Afschaffing grijs kenteken wekt heftige reacties op

Grijs Kenteken demonstratieBij de Stichting Belangen Grijskentekeneigenaren (SBG) Zijn al veel reacties binnengekomen over het dreigende verdwijnen van het grijze kenteken. Ook op de website Zijnzegek.nl, van Hans Boutkam van de SBG, zijn al veel reacties binnengekomen van mensen die een auto hebben waarbij het grijze kenteken vaak noodzakelijk is. Daarbij lijkt de afschaffing van het grijze kenteken andere trucjes om de belasting te ontduiken aan te wakkeren.

Het grijze kenteken is een regeling voor wagens waar in de laadruimte een blok van een kubieke meter of meer past. Aangezien deze auto's meer zijn ingericht voor het vervoeren van lading dan van personen hoeft er bij aanschaf geen luxe-belasting (BPM) te worden betaald. Bovendien betaalt een eigenaar van een 'grijze' auto geen LPG- of dieseltoeslag. Iedereen mag van deze regeling gebruik maken. Er is nooit onderscheid geweest tussen particuliere kopers en bedrijfsmatige kopers. Sterker nog: in 1998 besliste de Hoge Raad dat bij de belastingheffing op een auto niet eens onderscheid mág worden gemaakt. Dus veel mensen die geen bedrijf hadden, kozen ervoor toch een type auto, die doorgaans door bedrijven wordt gekocht, aan te schaffen.

De gemiddelde grijsrijder krijgt te maken met meer afschrijving van zijn vervoermiddel, verbruikt meer brandstof en betaalt zo meer accijns, heeft te maken met hogere onderhoudskosten zodat hij meer loonbelasting en BTW betaalt en moet ook nog eens meer verzekeringspremie overmaken. Waardoor het belastingvoordeel in de meeste gevallen volledig wegvalt. De meeste rijders met een auto voorzien van grijs kenteken hebben zo'n wagen omdat ze voor hun hobby of grote gezin ruimte nodig hebben.

Staatssecretaris Wijn kondigde aan dat het grijze kenteken voor het grootste deel zou verdwijnen. Het bedrijfsleven was meteen laaiend. Bovendien dreigden de invaliden, die hun rolstoel grijs vervoerden, flink de dupe te worden. Onder druk van bijvoorbeeld de BOVAG besloot Joop Wijn van een deel van de besparing af te zien. Geschrokken beloofde hij de bedrijven te zullen compenseren. De extra belasting die ze voor hun wagenpark gaan betalen mogen ze van de belasting op hun bedrijfswinst aftrekken. Dertig procent van de bedrijven maakt echter geen winst. Ook de invaliden zouden worden gecompenseerd.

Een van de reacties die binnenkwam was van Piet Zwart van Piet Zwart Bedrijfswagens uit Wormerveer. "Een paar maanden geleden verkocht ik een Volkswagen Transporter aan een wat ouder echtpaar dat het volgens mij niet al te breed had. Ze waren helemaal blij met hun busje, want daar konden ze de zware rolstoel en de zuurstofflessen van de vrouw in vervoeren. Niets wees erop dat de wegenbelasting die ze per kwartaal zouden moeten gaan betalen per 1 januari 2005 van 60 euro naar 291 euro zou worden verhoogd. Dit soort mensen is zwaar de klos door de maatregel van Wijn, niet de eigenaar van de auto is invalide maar de vrouw. Ze krijgen dus geen compensatie en zullen flink in hun buidel moeten tasten."

Ook popbands kunnen de wagen niet meer betalen waarin ze hun instrumenten vervoeren, veel paardenliefhebbers die een zware wagen nodig hebben om –veilig- de trailer te trekken kunnen noodgedwongen hun hobby vaarwel zeggen, de moeder met dochter die harp speelt, kan het instrument niet meer vervoeren. De politieagent die vroeger met de dienstauto zijn hond naar huis reed, maar dat niet langer mocht omdat hij dan belasting moest betalen over het privé-gebruik van een auto van zijn werkgever, dacht slim te zijn: hij kocht zelf een auto die hij voor veel geld liet ombouwen tot bestelauto om er een hondenhok in te kunnen plaatsen. De auto is nu niets meer waard en hij moet per drie maanden stevig dokken. Net zoals de vele vrijwilligers van de scouting en andere clubs die met hun busje dachten hun vereniging te kunnen helpen. Ook toneelgezelschappen, kustreddingsbrigades, dierenambulances en stichtingen zoals Tafeltje-Dekje, die maaltijden bij bejaarden bezorgen, komen in de problemen. Ze moeten het sinds kort al met veel minder subsidie doen en hebben flink moeite hun hoofd boven water te houden.

Afgelopen zaterdag was er overigens een demonstratie van mensen met een auto met grijs kenteken op het malieveld in Den Haag. 1000 tot 1100 voertuigen stonden als protest op het veld. Een geringe opkomst gezien de 300.000 'grijze' wagens die in Nederland rondrijden. Volgens Zijnzegek.nl is dit geheel te wijden aan de slechte media-aandacht. "Dit is geen goed uitgangspunt voor het behoud van het grijze kenteken voor de particulier. Het getuigt van datgene wat wij al voorspeld hadden, het typische lammetjesgedrag van de Hollanders. Wij van Zijnzegek.nl zijn daarom ook teleurgesteld in de bereidheid tot demonstreren, het enige wat wij u nog willen adviseren is lid te worden van de SBG en zo de opkomst zijnde veranderingen juridisch aan te pakken."

De demonstratie in Den Haag