Een aantal Nederlandse ziekenhuizen verbiedt hun artsen om nieuwe medicijnen tegen kanker voor te schrijven omdat die te duur zijn. Tientallen patiënten met borstkanker of darmkanker krijgen daardoor niet de beste behandeling. Dat blijkt uit een rondgang van de Nederlandse Vereniging van Oncologen (NVMO) langs de aangesloten specialisten. De nieuwe medicijnen kunnen het leven van de patiënten met vier tot zes maanden verlengen.quote:Ja inderdaad, mensen die darmkanker hebben die hebben aten minstens een pak shag per dagOp zaterdag 12 februari 2005 17:33 schreef Captain_Subtext het volgende:
-edit-
quote:longkanker misschien ja, 80% van de lonkankerpatienten krijgt het door roken geloof ik, maare je hebt zoveel kankers en er zijn er een hoop waar je veel minder tegen kunt doen.Op zaterdag 12 februari 2005 17:33 schreef Captain_Subtext het volgende:
-edit- te dom voor woorden...
quote:Dat is weer pure onzin. Kanker door roken is maar een klein gedeelte van alle kankerpatienten. Bovendien kan kanker allerlei oorzaken hebben, en niet alleen externe. De meest voorkomende vorm van kanker is borstkanker en daar is niet direct een oorzaak voor aan te wijzen.Op zaterdag 12 februari 2005 17:33 schreef Captain_Subtext het volgende:
quote:In het geval van borstkanker gaat het om een remmend medicijn, van ongeveer 25000¤ voor een kuur. Denk niet dat dit echt op te brengen is voor de gemiddelde patient en daarbij genees je er niet van.En als ik het nu helemaal zelf wil betalen.
quote:Wat ben jij een lul zeg......Op zaterdag 12 februari 2005 17:33 schreef Captain_Subtext het volgende:
quote:Hou op zeg. Dan moet je in een glazen kooitje in huis gaan zitten, en dan betaal je je eigen hartpillen maar. Want sport mag niet. Tevens als iemand de frituurpan leegdrinkt en iedere dag bigmac haalt ??Op zaterdag 12 februari 2005 17:33 schreef Captain_Subtext het volgende:
quote:Dat is toch wel de domste opmerking die ik hier in tijden gelezen heb.Op zaterdag 12 februari 2005 17:33 schreef Captain_Subtext het volgende:
Wie krijgt er dan ook kanker?![]()
Overigens is dit natuurlijk een belachelijke ontwikkeling, hier mag de overheid best ingrijpen. En eveneens voor de lasten opdraaien, kanker is namelijk meestal verbonden aan externe factoren, zoals roken e.d. (Uiteraard, afgezien van diegenen die het 'bij toeval' krijgen.)Toch?
Je zou haast denken dat die waarschuwingen op die sigarettenpakjes nutteloos zijn.![]()
quote:Dat kunnen ze nog 100 x willen, maar ze hebben het geld er niet voor!Op zaterdag 12 februari 2005 17:33 schreef Flyguy73 het volgende:
Heeft een ziekenhuis niet de plicht om de patienten zo goed mogelijk te helpen?!?! En als ik het nu helemaal zelf wil betalen. Dit is zo on-ethisch. Een ziekenhuis moet gewoon de beste zorg geven en als dat met een duur medicijn moet, dan moet dan gewoon gebeuren!
quote:Precies! Wij investeren in de ontwikkeling van een super-geavanceerd jachtvliegtuig waarvan we zelf alleen een uitgeklede, inferieure exportversie kunnen krijgen! DAT is pas belangrijk! Goed voor de economie enzo!Op zaterdag 12 februari 2005 17:36 schreef Bolletje_170 het volgende:
Hah, lang leve bezuiniging op gezondheidszorg! Maar de JSF hebben we, gaan we lekker terroristjes afknallen! Hoppa!
quote:In het kader van de borstkanker weet ik dat bijna zeker. Volgens mij doelen ze op de Taxol (denk ik) van de taxusboom. En een of ander medicijn tegen het Her2neu antigeen. Alleen het onderzoek of de patient in aanmerking komt kost al 1500¤ geloof ik. Maar de behandeling ruim 25000¤ en dat is niet erg, als je geneest. Maar volgens mij is het alleen remmend en dat schijnt heeel goed te werken.Op zaterdag 12 februari 2005 17:56 schreef dramslag het volgende:
maar als ik het goed begrijp gaan ze dus sowieso dood?
dan kan ik me er wel in vinden dat ze dit doen.
beetje weggegooid geld is het anders.
kan je beter besteden aan onderzoeken om kanker te genezen
quote:KankerprofessorOp zaterdag 12 februari 2005 17:56 schreef dramslag het volgende:
maar als ik het goed begrijp gaan ze dus sowieso dood?
dan kan ik me er wel in vinden dat ze dit doen.
beetje weggegooid geld is het anders.
kan je beter besteden aan onderzoeken om kanker te genezen
-edit-
Kankerprofessor voorspelt remmend medicijn
geef daar maar extra geld aan.
jammer voor de mensen die nu er dood aan gaan
tis net een oorlog, vechten voor de vrijheid van een ander waar je zelf dood aan gaat
quote:Op zaterdag 12 februari 2005 17:56 schreef dramslag het volgende:
maar als ik het goed begrijp gaan ze dus sowieso dood?
dan kan ik me er wel in vinden dat ze dit doen.
beetje weggegooid geld is het anders.
quote:Zo werkt het dus niet. Verzekeringsmaatschappijen vergoeden niet alle medicijnen. Als een bepaald kankermedicijn geschikt is voor een bepaalde patient, kan het heel goed zijn dat de verzekering het niet vergoedt. In zo'n geval gaat het van het ziekenhuisbudget af.Op zaterdag 12 februari 2005 18:35 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik vind het vooral raar dat de ziekenhuizen vooraf bepalen hoeveel geld ze uitgeven, en dat dat niet per patient gewoon in rekening wordt gebracht! Elke patient heeft z'n eigen verzekering, deze patient zou gewoon een rekening moeten krijgen per behandeling, en die bij z'n verzekering declareren. Niks afspreken hoeveel patienten en bladiebla; dit houdt de wachtlijsten alleen maar hoog...
quote:Jezelf gedragen is voor sommige mensen ook een kunst ja...Op zaterdag 12 februari 2005 18:16 schreef Bolletje_170 het volgende:
[..]
Kankerprofessor![]()
![]()
quote:managers zijn ook belangrijk om het ziekenhuis niet helemaal in te laten storten, om chaos te voorkomen en om te zorgen dat de werkende artsen zich ook echt met hun werk bezig kunnen houden.Op zaterdag 12 februari 2005 19:01 schreef FiveseveN het volgende:
Het is ongelooflijk.
Eerst verbieden ze dierproeven, vervolgens moeten de ontwikkelaars in de geneesmiddelenindustire naar erg dure en omslachtige middelen grijpen die de prijs van de medicijnen omhoogjagen. Vervolgens stappen ze over op goedkopere medicijnen uit landen waar die dierproeven WEL zijn toegestaan en dus goedkoper zijn.
Hetzelfde zien we bij een triviaal product als eieren. De kippen moeten het beter krijgen. Dus worden de legbatterijen verbannen. De productiemethode drijft de prijs van de eieren omhoog en vervolgens worden goedkopere eieren in de handel gebracht, geproduceerd in de uit Nederland geëxporteerde zo verfoeide legbatterijen.
Ik denk dat er in de medische wereld minder managers moeten komen. 1 manager minder = 10 verpleegkundigen (met een beter salaris) erbij!!!
quote:Op zaterdag 12 februari 2005 19:01 schreef FiveseveN het volgende:
Ik denk dat er in de medische wereld minder managers moeten komen. 1 manager minder = 10 verpleegkundigen (met een beter salaris) erbij!!!
quote:Laten we dan zeggen dat er betere managers moeten komen. Ik denk dat er meer mensen zijn die in een ziekenhuis werken of gewerkt hebben die het daar mee eens zullen zijn... Personeel wordt soms helemaal gek gemaakt door een interim manager die alles anders wil, om vervolgens een zucht van opluchting te slaken wanneer die (uiteraard met een flinke afkoopsom) eindelijk weggaat... Tot ze er achter komen dat de volgende interim manager nog veel erger is... Terwijl ik ook een documentaire gezien heb over een manager die het hele proces wat patienten doorliepen wist te stroomlijnen (zodanig plannen dat patienten minder hoefden te wachten en ziekenhuis en patient hun tijd beter konden besteden) In plaats van steeds opnieuw het wiel te proberen uit te vinden zouden ze er beter aan doen van elkaar te leren!Op zaterdag 12 februari 2005 19:32 schreef Deadward het volgende:
managers zijn ook belangrijk om het ziekenhuis niet helemaal in te laten storten, om chaos te voorkomen en om te zorgen dat de werkende artsen zich ook echt met hun werk bezig kunnen houden.
quote:In een ziekenhuis in Flevoland maken ze het wel erg bont met het aantal managers. Nog geen 400 bedden, drie directeuren, vijf clustermanagers (onderdirecteuren) en dan nog wat afdelingshoofen, teamleiders en diverse coördinatoren op een personeelsbestand van nog geen 1250 mensen...Op zaterdag 12 februari 2005 19:32 schreef Deadward het volgende:
[..]
managers zijn ook belangrijk om het ziekenhuis niet helemaal in te laten storten, om chaos te voorkomen en om te zorgen dat de werkende artsen zich ook echt met hun werk bezig kunnen houden.
quote:Hierin ga ik volledig met je mee. Niet alles dat kan, kan nu eenmaal financieel, hoe zeer dat ook gewenst zou zijn...verder moeten we eerst kijken hoe duur die medicijnen wel niet zijn want een miljoen per patient (ja overdreven) is gewoon niet op te brengen. En bovendien hebben we ook niks aan falliete ziekenhuizen.
quote:Jij draait het dus om, zoals zo vaak.Op zaterdag 12 februari 2005 18:44 schreef KonnieKipke het volgende:
iedereen die hier zo loopt te blaten dat ziekenhuizen de plicht hebben de beste medicijnen te geven, moeten beter nadenken. Er is geen geld voor. Daarom kun je beter meer mensen een mindere therapie geven, dan weinig mensen de beste.
quote:Wat een flauwekul dat het met de eed te maken heeft. Als arts moet je ook roeien met de riemen die je hebt. Als een medicijn 20.000 euro kost en een ziekenhuis KAN het niet betalen, omdat anders de zorg voor andere patienten in het geding komt, moet je keuzes maken. Triage heet dat. Het is een illusie dat je in Nederland iedereen de maximale zorg kan geven. Daar is simpelweg geen geld voor.Op zaterdag 12 februari 2005 21:44 schreef leobert het volgende:
Al deze ziekenhuisen en doktoren handelen in strijd met de eed die ze afleggen.
Men moet altijd het maksimale doen om de medemens te redden cq. te behandelen.
Ik vraagmij af waar deze mensen met bezig zijn.![]()
quote:Ik ben het niet eens met je. Er is in de Nederlandse gezondheidszorg geen geld. Dan kun je wel zeggen je moet mensen de beste zorg geven. Wil ik best doen als de middelen daar voor zijn. En een beginnend arts in Nederland verdient echt niet meer dan 1,5x modaal. Ik probeer zo efficient mogelijk te werken en kostenbewust, maar sommige behandelingen zijn zo ontzettend duur... daar kun je gewoon echt niets aan doen. En ik begrijp ziekenhuizen best dat ze mensen goedkopere medicijnen geven; het geld is op. Dan kun je kiezen of je alle mensen de dupe laat worden, of slechts enkelen.Op zaterdag 12 februari 2005 20:44 schreef beware_reageerd het volgende:
[..]
Jij draait het dus om, zoals zo vaak.
Jullie, artsen, hebben een eed afgelegd om te zorgen voor een patient.
Dat is jullie taak.
Dat de verzekering daar later over zeurt, is ook jullie schuld.
Want jullie willen dat en dat verdienen etc.
Jullie helpen net zo hard mee.
Zal niet zeggen dat ik het jullie niet gun, maar leg niet alles bij een ander neer.
In dit geval verzekering. Kijk ook eens in eigen boezem.
Soms kan ik me vinden in jou standpunten, maar vaak ook niet.
Gewoon omdat ze buiten enig begrip voor de situatie gaan.
Pragmatisch denken is mooi, als alles klopt. En anders is het een schijn vertoning.
quote:In een ziekenhuis in Flevoland maken ze het wel erg bont met het aantal managers. Nog geen 400 bedden, drie directeuren, vijf clustermanagers (onderdirecteuren) en dan nog wat afdelingshoofen, teamleiders en diverse coördinatoren op een personeelsbestand van nog geen 1250 mensen...Op zaterdag 12 februari 2005 19:32 schreef Deadward het volgende:
[..]
managers zijn ook belangrijk om het ziekenhuis niet helemaal in te laten storten, om chaos te voorkomen en om te zorgen dat de werkende artsen zich ook echt met hun werk bezig kunnen houden.
quote:Hierin ga ik volledig met je mee. Niet alles dat kan, kan nu eenmaal financieel, hoe zeer dat ook gewenst zou zijn... Met wat kritisch passen en meten door fors te bezuinigen op de jasjedasjes kan er in ieder geval meer dan er nu kan. Salarissen zijn de hoogste structurele kostenposten en afname van het aantal ziekmeldingen wegens afname van het aantal kostspelige organisatorische experimenten zou nog wel eens flink wat zoden aan de financiële dijk van ons zorgstelsel kunnen zetten.verder moeten we eerst kijken hoe duur die medicijnen wel niet zijn want een miljoen per patient (ja overdreven) is gewoon niet op te brengen. En bovendien hebben we ook niks aan failliete ziekenhuizen.
quote:Op zaterdag 12 februari 2005 23:03 schreef snerd het volgende:
De domste mensen van deze aardbol zijn wel de naïvelingen die schreeuwen om je medemens koste wat kost te helpen overleven, als is het maar 6 maanden. Deze mensen hebben een zodanig smalle blik op de werkelijkheid, dat zij vergeten dat het ontzettend asociaal is om 1 (één) persoon 4-6 maanden langer te laten leven, terwijl met hetzelfde geld onderzoek gedaan kan worden naar betere methoden om kanker te GENEZEN waardoor VELEN (= niet één) de kans krijgen te overleven van een dergelijke ziekte. Grootschalig gezien betekent het bijv. dat een opoffering van 100 mensen door ze betaalbare medicijnen te geven dat er een BULK bedrag overblijft waarmee alle andere probleemgevallen in het ziekenhuis óók geholpen kunnen worden. Of dacht je echt dat je dierbare het beste van het beste verdient zodat de rest kan stikken omdat al het geld naar die éne persoon ging? Indien je dit van mening bent, ben je dus asociaal.
quote:Komt waarschijnlijk omdat al die schreeuwende naïvelingen niet in de gezondheidszorg werken. Zij doen hun eigen werk, en eisen dat de hele gezondheidssector álle problemen voor ze oplost. Niet meedenken of begrip tonen, maar altijd EISEN.Op zaterdag 12 februari 2005 23:05 schreef KonnieKipke het volgende:
[..]
![]()
quote:Je hebt wel gelijk hoor. Ik zeg ook wel eens tegen patienten: Het is UW probleem, niet MIJN probleem. Ik kan mogelijk een oplossing bieden.Op zaterdag 12 februari 2005 23:15 schreef snerd het volgende:
[..]
Komt waarschijnlijk omdat al die schreeuwende naïvelingen niet in de gezondheidszorg werken. Zij doen hun eigen werk, en eisen dat de hele gezondheidssector álle problemen voor ze oplost. Niet meedenken of begrip tonen, maar altijd EISEN.