'Leeuw' wint Gouden Loeki 2004

In een één uur durende televisieuitzending op Nederland 2 is vanavond de winnaar van de Gouden Loeki 2004 voor beste commercial bekendgemaakt. De winnaar is 'Leeuw' geworden, een reclame van Centraal Beheer Achmea, oftewel "Even Apeldoorn bellen". Het spotje is hiermee de opvolger van 'de klussende mannen' van Amstel, die vorig jaar de prijs in de wacht sleepten.

In de commercial gaat een gezin met oma een dagje naar de Beekse Bergen, alwaar ze tevens een bezoekje brengen aan de leeuwen. Als er opeens een leeuw voor de auto opduikt, schrikken ze even, maar vader drukt vastberaden op de toeter en het gevaar is voorbij, denken ze... Ze rijden zingend ("In the jungle, the mighty jungle, the lion sleeps tonight") naar huis, met de leeuw op het dak van de auto.



'Leeuw' is de 38ste commercial in de reclamecampagne van Centraal Beheer Achmea en opgenomen in Praag. Sikko Gerkema en Sanne Braam van DDB Amsterdam kwamen met het idee voor het script.

De tweede plaats in de verkiezing ging ook naar Centraal Beheer Achmea, met het spotje 'Schoonmaaksters' (twee vrouwen wissen alle sporen van een misdaad uit). Op drie eindigde Citroën met 'Huis aan huis', waarin een Citroënverkoper wel heel enthousiast is. Vierde werd Fortis met 'Ruud Gullit', die een band gaat verwisselen in de regen en Delta Lloyd complementeerde de top 5 met 'Booming Car/EK', waarin twee Oranjefans stoer doen met en in hun auto, terwijl een paar ruige gasten naast hun voertuig staan.

Dit jaar werd ook de Gouden Loeki voor de beste reclame van de afgelopen 40 jaar gekozen, dit omdat de STER volgend jaar 40 jaar bestaat. Het publiek stemde via internet op de reclame van de olifant die zijn slurf op het gezicht van de man met zijn Rolo slaat.

-
Bekijk hier alle commercials uit de top 5 van 2004.