 2005 00:46 schreef Porcus het volgende:
Het conflict gaat er om wie de eerste kalief was? Túúúrlijk... Er zijn er al voor veel minder om zeep geholpen.

Volgens mij stond trouwens in de Koran dat moslims elkaar niet mogen doden. Alleen "ongelovigen".
De soennieten zien de sjiieten dus als ongelovigen. OK, niet alle soennieten maar de gestoorde gedeelte van hun zoals Bin Laden, Zarqawi etc. ook wel wahabieten genoemd
De pot verwijt de ketel dat die zwart ziet.

Door de Sjiieten uit te roeien doet ie precies hetzelfde.... maar dat mag dan weer wel.
userIcon
Jongens jongens jongens, ga eens een goed boek lezen(en dan eentje die niet over geloof gaat)
userIcon
quote:
Op donderdag 15 september 2005 00:43 schreef R@b het volgende:

[..]

Nee helemaal geen typo. Hij zegt dat de soennitische Arabieren moeten ontwaken uit hun slaap omdat de oorlog om de soennieten (hun zelf dus) uit te roeien, nooit zal stoppen. Daarom moeten ze de totale oorlog tegen de sjiieten voeren.
ah, in die context
Daarmee is feitelijk de leugen, de 'oorlog tegen de soenieten', bevestigd. Want die is IMHO niet tégen de soenieten, maar vóór de oliebelangen van het westen.
userIcon
quote:
Op donderdag 15 september 2005 00:46 schreef Porcus het volgende:
Het conflict gaat er om wie de eerste kalief was? Túúúrlijk... Er zijn er al voor veel minder om zeep geholpen.

Volgens mij stond trouwens in de Koran dat moslims elkaar niet mogen doden. Alleen "ongelovigen".
De praktijk is bijna nooit volgens de theorie. Al zeggen die idioten dat de theorie onfeilbaar is, bewijst het soennitische / sjiitische conflict dat deze allerminst tot waarheid verheven kan worden.

Overigens is er een flinke kans dat dit conflict terugslaat op de verhoudingen tussen soennitische en sjiitische moslims in Nederland. Bijvoorbeeld tussen soennitische Irakezen en hun sjiititische Iraanse tegenpolen . Ja, de islam is waarlijk een verrijking. !
"ook in het westen zijn de meeste moslims soennitisch"

Dit is belangrijk om te weten aangezien de aanslagen in Madrid, Londen etc. allemaal door soennieten zijn uitgevoerd. Telkens als er wat ernstig gebeurt in Nederland dan zie je een paar moskees terreur afkeuren en het zijn vooral de sjiitische moskees die dit doen..

'je moet niet alle moslims over een kam scheren' krijgt nu toch een andere betekenis..wanneer je dat doet creeer je juist meer vijanden terwijl je anders op zeker 400 miljoen bondgenoten kunt rekenen wanneer je dat niet doet..
quote:
Op donderdag 15 september 2005 00:55 schreef Finder_elf_towns het volgende:

[..]

De praktijk is bijna nooit volgens de theorie. Al zeggen die idioten dat de theorie onfeilbaar is, bewijst het soennitische / sjiitische conflict dat deze allerminst tot waarheid verheven kan worden.

Overigens is er een flinke kans dat dit conflict terugslaat op de verhoudingen tussen soennitische en sjiitische moslims in Nederland. Bijvoorbeeld tussen soennitische Irakezen en hun sjiititische Iraanse tegenpolen . Ja, de islam is waarlijk een verrijking. !
Waar heb jij het over? Het overgrote deel van de Irakezen in Nederland zijn Koerden en sjiieten. Waarom zouden Irakezen met Iraniers gaan vechten? In Nederland nog ook...
userIcon
quote:
Op donderdag 15 september 2005 00:55 schreef Finder_elf_towns het volgende:

[..]

Ja, de islam is waarlijk een verrijking. !
Nee, 't gristendom is zaligmakend. De tegenstellingen tussen katholiek en protestants hebben Nederland jarenlang flink geteisterd (80-jarige oorlog, anyone?) en bijv. in Noord-Ierland is het nog dé reden om elkaar eens stevig de hersens in te slaan....
userIcon
Christenen en moslims zijn allemaal ontspoorde joden
userIcon
quote:
Op donderdag 15 september 2005 01:02 schreef RRRobert het volgende:

[..]
De tegenstellingen tussen katholiek en protestants hebben Nederland jarenlang flink geteisterd (80-jarige oorlog, anyone?)
Dat had meer economische en politieke dan ideologische redenen.
userIcon
quote:
Op donderdag 15 september 2005 00:56 schreef John_Terry het volgende:

Telkens als er wat ernstig gebeurt in Nederland dan zie je een paar moskees terreur afkeuren en het zijn vooral de sjiitische moskees die dit doen..
Is dat wel zo? Volgens mij zijn het meestal de Turkse moskeeën van Milli Görüs die het het hardst afkeuren. Die worden vanuit één punt aangestuurd. Geen idee of dat sjiieten of soennieten zijn. Beide groepen zijn overigens onderling ook weer onder te verdelen meen ik.

Die haatzaai moskeeën zijn altijd van die radicale groepen het Midden-Oosten, die ook onder bepaalde Marokkanen nogal wat aanhang weten te scoren.
quote:
Op donderdag 15 september 2005 01:02 schreef RRRobert het volgende:

[..]

Nee, 't gristendom is zaligmakend. De tegenstellingen tussen katholiek en protestants hebben Nederland jarenlang flink geteisterd (80-jarige oorlog, anyone?) en bijv. in Noord-Ierland is het nog dé reden om elkaar eens stevig de hersens in te slaan....
Dat doet nu niet meer ter zake in Nederland RRRobert.. De afgelopen paar honderd jaar zijn er in Nederland immers geen grote oorlogen gevoerd omwille van het geloof. Maarja, ook de islam moet haar 'middeleeuwen' door.. Dat blijkt maar weer. Het is alleen zo jammer dat er zoveel 'domme' mensen dat geloof aanhangen en alles voor koek en ei aannemen. Denk voor jezelf, laat je niet geloven door iets wat in een boekje staat dat 2000 jaar geleden is geschreven (ongeveer :p)..
userIcon
quote:
Op donderdag 15 september 2005 01:00 schreef John_Terry het volgende:

[..]

Waarom zouden Irakezen met Iraniers gaan vechten? In Nederland nog ook...
Je hebt geen idee waar deze mensen toe in staat zijn. Natuurlijk kan het rustig blijven, maar men kan ook naar elkaars keel vliegen. Daarnaast zijn conflicten tussen moslims onderling in Nederland al in 1990 voorspeld door de toen uitgekotste Mohammed Rasoel. Hoewel hij met regelmaat rijkelijk overdreef in zijn boek "de ondergang van Nederland", zijn sommige delen van zijn verhaal aan het uitkomen waar hij toen voor waarschuwde.

Maar zo'n vaart zal het niet lopen. Beide etniciteiten zijn niet in getale aanwezig in Nederland en het risico is minimaal (maar wel aanwezig!) dat beide partijen de geweren oppakken en hun debiele geloofsgeschil slechten in Nederland.
userIcon
quote:
Op donderdag 15 september 2005 01:07 schreef R@b het volgende:

[..]

Is dat wel zo? Volgens mij zijn het meestal de Turkse moskeeën van Milli Görüs die het het hardst afkeuren. Die worden vanuit één punt aangestuurd. Geen idee of dat sjiieten of soennieten zijn. Beide groepen zijn overigens onderling ook weer onder te verdelen meen ik.
Turken zijn volgens mij in de regel Aveliet.
quote:
Op donderdag 15 september 2005 01:05 schreef SillyWalks het volgende:
Christenen en moslims zijn allemaal ontspoorde joden
Voor mij zijn die fanatieken die elkaar willen afmaken, ongeacht welk geloof (christen, moslim joods of anders) en wereldwijd gewoon gigantische losers

...OMDAT ZE NIET ZELF NA KUNNEN DENKEN!!!

quote:
Op donderdag 15 september 2005 00:40 schreef RRRobert het volgende:
Die Al-Zarqawi komt zelf niet eens uit Irak; 't is een Jordaniër dacht ik. Het feit dat deze machtsstrijd woedt is overigens nog steeds een gevolg van de imperialistische overheersing van de Britten, eind 19e en begin 20ste eeuw. Die hebben toen lukraak grenzen getrokken in een gebied dat daarvoor was verdeeld tussen nomadenstammen.
[..]

typo
hey zielig ventje .. vergeet je de Turken niet ..

als je toch iets de wereld in wil brengen .. doen het dan goed ..
Al-Zarqawi ontmaskert.
Hij is gitarist en 2e stem van een Ierse rock band.
http://www.u2exit.com/pix/albums/the_edge/edge_1.jpg
quote:
Op donderdag 15 september 2005 01:14 schreef Finder_elf_towns het volgende:

[..]

Turken zijn volgens mij in de regel Aveliet.
Neen, dat klopt niet: in Turkije zo'n 30 procent of zo, hoe het in West-Europa zit, dat weet ik niet.

oh ja, en het is "Aleviet"

ahh man! het wordt de argeloze burger ook niet gegunt een normaal leven op te starten op deze manier Dit is al vanaf de 7e eeuw aan de gang, als die Zarqawi even nadenkt dan snapt-ie toch wel dat dit nog na zijn dood doorgaat.

Als die Abu Musab al-Zakkenwasser echt een held wil zijn dan zal hij dezelfde moeite moeten doen om vrede te brengen tussen beide volkeren, dan ben je in ieder geval bij het grootste aantal mensen uit beide volkeren een held in plaats van bij een select clubje. Dan kan hij heel z'n strijd opgeven en gewoon genieten van z'n oude dag of whatever. Dit is zo irritant zinloos en bloedverspillend
Abu Musab al-Zarqawi is een CIA asset.

Verdeel en Heers.

Zolang ze elkaar afmaken, laten ze de Amerikanen met rust.
Scheelt Bush weer een hoop gedonder.
quote:
Op donderdag 15 september 2005 00:43 schreef ArcticBlue het volgende:
Ik dacht dat die knakker dood was.
Dat is idd beweerd.
zoveel leugens, ze houden het zelf niet eens meer bij
quote:
Abu Musab al-Zarqawi is een CIA asset.
Verdeel en Heers.
Zolang ze elkaar afmaken, laten ze de Amerikanen met rust.
Scheelt Bush weer een hoop gedonder
Damn ,jij kijkt echt teveel films,
alsof de amerikanen daar niet worden afgeschoten.
userIcon
De Soennieten tegen de Sjiieten...dat wordt pas echt spannend.., Bacootje en borrelnootje dr bij..
quote:
Op donderdag 15 september 2005 00:34 schreef reFlexys het volgende:
je ziet meteen hoe fucked up deze mannetjes wel niet zijn..

niet alleen vermoorden ze onschuldigen, maar ook mede gelovigen

ach ja.. zoals altijd zeg ik dan als het maar ver van mij afspeelt...
Als je er geen verstand van hebt hou dan gewoon je bek. Sjiïeten en Soennieten hebben nou niet bepaald het idee dat de ander moslim is. Sjiïeten zijn voor Soennieten gewoon ongelovigen en vice versa.
userIcon
Dan mij ook niets meer schelen wat er daar gebeurd, die gasten willen toch geen vrede
userIcon
quote:
Op donderdag 15 september 2005 01:10 schreef nederlandertje het volgende:
De afgelopen paar honderd jaar zijn er in Nederland immers geen grote oorlogen gevoerd omwille van het geloof. Maarja, ook de islam moet haar 'middeleeuwen' door..
Precies, wij komen er nu gewoon eerlijk vooruit dat het gaat om de macht, olie, terrorisme
quote:
Op donderdag 15 september 2005 00:36 schreef Liquidist het volgende:
dus ook onderling is het feest bij het moslimvolk... wat is het toch een primitieve teringzooi daar
Shjiiten zijn geen moslims. Het zijn wel Islamieten trouwens.

Ik vind het zelf ook minder handig. Waarom werken ze niet samen aan de bevrijding van hun land?
quote:
Op donderdag 15 september 2005 08:07 schreef GroteKahn het volgende:
[..]
Ik vind het zelf ook minder handig. Waarom werken ze niet samen aan de bevrijding van hun land?
Ze werken wel degelijk samen aan de opbouw, alleen loopt er een klein groepje vechtersbazen de boel te terroriseren omdat ze die samenwerking totaal niet willen.
userIcon
quote:
Op donderdag 15 september 2005 01:53 schreef GedachtenPolitie het volgende:
Abu Musab al-Zarqawi is een CIA asset.

Verdeel en Heers.

Zolang ze elkaar afmaken, laten ze de Amerikanen met rust.
Scheelt Bush weer een hoop gedonder.

ja en wat is je punt
wij wonen in nederland
en geen bush hier, maar wel balkie
etnische zuiveringen
Sjonge jonge dit wordt echt belachelijk. Wie gaan die mensen nu eindelijk eens de mond snoeren?
quote:
Op donderdag 15 september 2005 00:36 schreef Liquidist het volgende:
dus ook onderling is het feest bij het moslimvolk... wat is het toch een primitieve teringzooi daar
Belfast , precies hetzelfde
userIcon
Weg met die westerse troepen daar, dan kunnen ze elkaar rustig onderling afmaken. Zo zal het toch gaan, ook als die troepen over jaren pas vertrekken.
Een burgeroorlog is voor Amerika de enige manier om daar zonder gezichtsverlies te vertrekken.

Komt ze wel aardig uit dus!
userIcon
Tsjonge jonge zeg, wat een idioot.
Hij maakt zichzelf en zoveel anderen het leven zuur, om vervolgens te zeggen dat hij een goede moslim is. Gore idioot
userIcon
quote:
Al-Zarqawi riep andere religieuze en tribale groepen op zich bij zijn strijd aan te sluiten of anders de gevolgen te dragen. "Elke religieuze groep die veilig wil zijn voor de klappen van de moedjahedien (heilige strijders), moet de regering van (de sjiitische premier) al-Jaafari en zijn misdaden afwijzen. Anders dreigt voor hen hetzelfde lot als dat van de kruisvaarders."
http://www.telegraaf.nl/buitenland/25497831/Al_Zarqawi_wil_totale_oorlog_tegen_sjiieten.html
Hoe lang gaat het nog duren, voordat het eindelijk weer eens een beetje normaal geregeld is in het Midden-Oosten, zonder oorlogen en aanslagen. Vast nog heel lang.
Verspreid via een audio fragment op inet?
Dat zullen veel mensen hebben gehoord in Irak :')
Terug naar de middeleeuwen, met Al Zarqawi in de hoofdrol.
userIcon
Dit heeft niets met geloof te maken, 't is gewoon een ordinaire machtstrijd die onder de paraplu van het geloof wordt uitgevochten.
Kunnen ze Irak niet in een aantal kleinere landen onderverdelen?
Ff een paar misstanden in de reacties rechtzetten:

-Saddam Hoessein was geen moslim, dat is een fout in het bericht (dus hij was ook geen soenniet)
- Sjieten worden niet Islamieten genoemd, maar ook gewoon moslims, net als soennieten.
- Turken zijn in de regel niet alevieten, maar soennieten
- Iranezen zijn in de regel sjieten
50  van 76 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 24/10 Bomaanslagen op hotels Bagdad eisen tien levens60
» 21/10 Ontvoerde advocaat proces Saddam vermoord49
» 20/10 Ontvoerde Ierse journalist Bagdad vrijgelaten50
» 19/10 Ierse journalist ontvoerd in Bagdad24


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden