
Volgens VVD-Tweede Kamerlid Ayaan Hirsi Ali zou het kabinet moeten overwegen het besnijden van jongens te verbieden zolang ze niet volwassen zijn. Het Kamerlid reageerde gisteren in het televisieprogramma 'Het geluk van Nederland' van de VPRO, dat het besnijden van jongetjes aan de orde stelde. Dat programma werd gemaakt door Michiel Schaap, die zelf op de leeftijd van 8 maanden besneden werd, en daar op latere leeftijd vragen bij stelde.
Schaap stelde dat in vrijwel alle landen zelfs de mildste vorm van vrouwenbesnijdenis als een vorm van genitale verminking wordt gezien; een barbaars ritueel. Maar jongensbesnijdenis, voor zover bekend de oudste chirurgische ingreep ter wereld, daar praten we niet over.
Van oudsher worden joodse jongetjes uit religieuze overwegingen besneden, en ook islamitische jongens ondergaan dat ritueel. In Amerika en Engeland worden ook veel jongens besneden (circa de helft), dat heeft daar echter geen ritueel uitgangspunt, maar een hygiënisch of esthetisch. Jongensbesnijdenis is in de USA een bedrijfstak met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar, maar is daar de laatste jaren wel degelijk onderwerp van fel en emotioneel debat. In de Verenigde Staten lopen al tal van rechtszaken; tegen artsen, ziekenhuizen en ouders.
In Nederland worden besnijdenissen bij jongens vooral in islamitische en joodse kring uitgevoerd, enige duizenden per jaar. Ook worden soms autochtone jongens besneden die een te nauwe voorhuid hebben, maar dat is dan uit medisch oogpunt.
Het kabinet stelde kortgeleden in Nederland de mildste vorm van meisjesbesnijdenis strafbaar, ook als het maar om een heel klein sneetje boven de clitoris gaat. Hirsi Ali vindt dat dit bij jongens ook zou moeten gebeuren. De ingreep kan volgens haar bij jongens ook heel ingrijpend zijn, zeker veel ingrijpender dan een klein sneetje bij een meisje. Ze vindt dat jongensbesnijdenis dan ook als genitiale verminking omschreven moet worden.
'Joden besnijden is geen leed' Directeur Ronny Naftaniël van het Centrum voor Informatie en Documentatie Israël (CIDI) heeft vandaag meteen boos gereageerd op de uitlatingen van Hirsi Ali.
''Ze wil een eeuwenoud gebruik onnodig de nek om draaien. Besnijdenissen volgens de joodse traditie zijn niet wreed, richten geen schade aan en veroorzaken geen leed. Hirsi Ali gaat te ver in haar 'anti-religieuze kruistocht'.''Update 11:30'Op moslims gemunt'Volgens de voorzitter van de Nederlandse Moslimraad, Derwisj Maddoe, heeft Hirsi Ali dit voorstel enkel gedaan om moslims aan te kunnen vallen:
''Ze probeert weer aandacht te vragen voor zichzelf en de moslimgemeenschap in een kwaad daglicht te stellen.'' Maddoe vindt dat het VVD-Kamerlid met haar voorstel wederom tornt aan de grondwettelijk bepaalde vrijheid van godsdienst. Hij benadrukt dat jongensbesnijdenis volgens islamitische traditie niets te maken heeft met verminking en noemt het voorstel
''te gek voor woorden.'' De voorzitter van de Moslimraad vreest niet dat jongensbesnijdenis op termijn verboden gaat worden.
''Ik denk niet dat het kabinet dit plan serieus neemt.'' 
Religieuze besnijdenis van Joodse baby-
De site van het tv-programma, met veel info en links over deze kwestie.
-
Lees ook:
»
24/05 Ziekenhuizen opereren beter7
»
22/05 Kleinste kunsthart ooit geïmplanteerd20
»
21/05 Veel jongeren kiezen voor orgaandonatie35
»
17/05 Universeel mechanisme dag/nachtritme ontdekt17
|
quote:Besnijdenissen volgens de joodse traditie zijn niet wreed, richten geen schade aan en veroorzaken geen leed. Hirsi Ali gaat te ver in haar 'anti-religieuze kruistocht'.'
Mogen de 'slachtoffers' van die verminkingstaktieken daar zelf over oordelen? Het is en blijft schade die men bewust aanricht.
Vind dat het wel moet kunnen iig bij sommigen omdat het een deel van religie is. Ook moet het natuurlijk om medische redenen gewoon kunnen
Als er geen medische noodzaak is heb je met je poten van een klein jongetje af te blijven. Hij kan na zijn 16e ook nog besneden worden, alleen heeft ie dan wel zelf de keuze gehad.
Helemaal eens. Gisteren was er een documantaire over. De moeder van het kindje: "Nee, hoor niet om religieuze redenen, maar het is hygienischer..........en ik vind het mooier"
Staat dat mens dan elke dag de eikel van haar nog geen 3-jarig zoontje te bewonderen?
En over dat hygienischer....Dan moet je die eikel vaker wassen en leren dat dat moet!
Dat velletje zit er niet voor niks.
Religies en verminking....Wat is dat toch? Die lui zijn echt niet goed bij hun hoofd.
Wat niet in dit nieuwsbericht staat, is dat veel besneden mannen problemen hebben met hun penis:
- Sommigen hebben er last van dat hun eikel constant bloot is (gevoelig)
- Erecties kunnen pijnlijk zijn na een besnijdenis
- Er ontstaan littekens die pijnlijk kunnen zijn
- De voorhuid is erogeen weefsel en het verwijderen ervan vermindert de gevoeligheid van de penis
- Er zijn ook mensen met psychologische problemen vanwege hun besnijdenis - ze voelen zich aangetast in hun mannelijkheid
De enige argumenten die ik 'voor' heb gezien zijn hygiëne en dat het mooier is. Dat laatste mag bij een ingreep als deze sowieso al niet tellen, en hygiënisch kun je met een voorhuid ook zijn: was-sen.
Ik zal het bij m'n kinderen nooit doen - doen ze maar lekker zelf als ze ouder zijn als ze het willen.
Besneden worden richt toch weinig tot geen schade aan? Die Amerikanen staan in pornofilms toch ook allemaal lekker te pompen met hun besneden lul? Ik zie het probleem verder niet zo
Tuurlijk verbied maar alles wat traditie is voor moslims... ik ben zelf besneden en heb er totaal geen problemen mee gehad!
Als het hier word verboden dan gaan mensen het in het buitenland doen ( Marokko en Israel) en heb je sowieso niks aan deze verbod!
Top punt van Hirsi helemaal mee eens. Nu nog zorgen dat dopen ook onder eigen wil pas wordt toegestaan.
Tja ik denk zowiezo niet dat ze daar onderuit kunnen als ze het bij meisjes WEL verbieden - gelijkheidsbeginsel etcetera - MITS ze natuurlijk kunnen aantonen dat het om een vergelijkbare ingreep gaat wat niet zo moeilijk zal zijn.
Ik vind het persoonlijk een prima idee - laat die kinderen daar ZELF maar eventueel voor kiezen zodra ze daar oud genoeg voor zijn. Maar ik denk wel dat het aantal illegaal en daarmee potentieel onhygiënisch/onkundig uitgevoerde besnijdenissen zeer dramatische hoeveelheden aan zal nemen.
quote:Op maandag 4 oktober 2004 10:29 schreef Sorcerer8472 het volgende:
Wat niet in dit nieuwsbericht staat, is dat veel besneden mannen problemen hebben met hun penis:
- Sommigen hebben er last van dat hun eikel constant bloot is (gevoelig)
- Erecties kunnen pijnlijk zijn na een besnijdenis
- Er ontstaan littekens die pijnlijk kunnen zijn
- De voorhuid is erogeen weefsel en het verwijderen ervan vermindert de gevoeligheid van de penis
- Er zijn ook mensen met psychologische problemen vanwege hun besnijdenis - ze voelen zich aangetast in hun mannelijkheid
De enige argumenten die ik 'voor' heb gezien zijn hygiëne en dat het mooier is. Dat laatste mag bij een ingreep als deze sowieso al niet tellen, en hygiënisch kun je met een voorhuid ook zijn: was-sen.
Ik zal het bij m'n kinderen nooit doen - doen ze maar lekker zelf als ze ouder zijn als ze het willen.
Misschien moeten we een soort religie-verbod tot 18 jaar invoeren. Dat je tot je 18e geen religie aan mag hangen, omdat dat toch alleen maar je ouders beslissing zou zijn. Je mag dan ook geen religieuze plichten uitvoeren of deelnemen aan religieuze tradities.
Dit doet mijn GroenLinks-kont trouwens pijn dat ik dit zeg.
Ik ben ook besneden maar voel me totaal niet verminkt ofzo. En ik weet dat het hygienischer is buiten dat vind ik dat Hirsi Ali een beetje aan het doordrafen is
quote:Op maandag 4 oktober 2004 10:22 schreef wonko het volgende:
[..]
Mogen de 'slachtoffers' van die verminkingstaktieken daar zelf over oordelen? Het is en blijft schade die men bewust aanricht.
Ik denk dat die beste man een "slachtoffer" is...
Het is gewoon verminking en het moet stoppen. Maar ja, zolang we te maken hebben met gestoorde religies, zal het wel zo blijven.
Ik hoop nog dat iemand in een van die boeken kan vinden dat het beter is om je eigen kop eraf te hakken. Dan maken we nog een kans.
quote:Op maandag 4 oktober 2004 10:22 schreef bobjuh het volgende:
Vind dat het wel moet kunnen iig bij sommigen omdat het een deel van religie is. Ook moet het natuurlijk om medische redenen gewoon kunnen
En die babies kunnen daar ook zelf een keuze in maken? Laat ze dan in hun puberteit of daarna er zelf voor kiezen...nu wordt het ze door de strot geramd.
quote:Op maandag 4 oktober 2004 10:34 schreef GoeRoe86 het volgende:Ik ben ook besneden maar voel me totaal niet verminkt ofzo. En ik weet dat het hygienischer is buiten dat vind ik dat Hirsi Ali een beetje aan het doordrafen is
Het is helemaal niet hygienischer. Dat is een grote fabel. Of was jij je nooit
Ik ben hier totaal niet mee eens. Stel je eens dat zo'n verbod word bewerkstelligd , dat de jongens op hun 16e zelf de keus hebben om het te doen. De moslims en de Joden zullen toch uit religieuze redenen het dan doen. Als je als volwassene je laat besnijden , dan doet des te meer pijn. Niet de ingreep zelf , maar tijdens de periode heling zelf. Je kampt met errecties tijdens de heling en dat doet pijn. Als volwassene ben je veel meer bewust van de pijn en dan kan je beter als klein kind of als baby je laten besnijden , want uiteindelijk zullen de moslims en de joden het toch doen.
Enne over dat errectieproblemen is een beetje onzin . Eikel is minder gevoelig ? Nou dan hebben de dames ook minder te klagen , dan word iig niet binnen 5 minuten klaar gekomen. ( hehe dat terzijde)
Er bestaat altijd een kans dat zo'n ingreep mislukt en ik vind wel dat daar wel zorgvuldig mee moet omgegaan worden en zelfs omstandigheden zo maken het falen van een ingreep als besnijdenis minimaal is.
Ik ben echt van mening dat die Ali Hirsi Ali helemaal gefrustreerd is wat haar is overkomen. Ik gun dat ook helemaal geen enkele vrouw , zo'n vrouwenbesnijdenis
quote:Op maandag 4 oktober 2004 10:34 schreef balderic het volgende:Het is gewoon verminking en het moet stoppen. Maar ja, zolang we te maken hebben met gestoorde religies, zal het wel zo blijven.
Ik hoop nog dat iemand in een van die boeken kan vinden dat het beter is om je eigen kop eraf te hakken. Dan maken we nog een kans.
Het heeft in bijvoorbeeld Amerika totaal niks meer te maken met religie hoor. Daar krijg je gewoon een formulier voorgeschoteld na de bevalling: "Tekent u even hier voor de besnijdenis". Die vlieger gaat dus niet op.
Voor mensen die zich nooit wassen is het dus hygiënischer ja

Overigens is een mannenbesnijdenis ingrijpender dan de lichtste vorm van vrouwenbesnijdenis (die wel illegaal is in NL afaik).
Ik kijk naar die foto en ik denk; jesus christ wat een achterlijkheid
Heer Naftaniël heeft alleen commentaar als het dicht bij z'n deur komt, zolang er maar Moslims gebashed worden is het allemaal goed voor hem, maar zodra het Jodendom in het gedrang komt is de wereld te klein.
Typisch Joods, als ik het zo even mag stellen.
quote:Op maandag 4 oktober 2004 10:34 schreef GoeRoe86 het volgende:Ik ben ook besneden maar voel me totaal niet verminkt ofzo. En ik weet dat het hygienischer is buiten dat vind ik dat Hirsi Ali een beetje aan het doordrafen is
En jij gelooft dat het hygiënischer is? Daar is geen enkel bewijs voor. Het is een verminking van de penis die het sexplezier indamt. Geloof me, die voorhuid zit er niet voor niets!
quote:''Ze wil een eeuwenoud gebruik onnodig de nek om draaien. Besnijdenissen volgens de ........ traditie zijn niet wreed, richten geen schade aan en veroorzaken geen leed.
Zeiden ze dat ook niet in Afrika van de vrouwenbesnijdenis
quote:Op maandag 4 oktober 2004 10:47 schreef Zarathustra het volgende:
[..]
En jij gelooft dat het hygiënischer is? Daar is geen enkel bewijs voor. Het is een verminking van de penis die het sexplezier indamt. Geloof me, die voorhuid zit er niet voor niets!
Daar is WEL bewijs voor. Zie het grote aantal jongetjes dat jaarlijks bij de dokter hun voorhuid los moet laten maken omdat ie door vuilophopingen is vergroeid. Besneden = daar iig geen last van.
Sexplezier indammen???????????
Door de verwijdering van de voorhuid wordt je dop iets ongevoeliger (omdat ie nu rechtstreeks in contact komt met je unterhose) en dat betekent dat je LANGER door kunt gaan dan de ongelukkigen die nog zo'n smegma verzamelende regenmuts op hun stokje hebben zitten.
Langer doorpompen wordt doorgaans geclassificeerd als BETER plezier ipv na 10 keer stoten abschuss te hebben.
Kortom: Je weet niet waar je het over hebt!
Jongensbesnijdenis vind ik kunnen maar dan moeten ze het wel zelf betalen en niet dmv fraude in het ziekenfonds geregeld willen krijgen
Er is maar 1 reden waarom besnijden word uitgevoerd....en dat heeft met sex te maken, cq, zelfbevrediging.
Bij vrouwen kan je het zo toetakelen dat ze er helemaal niks meer aan hebben, maar bij mannen ligt dat anders, omdat ze nog in staat moeten zijn om voor nageslacht te kunnen zorgen. De verhalen van hygienisher of mooier zijn smoesjes.. Dat dit al eeuwen zo gaande is is ook geen excuus.
Aan alle besneden mannen.... kan jij je lekker aftrekken zonder 1 of ander glijmiddel of creme?
aan alle niet besneden mannen..... probeer eens als je een stijve hebt, met 1 hand je vel strak naar achter te trekken en dan je gang te gaan......lijkt me niet echt prettig
zo da's wel zo'n beetje wat ik wou zeggen geloof ik
quote:Op maandag 4 oktober 2004 10:22 schreef wonko het volgende:
[..]
Mogen de 'slachtoffers' van die verminkingstaktieken daar zelf over oordelen? Het is en blijft schade die men bewust aanricht.
Medische ingrepen zijn niet hetzelfde als 'verminken'. Daarbij komt: joden maken zelf wel uit wat ze doen met hun leven, daar hebben ze die mislukte troela niet voor nodig. Ik hoop dat Dhr. Naftaniel er werk van maakt. A.H.Ali gaat dit keer echt te ver. Go Naftaniel Go !
quote:Op maandag 4 oktober 2004 10:30 schreef Ludacriss het volgende:
Tuurlijk verbied maar alles wat traditie is voor moslims... ik ben zelf besneden en heb er totaal geen problemen mee gehad!
Als het hier word verboden dan gaan mensen het in het buitenland doen ( Marokko en Israel) en heb je sowieso niks aan deze verbod!
Tuurlijk, het is weer een aanval op de moslims. Jullie houden wel van die slachtoffer rol he. Weer eens wat anders.
Laten ze het lekker op hun 18e doen, als het al meer pijn doet, prima. Dan is het meer een beproeving voor God/Allah. Daar zal hij blij mee wezen.
quote:Op maandag 4 oktober 2004 11:00 schreef pox-ie het volgende:Er is maar 1 reden waarom besnijden word uitgevoerd....en dat heeft met sex te maken, cq, zelfbevrediging.
Aan alle besneden mannen.... kan jij je lekker aftrekken zonder 1 of ander glijmiddel of creme?
zo da's wel zo'n beetje wat ik wou zeggen geloof ik
Antwoord: JA.
dus: Je weet er geen hol van, je lult maar lekker in de ruimte. Het heeft maar met 1 reden te maken. Hygiëne.
Zeg maar niets meer.....
quote:Op maandag 4 oktober 2004 10:55 schreef DoctorB het volgende:
Daar is WEL bewijs voor. Zie het grote aantal jongetjes dat jaarlijks bij de dokter hun voorhuid los moet laten maken omdat ie door vuilophopingen is vergroeid. Besneden = daar iig geen last van.
Zoals ik al zei: als je je wel wast is het geen probleem

Als ik jouw tenen amputeer zal de kans op voetschimmel allicht ook behoorlijk zijn afgenomen...
quote:Sexplezier indammen???????????
Door de verwijdering van de voorhuid wordt je dop iets ongevoeliger (omdat ie nu rechtstreeks in contact komt met je unterhose) en dat betekent dat je LANGER door kunt gaan dan de ongelukkigen die nog zo'n smegma verzamelende regenmuts op hun stokje hebben zitten.
Langer doorpompen wordt doorgaans geclassificeerd als BETER plezier ipv na 10 keer stoten abschuss te hebben.
Ja, je kunt langer doorgaan... Sommigen zo lang dat het ze frustreert zelfs, dankzij die ongevoeligheid... Zoals je je misschien ook wel kunt voorstellen is het minder leuk omdat het minder gevoelig is. Voortijdig klaarkomen is weer een heel ander probleem waar je helemaal niet per definitie last van hoeft te hebben als je een voorhuid hebt, al zal het probleem bij besneden mannen veel minder vaak voorkomen. Dit is ook weer symptoombestrijding, net zoals het verwijderen vanwege hygiëne...
quote:Kortom: Je weet niet waar je het over hebt!
Wel dus.
Ik heb afgelopen juni een gedeeltelijke besnijdenis gehad. (Ik ben 21) Het is er dus niet helemaal af maar wel een flink stuk. De reden was dat het te nauw was.
Ik he totaal geen enkele pijn gehad. Je ziet heeeeeel lichtjes een littkeken. De enige pijn ie ik had trouwens was toen het genezen was, en ik kon alleen gemakkelijk lopen met strakke kleren. Seksueel gezien is er ook niets veranderd. Maar vor mij was dat ook wel een zegen gezien het te nauw was allemaal.
quote:Op maandag 4 oktober 2004 10:30 schreef V1z0R het volgende:
Top punt van Hirsi helemaal mee eens. Nu nog zorgen dat dopen ook onder eigen wil pas wordt toegestaan.
Juist ja!
quote:Op maandag 4 oktober 2004 11:06 schreef DoctorB het volgende:
[..]
Antwoord: JA.
dus: Je weet er geen hol van, je lult maar lekker in de ruimte. Het heeft maar met 1 reden te maken. Hygiëne.
Zeg maar niets meer.....
dat hebben ze jou aan je arme verstand gebracht toen je oud genoeg was om te ontdekken dat jij een deel van je lichaam miste.
Het menselijk lichaam is zo gemaakt dat het perfect in balans is in de staat waarimee je wordt geboren. Alle wijzigingen die mensen erin brengen heeft geen nut in het beter presteren ervan, uitzonderingen daargelaten. Maar dan ie er ook echt sprake van een medische oorzaak.
IPV voorhuidjes weg te knippen kunnen ouders ook zorgen dat alles schoon blijft bij hun kinderen dmv educatie. Maar dat is weer een taboe want stel je voor dat een jood of moslim zijn zoon moet vertellen dat hij zijn eikel elke dag moet schrobben. Dus wordt de makkelijkste weg gekozen. Logish toch?
quote:Op maandag 4 oktober 2004 11:12 schreef Sorcerer8472 het volgende:
Ja, je kunt langer doorgaan... Sommigen zo lang dat het ze frustreert zelfs, dankzij die ongevoeligheid... Zoals je je misschien ook wel kunt voorstellen is het minder leuk omdat het minder gevoelig is. Voortijdig klaarkomen is weer een heel ander probleem waar je helemaal niet per definitie last van hoeft te hebben als je een voorhuid hebt, al zal het probleem bij besneden mannen veel minder vaak voorkomen. Dit is ook weer symptoombestrijding, net zoals het verwijderen vanwege hygiëne...
bron....??? (die wilde ik altijd al eens gebruiken....)
minder gevoelig is NIET hetzelfde als ongevoelig....
Grinnik wat een bagger idee, moet er altijd wel om lachen dat er een heel punt om besnijdenis gemaakt word.
Ben zelf autochtoon en besneden vanuit medisch oogpunt en ik zou je echt daadwerkelijk niet kunnen vertellen of er verschil is, althans ik heb het nog niet gemerkt

Denk niet dat het echt nodig is om Joodse/Islamitische besnijdenissen te verboden, je merkt er immers helemaal niks van
En dan zijn er ook nog van die mafkezen hier die het zelf niet hebben ondervonden en het hardst van de daken schreeuwen wat voor leed het wel niet brengt, lol

*blaat blaat blaat*
Volgens mij gaat die Hirsi Ali nu wel erg ver. Ik heb de TV uitzending niet gezien en wellicht heeft ze gezegd dat het besnijden van jongens eigenlijk ook verboden zou moeten worden. Dat is iets minder hard. Er is veel onderzoek gedaan naar de gevolgen van het besnijden van jongetjes op zeer jonge leeftijd. De besnijdenis komt uit een Joodse en Moslim cultuur die zich baseerd op leefgebieden die destijds (en nu trouwens ook) over veel minder water beschikten dan bij ons het geval is. Daar is de ingreep dus wel logisch te verklaren. Als je op latere leeftijd wordt besneden is dat heel erg pijnlijk en je hebt er veel langer last van. Het verschil in sexuele prestatie tussen wel en niet besneden wordt door vrouwen doorgaans niet als erg verschillend ervaren. Zoals de meeste heren wellicht weten is het totale plaatje van belang en niet slechts of je na 1 minuut of pas na 3 minuten klaar komt.
De redenering of je de beslissing om te worden besneden zelf moet kunnen nemen is interessant. Je wil je ouders geen verantwoordelijk geven indezen? Wil je ook beslissen of je wel of niet wordt ingeent tegen allerlei nare ziekten? Als je tot een bepaalde groepering behoord is dit een van de consequenties. Het verbieden is nogal kortzichtig. Dan gaat het de illigaliteit in. Dat wil niemand. Gewoon laten zoals het is. Als er veel bezwaar tegen is gaat het vanzelf over. Niemand zou zijn zoontje aandoen wat hij zelf als zeer kwetsend heeft ervaren? toch? Trouwens wat wel een leuke bijkomstigheid is is dat nu eindelijk Joden en Moslims eindelijk eens iets hebben waar ze samen voor kunnen strijden. G O. coalitie G. O.!!!!!!!!
quote:Op maandag 4 oktober 2004 10:31 schreef dadoc het volgende:
Tja ik denk zowiezo niet dat ze daar onderuit kunnen als ze het bij meisjes WEL verbieden - gelijkheidsbeginsel etcetera - MITS ze natuurlijk kunnen aantonen dat het om een vergelijkbare ingreep gaat wat niet zo moeilijk zal zijn.
Ik vind het persoonlijk een prima idee - laat die kinderen daar ZELF maar eventueel voor kiezen zodra ze daar oud genoeg voor zijn. Maar ik denk wel dat het aantal illegaal en daarmee potentieel onhygiënisch/onkundig uitgevoerde besnijdenissen zeer dramatische hoeveelheden aan zal nemen.
Gelijksbeginsel houdt niet in dat man en vrouw gelijk zijn volgens mij

Maar ik zie voor de joden de BarMitswa als een ideaal moment om te beslissen of je besneden wilt worden. Je wordt dan volgens het geloof volwassen, mag je ook je eerste volwassen beslissing nemen. De moslims zullen ook wel zo'n feestje hebben rond het dertiende levensjaar.
quote:Op maandag 4 oktober 2004 11:18 schreef pox-ie het volgende:
[..]
Het menselijk lichaam is zo gemaakt dat het perfect in balans is in de staat waarimee je wordt geboren. Alle wijzigingen die mensen erin brengen heeft geen nut in het beter presteren ervan, uitzonderingen daargelaten. Maar dan ie er ook echt sprake van een medische oorzaak.
Ah, what about de blinde darm.... heeft totaal GEEN functie, maar je kunt er wel aan dood gaan als ie gaat ontsteken.
Het stuitbeen. Heeft totaal geen functie, maar als je wat ongelukkig erop valt kun je wel in één klap blind zijn.
Dit zijn geen uitzonderingen, dit heeft ieder mens met zijn "perfect in balans zijnde lichaam".
Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Zo ook den voorhuid. Die huidflap was handig toen we naakt door de struiken moesten lopen, maar nu iedereen kleren draagt, heeft ie meer nadelen dan voordelen.
quote:Op maandag 4 oktober 2004 10:55 schreef DoctorB het volgende:
Daar is WEL bewijs voor. Zie het grote aantal jongetjes dat jaarlijks bij de dokter hun voorhuid los moet laten maken omdat ie door vuilophopingen is vergroeid. Besneden = daar iig geen last van.
Sexplezier indammen???????????
Door de verwijdering van de voorhuid wordt je dop iets ongevoeliger (omdat ie nu rechtstreeks in contact komt met je unterhose) en dat betekent dat je LANGER door kunt gaan dan de ongelukkigen die nog zo'n smegma verzamelende regenmuts op hun stokje hebben zitten.
Langer doorpompen wordt doorgaans geclassificeerd als BETER plezier ipv na 10 keer stoten abschuss te hebben.Kortom: Je weet niet waar je het over hebt!
Ik ben het ten dele met je eens: Voor een besnedene is het gewoon makkelijker om te zien dat hij zich moet wassen, want het valt gewoon op. Maar ook HIJ zal zich moeten wassen, anders heeft het dus geen zin.
En wat betreft het ingedamde sexplezier: voor sommigen pakt het goed uit, en voor sommigen niet. Feit is dat er jaarlijks vele honderden, zo niet duizenden patienten bij de dokter komen met klachten die terug te voeren zijn op de besnijdenis. En volgens die doktoren is dat maar een topje van de ijsberg, omdat het zeker niet kewl is om daarvoor naar de dokter te gaan. Zeker niet als moslim of jood. Daar geldt het namelijk vaak ook nog als statussymbool in de pubertijd: "ik ben besneden DUS ik ben de man, omdat ik het langer uithouden kan!"
quote:Op maandag 4 oktober 2004 11:06 schreef DoctorB het volgende:
[..]
Antwoord: JA.
dus: Je weet er geen hol van, je lult maar lekker in de ruimte. Het heeft maar met 1 reden te maken. Hygiëne.
Zeg maar niets meer.....
Ja en met religieuze wetgeving. Je kan niet weten of men bewust was van de hygienische voordelen van besnijdenissen toen men het binnen het geloof als regel invoerde...
Inderdaad, het kan net zo goed een medische achtergrond hebben. De voorhuid wordt dan verwijderd omdat deze kan/is gaan infecteren (en dat kan 10 keer traumatischer en 1000 keer pijnlijker zijn dan een besnijdenis).
Besnijden kan dingen als infecties en schimmels en weet ik veel wat voor andere genitale shit mensen kunnen krijgen minimaliseren.
Ik moet ook nog even opmerken dat ik het ronduit walgelijk vind dat mannen- en vrouwenbesnijdenis in dezelfde zin worden genoemd.
Vrouwenbesnijdenissen daarintegen zijn traumatisch, ontworpen om de vrouw tot een soort seksslaaf van de man te maken en zijn levensgevaarlijk. Degelijke besnijdenissen hebben een blijvend negatief effect op het kunnen functioneren in het dagelijks leven en werken infecties in de hand.
NB:reactie gewijzig na lezen bovenstaande reactie (joh nooit geweten dat mensen daadwerkelijk seksuele problemen van een besnijdenis kregen. Zo leer je nog ns wat)
Ik ben het helemaal met hirsie eens deze keer. Het is helemaal niet mijn partij maar ik vind echt dat ze helemaal gelijk heeft. Die onzinnigheden die in de geloven zit moeten ze gelijk afschaffen. Sowieso zijn al die heilige geschriften door de mensen verzonnen.
Ik vind ook dat Hirsi Ali gelijk heeft, dat hygiene-argument gaat vandaag de dag niet meer op natuurlijk, iedereen heeft stromend water.
Iig verbieden voor mensen onder de 18
Ik heb de uitzending wel gezien en ze zijn het weer veel genuanceerder dan het hier wordt gemeld. Maar ja, als Hirsi Ali iets zegt dan vallen er weer een hoop over elkaar heen om het te veroordelen, stel je voor je gaat eens nadenken over wat ze zegt.
Het is natuurlijk bizar dat je een kind gaat verminken om religieuze redenen, of het nou een jongetje of een meisje is. En alle extra redenen of drog redenaties die je erbij kan verzinnen veranderen hier niets aan. Je hakt in een gezond mens om een religieuze reden.
Zoals de presentator van dat programma zelf moslim afsloot zegt alles, je kan ook een gelukkige jood of moslim worden zonder besneden te zijn (hij is zelf niet besneden).
Verbod op alle religieuze ingrepen tot 18 jaar. En dan mag besnijdenis uit 'estetisch' oogpunt ook erbij verboden worden. Als het allemaal zo leuk en nodig is, laat die kinderen dan maar beslissen zodra ze daartoe in staat zijn.
Zie het als de eerste stap naar het stoppen van de propaganda. Religie moet een bewuste keuze zijn!
Dit is voor het eerst dat ik mij wel kan vinden in een plan van hirschi ali. Tot op zekere hoogte dan, volwassen mensen moeten kunnen doen en laten wat ze willen in principe.
quote:Op maandag 4 oktober 2004 10:55 schreef DoctorB het volgende:
[..]
Daar is WEL bewijs voor. Zie het grote aantal jongetjes dat jaarlijks bij de dokter hun voorhuid los moet laten maken omdat ie door vuilophopingen is vergroeid. Besneden = daar iig geen last van.
Sexplezier indammen???????????
Door de verwijdering van de voorhuid wordt je dop iets ongevoeliger (omdat ie nu rechtstreeks in contact komt met je unterhose) en dat betekent dat je LANGER door kunt gaan dan de ongelukkigen die nog zo'n smegma verzamelende regenmuts op hun stokje hebben zitten.
Langer doorpompen wordt doorgaans geclassificeerd als BETER plezier ipv na 10 keer stoten abschuss te hebben.
Kortom: Je weet niet waar je het over hebt!
Die vuil op hoping is meestal de verkeerde voorlichting die jongens krijgen, ze wassen het geheel niet en houden het niet bij. Als je alles bij houd dan heb je nergens last van.
Sexplezier dus een jongetje onder de 14 heeft er dan al plezier van. Je kan dus gewoon wachten tot dat ze zelf kunnen beslissen.
quote:Op maandag 4 oktober 2004 10:47 schreef Zarathustra het volgende:
[..]
En jij gelooft dat het hygiënischer is? Daar is geen enkel bewijs voor. Het is een verminking van de penis die het sexplezier indamt. Geloof me, die voorhuid zit er niet voor niets!
Ik meen ergens gelezen te hebben dat et juist de sexplezier verhoogd. ik kan geen bron ofzo geven. Ik weet wel zeker dat het de sexplezier niet indamt. ik kom iig nog heerlij klaar
quote:Op maandag 4 oktober 2004 11:18 schreef pox-ie het volgende:
[..]
dat hebben ze jou aan je arme verstand gebracht toen je oud genoeg was om te ontdekken dat jij een deel van je lichaam miste.
Het menselijk lichaam is zo gemaakt dat het perfect in balans is in de staat waarimee je wordt geboren. Alle wijzigingen die mensen erin brengen heeft geen nut in het beter presteren ervan, uitzonderingen daargelaten. Maar dan ie er ook echt sprake van een medische oorzaak.
IPV voorhuidjes weg te knippen kunnen ouders ook zorgen dat alles schoon blijft bij hun kinderen dmv educatie. Maar dat is weer een taboe want stel je voor dat een jood of moslim zijn zoon moet vertellen dat hij zijn eikel elke dag moet schrobben. Dus wordt de makkelijkste weg gekozen. Logish toch?
Wat een kansloos verhaal. Ik ben besneden omdat ik blaasontsteking had, neuk nog als een konijn, een pik alsof hij gepolijst is en kan me zelf nog zeker weten zonder hulpmiddelen afbeuqen als dat nodig moet zijn.
Hirshi Ali heeft gelijk. Besnijdenis is verminking. Ik gebruik mijn voorhuid elke dag en zou hem voor geen goud willen missen.
quote:Op maandag 4 oktober 2004 10:26 schreef basset het volgende:Helemaal eens. Gisteren was er een documantaire over. De moeder van het kindje: "Nee, hoor niet om religieuze redenen, maar het is hygienischer..........en ik vind het mooier"
Tsjonge, op een leeftijd van drie jaar al met plastische chirurgie beginnen. Zucht.