'Belspelletjes worden hard aangepakt'

Icoon Media nieuwsDoor de nieuwe regels van het ministerie van Justitie moet de programmering van belspelletjes op tv ingrijpend worden gewijzigd. De Telegraaf concludeert dit na inzage van de nog vertrouwelijke notitie van Justitie voor de 'Code Promotionele Kansspelen'. Aanstaande dinsdag wordt door Justitie de knoop doorgehakt. De omzet in de industrie van bel- en sms-spelletjes wordt momenteel geschat op 30 à 40 miljoen euro.

Het aantal kansspelletjes moet worden verlaagd naar dertien per tv-seizoen, nu nog onbeperkt, en de beltarieven moeten omlaag naar maximaal 50 cent per gesprek. Hierbij gaat het niet alleen om de call-tv programma's, maar ook populaire programma's als Idols en het nieuwe Popstars waar kijkers naartoe kunnen bellen en sms'en. Zo zouden de populaire stemrondes in gevaar kunnen komen, aldus De Telegraaf.

Een producent als Endemol verwacht dat het door de nieuwe regelgeving moeilijk wordt dergelijke belspellen te handhaven. Endemol meent dat minister Donner volledig doorschiet in zijn aanpak van belspellen op tv. Voor bedrijven als Endemol Interactive is deze nieuwe regelgeving hoogst vervelend. Als in Nederland niet meer getest kan worden met interactieve concepten op televisie, moeten deze bedrijven uitwijken naar het buitenland.

Aanleiding voor de nieuwe regelgeving was het ‘tegengaan van criminaliteit en verslaving’.

belspel
Nu nog op tv, maar voor hoe lang?