'Lees een boek, en laat je pijpen'

Een reclamecampagne van een kledingmerk heeft het management van de New Yorkse stadsbussen het schaamrood op de kaken bezorgd. Al twee maanden liep de campagne met als slogan 'Read Books, Get Brain'. Zo'n 200 stadsbussen voerden een affiche met de leus en een schaarsgeklede dame met zich mee.

Wat de managers van het busbedrijf niet wisten is dat 'get brain' straattaal is voor het hebben van orale seks. Een woordvoerder van de Metropolitan Transit Authority (MTA) veroordeelde in een verklaring de 'vulgaire taal', die vrouwen zou vernederen. "Ik en anderen geloofden echt dat het de bedoeling was van het kledingmerk om het lezen en literatuur te promoten", aldus de van geen kwaad bewuste woordvoerder Tom Kelly.

Kledingmerk Akademiks, die zich met name richt op de hip-hop markt, had de dubbelzinnige reclame bewust zo geplaatst. Volgens het merk liep de campagne al sinds september, en had het bedrijf tot dusver geen klachten ontvangen. De affiches zijn inmiddels van de New Yorkse bussen verwijderd.

Read Books, Get Brain
'Read Books, Get Brain' te dubbelzinnig voor New York