Urk boos op cabaretière

Nederland • Geschreven door Rob (R@b) op 11-02-2005 @ 10:25
print 
Cabaretière Jacqueline Kerkhof heeft de gemeente Urk tot woede gedreven omdat ze maandagavond, bij de prijsuitreiking van de Flevolandse sportverkiezingen, de naam van Jezus zou hebben misbruikt. Urk heeft de organisatie van het evenement en de provincie Flevoland een boze brief gestuurd en dreigt de subsidie voor de Flevolandse sportverkiezingen voortaan in te trekken.

Volgens het gemeentebestuur van Urk heeft Kerkhof het vissersdorp en het christelijk geloof meerdere malen belachelijk gemaakt. ''Ze misbruikte daarbij talloze keren de naam van Jezus. De cabaretière beledigde ons doelbewust. Misschien bedoelde ze het niet kwetsend, maar zo kwam het wel over op het college'', aldus een woordvoerder.

De cabaretière zelf zegt niks te begrijpen van de consternatie. ''De gemeente heeft een groot gebrek aan humor. Ik weet dat godsdienstfundamentalisten geen gevoel voor humor hebben, maar dat ze over een woord als Jezus al vallen… Dan moet je het wel heel moeilijk hebben in deze maatschappij.''

Medeorganisator Omroep Flevoland had de tekst vooraf gelezen, en zag ook niet in dat het beledigend over zou kunnen komen. Ook achteraf snapt men de commotie niet.

De organisator Sport Service Flevoland wist vooraf echter niet wat Kerkhof zou zeggen en betreurt de kwestie ten zeerste. ''Deze reactie van Urk was te verwachten. Er waren wel meer mensen boos over het optreden van die cabaretière. Ikzelf ook'', aldus P. Brouwer van Sport Service.

Jacqueline Kerkhof won in 1998 de publieksprijs en de persoonlijkheidsprijs van het Camerettenfestival en toert op dit moment met de voorstelling Vleesbingo door het land.


Kerkhof snapt commotie niet



Lees ook:

» 00:29 Sap veruit favoriet bij kiezers GroenLinks28
» 25/05 Aangifte krakers tegen politie over geweld19
» 25/05 Notoire zwartrijdster loopt tegen de lamp25
» 25/05 Zeker anderhalf miljoen euro schade door noodweer18


delen | eKudos nujij

15013 views / 109 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 109 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3
Jezus, wat overdreven.
userIcon
Wat heeft ze volgens Urk dan wel niet gedaan met dat woord?
userIcon
Ze zouden die duivelse ketter moeten raddraaien
Dit zal hier weer de nodige leedvermaak opleveren...

Maar hoe dan ook: ik vind dat een germeenteraad zich niet op deze manier met godsdienstkwesties hoort te bemoeien. Laat dat aan godsdienstige organisaties over.
userIcon
Ze heeft Jezus verkracht


het woord dan...


eigenlijk wel makkelijk
userIcon
Jezus...wat een gezeik.
userIcon
En ze hebben weer es wat te zeiken hoor
userIcon
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 10:29 schreef meranto het volgende:
Ze zouden die duivelse ketter moeten raddraaien
kielhalen past denk ik beter bij Urk?
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 10:28 schreef Schaduwtje het volgende:
Wat heeft ze volgens Urk dan wel niet gedaan met dat woord?
Zoals de meeste mensen het woord Jezus gebruiken (vaak uitdrukking van verontwaardiging of verbazing) is voor een echt overtuigd christen al onaanvaardbaar.
Cabaretiers overtrekken dat soort dingen vaak, dus zal het nog wel wat harder aangekomen zijn schat ik zo.
userIcon
och, Urk... ons eigen voorbeeld van hoe achterlijk je kunt zijn... maar waarom huren ze dan ook een cabaretiere in en geen dominee }:O
Nederland op zijn smalst. Christenen...
Je kunt als cabaretier geen betere reclame krijgen dan kritiek van Urker godsdienstfundamentalisten! Gefeliciteerd, Jacqueline Kerkhof!
Jezus, Ik dacht dat politici altijd objectief moesten zijn, en dat je je godsdienst dus niet in je werk uit. net als rechters enzo...

(offtopic: Ga me niet in me nederlands verbeteren, ik weet dat ik niet kan schrijven)
Dat mensen het woord Jezus gebruiken bij verontwaardiging is niet direct kwetsend
De naam Jezus misbruiken is heel iets anders.


Ik vind het ook behoorlijk kinderachtig om zoiets te doen als je weet dat je veel mensen in je omgeving kwetst.
Vorm van goedkope humor.
Zulke humor is vaak alleen maar leuk omdat je andere mensen kwetst.
Als het over een normaal mens zou gaan, zou niemand erom kunnen lachen.

Maar ik kan er in dit geval helemaal niet over oordelen omdat ik niet weet wat er gezegd is.

wat een gezeik weer zeg....

alle oorlogen en ruzies gaan om slechts 3 dingen; Kerk, Kapitaal en Kut.....
zie dit gedoe...

quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 10:46 schreef A.P.H. het volgende:
Dat mensen het woord Jezus gebruiken bij verontwaardiging is niet direct kwetsend
De naam Jezus misbruiken is heel iets anders.


Ik vind het ook behoorlijk kinderachtig om zoiets te doen als je weet dat je veel mensen in je omgeving kwetst.
Vorm van goedkope humor.
Zulke humor is vaak alleen maar leuk omdat je andere mensen kwetst.
Als het over een normaal mens zou gaan, zou niemand erom kunnen lachen.

Maar ik kan er in dit geval helemaal niet over oordelen omdat ik niet weet wat er gezegd is.
Ehm... volgens mij is het hele idee van een cabaratier, om overal de spot mee te draaien???

Lebbis en Jansen hebben het over bert die aids heeft door ernie, en pino gaat dood want die heeft kanker, hoor je enige ophef daarover???
Terwijl dat volgens mij ook best serieuze zaken zijn??
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 10:43 schreef Bolletje_170 het volgende:
Nederland op zijn smalst. Christenen...
Weet je...ik snap het niet....

Als christenen een brief schrijven dat ze kwaad zijn dat het woord Jezus verkracht wordt is dat toch niet zo erg en overdreven? Het is beter dan dat we diegene ritueel afslachten toch?

Nee maar wat ik bedoel is dat een groep is gewoon ontevreden en schijft daar een brief over. Jij zou het toch ook niet leuk vinden als iemand's naam van wie je houdt steeds "vernederd" wordt...........

Ik vind het vrij normaal dus....
userIcon
quote:
''Ze misbruikte daarbij talloze keren de naam van Jezus. De cabaretière beledigde ons doelbewust. Misschien bedoelde ze het niet kwetsend, maar zo kwam het wel over op het college''.
Ik heb het vermoeden dat ze het woord jezus alleen maar uitgesproken heeft. ...het kwam zo over...
userIcon
What's next?

Brandstapel op het marktplein en met fakkels en rieken opjagen
van iedereen die de naam van Jezus op een andere manier gebruikt
dan 'de bedoeling' zou zijn???

Als ie bestaan heeft en nog zou leven zou Jezus zich er volgens mij
niet eens druk om maken...
Wie weet heeft die cabaretière wel dezelfde religie als ik. En in mijn religie is het volkomen normaal om de naam van god en jesus in vloeken e.d. te gebruiken. Maar het is voor zeer kwetsend wanneer ongelovigen, heidenen en ketters mijn op straat aanspraken over mijn religeuse praktijken. Iets wat ik deze mensen dan meestal ook duidelijk vertel. Zo'n fundamentalist een ketter noemen vinden ze meestal niet echt leuk en voor het merendeel komt dit zo onverwachts dat ze niet meer weten wat ze moeten zeggen.
Ik verwacht kamervragen.
Ik vind het een beetje kinderachtig worden dat de laatste tijd zo enorm veel geprovoceerd wordt. Laat iedereen in zijn waarde. Je had toch op je klompen kunnen aanvoelen dat dit soort opmerkingen in Urk niet echt gepast zijn.

Ik ben niet echt streng gelovig, maar ik vind het niet meer dan normaal dat een beetje zorgvuldiger met de namen Jezus en God wordt omgegaan.
Urk incest dorp sinds 1900. De rednecks van Nederland. Ik verbaas me niet echt over deze commotie.
Godsdienstfundamentalisten kunnen gewoon niks hebben. Gelukkig zijn christen fundamentalisten niet zo geweldadig, maar wat zij doen is vaak ook kwetsend!
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 10:58 schreef Sirblade het volgende:
Wie weet heeft die cabaretière wel dezelfde religie als ik. En in mijn religie is het volkomen normaal om de naam van god en jesus in vloeken e.d. te gebruiken. Maar het is voor zeer kwetsend wanneer ongelovigen, heidenen en ketters mijn op straat aanspraken over mijn religeuse praktijken. Iets wat ik deze mensen dan meestal ook duidelijk vertel. Zo'n fundamentalist een ketter noemen vinden ze meestal niet echt leuk en voor het merendeel komt dit zo onverwachts dat ze niet meer weten wat ze moeten zeggen.
... en als een koe twee wielen zou hebben was het een fiets...
userIcon
Urk is wel vaker gebruikt voor grappen. En nu weet ik waarom. Stelletje overdreven simpele zielen. Zeker niets beters te doen.
userIcon
Ik heb het gewraakte fragment op de regionale omroep gezien, ze heeft alleen de naam 'Jezus' gezegd, en zich er op voorhand al voor verontschuldigd.

De ophef doet een beetje denken aan de stenigingsscene uit The Life of Brian .

Overigens zou men er in de Bekrompenerwaard beter aan doen om eerst eens voor een onbesproken gedrag van de dorpelingen te doen alvorens de fatsoenspijlen op ongelijk welke cabaretier dan ook te richten. Ik kan me niet herinneren wanneer de bevolking van Urk voor het laatst positief in het nieuws is geweest
Ik vind het net zo goed idioot om de naam van mensen te misbruiken die met een ernstige ziekte terminaal op bed liggen.

Ook vreselijk goedkoop en walgelijk

Gevoelloos.

Wat bezielen mensen om te lachen om andermans leed en te lachen bij het vernederen van iemand waar je veel van houd.

dat is toch ziek!!!!!

quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 11:04 schreef Ouwesok het volgende:
Ik kan me niet herinneren wanneer de bevolking van Urk voor het laatst positief in het nieuws is geweest
Oh zo christelijk maar ondertussen.... SEX, DRUGS, ROCK 'N ROLL!!!!
userIcon
zo simpel, alle godsdienst fundamentalisten oprotten aub! deze urkers ook dus, of bouw een muur om dat halve eiland.
userIcon
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 11:01 schreef TMar het volgende:
Gelukkig zijn christen fundamentalisten niet zo geweldadig
Wel eens Urkers van dichtbij meegemaakt
userIcon
Onacceptabel dat deze bestuurders hun macht willen misbruiken om de vrijheid van meningsuiting te beperken. Ze doen hun geloof op deze manier eerder kwaad als goed.
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 11:10 schreef sjengsjepers het volgende:
zo simpel, alle godsdienst fundamentalisten oprotten aub! deze urkers ook dus, of bouw een muur om dat halve eiland.
Alhoewel ik het een vreselijk begrip vind zeg ik toch. Deze mensen kwamen op voor hun normen en waarden. Om het nou als fundamentalistisch te betitelen vind ik wel erg kort door de bocht.
userIcon
Urkers hebben het alle-jezus zwaar...
Veel cabaretiers gebruiken Urkenaren als pispaaltje. En terecht: als een klein deel van de bevolking zo afwijkt van de rest dan kun je veel kritiek verwachten van de rest. En daar is het afgebrand worden door caberetiers ook een onderdeel van.
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 11:13 schreef axl888 het volgende:
Urkers hebben het alle-jezus zwaar...
Veel cabaretiers gebruiken Urkenaren als pispaaltje. En terecht: als een klein deel van de bevolking zo afwijkt van de rest dan kun je veel kritiek verwachten van de rest. En daar is het afgebrand worden door caberetiers ook een onderdeel van.
Maar ondertussen wel het geld innen waar men uit Urk aan meebetaald heeft...
Uit betrouwbare bron is vernomen dat het Opperwezen zelf er smakelijk om heeft gelachen. Maar ja, zij heeft dan ook gevoel voor humor, hetgeen van Urkers niet kan worden gezegd, en bovendien altijd een vrijkaartje.
Tja.. dit was een Flevolandse Sportverkiezing waar ook de gemeente Urk subsidie aan geeft.

Urk houdt er niet van als de naam Jezus te pas en te onpas gebruikt wordt. Met een beetje inlevingsvermogen had de organisatie dat kunnen weten.

Urk wil nu misschien niet meer meebetalen aan de organisatie. En dat mogen ze volgens mij zelf weten...

In elk geval is dit beter reageren dan meteen een mes trekken zoals het bij andere gelovigen wel eens wil voorkomen...
Jezus kruisiging is een hoax.
dat volkje moet niet zo verschikkelijk zeiken.. godsdienst is in mijn ogen oorzaak van de meeste slechte dingen
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 11:13 schreef axl888 het volgende:
Urkers hebben het alle-jezus zwaar...
Veel cabaretiers gebruiken Urkenaren als pispaaltje. En terecht: als een klein deel van de bevolking zo afwijkt van de rest dan kun je veel kritiek verwachten van de rest. En daar is het afgebrand worden door caberetiers ook een onderdeel van.
Leuk dat je dat zegt.....dan is het dus erg makkelijk en goedkoop om zo te scoren omdat een groep anders is.....In feite zeg je dus dat als iemand gepest wordt, omdat ie iets niet wil doen wat de anderen wel willen doen of iets dergelijks, dat dat dan goed is. Ik begrijp je niet helemaal goed, denk ik
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 11:18 schreef guitarplaying_scorpion het volgende:
dat volkje moet niet zo verschikkelijk zeiken.. godsdienst is in mijn ogen oorzaak van de meeste slechte dingen
Nee hoor, de mensen die religie verkeerd interpreteren of misbruiken...
userIcon
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 11:15 schreef Trompetero69 het volgende:
Maar ondertussen wel het geld innen waar men uit Urk aan meebetaald heeft...
Ja, waarom niet.
Als je geen kritiek meer mag leveren, omdat iemand je betaald heeft dan zit er iets scheef.
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 11:18 schreef plum het volgende:

[..]

Luister en huiver.
Ik ben zeer streng gereformeerd opgevoed, wij mochten op zondag niet eens fietsen.
Nu ben ik door een paar affaires van dat geloof afgestapt , en góéd af gestapt. en heb sinds 37 jaar de vrijheid en blijdschap gevonden die in dat geloof niet zat en nooit te vinden is geweest.
Zij hebben het de laatste jaren nog gepresteerd om hiet de zwembaden in de omgeving te willen sluiten op zondag , omdat het de dag des Heren is.
Ik houdt ook niemand tegen om naar de kerk te gaan.
En ik respecteer ieder die ergens in gelooft , al is het in spoken of sinterklaas, maar het moet niet te uitzinnig gaan worden, want dan ga ik net als de Natuur waarin ik heilig geloof , tegenwerken.
Hieruit blijkt dat ik een gezonde hekel heb aan fundamentalisme, of dat nu cristelijk , katholiek moslim of welk ander geloof dan ook is.
Maar wat is dan fundamentalisme? Opkomen voor iets waarin je gelooft? Ben jij dan ook niet een beetje een fundamentalist omdat jij er tegenin gaat als het voor jou gevoel te ver gaat? Das precies hetzelfde wat die urkers doen!!
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 11:20 schreef axl888 het volgende:

[..]

Ja, waarom niet.
Als je geen kritiek meer mag leveren, omdat iemand je betaald heeft dan zit er iets scheef.
Vind je het zelf ook niet een beetje scheef? Je mag kritiek leveren, maar je komt dan niet meer geloofwaardig over als je wel je hand op houdt. Hypocriet heet dat...
urk is een hels gat. dat iemand het woord je zus daar gebruikt...tja ik begrijp hoe kwetsend dat bij een inteelt gehucht kan over komen. jezus wat een gezeik van zo'n klein rot gehucht.
userIcon
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 10:46 schreef A.P.H. het volgende:

Zulke humor is vaak alleen maar leuk omdat je andere mensen kwetst.
Als het over een normaal mens zou gaan, zou niemand erom kunnen lachen.
Maar dat is toch altijd zo.
En wie is normaal in nederland zeg het maar
50  van 109 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3


Lees ook:

» 00:29 Sap veruit favoriet bij kiezers GroenLinks28
» 25/05 Aangifte krakers tegen politie over geweld19
» 25/05 Notoire zwartrijdster loopt tegen de lamp25
» 25/05 Zeker anderhalf miljoen euro schade door noodweer18


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden