Steeds meer mensen slagen voor rijexamen

Nederland • Geschreven door Jeroen (steenz) op 10-02-2005 @ 16:51
print 
Icoon Binnenlands nieuws Het percentage mensen dat slaagt voor het autorijexamen is vorig jaar opnieuw gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor. In 2004 haalde 47,4 procent van de kandidaten hun rijbewijs. Het jaar daarvoor lag dit percentage nog op 46,4 procent, wat ook al een record was. Dat heeft het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) bekendgemaakt. In totaal nam het CBR vorig jaar 477 duizend theorie- en praktijkexamens af.

Het CBR denkt dat het stijgende slagingspercentage komt door een toenemende kwaliteit van de rijopleidingen. Vooral de Rijopleiding in Stappen (RIS), die sinds vorig jaar bestaat, scoort goed. Van de kandidaten die een RIS deden slaagde namelijk maarliefst 69,4 procent in één keer. Dat is 22 procent hoger dan de kandidaten met een normale opleiding.



Lees ook:

» 00:29 Sap veruit favoriet bij kiezers GroenLinks28
» 25/05 Aangifte krakers tegen politie over geweld19
» 25/05 Notoire zwartrijdster loopt tegen de lamp25
» 25/05 Zeker anderhalf miljoen euro schade door noodweer18


delen | eKudos nujij

10156 views / 59 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 59 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
Mooi zo, ik doe RIS en moet half april afrijden
userIcon
Alsof er niet genoeg auto's rondrijden. Aanscherpen die eisen hehehehe
userIcon
Right.

Was het niet normaal om zoveel mogelijk mensen te laten zakken? Om nog even de staatskas te spekken?
Mijn broer heeft 5 keer gedaan om zijn bewijsje te halen. En toen ik later bij hem in de auto zat, reed hij voortreffelijk!
En dit verhaal hoor ik ook vaak van andere mensen...
Tja tegenwoordig wil je je best wel doen met die asociaal hoge prijzen die ze er voor vragen
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 16:58 schreef woutabest het volgende:
Right.

Was het niet normaal om zoveel mogelijk mensen te laten zakken? Om nog even de staatskas te spekken?
Mijn broer heeft 5 keer gedaan om zijn bewijsje te halen. En toen ik later bij hem in de auto zat, reed hij voortreffelijk!
En dit verhaal hoor ik ook vaak van andere mensen...
Sure, en jij bent de perfecte bestuurder om daarover een goed oordeel te geven?
Stelletje.....ach jah. Ik moet volgende week voor de tweede keer weer. Iedereen om mij heen zakt...is hetniet voor de tweede keer dan wel voor de derde. Dus volgens mij kloppen de cijfers niet helemaal maar goed....

Leintje
userIcon
Games... Race Games....
Ze mogen mij ook best wel eens laten slagen hoor :')
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 16:58 schreef woutabest het volgende:
Right.

Was het niet normaal om zoveel mogelijk mensen te laten zakken? Om nog even de staatskas te spekken?
Mijn broer heeft 5 keer gedaan om zijn bewijsje te halen. En toen ik later bij hem in de auto zat, reed hij voortreffelijk!
En dit verhaal hoor ik ook vaak van andere mensen...
Klopt, op het moment geloof ik steeds meer. Omdat er minder aanmeldingen komen voor rijexamens danwel TTT hebben die lui natuurlijk ook minder inkomsten. En ze moeten wel aan het werk blijven. Dan toch meer een paar keer laten zakken? Scheelt zo weer 180 EURO p.p.
Ik ben ook in 1 keer geslaagd, wahahhaahah, en die zag ik echt NIET aankomen!
Maar, toch, van mij hoeft die rijopleiding niet nog zwaarder, als ik het vergelijk met hoe iets oudere mensen het gehaald hebben, is dit echt heel uitgebreid, je moet heel erg veel weten
Zoiets dacht ik al wel...... Want als ik op de weg eens rondkijk zie ik anders zat "^$@#*@" ehh... gasten, Waarvan ik denk HOE HEB JIJ JE RIJBEWIJS GEHAALD
om maar eens wat te noemen:
snijden / uitremmen / grootlicht / knipperlicht / inhalen / inschatting / vluchtstrook

En voordat iedereen begint te zeuren, Ik weet dat ik zelf ook niet perfect zal rijden. Maar bij sommigen kan het toch echt wel een fors stuk beter.
userIcon
Nah ik moest er 4x over doen!! Maar ik heb hem wel.. Hoor trouwens van veel mensen dat ze in 1x slagen de laatste tijd.. Jammer dat ik die mazzel niet had!!
userIcon
Je kan m beter in een Oostblok land halen, betaal je 100 euro en klaar is kees. Hier wordt je genaaid, dan zeggen ze jaa ik vond dat je het toch nog niet helemaal beheerste..hoppa en 250 euro lichter
userIcon
2 x gezakt

Reed tegen een militaire colone op en schepte een ambulance medewerker....

3de keer geslaagd, toen reed ik de schoonmoeder van de examinator aan
Ook hier geldt: Nederland, je kunt niet alles met regels en structuren oplossen. De eisen om een rijbewijs te halen zijn hier naar mijn weten de hoogste ter wereld. Een rijstijl ontwikkelen leer je vooral pas als je het papiertje eenmaal hebt.

De Rijopleiding in Stappen vind ik een goed initiatief, als je ziet dat hierdoor de kans om te slagen beduidend groter is dan de kans om te zakken. Dat ongelukken zijn te voorkomen door een betere rijopleiding, ben ik het niet geheel mee eens. Ongelukken komen vaak voort uit roekeloos rijden.

En ja, ik moet maar eens wat herhalingslessen gaan volgen, heb al twee jaar niet meer gereden.
maarja waar ligt het nou aan...

Het kan zijn dat mensen beter rijden, dat er beter les wordt gegeven of dat de lessen veel makkelijker zijn geworden.

Als het het laatste is zullen er wel weer veel ongelukken bijkomen...
ja dan moeten ze het maar wat moeilijker maken!

ik heb mijn A en B toch al!
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 16:58 schreef buachaille het volgende:
Alsof er niet genoeg auto's rondrijden. Aanscherpen die eisen hehehehe
precies , het slipt dicht in Nederland en wat ik al helemaal niet vind kunnen zijn die illigale Turken die die geen Nederlands kunnen maar weel hun eigen soort les mogen geven op de openbare weg , het is Turkije niet .
quote:
Mijn broer heeft 5 keer gedaan om zijn bewijsje te halen. En toen ik later bij hem in de auto zat, reed hij voortreffelijk!
En dit verhaal hoor ik ook vaak van andere mensen...
als je net je rijbewijs hebt gehaald rij je zeker niet voortreffelijk.. en dat maakt de rest van je verhaal ook nogal ongeloofwaardig.
ik denk gewoon dat je broer kut reed en daarom zo vaak gezakt is.
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 16:58 schreef woutabest het volgende:
Right.

Was het niet normaal om zoveel mogelijk mensen te laten zakken? Om nog even de staatskas te spekken?
Mijn broer heeft 5 keer gedaan om zijn bewijsje te halen. En toen ik later bij hem in de auto zat, reed hij voortreffelijk!
En dit verhaal hoor ik ook vaak van andere mensen...
Dan weet je meteen waarom ie de laatste keer wel is geslaagd.
:P Toevallig gister geslaagd voor mijn rijbewijs.. Ik heb gewoon zo'n normale opleiding gedaan... 22 lesjes van 50 min Best netjes al zeg ik het zelf....

Vind overigens het niveau niet erg hoog liggen of ik heb enorm veel geluk gehad... (1 bijzondere verrichting, welke nie eens helemaal goed ging.. en ik reed 80 op een weg waar je maar 50 mocht ...) Ondanks dat toch geslaagt...
userIcon
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 16:58 schreef woutabest het volgende:
Right.

Was het niet normaal om zoveel mogelijk mensen te laten zakken? Om nog even de staatskas te spekken?
Mijn broer heeft 5 keer gedaan om zijn bewijsje te halen. En toen ik later bij hem in de auto zat, reed hij voortreffelijk!
En dit verhaal hoor ik ook vaak van andere mensen...
Mee eens..

Dit is algemeen bekend! En ook ik hoor het regelmatig..
Kheb er zelf geen ervaring mee want ik heb theorie en praktijk beide in 1 keer gehaald
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 17:26 schreef Djerikp het volgende:
:P Toevallig gister geslaagd voor mijn rijbewijs.. Ik heb gewoon zo'n normale opleiding gedaan... 22 lesjes van 50 min Best netjes al zeg ik het zelf....

Vind overigens het niveau niet erg hoog liggen of ik heb enorm veel geluk gehad... (1 bijzondere verrichting, welke nie eens helemaal goed ging.. en ik reed 80 op een weg waar je maar 50 mocht ...) Ondanks dat toch geslaagt...
Dit bedoel ik nou(zie eerdere post). :'( TRIEST :'(
userIcon
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 17:21 schreef magicsam het volgende:

[..]

als je net je rijbewijs hebt gehaald rij je zeker niet voortreffelijk.. en dat maakt de rest van je verhaal ook nogal ongeloofwaardig.
ik denk gewoon dat je broer kut reed en daarom zo vaak gezakt is.
userIcon
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 17:15 schreef Dopekoe het volgende:
2 x gezakt

Reed tegen een militaire colone op en schepte een ambulance medewerker....

3de keer geslaagd, toen reed ik de schoonmoeder van de examinator aan
geweldig
userIcon
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 17:21 schreef magicsam het volgende:

[..]

als je net je rijbewijs hebt gehaald rij je zeker niet voortreffelijk.. en dat maakt de rest van je verhaal ook nogal ongeloofwaardig.
ik denk gewoon dat je broer kut reed en daarom zo vaak gezakt is.
Nou misschien niet voortreffelijk, maar hij reed gewoon goed, nergens een grote fout, kon heel snel inparkeren.
Die laatste keer mocht hij overigens bij een andere instantie doen, die keek naar zijn stijl en niet naar zijn foutjes.
userIcon
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 17:39 schreef woutabest het volgende:

[..]

Nou misschien niet voortreffelijk, maar hij reed gewoon goed, nergens een grote fout, kon heel snel inparkeren.
Die laatste keer mocht hij overigens bij een andere instantie doen, die keek naar zijn stijl en niet naar zijn foutjes.
Andere instantie=Staatsexamen?
userIcon
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 17:41 schreef Wieisdiegast het volgende:

[..]

Andere instantie=Staatsexamen?
Ik weet niet hoe dat allemaal heet
userIcon
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 17:43 schreef woutabest het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe dat allemaal heet
Das nog zoiets raars. Zak je een aantal keer. Dan doe je dat staatsexamen waarbij ze veel soepeler beoordelen. Je kan er zo ongeveer niet voor zakken dat is wat ik begrepen heb. Vervolgens mag je net als iedereen gewoon de weg op, dan zou het beter zijn als je als eerste keer meteen al dat staatsexamen kon doen en het in 1 keer halen dan al die andere geldklopperij
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 17:29 schreef MDKme2 het volgende:

[..]

Dit bedoel ik nou(zie eerdere post). :'( TRIEST :'(
Net of ik daar wat aan kan doen .... Ik had ook verwacht dat ik zou zakken als een baksteen, maar goed als die examinator mij laat slagen, dan ga ik toch niet lopen zeuren. Overigens wil dat toch niet zeggen dat ik de rest ook niet onder controle heb? Ik begrijp jou reactie wel om te zeggen dat er gekken op de weg rond rijden, dat weet ik zelf ook wel, neemt niet weg dat niet iedereen die met veel geluk geslaagd is niet kan rijden. En wat al vaker gezegt is, de routine van het auto rijden leer je later pas, wanneer je overal echt zelf aan moet denken...

Rijlessen zijn leuk voor de beheersing van het voertuig, het kijk gedrag en de regeltjes.. maar het echte werk komt later pas... Als je mij en andere mensen over een paar jaar uit maakt voor brokkenpiloot wanneer ze 3 auto's total loss heb gereden okee prima, kan ik mee leven, maar geef iedereen wel een eerlijke kans aub.
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 16:58 schreef woutabest het volgende:
Right.

Was het niet normaal om zoveel mogelijk mensen te laten zakken? Om nog even de staatskas te spekken?
Mijn broer heeft 5 keer gedaan om zijn bewijsje te halen. En toen ik later bij hem in de auto zat, reed hij voortreffelijk!
En dit verhaal hoor ik ook vaak van andere mensen...
Idd, hoor ik ook.

Zo ben ik een keer gezakt omdat ik onder hele moeilijke omstandigheden (druk, smalle, kronkelende weg met tegenliggers en veel fietsende scholieren) niet helemaal perfect reed, terwijl voor de rest alles goed ging.

Uitslagformulier met precies 1 minpuntje en toch laat zo'n rat me zakken.
userIcon
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 16:58 schreef woutabest het volgende:
Right.

Was het niet normaal om zoveel mogelijk mensen te laten zakken? Om nog even de staatskas te spekken?
Mijn broer heeft 5 keer gedaan om zijn bewijsje te halen. En toen ik later bij hem in de auto zat, reed hij voortreffelijk!
En dit verhaal hoor ik ook vaak van andere mensen...
Misschien reed hij pas voortreffelijk na 5 keer zakken met bijbehorende extra lessen...
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 17:07 schreef LamaBoy het volgende:
Ik ben ook in 1 keer geslaagd, wahahhaahah, en die zag ik echt NIET aankomen!
Maar, toch, van mij hoeft die rijopleiding niet nog zwaarder, als ik het vergelijk met hoe iets oudere mensen het gehaald hebben, is dit echt heel uitgebreid, je moet heel erg veel weten
Daarom zijn er tegenwoordig allemaal van die programma's die laten zien hoe voorbeeldig de gemiddelde bestuurder zich gedraagt. Echt kappe nou want ik wordt er helemaal gek van. Mensen die twintig keer rijexamen doen en evenzovaak zakken, moeten gewoon nooit achter het stuur.
Maak dat rijexamen maar lekker zwaar. Het is goed voor de veiligheid en het levert aanzienlijkk minder doden en files op
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 17:13 schreef Wieisdiegast het volgende:
Je kan m beter in een Oostblok land halen, betaal je 100 euro en klaar is kees. Hier wordt je genaaid, dan zeggen ze jaa ik vond dat je het toch nog niet helemaal beheerste..hoppa en 250 euro lichter
Idd, ja.
Ik denk ook dat het CBR in aktie komt als bepaalde examinators teveel mensen laten slagen. Dan krijgen ze vast te horen dat collega's meer mensen laten zakken en zij "dus" niet streng genoeg zijn.

Dan moeten ze dus kiezen tussen op de oude voet doorgaan en zeggen tegen hun promotie of salarisverhoging of wat vaker een leerling naaien.

Nou voor sommige mensen is de keuze dan snel gemaakt.
userIcon
dit is eigenlijk slecht nieuws voor de mensen die nog examen moeten doen, want wat als het CBR aan de hand van deze gegevens strenger gaat controleren op de kandidaten ???

Ondaks dat CBR een stichting is is het wel HEEL ERG commercieel geworden.
userIcon
ik heb afgelopen dinsdag op mijn verjaardag mijn rijbewijs in 1x gehaald!
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 16:58 schreef woutabest het volgende:
Right.

Was het niet normaal om zoveel mogelijk mensen te laten zakken? Om nog even de staatskas te spekken?
Mijn broer heeft 5 keer gedaan om zijn bewijsje te halen. En toen ik later bij hem in de auto zat, reed hij voortreffelijk!
En dit verhaal hoor ik ook vaak van andere mensen...
Mag ook wel na 5x!

Morgen ga ik aan mn 3e rijles beginnen mijn instructeur heeft een slagingsprecentage van 75% en is super tof heb er nu al weer zin in.
Gister voor de 3e keer gezakt. Reden, ik keek TE VEEL :'(
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 17:13 schreef Wieisdiegast het volgende:
Je kan m beter in een Oostblok land halen, betaal je 100 euro en klaar is kees. Hier wordt je genaaid, dan zeggen ze jaa ik vond dat je het toch nog niet helemaal beheerste..hoppa en 250 euro lichter
Dat is ook een bron van wegpiraten
minstens de helft van de mensen die zakken wordt gewoon genaaid door de examinator, helaas zit het zo in elkaar
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 17:39 schreef woutabest het volgende:

[..]

Nou misschien niet voortreffelijk, maar hij reed gewoon goed, nergens een grote fout, kon heel snel inparkeren.
Die laatste keer mocht hij overigens bij een andere instantie doen, die keek naar zijn stijl en niet naar zijn foutjes.
Ik ben ook de 5e x geslaagd.
Na vier keer zakken, moet je op bij het BNOR (staat voor: bijzonder nader onderzoek rijvaardigheid).
En daar geven ze echt het rijbewijs niet kado, zoals iemand hierboven suggereert! In grote lijnen is het hetzelfde dan het normale rijexamen.

De meeste mensen zullen wel iets van zenuwen voelen voor ze opgaan. Maar bij sommigen zijn de zenuwen zo erg dat het van invloed is op hun rijprestaties tijdens het examen. Voor die mensen kan het BNOR een verschil maken.
Kandidaten worden namelijk niet met een grote groep anderen op de 'standaardplek' opgeroepen, maar alleen op een heel andere plek (ik in een 'duur' hotel, kreeg er alleen maar meer de zenuwen van, maar ja..). Het kan eventueel iets langer duren (gesprekje vooraf en het rijden), maar dat was bij mij helemaal niet het geval. Je krijgt de mogelijkheid om de auto aan de kant te zetten tijdens het rijden, als 'het je even teveel wordt'. (Heb ik geen gebruik van gemaakt.) En ik vond de examinator een stuk gezelliger (ik weet het dat is een mening, en hoeft niet typerend te zijn). Aan het begin zei hij mij al iets in de trant van: "dat doe je goed, dat doen er veel fout". Ja, ik weet dat hij dat waarschijnlijk tegen iedereen zegt, maar op dat moment wil je dat graag horen. Dat zijn zo'n beetje de verschillen..Owjah en het is nog duurder.
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 16:58 schreef woutabest het volgende:
Right.

Was het niet normaal om zoveel mogelijk mensen te laten zakken? Om nog even de staatskas te spekken?
Mijn broer heeft 5 keer gedaan om zijn bewijsje te halen. En toen ik later bij hem in de auto zat, reed hij voortreffelijk!
En dit verhaal hoor ik ook vaak van andere mensen...
Rijden leer je door veel in het verkeer te zitten. Wanneer je 5 x over je rijbewijs hebt gedaan, heb je meestal aardig wat lessen gehad en daarmee uurtjes in de auto doorgebracht.
Ik zeg niet dat het altijd terecht is, wanneer mensen zakken. Maar zodra je het hebt, ben je snel genoeg 'vergeten' hoe lang je er over hebt gedaan. En beter een x meer zakken, dan jezelf op de eerste de beste boom kapot rijden he..
En ja het doet pijn als je zakt, zeker wanneer je daarna om je heen kijkt naar mensen die zich wel in een auto voortbewegen. Dan vraag je je best weleens af: 'hoe hebben die het wel kunnen halen?!'
Wat steeds meer , waarom ben ik dan genaaid en gezakt :'( .

Ik had ook zo het gevoel dat er door sommige examinatoren laks werd gedaan. Ik ken mensen die veels te aso en gevaarlijk rijden, maar wel in 1 keer geslaagd zijn, en ik die goed en veillig rijd (Volgens mijn examinator, die trouwens verwachtte dat ik em zou halen) moest genaaid worden en ik ben gezakt :'(

Nou ja, volgende week ronde 2 (wel weer 210 euro naar de ***** )
Ik heb het lekker de eerste keer gehaald met 30 lesjes! Oléé
userIcon
Dat is goed nieuws, ik moet em namelijk nog halen.

N.B. jammer voor de groene partijen, die iedereen met de bus wil laten gaan.
Als je een jaar met de bus gaat.... Kan je voor hetzelfde geld een rijbewijs halen denk ik?
userIcon
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 16:58 schreef woutabest het volgende:
Right.

Was het niet normaal om zoveel mogelijk mensen te laten zakken? Om nog even de staatskas te spekken?
CBR is een bestuursorgaan zoals bedoeld onder 1:1 lid 1 B AWB, dus onder privaatrecht opgericht... Dan zijn ze toch een privaat bedrijf gewoon, door de overheid met bevoegdheden bekleed, of zie ik dat verkeerd? Gaat hun geld echt de staatskas in?
userIcon
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 19:53 schreef RiFF het volgende:
Ik heb het lekker de eerste keer gehaald met 30 lesjes! Oléé
Zeker vroeger altijd tractor mogen lenen van pa of zo?
(Niet beledigend bedoeld hoor, maar ik merk dat jongens die van alles mochten lenen van hun pa altijd eerder slagen)
Als ik zo eens rond kijk naar mensen die hun rijbewijs hebben gehaald dan zijn de personen die het niet in 1 keer hebben gehaald eigenlijk mensen waar ik liever bij in de auto zit dan mensen die het wel in 1 keer hebben gehaald.
De mensen die het niet in 1 keer hebben gehaald, weten gewoon dat ze ook wel eens dingen fout doen en corrigeren dat.
Ik denk dat het verstandiger is dat je na 3/5 jaar nog een keer examen doet en dat je dan een echt rijbewijs hebt. Misschien kun je nog wat leuks verzinnen met dat je in die eerste 3/5 jaar het punten rijbewijs niet mag verspelen.
Ik wil best wel eenmalig 150 euro betalen om die idioten van de weg te krijgen.
userIcon
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 17:15 schreef Dopekoe het volgende:

3de keer geslaagd, toen reed ik de schoonmoeder van de examinator aan
Kreeg je ook nog een auto cadeau?

Met de prijzen van tegenwoordig wil je inderdaad rap slagen. Wat kost een les tegenwoordig? 40 Euro ofzo? Ik heb er nog 37,50 guldens voor betaald en 145 piek voor het examen, incl. de huur van de auto.
50  van 59 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 00:29 Sap veruit favoriet bij kiezers GroenLinks28
» 25/05 Aangifte krakers tegen politie over geweld19
» 25/05 Notoire zwartrijdster loopt tegen de lamp25
» 25/05 Zeker anderhalf miljoen euro schade door noodweer18


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden