Allochtone buurtsupers erg populair

De allochtone minisupermarkten trekken in hoog tempo autochtone klanten. Dat meldt het Productschap Tuinbouw. Uit onderzoek blijkt dat de allochtone supermarkteigenaar vooral scoort met zijn lage prijzen, respect voor de klant, goede bereikbaarheid en verse producten.

Het zijn vooral de Turkse en Marokkaanse minisupermarkten die de laatste tijd overal in het land opduiken en naast allochtone, ook veel autochtone klanten trekken. De mini's danken die populariteit vooral aan de goedkope en superverse groente, fruit en exotische producten, in combinatie met riante openingstijden en enorme klantvriendelijkheid.

Wat autochtone Nederlandse klanten wel stoort, is het grote aantal artikelen zonder prijskaartje in de mini's. ''Maar de doorgewinterde vaste klant weet: hier vind je geen aanbiedingen, maar wordt alles tegen lage prijzen verkocht'', aldus de onderzoekers.

Volgens het Productschap Tuinbouw danken de allochtone ondernemers hun succes mede aan het feit dat ze het assortiment snel aanpassen aan de vraag. De winkels zijn dan ook niet langer alleen gevestigd in wijken met veel allochtone bewoners, want ook Nederlandse omwonenden behoren inmiddels tot de vaste klantenkring van menig allochtone buurtsuper.