Tussendoortje wint terrein op ontbijt

Steeds vaker laat de consument het ontbijt staan, om vervolgens al snacks verorberend de dag door te gaan. In twee jaar tijd is het aantal mensen dat ’s morgens ontbijt afgenomen van 80 naar 73 procent. Ook de geestdrift voor de lunch en het traditionele avondmaal neemt gestadig af, zo blijkt uit onderzoeksresultaten van Q&A.

De afname van het nuttigen van maaltijden op vaste tijdstippen heeft een groter wordend aantal tussendoortjes tot gevolg. Ook het aantal ‘eetmomenten’ is in twee jaar gestegen van 24 tot 28 keer per week. Gemiddeld nemen consumenten tien tussenmaaltijdjes per week, tegen een aantal van zes in 2002. Markante uitkomst: vooral vrouwen nemen het ervan. Zij pakken gemiddeld twee snacks meer mee per week. De definitie van tussendoortjes varieert van een broodje gezond tot een reep chocolade.

Breakfast


Ouders met jonge kinderen geven ondanks de dalende tendens toch nog het goede voorbeeld. In 87 procent van de gevallen ontbijt deze groep netjes elke morgen opnieuw. De komst van ontbijtvervangers heeft een gunstige invloed gehad op deze gewoonte. Mensen die vaak ontbijten doen dat sinds de introductie van dergelijke artikelen (in de jaren negentig) nog meer.