NS voert omstreden boetebeleid toch in

Icoon Binnenlands nieuwsDe Nederlandse Spoorwegen (NS) gaan door met het invoeren van een nieuw boetebeleid, alle kritiek van diverse consumentenorganisaties en de ondernemingsraad van de NS ten spijt. Vanaf 1 oktober zal aan elke treinreiziger die zonder kaartje betrapt wordt, een boete van 35 euro plus de kosten van het kaartje worden opgelegd.

Het huidige beleid geeft een reiziger de mogelijkheid tot het kopen van een vervoerbewijs bij de conducteur tegen een iets hoger tarief dan het stationstarief. Dit geldt alleen als men een geldige reden heeft, zoals een defecte kaartautomaat of als men te laat is. In het nieuwe boetebeleid van de NS is dit niet meer mogelijk; wel kan later het boetegeld worden kwijtgescholden.

De NS zegt tot deze maatregelen over te gaan omdat het jaarlijks enkele miljoenen euro's misloopt door zwartrijders. Daarnaast zorgen veel van de zwartrijders voor een grote hoeveelheid ergernissen en incidenten in de trein, aldus de NS.

Reizigersorganisatie Rover liet in een reactie weten dat de NS hiermee alle reiziger zonder kaartje, al dan niet met een geldige reden, op een hoop gooit. "De NS slingert straks onschuldigen op de bon. Als iemand met een geldige reden zonder kaartje in de trein zit, moet hij via een smeekbede aan het hoofdkantoor proberen het boetegeld terug te krijgen", aldus Rover. De NS liet in een reactie hierop weten dat de kaartautomaten in 99 procent van de situaties functioneren.