Albert Heijn verlaagt opnieuw de prijzen

Albert HeijnAlbert Heijn gaat de prijzenslag in de supermarktwereld nog verder voortzetten. Komend weekend zet het bedrijf de aanval in op de concurrenten door nog eens duizend artikelen van het eigen AH-merk in prijs te verlagen. De prijzenoorlog, die in oktober vorig jaar van start ging, gaat hiermee een nieuwe fase in.

"Er gaan nu ernstige dingen gebeuren", zo zegt supermarktdeskundige Gerard Rutte. "Albert Heijn voelt aan dat concurrent Laurus (eigenaar van Edah, Super de Boer en Konmar) op wankelen staat." Dit bedrijf kwam in 2002 al in de problemen en stond op de rand van de afgrond. Na een kapitaalinjectie van de Franse branchegenoot 'Casino' overleefde het concern. Toch zit Laurus nog in allerlei reorganisaties, waardoor het tempo van Albert Heijn slecht te volgen is. "Toch zullen ze moeten volgen", zegt Rutte. "De hele branche moet volgen. De huidige consument is nu eenmaal heel kritisch op prijs. Daarom gaat Albert Heijn nu doordrukken."
_
De prijzenoorlog tot nu toe:

ronde 1: AH verlaagt de prijzen van ruim duizend producten. Anderen volgen.
ronde 2: AH verlaagt de prijzen van 300 artikelen, anderen volgen weer.
ronde 3: Super de Boer en Konmar verlagen de prijzen van 250 producten.
ronde 4: Edah zet de vierde ronde in, door vele artikelen te verlagen in prijs.
ronde 5: AH verlaagt de prijs van 300 producten.
ronde 6: Discounters slaan terug.
ronde 7: Albert Heijn komt met een goedkoop zuivelassortiment op de markt.
ronde 8: Diverse supermarkten verlagen de prijzen van vijfhonderd artikelen.