Veel media-aandacht voor overleden paus

KrantenVoor het overlijden van Johannes Paulus II is voor Nederlandse doen buitensporig veel media-aandacht geweest. Dat blijkt uit een inventarisatie van het vakblad De Journalist. De kranten stonden bol van het overlijden op 2 april. Koploper is dagblad De Telegraaf die 5485 vierkante centimeters tekst besteedde aan het overlijden van de kerkvorst. Procentueel staat dagblad Trouw bovenaan. Deze krant besteedde 2735 vierkante centimeters aan paus-nieuws, wat neerkomt op 33,2 procent van de drukspiegel van de krant op tabloid-formaat. Bij de Telegraaf ging het om 28,5 procent.

De Telegraaf gaf de concurrentie het nakijken doordat de paus op zaterdag overleed. Als enige krant in Nederland werd in de zondageditie al uitgepakt met het overlijden. De overigen kranten konden dat pas op maandag. De Volkskrant was daarin koploper. Het dagblad gaf de meeste aandacht en kwam met de opvallendste openingskop: 'Giovanni Paolo! Santo! Santo subito!'.

Procentueel had het Algemeen Dagblad het minste aandacht voor het overlijden. 18,5 procent van de drukspiegel, 3160 vierkante centimeters aan tekst, stond volgeschreven over de paus. Het in tabloid-formaat verschijnende Parool besteedde de minste ruimte aan de paus: 1755 vierkante centimeters, 22,2 procent van de drukspiegel. Opvallend is dat de orthodox-protestantse krant Nederlands Dagblad ook 27,1 procent van de drukspiegel aan het Katholieke hoofd besteedde.

Johannes Paulus II kreeg de Nederlandse media eerder in beroering. In de zes weken voor zijn bezoek aan Nederland in mei 1985 stonden de grote landelijke dagbladen bol van de veelal kritische voorbeschouwingen. Gezamenlijk besteedden ze er maar liefst 56 pagina's aan. Ook de vier dagen van het bezoek zelf werden grootscheeps verslagen. De Telegraaf stuurde zelfs vijftien verslaggevers op het evenement af.