[update] Submission wordt niet herhaald

Media & Cultuur • Geschreven door Rob (R@b) op 06-11-2004 @ 16:43
Laatste update: 06-11-2004 22:20

print 
De regionale tv-zenders TV Noord-Holland en TV Utrecht willen komende dinsdag, de dag dat filmmaker Theo van Gogh gecremeerd wordt, de film Submission uitzenden: het omstreden filmpje, waarin Ayaan Hirsi Ali samen met Van Gogh geweld tegen moslim-vrouwen aan de kaak stelde.

Van Gogh noemde zijn film deze zomer zelf een "pamflet-achtige film". Er worden vier mishandelde vrouwen afgebeeld in een doorschijnend gewaad, waarbij de borsten zichtbaar zijn. Op de lichamen is een aantal omstreden tekstfragmenten in het Arabisch gekalligrafeerd. ''Het draait allemaal om een dialoog met Allah. Hirsi Ali komt niet in beeld. Haar stem is wel te horen in een traditioneel islamitisch gebed'', aldus de filmmaker in augustus. De titel van de film, Submission, stond voor 'overgave aan Allah'. Moslimorganisaties in Nederland veroordeelden indertijd het filmpje. Men vond het een nodeloze provocatie die tot niets zou leiden.

Het filmpje was speciaal gemaakt voor het VPRO tv-programma Zomergasten waarin Hirsi Ali te gast was, en werd daarin ook vertoond. De VPRO zegt de film niet zelf te willen heruitzenden, althans niet als losstaand item.

Toestemming
TV Noord-Holland en TV Utrecht wachten nog op toestemming van VVD-Kamerlid Hirsi Ali. Zij moet haar goedkeuring verlenen aan de hervertoning. Naar aanleiding van de uitzending deze zomer namen de bedreigingen aan het adres van Hirsi Ali fors toe. Ook van Gogh werd bedreigd, en kreeg politiebewaking.

De regionale omroep TV West heeft laten weten niets te zien in een vertoning op haar zender. De redactie van de zender zegt de veiligheid van haar personeel belangrijker te vinden dan het statement in de film. Hoofdredacteur D. Binnendijk van TV Noord-Holland ziet dat bezwaar niet en beschouwt de uitzending als een eerbetoon aan de vermoorde Theo Van Gogh.

Update 22:19
RTV Utrecht en RTV Noord-Holland hebben, ''na intensief overleg'', laten weten af te zien van uitzending. Hoofdredacteur Binnendijk van TV Noord-Holland wilde niet verder ingaan op de vraag waarom hij de uitzending niet doorzet.

Ook het Stedelijk Museum, dat Submission zaterdag in de Museumnacht wilde vertonen, doet dat nu angst voor te veel commotie. Bovendien liet het museum weten dat het de veiligheid van de bezoekers niet kan garanderen.

-
Submission op de VPRO Zomergasten-site.



Lees ook:

» 25/05 Het is handdoekdag45
» 24/05 Extra veiligheidsmaatregelen voor Pinkpop9
» 23/05 Verheugde reacties op btw-verlaging kunsten88
» 21/05 Raad voor Cultuur: bezuinigingen 'slaan gaten'33


delen | eKudos nujij

21087 views / 192 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 192 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3 4
joepie ik wil 'm eigenlijk wel eens hier in brabant op de buis zien
userIcon
Ze doen ook alles voor de kijkcijfers....
userIcon
quote:
De redactie van de zender zegt de veiligheid van haar personeel belangrijker te vinden dan het statement in de film.
Het buigen voor geweld is bij TV West al begonnen zie ik.
userIcon
Wordt de dodenlijst straks aangevuld met de mensen van de tv-stations?
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 16:48 schreef vries750 het volgende:
Downloaden kan ook
http://tinyurl.com/5869u (torrent)
http://kiwi.hlm.cyberhq.nl/mirror/submission/ (avi)
tnx , had er al naar gezocht maar niet gevonden. Vind trouwens dat die film gewoon op tv uitgezonden moet kunnen worden .
vrouw SunChaser (Redactie Frontpage) 06-11-2004 @ 16:52 fotoboek no homepage
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 16:49 schreef R@b het volgende:

[..]

Het buigen voor geweld is bij TV West al begonnen zie ik.
Ja hallo, er is iemand vermoord met kogels en messteken door het maken van deze film. Dan mag je jezelf heus wel twee keer bedenken of je het nog een keer uitzendt.
userIcon
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 16:49 schreef R@b het volgende:
Het buigen voor geweld is bij TV West al begonnen zie ik. Vrezen zeker rellen en geweld in de keurige Hofstad?
Je haalt de woorden uit m'n mond.
Toegeven aan terrorisme is wel het laatste wat je moet doen.
userIcon
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 16:52 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Ja hallo, er is iemand vermoord met kogels en messteken door het maken van deze film. Dan mag je jezelf heus wel twee keer bedenken of je het nog een keer uitzendt.
De dader van de moord op Van Gogh zal trots zijn op TV West, omdat zij precies doen wat hij wilde bewerkstellingen. Chapeaux zou ik zeggen.
userIcon
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 16:53 schreef Techno het volgende:

[..]

Je haalt de woorden uit m'n mond.
Toegeven aan terrorisme is wel het laatste wat je moet doen.
Eerst was het geweld, nu terrorisme terwijl de terrorisme hier toch echt ver te zoeken is met de moord op Theo Van Gogh...
Pak het woordenboek erbij knul
userIcon
Dat de VPRO de film niet uitzendt, lijkt ook te maken te hebben met volgende:
quote:
Frank Wiering, eindredacteur van het televisieprogramma Tegenlicht: 'We hebben Hirsi Ali gevraagd of ze bereid was opnieuw een toelichting te geven op haar film. Dat wilde ze niet. Dan willen wij geen olie op het vuur gooien door de film toch te gaan uitzenden zonder dat van context te voorzien.'
Bron: de Volkskrant

Ik vind het in ieder geval fantastisch dat TV Noord-Holland en TV Utrecht de film wél uitzenden. En voor de landelijke zenders is het een gemiste kans. Hoe kun je als samenleving een beter statement afgeven dan door komende dinsdag op álle zenders Submission uit te zenden?!
userIcon
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 16:52 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Ja hallo, er is iemand vermoord met kogels en messteken door het maken van deze film. Dan mag je jezelf heus wel twee keer bedenken of je het nog een keer uitzendt.
Mohammed Bouyeri zou trots op je zijn.
userIcon
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 16:56 schreef Vassili_Z het volgende:

[..]

Eerst was het geweld, nu terrorisme terwijl de terrorisme hier toch echt ver te zoeken is met de moord op Theo Van Gogh...
Pak het woordenboek erbij knul
Dit was niet zomaar een moord, dit was een aanslag op de democratie en de vrije meningsuiting.
Lees de brief eens wat Mohammed B. op het lichaam van van Gogh heeft "achtergelaten". Wat daarin staat is een duidelijke poging om een soevereine staat te ontwrichten en daarmee is het weldegelijk een terroristische aanslag geweest tegen heel de bevolking van Nederland, allochtoon of autochtoon.
Pak het woorden boek maar eens erbij
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 16:52 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Ja hallo, er is iemand vermoord met kogels en messteken door het maken van deze film. Dan mag je jezelf heus wel twee keer bedenken of je het nog een keer uitzendt.
Ja, idd.. nu het net een beetje aan het afkoelen is, zenden ze het nog een keer uit.., ik zou het bijna olie op het vuur gooien noemen
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 16:56 schreef Vassili_Z het volgende:

[..]

Eerst was het geweld, nu terrorisme terwijl de terrorisme hier toch echt ver te zoeken is met de moord op Theo Van Gogh...
Pak het woordenboek erbij knul
ter·ro·ris·me (het ~)
1 het ontwrichten van een samenleving door daden van terreur, met een politiek oogmerk

zeg jij maar eens dat de samenleving niet ontwricht is en niet politiek geoogmerkt is meneer de scherpschutter.
userIcon
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 16:52 schreef SunChaser het volgende:
Ja hallo, er is iemand vermoord met kogels en messteken door het maken van deze film. Dan mag je jezelf heus wel twee keer bedenken of je het nog een keer uitzendt.
Ja hallo, dan kunnen we de democratie en de VVM net zo goed gelijk afschaffen.
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 16:56 schreef Vassili_Z het volgende:
Eerst was het geweld, nu terrorisme terwijl de terrorisme hier toch echt ver te zoeken is met de moord op Theo Van Gogh...
Pak het woordenboek erbij knul
Zeker het nieuws niet zo goed gevolgd de afgelopen week?

terrorisme (het ~)
1 het ontwrichten van een samenleving door daden van terreur, met een politiek oogmerk
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 16:59 schreef Lkw het volgende:
Hoe kun je als samenleving een beter statement afgeven dan door komende dinsdag op álle zenders Submission uit te zenden?!
Mijn idee!
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 16:58 schreef Keromane het volgende:
Uitzenden is "Spelen met vuur"
http://www.cyberdjihad.blogspot.com
Dat dit mag
userIcon
Wat een schijthuis die Sun Chaser.
Tuurlijk uitzenden...........
userIcon
Ik vind het een heel sterk filmpje.!! Zeker laten zien! Nationaal!
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 16:56 schreef Vassili_Z het volgende:

[..]

Eerst was het geweld, nu terrorisme terwijl de terrorisme hier toch echt ver te zoeken is met de moord op Theo Van Gogh...
Pak het woordenboek erbij knul
Ik heb het woord terrorisme even opgezocht in de Van Dale:
Terrorisme:
1 het ontwrichten van een samenleving door daden van terreur, met een politiek oogmerk

Terreur:
1 georganiseerde geweldpleging om politieke of andere doelen te bereiken => terrorisme

De zaak Van Gogh met alles wat daarbij hoort, is dus heel duidelijk terrorisme.
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 16:58 schreef Keromane het volgende:
Uitzenden is "Spelen met vuur"
http://www.cyberdjihad.blogspot.com
Aaaarggghhhh wat een enge website.... daar komen die gestoorden dus....
Wie maakt er nog een mirrortje aan??
Is niet zo raar dat tv west het niet uitzendt, die zender zit vol met programma's over allochtonen.
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 17:05 schreef Epsilon het volgende:

[..]

Dat dit mag
VOLLEDIG !!! MEE EENS !!!
userIcon
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 16:59 schreef Lkw het volgende:
Hoe kun je als samenleving een beter statement afgeven dan door komende dinsdag op álle zenders Submission uit te zenden?!
Precies!
Goed dat ze dit doen. Zo laten we zien dat we niet toegeven aan terreur.
Ik ga zeker kijken.

"Moslimorganisaties in Nederland veroordeelden indertijd het filmpje. Men vond het een nodeloze provocatie die tot niets zou leiden."

Niets in die film is gebaseerd op onwaarheden, het is allemaal waar, dus ze hebben niets te zeuren.
Als ze nou hun vrouwen beter zouden behandelen dan zou zo'n filmpje helemaal niet gemaakt kunnen worden.
vrouw SunChaser (Redactie Frontpage) 06-11-2004 @ 17:22 fotoboek no homepage
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 16:54 schreef R@b het volgende:

[..]

De dader van de moord op Van Gogh zal trots zijn op TV West, omdat zij precies doen wat hij wilde bewerkstellingen. Chapeaux zou ik zeggen.
Dus je zou hem moeten uitzenden om het uitzenden? Ook al breng je daarmee je werkgevers in (levens)gevaar?

Makkelijk praten.
userIcon
quote:
zegt de film niet zelf te willen hetuitzenden, althans


edit door steenz: dank
quote:
De regionale omroep TV West heeft laten weten niets te zien in een vertoning op haar zender.
Is het dan uberhaupt een reele mogelijkheid dat ze de media zelf geen bedreigen ? Wat een moment om laf te zijn zeg .
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 17:22 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Dus je zou hem moeten uitzenden om het uitzenden? Ook al breng je daarmee je werkgevers in (levens)gevaar?

Makkelijk praten.
De ontvankelijkheid bij een dermate kleine groep mag geen rol spelen, de veiligheid van je werknemers is natuurlijk wel belangrijk maar het moet wel een redelijk vermoeden zijn dát hun veiligheid in het geding komt.

Dat redelijke vermoeden is niet aanwezig.
userIcon
Ik heb inmiddels het volgende mailtje verstuurd naar de VPRO:
quote:
Beste VPRO,

Ik heb vandaag uit diverse media vernomen dat u ervan afziet om komende dinsdag - op de dag van de crematie van Theo van Gogh - de film Submission nog eens uit te zenden. Dat stelt me zeer teleur en ik zie het als een enorme gemiste kans van uw kant.

Gelukkig willen TV Noord-Holland en TV Utrecht de film wel uitzenden en daarmee wél de boodschap afgeven dat Nederland een daad als van afgelopen dinsdag absoluut niet tolereert.

Mijn vraag aan u is de volgende: zou u contact willen opnemen met alle andere omroepen om aanstaande dinsdag gelijktijdig en op alle zenders de film Submission uit te zenden?

Een statement maken richting lieden die onze samenleving willen ondermijnen, is namelijk érg belangrijk. Daarbij komt nog dat het naar mijn overtuiging zelfs (mede) de taak is van in ieder geval de publieke omroep om stelling te nemen in deze zaak.

Hopelijk wilt u eea in overweging nemen!

Met vriendelijke groet,
Wie weet of het misschien helpt als meer mensen dit voorstel op het bordje van de VPRO leggen. Daarom: stuur ook een mailtje!

Dit zijn de betreffende mailadressen (ik heb het mailtje naar beide verstuurd):
- VPRO-algemeen: info@vpro.nl
- VPRO-Tegenlicht: tegenlicht@vpro.nl
Trieste site! Vannochtend lekker anoniem ge-seed op bittorrent:D
Vond dat zoveel mogelijk mensen em alsnog moesten zien.
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 17:04 schreef Kcin het volgende:

[..]

Ja, idd.. nu het net een beetje aan het afkoelen is, zenden ze het nog een keer uit.., ik zou het bijna olie op het vuur gooien noemen
Je bedoelt, net nu het in de vergetelheid aan het raken is ?
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 16:52 schreef SunChaser het volgende:
Ja hallo, er is iemand vermoord met kogels en messteken door het maken van deze film. Dan mag je jezelf heus wel twee keer bedenken of je het nog een keer uitzendt.
Net alleen DAAROM moet je hem al zeker op de dag van de crematie terug uitzenden. Je mag niet plooien voor dat soort geweld en bedreiging anders geef je volledig toe aan de dader.
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 16:52 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Ja hallo, er is iemand vermoord met kogels en messteken door het maken van deze film. Dan mag je jezelf heus wel twee keer bedenken of je het nog een keer uitzendt.
Toegeven aan terreur is het einde van je vrijheid. Je doet dan precies wat de terroristen willen.
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 17:38 schreef Lkw het volgende:
Ik heb inmiddels het volgende mailtje verstuurd naar de VPRO:
[..]

Wie weet of het misschien helpt als meer mensen dit voorstel op het bordje van de VPRO leggen. Daarom: stuur ook een mailtje!

Dit zijn de betreffende mailadressen (ik heb het mailtje naar beide verstuurd):
- VPRO-algemeen: info@vpro.nl
- VPRO-Tegenlicht: tegenlicht@vpro.nl
Done .

userIcon
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 17:22 schreef SunChaser het volgende:
Dus je zou hem moeten uitzenden om het uitzenden?
Nee, je zou hem eigenlijk op álle zenders tegelijk moeten uitzenden zoals Lkw al voorstelde om een duidelijk signaal af te geven dat men dit niet pikt. Ik vermoed dat de welwillende Moslims onder ons hier net zo goed begrip voor kunnen en willen opbrengen. Het zou in ieder geval een duidelijk, krachtig en geweldloos signaal zijn dat men terroristische acties niet tolereert. En dan doen we ook precies het tegenovergestelde van hetgeen de dader(s) wilde(n) bereiken.
quote:
Ook al breng je daarmee je werkgevers in (levens)gevaar?
Mja, wie moeten ze gaan bedreigen dan, de media zelf ofzo
quote:
Makkelijk praten.
Niemand zegt ook dat het makkelijk is.
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 17:38 schreef Lkw het volgende:
Daarom: stuur ook een mailtje!
Mail send!
userIcon
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 16:48 schreef vries750 het volgende:
Downloaden kan ook
Ja, als je tijd hebt tot 2017......
Bij elke onthoofding deze film internationaal herhalen. Keer op keer. Inbreken op de frequentie van el-jazeera
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 16:59 schreef Lkw het volgende:
Dat de VPRO de film niet uitzendt, lijkt ook te maken te hebben met volgende:
[..]

Bron: de Volkskrant

Ik vind het in ieder geval fantastisch dat TV Noord-Holland en TV Utrecht de film wél uitzenden. En voor de landelijke zenders is het een gemiste kans. Hoe kun je als samenleving een beter statement afgeven dan door komende dinsdag op álle zenders Submission uit te zenden?!
Ik ben voor!
userIcon
Kunnen ze 0605 niet gewoon uitzenden?

Scheelt me weer een bioscoopkaartje.
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 17:51 schreef HeinsPim het volgende:

[..]

Ik ben voor!
Wel in een marathon sessie, anders duurt het tekort
userIcon
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 16:54 schreef R@b het volgende:

[..]

De dader van de moord op Van Gogh zal trots zijn op TV West, omdat zij precies doen wat hij wilde bewerkstellingen. Chapeaux zou ik zeggen.
De echte reden dat TV-West het niet wil uitzenden is omdat het onder invloed staat van een multiculturele mafia, als je TV-West kan ontvangen weet je wat ik bedoel...
Het kritiekloos interviewen van Abou Jahjah en dat soort grappen... het lijkt wel een propaganda zender van Groen Links...
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 18:03 schreef Pracissor het volgende:

[..]

De echte reden dat TV-West het niet wil uitzenden is omdat het onder invloed staat van een multiculturele mafia, als je TV-West kan ontvangen weet je wat ik bedoel...
Het kritiekloos interviewen van Abou Jahjah en dat soort grappen... het lijkt wel een propaganda zender van Groen Links...
TV_west is een voorbeeld van een democratie. Gewoon genoeg mensen van allochtonen afkomst op hoge posities. En hoppa, je hebt een nieuw allochtoon propaganda apparaat. Kwestie van tijd.

Net zoals onze eigen regering Echt nog een jaartje of 10 en alles is pro islamiet. En dan wordt de eerste islamitische nederzetting in Westeuropa gevormd.
userIcon
Thanks Bramiozo2002 & Techno voor het óók versturen van een mailtje

Ik hoop echt dat het lukt!

Ervan afzien omdat Hirsi Ali de film niet van nieuw commentaar wil voorzien, zoals de VPRO betoogt, vind ik afschuiven van verantwoordelijkheden en een zwaktebod.

Hopelijk is de VPRO dus in staat om de gebeurtenissen van deze week als context bij de eventuele uitzending van Submission te zien. Lijkt me persoonlijk meer dan genoeg aanleiding.
Ah...lang leve RTV-Noord Holland...kan ik ook lekker kijken
50  van 192 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3 4


Lees ook:

» 25/05 Het is handdoekdag45
» 24/05 Extra veiligheidsmaatregelen voor Pinkpop9
» 23/05 Verheugde reacties op btw-verlaging kunsten88
» 21/05 Raad voor Cultuur: bezuinigingen 'slaan gaten'33


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden