Helft EO-leden had seks voor huwelijk

Nederland • Geschreven door Rob (R@b) op 17-11-2004 @ 11:02
print 
Polikliniek en EdwinB-RDam hadden ons via de nieuws-submit te melden:

Uit een onderzoek onder leden van de Evangelische Omroep (EO) blijkt dat 50% van hen seks heeft gehad voor het huwelijk; Daarvan kreeg ongeveer de helft naderhand spijt. De ondervraagden, 377 mannen en 547 vrouwen van diverse, meestal orthodox-protestantse kerkelijke achtergronden, waarderen hun huidige seksuele relatie gemiddeld met een 7,3. Vreemdgaan komt onder de EO-leden maar weinig voor, slechts 7% zegt dat wel eens te hebben gedaan.

Zo'n 40% van de EO-leden vrijt minder dan eenmaal per week, 33% gemiddeld één keer per week en 17% vaker. Van de vrouwen is 76% tevreden over de frequentie, van de mannen 64%. Van de geënquêteerden doet 40% aan anticonceptie.

Het huwelijksgeluk is afkomstig van God, menen vrijwel alle EO'ers (93%). Bijna even veel zijn van mening dat God hen als huwelijkspartners bij elkaar heeft gebracht.

Bron: Planet


Lees ook:

» 00:29 Sap veruit favoriet bij kiezers GroenLinks26
» 25/05 Aangifte krakers tegen politie over geweld19
» 25/05 Notoire zwartrijdster loopt tegen de lamp25
» 25/05 Zeker anderhalf miljoen euro schade door noodweer17


delen | eKudos nujij

14017 views / 74 reacties
Reacties op dit bericht
24  van 74 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
quote:
Op woensdag 17 november 2004 12:25 schreef MaterialGirl het volgende:
In feite kun je tongzoenen ook wel beschouwen als sex. In dat geval ben ik zelf ook geen maagd meer
Dit is echt de eerste keer dat ik iemand dat als sex zie definieëren. Je hebt wel gelijk dat je uit dit korte nieuwsberichtje lang niet alle relevante informatie kunt halen. Maar je kunt ook overdrijven.
userIcon
de andere 50 % heeft zeker nooit seks gehad
userIcon
Waarom zo negatief doen? Als mensen er gelukkig van worden zich sexueel te onthouden voor het huwelijk laat dat dan zo..
krijgt de reactie van dimage voor de FiPo-van het jaar-award? Gronical.nl vindt van wel!
quote:
Op woensdag 17 november 2004 12:50 schreef pjotr2001 het volgende:Ik kan je vertellen dat er in Evangelische kringen het hier veel en veel erger wordt beschouwd dan in Reformatorische kringen. In de meeste evangelische kerken kan je niet eens trouwen als bekend is dat je voor het huwelijk met iemand naar bed bent geweest.
Dat sex voor het huwelijk als iets "ergs" wordt beschouwd, vind ik niet raar. Het is een morele norm waarmee christenen (en moslims ook trouwens) zich proberen te onderscheiden van de rest - wat niet altijd lukt helaas, zoals blijkt uit dit onderzoek. Maar dat je niet mag trouwen in evangelische kerken als je al met elkaar naar bed bent geweest, geloof ik niet. Ik heb dat althans nog nooit gehoord. Maargoed, ik zal het eens bij mijn evangelische vriendjes navragen.
quote:
In een Reformatorische kerk kan dat wel (na een uitgebreide boetedoening uiteraard).
Over hypochrisie gesproken... dat vind ik pas hypocriet. Dat je sex hebt met de instelling "ach, we mogen wel sex,, want we kunnen toch biechten." Bij mij in de kerk wordt ervan uitgegaan dat je zelf slim genoeg bent om je verantwoordelijkheid te nemen over alles wat je doet.
quote:
Je mag alles doen, zolang je er God of een ander niet mee lastig valt of kwetst. Ik heb nou niet echt het idee dat ik God kwets met een fijn sexleven.
Even als christenen onder elkaar: je lichaam is een tempel van God. Dan is het wel mooi als je 'm een beetje schoon houdt.
quote:
Op woensdag 17 november 2004 12:51 schreef Sc0rPi0n het volgende:Dat jij het niet zomaar bij iedereen doet, betekent nog niet dat het een seksuele handeling is. Zodra mensen naakt zijn/ dan wel niet alle kleren meer (goed) aan hebben, denk ik dat je spreekt van een seksuele handeling. Wat jij bijzonder vind is voor een ander niet meer dan een normale kus/liefkozing.
Na ja... een tongzoen is niet iets wat ik 'echt heel speciaal' vind en waarvoor je tot je huwelijk moet wachten , maar ik zie het wel als een (sexuele) handeling die binnen een liefdesrelatie hoort. Maargoed, ik denk dat dat een definitiekwestie is.

Wat is volgens jou dan sex, eigenlijk?
userIcon
quote:
Op woensdag 17 november 2004 11:41 schreef Poppetjuh het volgende:
Ik snap zowiezo niet wat mensen er toe drijft om het te doen:

- het is levensgevaarlijk
- het stinkt / het is vies
- het veroorzaakt overlast voor de omgeving
- achteraf heb je er altijd spijt van.

Nee, dat trouwen is echt niets voor mij.
Wat is er zo levensgevaarlijk en vies aan trouwen dan
quote:
Op woensdag 17 november 2004 12:25 schreef MaterialGirl het volgende:
Als EO-lid zal ik hier ook maar effe op reageren.

Ten eerste: de refo's waar jullie het over hebben, hebben niet eens een tv, dus zullen ook geen lid van de EO zijn.

Ten tweede: ik had het wel interessant gevonden als ze er ook bij zeiden of dat 'sex voor het huwelijk' was met iemand waar ze uiteindelijk niet mee getrouwd zijn. Ik verwacht dat het aantal dan nog verder omlaag gaat. Niet dat ik het dan wel goed vindt - als je toch weet dat je gaat trouwen, kun je je best nog wel even inhouden tot je getrouwd bent - maar het klinkt in elk geval al een stuk beter.

Ten derde: ik ken mensen die op latere leeftijd christen zijn geworden, en 'het' al gedaan hadden voordat ze christen waren. Ongetwijfeld zijn dat soort mensen ook verwerkt in het onderzoek.

Ten vierde: hoezo hypocriet van ' die christenen'? Christen zijn wil niet zeggen dat je perfect bent. Ook christenen kunnen soms - helaas - het rechte spoor een beetje kwijtraken.

Ten vijfde: hoe is 'sex' gedefinieerd in dit onderzoek? Dat lees ik nergens. In feite kun je tongzoenen ook wel beschouwen als sex. In dat geval ben ik zelf ook geen maagd meer


overigens volgens de van dale is seks:

"handelingen en gevoelens die te maken hebben met lichamelijke opwinding en vrijen"

Daar valt tongzoenen in principe ook onder.
quote:
Op woensdag 17 november 2004 13:35 schreef MaterialGirl het volgende:

Even als christenen onder elkaar: je lichaam is een tempel van God. Dan is het wel mooi als je 'm een beetje schoon houdt.
Yups, mee eens. Sex is op zijn allermooist als je het beld deelt met iemand van wie je houd, niet een one-night stand. (zie mijn quote). Het is precies in overeenstemming met de eerste 2 geboden of leefregels.

1. Gij zult mij liefhebben boven elk ander god (letterlijke hebreeuwse vertaling)
2. Gij zult de ander liefhebben als jezelf (eveneens rechtstreeks Hebreeuws)

(voor diegenen die het niet weten, hebreeuws is de grondtaal van de bijbel, het oude testament, het nieuwe testament is Grieks de grondtaal).

Dus waar zou ik God dan mee kwetsen als ik sex heb met mijn lieve vriendin? (Beiden christen en wonen samen)
quote:
Don't count on it...
Ik heb diverse vrienden in de gereformeerde hoek en bij nagenoeg allemaal staat de tv verstopt in een kast of op zolder. Maar wel klaar voor gebruik met de stekkers in het stopcontact.
Hmm ja komt dat het hele 'wereldje' ((oud-)gererformeerde gemeente e.d.)met bijhorende normen en waarden zichzelf in stand houdt. Je buren en mensen uit je gemeenschap veroordelen je als een TV hebt, maar stiekem heeft een deel ervan er zelf ook één. Is inderdaad vaak hypocriet.

Mijn vriendin is zelf christelijk (ik niet) en die zegt van: Die mensen snappen de essentie van het geloof niet en gaan ze volledig aan de kern voorbij. Het wel of niet hebben van internet of televisie of wat dan is geen indicatie of iemand écht gelooft. En op het moment dat je écht gelooft kun je nog altijd zelf je keuzes maken wat je wel of niet wilt kijken op tv of welke websites je wel of niet bezoekt. De één blijft dan weg van dingen die hij uit geloofsoverwegingen niet vindt kunnen, de ander die neemt alles veel ruimer en dan moet allemaal prima kunnen.
userIcon
Wie kent nog dit ouhollandse spreekwoord:
Jong een hoer, oud onder de preekstoel. (Wie in zijn jeugd lichtzinnig leeft, bekeert zich vaak als hij oud is)
Hè, volgens de bijbel mag je geen sex voor het huwelijk maar de helft van van de 50% zondaars heeft geen spijt? Dan weet ik wie er NIET in de hemel komt.
quote:
Op woensdag 17 november 2004 11:12 schreef Gabberhead het volgende:

[..]

Don't count on it...
Ik heb diverse vrienden in de gereformeerde hoek en bij nagenoeg allemaal staat de tv verstopt in een kast of op zolder. Maar wel klaar voor gebruik met de stekkers in het stopcontact.
nou zal ik dan even met nieuws komen, bijna in heel de gereformeerde hoek is tv kijken allang niet meer verboden. laat jullie is beter informeren voor je afgeeft op de gereformeerden.....
quote:
Helft EO-leden had seks voor huwelijk
Is er ook nog onderzocht of deze 50% "toevallig" ook steeds de mannelijke helft van ieder huwelijk betrof? Whehe en maar blijven afgeven op homo's die EO-leden 8)
quote:
Op woensdag 17 november 2004 14:14 schreef pjotr2001 het volgende:

[..]

Yups, mee eens. Sex is op zijn allermooist als je het beld deelt met iemand van wie je houd, niet een one-night stand. (zie mijn quote). Het is precies in overeenstemming met de eerste 2 geboden of leefregels.

1. Gij zult mij liefhebben boven elk ander god (letterlijke hebreeuwse vertaling)
2. Gij zult de ander liefhebben als jezelf (eveneens rechtstreeks Hebreeuws)

(voor diegenen die het niet weten, hebreeuws is de grondtaal van de bijbel, het oude testament, het nieuwe testament is Grieks de grondtaal).

Dus waar zou ik God dan mee kwetsen als ik sex heb met mijn lieve vriendin? (Beiden christen en wonen samen)
ehrm ik denk niet dat je liefhebben hier moet interpreteren als sex hebben met iemand. Ik keur hier niets af oid hoor, maar zoals je het nu brengt komt het erop neer dat je zomaar met iedere naaste mag lopen sexen
userIcon
Dit noem ik vooruitgang
Ik zoen niet voor het huwelijk dat is veel beter!!
quote:
Gij zult de ander liefhebben als u zelf
Daar zou je idd dan ook mastubatie onder kunnen verstaan, dan wel onenight stands

ff serieuszz, ik denk het niet hoor dat dat de context is, maargoed
userIcon
Ik zou nooit touwen voordat ik sex had gehad; stel je voor dat de sex helemaal niks is, dan sta je de rest van je leven droog of je moet je een dure minnares nemen. Je koopt toch ook geen auto zonder proefrit?
Er staat trouwens een link naar het volledige onderzoek op www.eo.nl (50 pagina's aan pdf ofzo)
Lekker suggestief stemmingmakend bericht weer hier op FOK! Da's weer smullen voor alle domme geloofsbashers...

Dat het onderzocht wordt is me uberhaubt al een raadsel en de uitkomsten verbazen me ook niets. Gelovig of niet en het willen leven volgens de regels van je kerkgenootschap ten spijt, iedereen heeft driften en er zijn er maar heel weinig zo sterk om daaraan weerstand te bieden. Als je een nieuwe broek koopt, dan pas je hem toch ook eerst...



quote:
Op woensdag 17 november 2004 17:42 schreef SevenWonders het volgende:
Lekker suggestief stemmingmakend bericht weer hier op FOK! Da's weer smullen voor alle domme geloofsbashers...

Dat het onderzocht wordt is me uberhaubt al een raadsel en de uitkomsten verbazen me ook niets. Gelovig of niet en het willen leven volgens de regels van je kerkgenootschap ten spijt, iedereen heeft driften en er zijn er maar heel weinig zo sterk om daaraan weerstand te bieden. Als je een nieuwe broek koopt, dan pas je hem toch ook eerst...
Ik heb het even nagezocht.

De EO heeft een onderzoek gedaan naar hoe christenen in hun huwelijk staan. Een klein onderdeeltje van het huwelijk is seks, dus ook dat is onderzocht. Dat uitgerekend DAT onderdeel van het hele onderzoek door de rest van de media wordt opgepikt, zegt meer iets over die media dan over de christenen. Blijkbaar vindt de rest van Nederland het vooral belangrijk om iets over seks te weten, niet over hoe men in een huwelijk met elkaar omgaat.

Verder vind ik een nieuwe broek passen iets heel anders dan effe kijken of de seks met je toekomstige echtgenoot wel goed is. Zoals ik al zei is seks maar een klein onderdeel van een relatie. Als je wel of niet trouwen laat afhangen van of de sex wel lekker genoeg is, kun je je afvragen of je uberhaupt wel bij elkaar past.

Bovendien: als je geen vergelijkingsmateriaal hebt, kun je ook niet teleurgesteld worden.

En nou ga ik maffen.
Morgen nieuw nieuws.
EO-mannenbroeders kwijt u van uw taak
Gebruik wat meer uw zaak
want met enkel dat gezijk
ledigt u Gods koninkrijk

Zorg dat reeds voor de huwelijkse staat
uw torentje het paradijs in gaat
want met een kroostrijk gezin
en gezegende baan
zult u zingend ten hemel gaan
Amen!

24  van 74 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 00:29 Sap veruit favoriet bij kiezers GroenLinks26
» 25/05 Aangifte krakers tegen politie over geweld19
» 25/05 Notoire zwartrijdster loopt tegen de lamp25
» 25/05 Zeker anderhalf miljoen euro schade door noodweer17


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden