Weekdeals (728x90)

NS: 'Zonder vervoersbewijs meteen boete'

Economie • Geschreven door Stefan (SunChaser) op 08-01-2005 @ 16:25
print 
lucprevoo stuurde ons via de nieuws-submit dit door hem herschreven bericht:

De Nederlandse Spoorwegen nemen drastische maatregelen tegen het zwartrijden. Maar ook de gewone reiziger kan de dupe worden. Wie binnenkort zonder kaartje in de trein zit, moet er alsnog een kopen en meteen 35 euro boete betalen. Tevens moet dit direct worden betaald, uitstel van betaling is niet meer mogelijk.

Volgens de NS was het oude boetebeleid niet effectief, teveel mensen namen het risico om toch zwart te rijden. De boete was slechts de administratiekosten. Gevolg van deze maatregel is dat je bij een gesloten loket én een kapotte automaat tóch een boete moet betalen. Reizigers die met geldige reden zonder kaartje in de trein zitten, kunnen wel achteraf een deel van hun geld terugvragen.

Reizigersorganisatie Rover is boos: "In de bus kan je ook een duurder kaartje kopen. Dat is nu in de trein ook nog mogelijk, dus het beleid van de NS is al in lijn met de rest van het openbaar vervoer", zo verklaart een woordvoerder. Rover is van mening dat de conducteur vaker langskomen en dat de identiteit van zwartrijders beter gecontroleerd moet worden. "Zo voorkomen de NS dat er achteraf niet wordt betaald", aldus Rover.

Bron: Sp!ts


Lees ook:

» 25/05 DNB: Bankenbelasting zeer slecht36
» 25/05 Noodlijdende bejaarde kan beroep doen op bijstand45
» 25/05 EU klaagt Argentinië aan over handelsbeperkingen 12
» 25/05 'Staat moet hypotheken opkopen met pensioengeld'56


delen | eKudos nujij

14253 views / 95 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 95 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
kut, k wou nog wel zwart treinen vanavond
userIcon
Bah.. NS zuigt
Ben benieuwd wat t gaat kosten als je zonder kortingskaart toch met een kaartje met korting probeert te reizen.. Ik gok meestal dat er iemand zo vriendelijk is me mee te laten reizen..
Dan toch maar een auto kopen
Niet prettig. Soms kom je erachter dat je én je pinpas thuis hebt laten liggen, én te weinig kleingeld. Heb je 't wel leuk als briefje, maarja, dat pakken de automaten niet.

Hopen op coulantie van conducteur (vaak wel zo, gelukkig). Hoop dat dit niet door gaat, betaal altijd netjes m'n kaartje, maar als 't stomweg een keer niet kan (te weinig tijd/geen kleingeld/...), dan hang je dus wel. Bleh.
userIcon
K vind dit absurd..Gisteren had ik per ongeluk de verkeerde pinpas meegekregen van mn moeder..
Ik wist de pincode niet en nam niet het risico om de pas te blokkeren.
Had geen losgeld en moest dus wel een Uitstel v. Betaling halen bij de conducteur...
Absurd dat dit niet meer kan..of kun je dit wel vragen als de conducteur op t perron staat en geld dit alleen voor in de trein?
Het moet direct worden betaald. Oh ja. Enneh, in geval van "geen geld bij me"? Gaat die conducteur je dan fouilleren ofzo? Of moet je dan de trein dweilen?

Dit levert alleen maar meer agressie op in de trein. Het probleem van de administratieve kosten als gevolg van de "uitgestelde betaling" wordt nu op het bord van de conducteur gelegd. Da's tamelijk laf van NS. Een slimme conducteur blijft nu dus gewoon permanent in de 1e klasse kaarten met een collega.
userIcon
Na identificatieplicht ben je nu verplicht dus 35 euro bij je te hebben

Deels terecht zwartrijden is onzin, is een kaartje kopen nu zo moeilijk.
Onterecht is dat de NS de prijzen iedere keer weer verhoogt en de dienstverlening er op achteruit gaat, waar is de catering nou in de intercity's gebleven?
vrouw SunChaser (Redactie Frontpage) 08-01-2005 @ 16:32 fotoboek no homepage
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 16:31 schreef DerAlte het volgende:
Een slimme conducteur blijft nu dus gewoon permanent in de 1e klasse kaarten met een collega.
Dat doen ze toch al jaren?
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 16:32 schreef Tripleforce het volgende:
Na identificatieplicht ben je nu verplicht dus 35 euro bij je te hebben

Deels terecht zwartrijden is onzin, is een kaartje kopen nu zo moeilijk.
Onterecht is dat de NS de prijzen iedere keer weer verhoogt en de dienstverlening er op achteruit gaat, waar is de catering nou in de intercity's gebleven?
laat je je beurs thuis: krijg je 35 euro boete + kosten treinkaart + 50 euro boete voor niet kunnen identificeren. Damn....
Reis allang niet meer met NS.

te duur KLAAR!

Als iedereen nou boycot om trein te nemen tegen de te hoge prijs? :'(
dan gaat het vast wel lager.

Openbaar vervoer is een hoer
Het klinkt misschien stoer
maar dat interessert me geen moer
want de NS draait ons een loer !!

Check theTumult.com voor de verder Lyriczzz
De trein is voor sukkels en zwervers!!
Opheffen die hap, nieuwe snelwegen op het spoor en al het file leed is opgelost.
Lekker in je eigen tuut met je eigen muziek en ROKEND op TIJD op je plaats van bestemming zijn.
Treinen gaan we wel in het spoorweg museum bekijken.
userIcon
klinkt toch niet abnormaal lijkt mij?
als de automaat het niet doet ga je bij opstappen gewoon naar de conducteur en koop je bij hem een kaartje, geen pronleem dus (althans zo gaat het in Belgie, en die neem dus ook briefjes aan )
Als die conducteurs een svan hun luie reet afkomen en regelmatig kaartjes controleren rijden er ook een stuk minder mensen zwart, nu zit ik soms twee uur in een trein zonder dat een van die gasten een keer aan het werk gaat.
Zonder abo ga je dan inderdaad geen kaartje meer kopen; "word toch niet gecontroleerd". Maar de gewone reiziger die z'n abo vergeet of geen kaartje kon kopen is de dupe.
userIcon
Wat een dom commentaar dit allemaal, als je naar een supermarkt gaat moet je toch ook gelijk afrekenen en kun je ook geen uitstel van betaling krijgen.
Zorg voordat je gaat reizen dat je gewoon geld bij je hebt.
Je weet ook wel wat de mogelijkheden zijn waarmee je kunt betalen.
Ik ga woensdag met de trein naar Utrecht en ik weet nu al dat ik een kaartje moet kopen en waarmee ik kan betalen.

quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 16:35 schreef harlingen het volgende:

[..]

laat je je beurs thuis: krijg je 35 euro boete + kosten treinkaart + 50 euro boete voor niet kunnen identificeren. Damn....
Boete voor het niet meer kunnen betalen? Moet niet gekker worden.
vrouw SunChaser (Redactie Frontpage) 08-01-2005 @ 16:46 fotoboek no homepage
Ik heb echt duizenden euro's verdiend met 'grijs' rijden. Geen kaartje kopen maar pas als de conducteur kwam. En dan kwam ik er ook nog vaak onderuit onder het mom van even zoeken en vijftig oude kaartjes op tafel gooien en zoeken in broekzakken en tassen. Moet hier toch écht ergens zijn...

Meestal zeiden ze dat ze zo wel terugkwamen
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 16:42 schreef catfish het volgende:
klinkt toch niet abnormaal lijkt mij?
als de automaat het niet doet ga je bij opstappen gewoon naar de conducteur en koop je bij hem een kaartje, geen pronleem dus (althans zo gaat het in Belgie, en die neem dus ook briefjes aan )
Je moet het perron op om bij de conducteur te komen. Wellicht zelfs in de trein. Op het moment dat je daar bent moet je een kaartje hebben. En je weet wat er gebeurt als je geen kaartje hebt (=35 eu). Duzzz
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 16:31 schreef DerAlte het volgende:
Het moet direct worden betaald. Oh ja. Enneh, in geval van "geen geld bij me"? Gaat die conducteur je dan fouilleren ofzo? Of moet je dan de trein dweilen?
Vraag ik me eigenlijk ook af... Hoe gaat dit nou?
Ik kom op het station, kaartjesautomaat kapot, door bezuinigingen is er geen loket meer dus ik stap de trein in om een kaartje bij de conducteur te kopen. Nou ja, fuck moet een boete betalen. Heb alleen geen 35 euro bij.

Wat nu?

userIcon
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 16:44 schreef henk.jansen het volgende:
Wat een dom commentaar dit allemaal, als je naar een supermarkt gaat moet je toch ook gelijk afrekenen en kun je ook geen uitstel van betaling krijgen.
Zorg voordat je gaat reizen dat je gewoon geld bij je hebt.
Je weet ook wel wat de mogelijkheden zijn waarmee je kunt betalen.
Ik ga woensdag met de trein naar Utrecht en ik weet nu al dat ik een kaartje moet kopen en waarmee ik kan betalen.

Wat goed van je zeg...maar fouten maken is menselijk...iedereen kan wel eens wat vergeten of verliezen. Shit happens.
vrouw SunChaser (Redactie Frontpage) 08-01-2005 @ 16:51 fotoboek no homepage
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 16:44 schreef henk.jansen het volgende:
Wat een dom commentaar dit allemaal, als je naar een supermarkt gaat moet je toch ook gelijk afrekenen en kun je ook geen uitstel van betaling krijgen.
Als ik bij de supermarkt aan de kassa geen gelkd bij me heb kan ik naar huis om, geld te halen en krijg ik GEEN boete.
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 16:49 schreef wonko het volgende:

[..]

Wat goed van je zeg...maar fouten maken is menselijk...iedereen kan wel eens wat vergeten of verliezen. Shit happens.
toilet zouden ze ook kwartje per keer kunnen maken....oopz ik heb ze wellicht op ideeen gebracht.
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 16:46 schreef SunChaser het volgende:
Ik heb echt duizenden euro's verdiend met 'grijs' rijden. Geen kaartje kopen maar pas als de conducteur kwam. En dan kwam ik er ook nog vaak onderuit onder het mom van even zoeken en vijftig oude kaartjes op tafel gooien en zoeken in broekzakken en tassen. Moet hier toch écht ergens zijn...

Meestal zeiden ze dat ze zo wel terugkwamen
hahaha! Dat deed ik ook! Die gasten zijn dan echt meteen weg, elke keer weer!
Op zich wel een goed plan. Ik bedoel de boel moet wel aangepakt worden. Alleen is dit niet echt handige manier denk ik.
Ik zou graag eens proberen wat er gebeurd als ik niks bij me heb, dus ook geen boete geld.

Overigens zou iedereen toch over een kaartje moeten beschikken? Of denk ik nu te naief?
userIcon
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 16:52 schreef twiFight het volgende:

[..]

Nee, als je je beurs thuis laat liggen dan STAP JE GEWOON NIET IN DIE FUCKING TREIN!! Achterlijke koe. Als ik mijn beurs met busstrippen thuis laat liggen dan stap ik toch ook niet in de bus. Dikke pech, dan moet je maar een bus later nemen. Hoe kun je nou in godsnaam de NS de schuld geven van jouw fouten. Als je je beurs vergeet dan ga je maar terug en kun je de hele terugweg nadenken over hoe het ALLEEN JOUW SCHULD was.
je hoeft niet perse te merken dat je je portomonee vergeten bent... maybe denk je er pas aan als de conductuur komt (als je bijv je ov in je portomonee hebt zitten)
vrouw SunChaser (Redactie Frontpage) 08-01-2005 @ 16:58 fotoboek no homepage
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 16:55 schreef twiFight het volgende:
Trouwens schandelijk dat je je hier onderuit probeert te lullen. Wat mij betreft ben jij tuig 1e klas en verdien je preventief al 2 jaar de gevangenis in te gaan. Achterlijk volk ook weer hier...
Ik lul me er niet onder uit. Iedereen kan zijn geld vergeten

En wat als je in de trein wordt gezakkenrold? Doordat er GEEN controle is van die luie conducteurs wordt er gejat bij het leven. Weg geld en id-kaart.

Heb OV dus maak er niet zo'n probleem van, maar het kan dus wel eens gebeuren dat ik per ongeluk mijn portomonee vergeet... kan toch... ben ook maar een mens, dus dan zit je in de trein, komt de conducteur... ships ben mn portomonee vergeten kom je dan achter...

wat dan? Word je doorgestuurd naar de politie omdat je je ook niet kunt identificeren?

leuk krijg je en boete van 50 euro omdat je je niet kunt identificeren, en een boete van 35 euro omdat je zwart rijd, en de kosten van een treinkaartje, tegenwoordig ook minimaal 10 euro

maw je krijgt GVD gewoon 95 euro boete omdat je per ongeluk eens per jaar je portomonee vergeet...

kut beleid in nederland
vrouw SunChaser (Redactie Frontpage) 08-01-2005 @ 17:02 fotoboek no homepage
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 17:00 schreef twiFight het volgende:

[..]

en waarom moet dat nu opeens het probleem van de NS zijn. Als jij je beurs vergeet én niet doorhebt dat je 'm vergeet dan is dat royaal kut, maar nog altijd je eigen schuld. Waarom zou de NS rekening moeten houden met jouw fout. Ik zeg niet dat het niet kan gebeuren,
De NS zijn een dienstverlenend bedrijf. Alleen daarom al. En helaas zijn er voor sommige mensen geen altternatieven om te reizen naar bepaalde delen van het land.
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 16:52 schreef twiFight het volgende:
Nee, als je je beurs thuis laat liggen dan STAP JE GEWOON NIET IN DIE FUCKING TREIN!! Achterlijke koe. Als ik mijn beurs met busstrippen thuis laat liggen dan stap ik toch ook niet in de bus. Dikke pech, dan moet je maar een bus later nemen. Hoe kun je nou in godsnaam de NS de schuld geven van jouw fouten. Als je je beurs vergeet dan ga je maar terug en kun je de hele terugweg nadenken over hoe het ALLEEN JOUW SCHULD was.
Wind je niet zo op man... is slecht voor je hart.... hoef je straks nooit meer in de bus te stappen

Maargoed ik controleer elke ochtend als ik thuis wegga of ik mn portomonee bij me hebt, maar ik had dus laatst dat ik vreselijke haast had, dat dat der net bij inschoot. En tja dan kom je daar pas achter als de conducteur naast je staat mag ik je vervoers bewijs even zien...
userIcon
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 16:52 schreef twiFight het volgende:

[..]

Nee, als je je beurs thuis laat liggen dan STAP JE GEWOON NIET IN DIE FUCKING TREIN!! Achterlijke koe. Als ik mijn beurs met busstrippen thuis laat liggen dan stap ik toch ook niet in de bus. Dikke pech, dan moet je maar een bus later nemen. Hoe kun je nou in godsnaam de NS de schuld geven van jouw fouten. Als je je beurs vergeet dan ga je maar terug en kun je de hele terugweg nadenken over hoe het ALLEEN JOUW SCHULD was.
Daar sta je dan om 10 uur 's avonds op perron Blijmer...je wilt naar huis maar de automaat is kapot. Moet je dan maar blijven wachten tot die automaat is gemaakt? Of maar gaan lopen naar Utrecht? Zeker nooit met het OV gereisd ofzo? Schreeuwerd.
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 16:39 schreef 10dernezz het volgende:
Openbaar vervoer is een hoer
Het klinkt misschien stoer
maar dat interessert me geen moer
want de NS draait ons een loer !!

Check theTumult.com voor de verder Lyriczzz
OMG deug je wel? ga naar een dichters clubje ofzo
userIcon
het kaartjes apparaat pakte gister me pas niet... kheb t 5x geprobeerd, maar t lukte niet....
dus toen ben ik zwart gereden... gelukkig was er niemand controleren
Dit lijkt mij de doodnomaalste zaak ter wereld ?
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 17:03 schreef wonko het volgende:

[..]

Daar sta je dan om 10 uur 's avonds op perron Blijmer...je wilt naar huis maar de automaat is kapot. Moet je dan maar blijven wachten tot die automaat is gemaakt? Of maar gaan lopen naar Utrecht? Zeker nooit met het OV gereisd ofzo? Schreeuwerd.
Geen idee hoe dat in Nederland zit , maar als je in belgie geen ticket meer kunt kopen in het station (loketten dicht of automaten kapot) dan kun je dit probleemloos doen op het perron bij de conducteur voor de trein vertrekt.
Nou dan moeten die kaartjesautomaten wel eens mijn ABN Amro pas gaan slikken, wat tot nu toe werken ze nog niet! Kan daarom ook niet meer reizen als de balies eenmaal dicht zijn <g>
userIcon
wat is dat tegenwoordig met het boetesysteem, het lijkt wel een trend te worden...
userIcon
Als ze nou gewoon zo doen, dat als je je direct zelf bij de conducteur meldt, je alleen het treintarrief betaalt en niet de boete, is het toch opgelost? Ga je gewoon zitten en wordt je betrapt, ben je de sjaak. In een bus kun je niet eens naar binnen zonder een kaartje. Metro en tram vaak wel, maar ook steeds minder.
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 17:03 schreef wonko het volgende:

[..]

Daar sta je dan om 10 uur 's avonds op perron Blijmer...je wilt naar huis maar de automaat is kapot. Moet je dan maar blijven wachten tot die automaat is gemaakt? Of maar gaan lopen naar Utrecht? Zeker nooit met het OV gereisd ofzo? Schreeuwerd.
"Reizigers die met geldige reden zonder kaartje in de trein zitten, kunnen wel achteraf een deel van hun geld terugvragen."

En anders loop je maar even naar station duivendrecht is wat minder ver dan Utrecht
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 16:29 schreef veer0318 het volgende:
Niet prettig. Soms kom je erachter dat je én je pinpas thuis hebt laten liggen, én te weinig kleingeld. Heb je 't wel leuk als briefje, maarja, dat pakken de automaten niet.
idd, ze moeten die ticketautomaten aanpassen dat er ook briefgeld inkan.. Weekendretour breda - amsterdam was 18.70 vorig jaar, wilde eerst pinnen, bleek dat ik niet genoeg geld op me rekening had, en had alleen maar een briefje van 20. Zie dan maar eens 20 euro muntgeld te vinden in 5 minuten tijd om die trein te halen

Kunnen ze niet iets van een lijst met zwartrijders maken ofzo aangezien iedereen nu een ID-pas nodig heeft? Mensen die vaker dan X aantal keer zwartrijden op de lijst zetten en in et vervolg boete geven?
userIcon
Ooooh wat ben ik blij dat ik nooit met de trein ga.

Ik denk dat er wel veel relletjes komen wanneer een conducteur bijdehand gaat vragen om een boete direct te betalen. Lekker voor de sfeer in de trein.
userIcon
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 17:11 schreef gr8w8 het volgende:
Als ze nou gewoon zo doen, dat als je je direct zelf bij de conducteur meldt, je alleen het treintarrief betaalt en niet de boete, is het toch opgelost? Ga je gewoon zitten en wordt je betrapt, ben je de sjaak. In een bus kun je niet eens naar binnen zonder een kaartje. Metro en tram vaak wel, maar ook steeds minder.
Ik vraag me dus af of dat kan
userIcon
en als je niet kunt betalen, meteen een nacht de bak in!
Wat een gelul! Als je iets wil, moet je ervoor betalen. En als je het te duur vindt, dan moet je iets anders bedenken. Lopen ofzo....
userIcon
Best wat voor te zeggen. Als de loketten dicht zijn en je kunt om wat voor reden dan ook geen kaart uit de automaat halen, dan stap je voor het instappen op de conducteur af.

Als je je portemonnee bent vergeten heb je gewoon pech. Dat is bij de NS niet anders dan bij elke winkel.

Ik neem wel aan dat deze maatregel zoveel geld oplevert dat de kaartjes nu niet elk half jaar met 3% omhoog gaan, maar heb er een hard hoofd in dat de NS dat ook in de praktijk brengt.
Jeetjuh wat een huilies hier.. Van mij mag die boete 100 euro of nog meer worden.

Als je je gewoon meldt bij de conducteur is er nix aan de hand maar als je wacht tot
je gepakt wordt gewoon dokken met een boete. En voor de mensen die een keer hun
OV pas vergeten die kunnen gewoon achteraf nog hun geld terug krijgen.

Mocht dit de sfeer in de trein inderdaad zou verpesten dat mogen ze van het leger
inzetten om de conducteur te begeleiden. Twee millitairen met geladen uzi's.
Als je hier al moeilijk over doet zul je het met de rest ook wel niet zo nauw nemen,
Preventief ruimen noemen we dat.
userIcon
Hoe zit dat als die kaartjesautomaat kapot is?

Hup gelijk boete erbij?
50  van 95 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 25/05 DNB: Bankenbelasting zeer slecht36
» 25/05 Noodlijdende bejaarde kan beroep doen op bijstand45
» 25/05 EU klaagt Argentinië aan over handelsbeperkingen 12
» 25/05 'Staat moet hypotheken opkopen met pensioengeld'56


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden