'Jeugd ongevoelig voor anti-alcoholcampagnes'

Icoon Breezah nieuwsDe jeugd is niet ontvankelijk voor campagnes tegen overmatig alcoholgebruik. Dat denkt de directeur van de Stichting Alcoholpreventie (STAP) Wim van Dalen. Van Dalen denkt dat hardere maatregelen als duurdere Breezers en geringere beschikbaarheid wel zoden aan de dijk kunnen zetten. Daar was echter in de politiek geen draagvlak voor.

"Alcohol is leuk, aantrekkelijk en alom aanwezig. Jongeren zijn niet zo gevoelig voor verhalen over de risico's op langere termijn, zelfs niet als gezegd wordt dat het je hersenen kan schaden. Ze denken: als ik ouder word, ga ik minder drinken en dan komt het wel goed", zegt Van Dalen. Hij waarschuwt ervoor dat er zo goed campagne wordt gevoerd dat er verder niets hoeft te veranderen. In mei keerde de Tweede Kamer zich tegen plannen van minister Hoogervorst om de accijnzen op bier en mixdrankjes te verhogen. Sindsdien zit het anti-alcoholbeleid in een impasse, vindt Van Dalen.